Wat een rare topic zou je denken, maar ik moet het toch echt kwijt . Als nieuwbakken moeder was ik vaak nogal onzeker over de voeding. Ik wist wel dat ik pas bij 6 maanden wilde beginnen met bijvoeding, en gelukkig hadden mijn kinderen tot nagenoeg die leeftijd genoeg aan hun melk. Maar voor de rest kreeg ik echt enorme druk vanuit mijn omgeving. Iedereen om ons heen denkt heel anders over de bijvoeding. Kinderen krijgen tot in de eeuwigheid geprakte prut gevoerd, zelf eten is uit den boze want dan worden ze vies, en snoep wordt vanaf 6-7 maanden gewoon gegeven, en daarna is ieder kind een zoetekouw en een moeilijke eter. Dat ik andere richtlijnen aanhoud wordt als enorm overdreven gezien. Laastst zei een vriendin zelfs dat ik irritant ben omdat ik geen borrelnootjes toesta . Nou, enfin. Gisteren hadden we dus een kinderverjaardag. Best veel kindjes in de leeftijd van 1-3 jaar. Alle mama's maar klagen dat de kids niet wilden eten omdat er chips en nootjes op tafels staan. En achter die kinderen aan hollen om maar iets toe te stoppen tijdens het spelen. Allemaal moeilijk doen om de aardappelsalade en vlees te prakken met plastic vorken (was een tuinfeestje), en tuin lag bezaaid met uitgespuugde happen die kinderen niet wilden omdat ze chips en taart wilden eten. Aan tafel zaten onze 3 kids en de jarige job, lekker zelf aardappels en sla gegeten. Natuurlijk ook niet veel, want ze wilden niet lang zitten (was veel te gezellig), maar wel voldoende. Bordjes met borrelhapjes keken ze niet naar, ik vroeg me af of ze überhaupt wisten dat dat eten was. Later hebben ze ook de verjaardagstaart gegeten, maar na 3 happen vonden ze het ook wel genoeg. Aan het eind van de dag zei mijn beste vriendin (mama van de jarige job) 'Wat ben ik blij dat ik jouw adviezen heb opgevolgd mbt eten'. En wat ben ik blij dat ik jullie adviezen heb opgevolgd... (oh, dit is wel een lekker generaliserend bericht natuurlijk, maar het viel gisteren zo enorm op, dat ik het echt kwijt moet)
Ik ben niet iemand die jou tips gegeven heeft, maar wil wel even zeggen dat ik het erg fijn voor je vind dat je kindjes het zo goed doen. Mag je inderdaad trots op zijn. Hier ook geen ongezonde zooi voorlopig en gewoon netjes aan tafel eten (nu nog in de wipstoel want meneer kan nog niet zelf zitten). Hopelijk kan ik dan straks ook schrijven dat mijn zoontje wel keurig aan tafel zijn bordje leeg zit te eten terwijl de andere mama's achter de kindjes aanrennen. Heb je overigens nog handige tips?
Nou graag gedaan hoor! Grapje natuurlijk, ik loop met de oudste al even op jou achter dus heb weinig kunnen bijdragen behalve dat ik denk dat we ongeveer hetzelfde erover denken al ben ik misschien nog ietsje strenger vooral met suiker. Maar ik herken je gevoel dat het fijn is om te weten dat andere ouders ook zo nadenken over de voeding van hun kinderen. Mini1 eet sowieso niet altijd heel goed haar avondeten dus no way in hell dat ik haar ga verpesten door allerlei troep aan te bieden als chips, borrelnootjes (huh??? met anderhalf jaar?), snoep en weet ik veel wat. Ook hier wordt met de handjes gegeten en is het een enorme troep na het eten maar: boeien! En ook hier soms wat onzekerheid als ik anderen hoor zeggen dat ze het zielig vinden dat Mini op een verjaardag geen taart krijgt maar een cracker of soepstengel of heeeeeel misschien een stukje kaas. En dan zijn mijn vrienden nog niet eens echt heel los in hun opvoeding hoor en hun kids eten prima verder alhoewel eentje wel echt te zwaar is maar die is geobsedeerd door eten (nog geen 4 jaar, oeps...). Vooral doorgaan!
