uit sanering & deurwaarders komen weer?

Discussie in 'De lounge' gestart door honeyy, 29 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Een vriend van mij is naar 3 jaar eindelijk uit de sanering. Maar nu krikgt ze van div. Deurwaarders & incasso bedrijven brieven, dat ze dus uit de sanering is en nou die schulden moet betalen. Dit klopt toch niet?

Weten jullie hoe dit nu zit?

Liefs x

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Als het goed is moeten alle schulden na 3 jaar sanering zijn kwijtgescholden, dus nee dat lijkt mij niet kloppen.

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Nee, dit klopt dit. Hij kan ze dan beter doorverwijzen naar haar bewindvoerder. Ze proberen toch altijd geld bij je los te krijgen.
    Zat ze in de WSNP?

4. Evientje

Evientje Niet meer actief

Dat kan alleen als de schulden niet meegenomen zijn in de sanering. Als het goed is heeft hij/zij een schone lei verklaring, anders even contact opnemen met diegene die de schuldsanering geregeld heeft!
    Bij mij is aangegeven dat ik aan het einde netjes een lijstje (zijn er maar 2) krijg wat er ingelost is en dat de rest op 0 is gezet (de zogenaamde schone lei)
    Als het schulden zijn die meegenomen zijn verwijzen naar de schuldsanering dat ze het daar maar mee uitvechten!
    Heb ook een schuldeiser gehad die dacht na 2 jaar toch ondanks akkoord met de sanering beslag te leggen, in eerste instantie gelukt maar uiteindelijk wel met rente terug gedraaid! Ze zullen het altijd proberen, en diegene die alsnog gaan betalen is voor hun mooi meegenomen, want dat is meestal de redenatie. Overigens kan het ook zo zijn dat deurwaarders etc het alsnog proberen zonder dat hun opdrachtgever er iets van af weet, dat geven ze dan aan als opdrachtgever. Ze gooien het er dan op miscommunicatie over het wel of niet meegenomen zijn met de schuldsanering en afmelding bij deurwaarders etc.

5. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Ik weet niet waar ze in gezeten heeft. Ze heeft wel een bewindvoerster maar kreeg gewoon het volledige maandloon. Van die schone lei verklaring weet ik niet. Maar ze heeft wel een papier gehad, dat het erop zit met overzicht van alle schulden.

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Volgens mij mag ze wel gevraagd worden om te betalen. De verplichting om te betalen is een zogenoemde natuurlijke verbintenis geworden. Dit is een verplichting die niet kan worden afgedwongen (dus ze mogen niet dreigen met beslag etc)maar ze mogen wel vragen om alsnog te betalen.

Bovenstaande natuurlijk mits de wsnp is geëindigd met schone lei.

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Je vriendin moet heel snel haar bewindvoerder op de hoogte brengen. Tenminste, als ze al die schulden ook heeft meegenomen. Het mogen dus géén nieuwe schulden zijn. Als dit wel zo is, dan kan de bewindvoerder hier niks mee.

Als het goed is heeft haar bewindvoerder een Excel sheet waar alle schuldeisers op staan.

8. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Dit zijn oude schulden.. ze is nu gewoon bij met alles.. ze heeft zon sheet met alle schuldeisers + bedrag erachter..

dreames; moet ze die wel betalen?

9. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Die schuldeisers proberen het altijd, maar ik als haar was zou ik die schuldeisers gewoon negeren en anders een kopie van die sheet mailen naar ze.

Ik heb hetzelfde meegemaakt...

10. Miscalculated

Miscalculated Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.722
    1
    38
    Overijssel
    ''Aan het einde van de wettelijke schuldsanering gaat de bewindvoerder het geld verdelen die u gedurende de looptijd van de Wsnp gespaard heeft. Vaak is het gespaarde bedrag niet hoog genoeg om alle schulden volledig te betalen. Er blijft dan een aantal restvorderingen over. De schone lei houdt in dat deze restvorderingen voor de schuldeisers niet meer opeisbaar zijn. U mag erop afbetalen, maar dat hoeft niet.''

11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ze kunnen er geen beslag voor leggen of het op een andere manier afdwingen. Er is geen verplichting meer on te betalen, maar het mag wel. En die schuldeisers mogen ook blijven vragen om een betaling maar ze mogen niet dreigen met beslag of zo.

Bij een natuurlijke verbintenis ben je niet verplicht om te betalen maar als je dat wel doet dan kun je het vervolgens niet terug vragen omdat je niet meer verplicht was te betalen omdat het bedrag nou eenmaal nog wel open stond.

12. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Laat haar contact opnemen met degene die haar bijstond gedurende de sanering. We kunnen hier wel gokken wat er aan de hand is, maar die persoon weet van alles af.

13. Imensa

Imensa Niet meer actief

Iwaarom ga jij hier voor een vriendin dingen vragen. Laat haar contact op nemen mer mensen die haar geholpen hebben.

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Imensa; omdat die geen gehoor geven.. daarom

de rest; thanks! Ga het allemaal doorgeven! :)

Deel Deze Pagina