ok kogel is nu echt door de kerk... de torretjes waar we al weken last van hebben zijn dus uitvliegende houtworm kevertjes.. de ongedierteverdelgingsdienst die ik heb gebeld zeiden dat we in onze antiek grenen kasten moeten gaan zoeken naar boorgaatjes met zaagsel... boorgaatjes genoeg maar geen zaagsel dus... omdat het een antieke kast is zaten er al oude houtworm gaatjes in en die waren niet actief zeg maar... deze kasten hebben we nu een jaar of 6....houtworm heeft een cyclus van een jaar of 3 a 4... zou het niet in het huis kunnen zitten ipv in de kasten???? ik woon in een oud huis met houten vloeren..we wonen hier nu bijna 2 jaar.. dan moeten we waarschijnlijk de woning laten gassen.... heeft iemand enig idee wat dt zou gaan kosten??? of zijn er meer mensen die dit hadden??? en wat is er toen gedaan? ik ben lichtelijk in paniek gr Jose
die nare beestjes houden van zacht onbehandeld hout. ik neem aan dat die vloer behandeld is met lak, vernis of weet ik veel wat. Je kan er altijd iemand bij halen die er naar wil kijken, dan krijg je advies hoe en wat. Er zijn diverse behandelmethode heb ik me destijds laten uitleggen, vergassen, koelcel (bevriezen) en met een of ander middel je meubels ed. insmeren. wij hadden dus heel veel kasten, die van de buitenkant wel behandeld waren maar niet van binnen....en laatjes... helaas, maar wij hebben alles weggedaan voor de zekerheid.... hoor jij ze ook knagen als je savonds stil op de bank zit bijvoorbeeld? krijg er nog de kriebels van... sterkte en succes er mee...
Heb je last van houtworm of van boktor? Wij hadden boktor in huis die alleen hout aantast waar nog de bast omzat (openhaardhout). Deze zijn onschadelijk voor meubels en vloer, maar je moet wel alle hout met bast uit huis doen (en de overgebleven diertjes een koppie kleiner maken ). Dit kon ik makkelijk terugvinden op internet zonder dure kosten te maken. Ik vond deze site met plaatjes. Als je een beestje tegenkomt, kun je eerst zelf kijken wat het is en dan actie ondernemen. Boktor
Mijn ouders hadden enige jaren geleden last van boktorren op hun zolder, maar ze moesten een week uit huis, de krengen moesten vergast worden, en ze zaten ook echt wel in vloer... Maar houtworm weet ik eigenlijk weinig van, maar voor prijzen zou ik eens informeren op internet Heb je een huur of koophuis? Want bij een huurhuis komt het voor rekening van de woningbouwvereniging.
een beetje OT maar wij hebben een houtworm van 1,5 . Ons meisje eet hout ze heeft hele stukken uit haar bed gegeten en eet als we niet opletten ook de plinten . Haar bed is nu omwikkeld met lakens zodat ze er niet bij kan.. Sorry voor het OT berichtje maar moest er meteen aan denken toen ik de titel las
wij hebben een koophuis met houten draagcontructie... je kunt dus wel nagaan dat ik hier de kriebels van krijg... pppffffff stel je voor dat het in de houten draagcontstructie zit??? nu zit het qua constructie e.d wel volgens mij in de verenigng van eigenaren... maar of dat ook voor houtworm aantasting geld?? gr Jose
Ik zou het gewoon voor de zekerheid laten controleren door mensen die er verstand van hebben! En van daaruit verder... En volgens mij als het in een kast zit , zit het in mijn beleving niet zomaar in je draagconstructie Hoe weet je dat het houtwormkevertjes zijn??
ja je hebt gelijk.... het zal vast niet meteen in de draagconstructie zitten.... ik kreeg medio sept allemaal kleine kevertjes in huis... dacht dat het kwam omdat balkondeur lekker vaak openstond... sloeg ze gewoon steeds dood en dacht er niet zoveel van... tot het weer buiten slechter werd en ik ramen en deuren gesloten hield.. en die kevertjes bleven maar komen... op internet gaan zoeken en daar vond ik plaatjes en beschrijving dat ze in sept uitkomen ( houtworm larve vreet zich door het hout, word een kevertje en die vliegt uit), dus een paar gevangen en opgestuurd naar vriend van m,n pa ( bioloog) en het zijn dus zeker houtwormkevertjes.. ik heb antiek oude grenen kasten en die zaten al vol met gaatjes... maar we wisten dat die niet actief waren... nu meen ik heel veel verse gaatjes te zien hopelijk komen ze uit de kasten... die zijn eenvoudig te behandelen gr Jose