De Cabriofix is gemaakt voor kindjes tot 13 kg, "0 tot circa 12 maanden" (zie gebruiksaanwijzing) en is dus in slechts hoge uitzondering te klein voor een kind van 9 maanden. Die "circa 12 maanden" kun je zeer ruim nemen want het gewicht is waar het om gaat, de genoemde leeftijd slechts een indicatie. Als je kijkt naar groeicurves zie je, dat kindjes gemiddeld pas 13 kg wegen met tweeeneenhalf jaar! De lengte is ook belangrijk, maar over wat nou precies die bovenkant van het hoofdje is dat niet uit mag steken, hoor je tegenstrijdige berichten. Soms zeggen ze "niet meer dan een paar centimeter" en soms "tot de bovenkant van de oren". Het gaat in elk geval niet over een paar krullen haar. Als een zitje in de breedte krap aandoet komt dat doordat het kind te dikke kleren aan heeft. Maar dikke kleren zijn sowieso afraders, ook bij een kindje dat nog niet te krap zit. Voor jezelf geldt ook dat je gordel het veiligste is als je dunne kleren draagt zodat de gordel zo strak mogelijk op je lichaam aansluit. Mijn zoontje is fors. Met 4 maanden woog hij al 9 kg (en zouden sommige ouders hem dus al vrolijk in een volgend stoeltje hebben gezet). Nu met 14 maanden is hij al zo groot als een gemiddeld kindje van ruim een jaar ouder! Dat mijn kind dan een uitzondering zou zijn omdat ie er nog best in past is onzin. Het is de keus van de ouder als die z'n kind veel te vroeg vooruit laat rijden met alle onnodige risico's van dien. Helaas vaak geen bewuste keuze want veel mensen weten zelf niet genoeg en vertrouwen (totaal onterecht) op de 'kunde' van verkopers -- maar de meeste verkopers weten zelf veel te weinig, zoeken niks uit, en zijn alleen maar geinteresseerd in hoeveel ze kunnen verkopen. Van de Consumentenbond site: Langer achteruitkijken Door de grote overlap in gewichtsklasse tussen groep 0+ en groep 1, worden kleine kinderen vaak te jong in een 'vooruitkijkend zitje' geplaatst. Dus met het gezicht in de rijrichting. Het is beter om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, omdat grotere en sterkere kinderen voorwaartse krachten beter kunnen opvangen. Wacht dus met overstappen tot uw kind te zwaar (meer dan 13 kg voor een 0+ zitje) of te lang (het hoofdje komt boven de rand van het zitje uit) is geworden. Er zijn ook zitjes op de markt waarin kinderen veel langer, vaak tot 4 jaar oud, tegen de rijrichting in zitten. Het grote voordeel van de 'achteruitkijkende zitjes' is de verhoogde bescherming bij een (frontale) botsing. Bij auto-ongelukken komen letsel aan nek en hoofd het meest voor bij kinderen. De krachten op de nek van het kind zijn meer dan vijf keer zo klein bij een zitje waarin het kind achteruit kijkt, dan bij een zitje waarin het kind in de rijrichting kijkt. En dat maakt bij een eventuele botsing een groot verschil. De Consumentenbond maakt zich sterk voor meer 'achteruitkijkende zitjes' in groep 1 op de Nederlandse markt. En we maken ons sterk voor een betere verkrijgbaarheid van de al beschikbare zitjes. Het zou een hele verbetering zijn, als dit type zitjes ook in Nederland op grote schaal op de markt komt. Dat is helaas niet waar. Voordat autostoeltjes in de winkel mogen komen, moeten ze een Europees keurmerk krijgen, anders mogen ze niet verkocht worden. Dat keurmerk kunnen ze krijgen bij een overheidsinstantie als TNO of een vergelijkbare instantie elders in Europa. (Nooit bij een consumentenorganisatie als de ANWB.) De vereisten om dat keurmerk te mogen dragen, zijn echter zeer minimaal. Het goedkeuringslabel is geen enkele garantie voor een goede bescherming bij een botsing. Voor het keuringslabel worden bijvoorbeeld geen testen uitgevoerd met botsingen van opzij. De (on)veiligheid van zo'n zitje moet dus echt nog blijken uit tests van consumentenorganisaties. Twee jaar geleden stond bij de Consumentenbondtest van autostoeltjes in groep 1 nog, dat geen van die stoeltjes echt veilig is bij een frontale botsing. Dit jaar bleek uit diezelfde test, dat er nog steeds stoeltjes op de markt zijn die ronduit ONveilig zijn - met als absoluut dieptepunt de HEMA autostoel Doorgroei, die een 4,3 scoort voor bescherming bij een frontale botsing en een 0,4 voor bescherming bij een botsing van opzij. Maar ook die stoeltjes hebben het vereiste keurmerk en mogen dus gewoon verkocht worden. En nog even terugkomend op de Familyfix - de Cabriofix is door de Consumentenbond getest in zowel de gordel als in de Easyfix (in de Easybase is helaas niet getest). De MC Cabriofix mét Easyfix is niet alleen Beste Koop maar zelfs het veiligste stoeltje ooit, totale score goed (8,2), bescherming bij frontale botsing zeer goed (9,1) en bescherming bij botsing opzij ruim voldoende (7,6). Exact diezelfde Cabriofix maar dan vastgemaakt in de gordel heeft als totale score onvoldoende (5,7), bescherming bij frontale botsing zeer goed (9,4) maar bescherming bij botsing opzij ineens slecht (3,7). Dus hoe veilig of onveilig de Cabriofix zal zijn in een Familyfix valt nog helemaal niets over te zeggen.