Hoi meiden, Even een vraagje. Wij hebben onze baby-uitzet wel zo'n beetje bij elkaar (althans, de allerbelangrijkste dingen dan), maar wat het bedje betreft ben ik eigenlijk een beetje clueless. Wat heb ik daar nou eigenlijk voor nodig? Wat voor matrasje? En wat voor 'beddengoed'? Ik lees van alles over zeiltjes, molton zeiltjes, onder- en bovenlakentjes, maar moet je dat dan allemaal hebben, of is het zo dat je ofwel gewone zeiltjes ofwel molton zeiltjes moet kopen? Misschien een beetje dom, maar als je mij zou vragen om een babybedje op te maken, zou ik gewoon niet weten wat daar allemaal bij komt kijken en 'op hoort' zeg maar... Hoop dat iemand me kan helpen?
Ik werk zelf als kraamverzorgster. Schaf geen zeiltjes aan in welke vorm dan ook. Mocht er een kruik gaan leggen blijft het kokende water liggen. En stichting wiegendood adviseerd ook geen zeiltjes te gebruiken. Voor het bedje zou ik 2 moltons aanschaffen van 100%katoen 3 hoeslakens en 3 lakentjes. Een deken kan je het beste kopen van 100% katoen of 100% wol. Je hebt ook hele dure dekentjes maar deze zijn niet beter dan de gewone katoenen. Kwa matras moet je zelf kijken wat je wilt. De een kiest voor een duur matras en de ander voor een goedkopere. Ik heb voor een goed matras gekozen omdat een baby enorm veel slaapt en de 2e er ook op gaat slapen. Ik zou niet voor een aerosleep topmatras gaan. Dit is niet bewezen dat het werkt. Succes ermee. En als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Hoi Linda84, super bedankt voor je antwoord! Wist niet dat je geen zeiltjes mocht gebruiken, dit staat echt in elke uitzetlijst die je maar kan vinden.. Maar mag je ook geen 'molton zeiltjes' (wat dat dan ook moge zijn....) gebruiken? Of is dat gewoon een molton? Wij hebben idd ook gekeken voor zo'n aerosleep topmatras (met bijbehorende topprijs....) maar als dat niet bewezen is dan is dat dus eigenlijk zonde.. Wat is dan een goede matras?
Wat betreft Matras zou ik je gewoon laten adviseren in de winkel. Maar een Aerosleep -> niet doen. Zonde van je geld. Onze kraamorganisatie staat het niet eens toe. Weet reden even niet meer. Een moltonzeiltje mag wel. Dat is niet gemaakt van zeil, maar van dikkere stof. Leg je onder het lakentje voor het geval je kindje spuugt. Bij onze ligt er eerst een molton, dan een moltonzeiltje, dan gewoon een lakenovertrek en daar overheen een deken met een overtrek.
Molton zeiltje zijn eigenlijk hetzelfde als zeiltjes alleen dan verwerkt in een molton. Hij ademt dus niet en laat ook geen water door. Het heeft dus hetzelfde effect als een zeiltje. Er staan heel veel dingen op het uitzetlijstje die niet nodig zijn, de winkels willen wel verkopen hoor. Voor een goed matras zou ik je gewoon even laten informeren bij een babyzaak. Ik zou alleen niet voor een ..... matras gaan, sorry ben de naam even kwijt maar dat ik een matras dat bestaat uit een buizen frame met gaas erover heen gespannen. Oh ja en neem lakens en geen dekbedovertrek voor over je dekentje heen. Succes !
Wij hebben wel een aerosleep matrasje voor in het ledikant, maar dan hoef je geen zeiltjes en moltons meer aan te schaffen, want dan is het hele effect van de aerosleep weg. Ik snap niet waarom de kraamorganisatie deze zou verbieden, deze is namelijk veilig en goed voor de baby. En het zit dan ook in de duurdere kinderwagens, dus als het niet goed is voor een baby zou dat ook niet het geval zijn.. Toch? Mjn zus is in december bevallen en die had in het wiegje 2 katoenen dekentjes een lakentje en een hoeslaken om het matrasje + kruiken natuurlijk..
De Aerosleep is hier niet toegstaan omdat het kindje zich zelf niet op temp kan houden ivm de "goede"lucht doorlatent houd...Tevens kan, mocht ene kruik gaan lekker, het water NIET weglopen ivm de honingraadtechniek.... 3x moltonhoeslaken 3x een gewoon hoeslaken 2 onderlakentjes (die ligt dan onder het dekentje) 2x dekentje van 100% katoen
wij hebben: 2x molton 3x gewoon hoeslakentje 3x dekbedovertrekje 2x dekentje voor in dekbedovertrekje 3x slaapzakje verder legden we in het begin een hydrofielluier onder het hoofdje voor als er wat melk terug kwam. Dat is makkelijker te verschonen dan heel het bedje.