ghehe leuk he! En eerlijk waar je weet niet hoe moeilijk het is om op een verjaardag je kind te moeten zeggen, nee dat mag je niet (meer) En hoeveel mensen dan zeggen, aach mag ze dat niet...en het stiekem geven soms!!! Ik zeg dan altijd, ik bel je vannacht wel als ze weer overprikkeld en hyper wakker word en daarna haar bed onderkotst...mag je aan de lijn blijven zo lang totdat ze weer slaapt...eens zien of je dat zo prettig vind.......meestal brommen ze dan weer even, maar de opmerkingen onder tafel blijven komen. Jah sorry meis, jouw mama......zegt dat je dat niet meer mag.....dan moet je bij je mama zijn hoor! enz enz.... Naja...tis mijn kind, mijn kind eet practisch niets! (andere reden) en dan zou eht wel de hele avond/dag mogen snoepen?????? Nee is nee! En ze vraagt altijd of ze iets mag.....goede opvoeding.. En dat je veel aan tips hier hebt gehad heb ik ook! Vind het fijn om te lezen dat er meer mensen net zoals ons denken...want wat voel ik me soms een misfit als het weer feest is......en ik nee zeg dat mag ze niet....(terwijl ze best taart, kaas en worst mag....maar niet 10 stukken enz...en de hele tijd...en ook geen borrelnootjes en chips enz....liever gezond(er) )
Super Adi. Ik ervaar hetzelfde als jou. Laatst op de verjaardag van ons meisje, kregen we uit alle hoeken te horen, wat goed dat ze gewoon een stokbroodje zalm eet, en nie tchips zoals de andere kindjes. (voorbeeldje) En vrienden die zeiden, nibbit kun je wel geven hoor, dat vind die van ons heerlijk. Nou nee dankje. Ik ben ook zo blij dat ik o.a. hier op zwangerschapspagina zoveel geleerd heb over voeding!!! Wij zijn zoo blij dat we haar nooit gepureert gegeven hebben, maar gewoon lekker zelf hebben laten eten. We hebben een geweldige eter! (al zegt iedereen; de tijd dat ze niet meer goed eet komt nog wel hoor!! achja we zullen zien )
Fijn is dat hè? als je je eigen hart en gevoel hebt gevolgd en met tips van andere mama's op het punt uitkomt wat je graag wilde bereiken! Ik ben hier ook vaak nogal kritisch met eten (niet zozeer de manier waarop, maar wel wát er in gaat, en met name wat nog niet...) en daar wordt/werd ook vaak raar tegenaan gekeken. Al vind ik verjaardagen wel een moeilijk punt hoor... Hier dus neefjes en nichtjes die constant alles van tafel grijpen (oudste is 5, jongste 2) en hou dan maar eens vol naar je eigen kleine toe... Zo moeilijk! Hoe doen jullie dat dan, dat je kindjes er niet eens naar omkijken? Ik krijg dat hier niet voor elkaar, helaas Hier resulteert het dan dus in 100x nee-zeggen en weghalen waardoor we uiteindelijk maar naar huis gaan omdat mama het wel zat is geworden... Zeker omdat iedereen constant zegt: laat hem toch, dat doen kinderen... @ Adi: zo zie je maar, je hart volgen loont
Hier werkt 1 zin altijd. Ik zeg altijd 'NEE, dat is niet voor jou'. En dat werkt wonderbaarlijk altijd met eten en drinken! (in andere situaties werkt Nee niet altijd, maar hier dus wel, gelukkig maar) Maar ze vragen amper ooit om iets van de tafel te pakken. En als het gebeurt krijgen ze van mij een plakje stokbrood, evt met een klein beetje kruidenboter erop. Dat vinden ze echt heerlijk. Duchess, die fases van moeilijk eten verschillen echt per kind. Aldin heeft (nog) nooit zo'n fase gehad, hij is meer een kliko . Meiden wel met vlagen, maar hier is het na een week meestal over. Ze eten niet veel, maar wel genoeg. En ik dring niet aan. Wij worden overstroomd met commentaar omdat mijn kindjes ook klein en fijn zijn. Maar ja, ze zijn prematuur en in hun eerste jaar zijn ze 9 kilo aangekomen! Ik vind dat geweldig, maar ze blijven klein tov de meeste leeftijdsgenootjes. En dan worden sommige 'goedbedoelde' commentaren zelfs pijnlijk. Gisteren zei zelfs iemand: 'nou als je wat makkelijker was met eten, had je wellicht dikkere kinderen '