Hier weer heel anders hoor...en dan noem ik op hoe we het in het begin deden zoals de kraamzorg heeft verteld... -een moltonzeiltje -een moltondoek (of flanellen luier) -matrashoes -dekentje -lakentje -hydrofielluier Je begon dan met de matrashoes Dan vouw je het moltonzeiltje op zo'n manier dat er aan de onderkant een hand tussen past en aan de bovenkant het hoofdje helemaal niet op het zeiltje ligt. Daarom overheen of omheen doe je dan de moltondoek. De hydrofielluier leg je aansluitend aan de moltondoek en dan je lakentje en je dekentje. De kruik leg je dan met de dop naar beneden...mocht hij gaan lekker gaat het water onder het zeiltje en wordt je kindje niet nat en verbrand hij niet... Het zeiltje ligt niet onder het hoofdje dus goed ademen lukt ook gewoon. Zo heeft het alleen de eerste week gelegen ivm eventueel kruik gebruik...na die week ging hij ook in zn ledikant en heb ik alleen een moltonmatras hoes en een hydrofielluier... Ow en mijn vriendin vertelde dat bij hun de aerosleep was afgeraden voor het begin omdat het matrasje zou kunnen smelten door de hitte van de kruik!
Hier gewoon een moltonzeiltje en een hoeslakentje. Moltonzeilte alleen onder de billen en beentjes. Onder het hoofdje nog een dubbelgeslagen (driekhoekvorm) hydrofielluier omdat dat makkelijk te verschonen is. Verder een matras van de Prenatal. En een duodeken (maar dan een enkele dubbelgevouwen) in een dekbedovertrekje. Linda84 Ik dacht altijd dat je juist géén wollen dekentjes mocht gebruiken omdat dat veel te warm is. En waarom mag je volgens jou geen dekbedovertrekje gebruiken? Onze kraamzorg heeft daar nooit moeilijk over gedaan.
Dit moltonzeiltje hebben we: Prenatal | en dit matras: Prenatal | Aan deze link heb ik toen ook veel gehad: Prenatal | Veiligheid | In bed | Bedje opmaken
Ik zou ook niet weten waarom je zeiltjes en dergelijken nodig hebt. Wij hebben een beebje die weleens een mondje melk terug geeft maar een hydrofiele doek volstaat prima als je die elke dag even verschoont. Verder de luier bij elke voeding verschonen en dan heb je als het goed is geen problemen. Wat ik heb gekocht en in gebruik : Veel te veel lakentjes omdat we nu dekbedovertrekjes gebruiken en daar het dekentje in doen, veel leuker om naar te kijken en handiger. 2 Moltonhoezen, 5 hoeslakens, 4 dekbedovertrekjes en een berg hydrofiele doeken (die we overal voor gebruiken) Oh ja en we hebben 3 dekentjes...
Euh.. nou ben ik een enorme noob hoor, maar wat is het verschil tussen een moltonzeiltje en een molton hoeslaken (als er al een verschil is)? Mag je nou gewoon matras>molton hoeslaken>gewoon hoeslaken (al dan niet met hydrofiel luier) gebruiken of moet het eigenlijk matras>gewoon hoeslaken? Weet wel dat de kraamzorg het straks allemaal gaat uitleggen, maar wil zo graag het bedje alvast opmaken.. *voelt zich een enorme beginneling*
Wij hebben een matrasje en daarop komt de aerosleep oplegger. Wij gaan elektrische kruiken gebruiken> Toen de kraamconsulent bij ons op visite was zei ze dat ze daar blij mee waren want op de aerosleep mag geen waterkruik ivm het niet kunnen weglopen van het hete water. Verder dan daaroverheen hoeslaken, dan lakentje en dekentje.
Op de aerosleep mag je wel een warmwater kruik gebruiken. Als er heet water lekt trekt dit gelijk in de beschermlaag, waardoor je kindje altijd droog blijft en niet verbrand. De agent van aerosleep heeft het op mij uit geprobeerd. Ik moest met me armen op de aerosleep gaan liggen en toen gooide hij kokend water vlak langs me armen af. Schrok me rot, maar voelde niks, me arm bleef droog. Dus wat dat betreft geloof ik heilig in de aerosleep. En ik verkoop hem graag omdat ik er voor de volle 100% achter sta. Ik ga hem ook zeker voor mijn kleine aanschaffen straks. En een krammhulp mag alleen adviseren en niks verbieden, dus als jij je er fijn bij voelt zeker gebruiken.
100% wollen dekens ademen goed, vroeger werden ze heel veel gebruikt, tegenwoordig wat minder. Als 2 laagjes dan te warm zijn kan je 1 laag over je kindje heenleggen. Dekbedovertrekjes worden door onze consulentes afgeraden omdat al die laagjes de kans op warmestuwing vergroot (baby`s kunnen niet goed zelf hun warmte kwijt en warmtestuwing is gevaarlijk) Ook zijn dekbedovertrekjes vaak niet goed onder het matras in te stoppen. En een strak/kort opgemaakt bedje is veiliger. Jewe het zijn idd adviezen die ze geven. Het effect van aerosleep is nooit bewezen. Het kan rebreating (schrijf ik het goed zo ?) even voorkomen. Maar als een kindje een tijdje met zijn gezichtje naar beneden ligt ademt het gewoon zijn eigen lucht weer in waardoor rebreating ontstaat (wat een rotwoord) Wij adviseren ook geen aerosleep te gebruiken zolang er een heet waterkruik gebruikt word. Zeiltjes zijn idd niet meer nodig tenzij je katoenen luiers gebruikt. Ach ik denk maar zo waarom zou je een risico nemen als het niet hoeft.
Hebben jullie al een consulent langs gehad van de aerosleep? Ze zouden een project gaan opzetten voor kraamhulpen om de werking van de aerosleep te laten zien. We merken namelijk in de babywinkels dat kraamhulpen er niet aan willen omdat ze geen idee hebben hoe de werking van aerosleep nu precies in zijn werk gaat. Maar dat vind ik persoonlijk met meer dingen. Bijvoorbeeld het op de rug laten slapen van de kindjes, dat moet tegenwoordig en nu vertelde een kraamhulp tegen ons in de winkel dat er nu al weer vergaderd word om kindjes vanaf volgend jaar weer op de zij te laten slapen. Maar nu mag dat niet op de zij want dat is gevaarlijk??? Daarom vind ik het niet gek dat mensen vaak geen flauw idee hebben hoe alles nou weer zit met wat wel en niet mag. Is geen aanval op jou ofzo hoor, maar dat valt me gewoon heel erg op. Horen jullie daar wel eens wat van?
Ik heb nooit problemen gehad met het instoppen van een dekbedovertrekje, juist op het begin niet als het kort opgemaakt moet worden. Omdat de duodeken er dubbelgevouwen inzit heb ik aan de onderkant veel loze ruimte over van het overtrekje, wat je juist makkelijk in kan stoppen ook als het bedje kort opgemaakt moet worden. Maar nogmaals, mijn kraamhulp heeft er nooit problemen van gemaakt. Ik ga op mijn eigen gevoel af, dwz een dekbedovertrekje. Ik vind het idee van een los lakentje ook veel gevaarlijker, maar dat is mijn mening Dit is ook geen aanval hoor naar jou toe. Maar ik vind sommige dingen erg ver gezocht (wat diegene boven mij ook beschrijft van hoe neer te leggen bijvoorbeeld), ook met die warmtestuwing vanwege dat extra laagje. Kijk, als ik er nou een superdik dekbedovertrekje in had liggen gecombineerd met een echt dekbed, maar ik heb alleen dunne dekbedjes en een duodeken, dus ik zie het probleem niet zo. Maar ik ben ook vrij nuchter ingesteld hoor
Jewe ik heb geen idee of ze langs zijn geweest. Werk bij een grote organisatie en wij werken met protocollen dus daar werk ik naar en mee. Dat van op de zij slapen heb ik niets over gehoord. Wij gaan niet zelf beslissen of dat wel of niet mag maar kijken naar wat uhhhh hoe het dat ook alweer........ en stichting wiegendood adviseerd. Daar word gezegt dat het het veiligste is het kind al vanaf dag 1 op de rug te laten slapen. Wij doen dit echter niet maar vanaf dag 5 adviseren wij rugligging. Daarvoor zijn ze vaak wat misselijk en spugen ze wat makkelijker als ze op hun zij liggen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en doen hoe hij of zij het wilt. Ik geef net advies over wat nodig is voor het bedje. En wat ik hoorde via onze organisatie is dat aerosleep niet bewezen heeft dat het ook echt werkt. (maar dat was vorig jaar) Ik mijn wagen zit overigens ook een aerosleep matrasje volgens mij (bugaboo) Maar het is niet iets van echt noodzakelijk is en het is een prijzige uitgave. Tantan als jij er geen problemen mee hebt is het toch goed. Het is wel zo dat dekbedovertrekjes smaller zijn dan lakentjes. aan het voeteinde hen je ruimte genoeg. Maar aan de zijkanten voelt een kind zit makkelijk los is mijn ervaring als mensen dekbedovertrekjes gebruiken. (lakentje en dekentje leg je niet los over je kindje heen maar stop je ook strak in) Meiden wil geen discussie hier hoor Ik bedoel het goed.