Nou dat vind ik erg aso, zulke opmerkingen. Mensen moeten ook eens niet zo snel oordelen. Het is toch logisch dat jou kindjes wat kleiner zijn dan leeftijdsgenootjes. Daarbij zie ikzelf liever een smaller kindje dan zo'n dikkertje. (en daar bedoel ik niets mee hoor, dikke kindjes ook niets mis mee..) Yasemin heeft ook wel eens een dag of een paar dagen dat ze wat minder eet, maar tegenover andere kindjes is dat vaak nog steeds goed.... ze eet echt onwijs veel en ze lust ook erg veel. Juist door de manier van bijvoeden, denk ik. Maar sommige dingen vind ik gewoon niet nodig, in de supermarkt wilde iemand haar een koekje geven, en dan vraag ik, watvoor koekje? Dan zie je de mensen alweer zuchten. En ik weet dat sommige vrienden en familie het overdreven vindt; maar ik niet! Ik snap niet dat er mensen zijn die er alles maar in stoppen zonder eigenlijk te weten wat ze er in stoppen. Maargoed dat is een beetje offtopic misschien. Ik ben iig erg blij met alle adviezen hier (ook van jou!) want heb hier op zwangerschapspagina onwijs veel geleerd. En nu geef ik ook vriendinnen advies, maar helaas vinden sommigen eht 'overdreven gedoe' en 'flauw'...
Seriously...? Die heb je toch wel even een ietwat onvriendelijke blik toegeworpen lijkt me, of niet? Dat zeg je toch niet.... Naja, hier dus wel een kind wat in principe altijd alles van tafel grijpt (als hij de kans krijgt!!). Onze man is ook net een kliko, waar je letterlijk alles onbeperkt in kunt stoppen. Ik wil dat dus ook niet hebben, zeker niet dat hij zelf alles pakt, maar hij is het eerste (achter)kleinkind in de familie en wordt zo'n beetje als godheid behandeld... Oftewel... alles wat hij wil wordt hem aangedragen! 'ach, laat hem toch, dat vindt hij lekker!' 'Ach, voor die ene keer!' 'Ach, hij is toch geen baby meer!' En dan ben ik de boeman (vrouw)... Ik vind dat best heel moeilijk Maar goed, ik zal je topic niet verder vervuilen
Fijn dat je kinderen zo goed eten en dan geen chips etc. Maar wat doe je als je kindje juist heel erg gefixeerd is op eten Dat hebben wij namelijk!! Ze eet graag (beweegt ook veel ) eet bijna altijd haar bordje leeg maar als ze iets op tafel ziet staan of een ander ziet eten dan heeft zij het idee dat ze ook moet! (en dat terwijl we dat haar nooit hebben geleerd ) En dat is soms best vervelend! Maar goed vaak eet ze daarna ook wel nog gewoon... En op zulke momenten krijgt ze geen chips maar geven we haar dan b.v een stukje komkommer, daar wordt ze soms ook boos op want ze heeft dan liever kaas of worst maar dat kan me dan niet zoveel schelen! (en nee ik ben echt niet een moeder die onze kleine van alles toe stopt Maar doordat ze zo is gefocust op eten, en altijd een goede eter is geweest wil ze zo graag ook andere dingen ? )
Nou, ik word dan echt een heks hoor . Ik zei 'Ach ja, je hebt slanke mensen en dikke mensen' (deze vrouw had zelf een beetje last van overgewicht ). Normaal ben ik heel lief Maar ik snap dat het echt niet werkt als iedereen klakkeloos van alles toestopt aan je kind. Bij onze ouders ben ik heel streng, mijn moeder heeft er nogal een handje van om gewoon te doen wat ze leuk vindt. En met anderen heb ik gelukkig nog geen ervaring dat ze mijn kinderen willen voeren, hopelijk blijft dat ook zo. Maar gelukkig willen ze sommige dingen zelf niet. laatste gaf een vriendin ze zo'n suikerspekje, dat vonden ze maar vies.
Ik vind het heel fijn Adi.. en hoop echt welgemeend dat het zo blijft. Mijn dochter was ook een hele makkelijke eter en was ook gek op gezonde dingen en keek niet om naar chips of snoep.. iedereen had complimentjes hoe goed ze wel niet at. Maar sinds hele lange tijd eet ze echt gewoon niks meer, zelfs geen snacks. Zit dus nogal met de handen in het haar nu..
fijn adi!!! En wat mij trouwens opviel: wat voor mensen kom jij tegen, die zulke dingen zeggen. En irritant omdat je geen nootjes geeft, die kende ik nog niet, bizar allemaal. Ik ben blij dat je er zo'n goed gevoel over hebt en de negatieve dingen zullen wel blijven hoor, ik heb een gladde rug gekregen wat dat betreft. O ennu.... jouw kindjes zijn meer aangekomen het eerste jaar dan de mijne, die a terme geboren is.
Heey Adi! Dan wil ik op mijn beurt jou weer bedanken omdat je ook mij vaak goede adviezen hebt gegeven En adviezen geven mbt een hongerig mannetje valt niet altijd mee lijkt me zo. Ik ben ook zo'n moeder die al die extra's zoals chips, slagroom, patatjes, cola enz enz niet nodig vind. Zo lang mogelijk uitstellen bepaalde dingen! Vooral cola byvoorbeeld... schoonmoeder is daar veel gemakkelijker in... maar toch niet bij ons ventje straks! Moet ze (of iemand anders) niet proberen iig... Hier dus zo lang mogelijk flesvoeding, al zit hij nu al aan de max... dus voor hoe lang we het kunnen uitstellen? Groetjes Cyntje78
Hmmmm mijn kind heeft vandaag een poffertje gekregen bij de gastouder en ik ben niet van plan haar erop aan te spreken, vond het wel grappig eigenlijk. Is dit het begin van het einde?
Adi, super zeg...ik snap ehct wat je bedoelt.. moet je nagaan mijn zoontje is pas 7 mnd! en eet pas 1 maand... Maar ik heb preciessss dezelfde meningen in mn omgeving...voor altijd prakken (doe ik ook wel hoor), pureren, koek.snoep, limonade) En ik ben maar een internetfreak, die het allemaal volgens het boekje wilt doen... Maar ik ben dus ook heeel blij met dit forum, wara ik ect goede adviezen heb gekregen, waarvan ik nu het resultaat zie... Het is vooral heel irritant dat je constant moet uitleggen waarom.. Telkens van die dingen als "en geef je al lange vingers, en geef je al slagroom, chocopasta (????)" etc etc... Laatst vertelde iemand dat haar kind dus niks lust als er geen appelmoes doorheen zit, tja hoe zou dat nou komen
Ik vind borrelnootjes op een feestje niet erg, denk ik, maak dat niet bewust mee omdat er ook vaak wel stokbrood, melbatoast, een blokje kaas, cherrytomaatje of olijfje is en dat vindt mijn kind veeeeeel lekkerder! Worst en chips taalt hij niet naar. Maar ik zie ook kinderen een rol leverworst naar binnen werken. Daar word ik nu misselijk van!