wie ervaring met keizersnede onder algehele narcose?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lani, 29 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lani

Lani Actief lid

26 mrt 2014
    133
    0
    0
    Zoals het onderwerp al zegt....wie heeft hier ervaring mee? Hoe heb je de geboorte ervaren?

Onze kleine ligt in stuit en zijn nu alle voors en tegens aan het afwegen. Bij mijn vorige bevalling is 7 keer geprobeerd een ruggenprik te zetten. Niet gelukt. Ik vraag me dus af hoe je een geboorte meemaakt of eigenlijk ervaart als je onder algehele narcose bent geweest?

Groetjes

2. LianneJJ

LianneJJ Lid

20 jul 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan je zelf kiezen wat je wil? Algeheel of ruggenprik?
    Waarvoor heb je vorige keer de ruggenprik gehad?
    Een algehele narcose lijkt mij nog al heftig...
    Dat de vorige keer de ruggenprik mis ging wil niet zeggen dat nu ook misgaat!
    Ik heb nare ervaring gehad tijdens operatie aan mijn keel heb dus bij mijn keizersnede gevraagd of de ruggenprik door ervaren arts gezet kon worden en dat is gebeurd!
    Ik moet zeggen t bevallen dmv keizersnede vind ik emotioneel al zwaar... laat staan dat ik er helemaal niets van mee zou krijgen.

3. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik heb ervaring met beide,ruggeprik en narcose.Ik vond een ruggeprik veel en veel fijner,maar bij mijn jongste is het ook niet gelukt.Dus toen onder narcose,vond het echt helemaal niks.Ik hoop dat het nu wel weer met een ruggeprik kan.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook ervaring met beide.

Met ruggenprik viel me alleszins mee (Aiden). Kon toen ook alles meemaken. (Geplande keizersnee vanwege stuit.)
    Echter, werd hij na het tonen aan mij na de geboorte wel direct weggehaald en mee naar beneden genomen. Daar lag ik dan. Alleen. Toen ook nog even op de verkoever en daarna mocht ik dan eindelijk ook naar beneden (een uur later). Ik vind die natuurlijke keizersnedes van tegenwoordig dan een stuk beter. Dan mag je je kindje gewoon bij je houden.

Bij Finley kreeg ik een spoedkeizersnee, omdat de ontsluiting niet vorderde en zijn hartje steeds wegviel.
    Er werd een ruggenprik gezet. Te hoog (mijn angst :(). Ik kon geen adem meer halen (moest het wel proberen, maar op een of andere manier voelde ik het allemaal niet meer en dat was doodeng!) en werd toen direct onder algehele narcose gebracht.
    Toen ik wakker werd, lag ik op de verkoever en was Finley al lang beneden op de kinderafdeling.
    Nadat alle controles goed waren, mocht ik dan ook eindelijk naar beneden om Finley voor het eerst te zien. Dat was zo'n 3 uur later.....
    Dat heeft echter geen nadelige impact op mij gehad.
    Toen ik hem zag, was ik op slag verliefd en ging alles direct prima.
    (Scheelde wellicht ook dat ik vantevoren wel weeen heb gehad....)

5. Lani

Lani Actief lid

26 mrt 2014
    133
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Bij mijn vorige bevalling wilde ik een ruggenprik ivm pijnstilling. Dat is dus niet gelukt. Wil inderdaad niet zeggen dat dat dan de volgende keer ook niet lukt, maar ik wil het wel in gedachten houden. Mocht het niet lukken dan krijg ik niet nog een tegenslag. Zo kan ik me er enigzins op voorbereiden, wat hoop ik ervoor zorgt dat het niet meemaken van de bevalling geen traumatische ervaring wordt.

Heftig behappy! Wel heel mooi om te horen dat je daarna meteen op slag verliefd was. Dat is waar ik zo bang voor ben. Dat je geen band voelt, of je kindje niet' herkent'.
    Ik ben heel bang dat je daar op de een of andere manier last van krijgt. Of ligt dat er net aan hoe je daar zelf in staat? Heb jij er verder nooit problemen mee gehad?

Groetjes

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nee, ik heb er verder geen last van gehad. Was ook na 2 dagen al weer thuis. Ging super.

Ik was juist banger voor algehele narcose dan de ruggeprik. Vind/vond zo'n algehele narcose doodeng. Maar tja, ik moest. Ze zeiden nog: we gaan je nu onder algehele narcose brengen en ik had geen tijd meer om bang te worden, want ik was zo weg.
    Voordeel daarvan is dat ik nu niet meer zo bang ben voor een algehele narcose.

7. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik lees even mee :)

Ik mag geen ruggenprik dus als het een ks dreigt te worden zal het onder narcose moeten. Vreselijk lijkt me dat...de geboorte missen...en ik had ook gehoord dat er onder gehele narcose de vader er ook niet bij mag zijn?
    Vraag me ook af hoe het met borstvoeding gaat als je onder narcose bent geweest. Komt dat wel goed op gang en mag het kindje gewoon aanhappen of mag de eerste melk niet omdat de narcose nog in je bloed zit?

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik lees ook eventjes mee, aangezien ik een versleten rug en hernia's heb krijg ik hoogstwaarschijnlijk ook een keizersnede, krijg met 30 weken onderzoeken of een ruggenprik wel gaat bij mij aangezien mijn wervels onderin mijn rug aan elkaar gegroeid zijn en het dus een groot blok is geworden.

Mocht dat niet gaan dan wordt het ook onder algeheel en ik zie daar als een berg tegenop! Dan mag mijn man er niet bij zijn en dan mis ik eigenlijk alles, lijkt me ontzettend vervelend! :(

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Mijn dochter was in nood, en na het zetten van de ruggenprik was er niet genoeg tijd meer om 'm goed te laten inwerken. Dus toen alsnog onder narcose. Heel jammer dat ik de geboorte van m'n dochter 'live' heb gemist. Ik kreeg haar ook pas 2-3 uur na de geboorte te zien. Maar het doel heiligt de middelen: ze móest eruit, en nu heb ik wel een gezond kind.
    Wat ik traumatischer vond was het wakker worden op de verkoever en niet direct weten hoe het met m'n kind was. We waren rennend naar de OK gegaan, dus het was echt wel spannend. Dat heb ik wel even een plekje moeten geven.
    We gaan binnenkort de MMM weer in voor een brusje. Mocht dat op voorhand een KS worden, dan wil ik graag een gentle sectio. Dan leggen ze je kind gewoon meteen op je borst, net als bij een natuurlijke bevalling, en wordt het niet direct bij je weggehaald. Uiteraard alleen wanneer de gezondheid het toelaat.

10. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Sorry voor de vraag, maar ben jij ook een vrouw met scoliose, of heb jij een andere aandoening aan je rug? Want dat wat jij zegt van die 30 weken heeft mijn gyn ook tegen mij gezegd en ik heb een in 1997 vastgezette rug door scoliose, en kan mijn rug niet meer buigen.

Geen idee of ze mij tegen die tijd een algehele narcose geven of een gedeeltelijke

11. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik heb een spoedkeizersnee onder algehele narcose gehad. Tijdens het persen viel het hartje weg van m'n dochter. Van te voren had ik al een ruggenprik gehad die na diverse pogingen eindelijk gelukt was, ik ben heel moeilijk te prikken. Als bijwerking van de ruggenprik daalde m'n bloeddruk enorm en toen ook m'n dochter het heel moeilijk kreeg was het binnen 10 min. gebeurd ze hadden geen tijd meer dus voor ik goed en wel besefte was ik al onder narcose. Even voor de duidelijkheid alle dames: je man mag er wel bij wezen hoor, tenminste mijn man mocht er gewoon bij zijn!!! Ik heb het enorm heftig ervaren allemaal, ze was al 3u oud voordat ik haar zag en ben de eerste 2 dagen heel suf geweest van de narcose, dus ik weet nu weinig tot niets meer van die eerste dagen. Veel last van de wond ook, kon niet uit bed waardoor ook de catheter moest blijven zitten met blaasontst. als gevolg. Borstvoeding kwam pas na 3 dagen een beetje op gang waardoor ze meer als 10% afviel en geelzucht kreeg dus onder de lamp en bijvoeding. Al met al een hele heftige periode maar nu een heel lief meisje van 5 maanden die ik helemaal borstvoeding geef dus het is allemaal goed gekomen! alleen heb ik nog steeds een slechte concentratie waarschijnlijk van de ruggenprik+narcose. Sorry dit is waarschijnlijk niet wat je horen wil maar gelukkig gaat het meestal niet zo;) Succes!

12. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik ben geboren met een dubbele scoliose en op mijn 24ste heb ik 3 hernia's onderin mijn rug gekregen en daar 4 wervels helemaal versleten, de tussenwervels zijn compleet weg gesleten en daardoor zijn de wervels aan elkaar gaan groeien voor een gedeelte.

Ik kan mijn onderrug dus ook niet meer buigen, daarom gaan ze onderzoeken of ze wel een ruggenprik kunnen zetten want de kans is ook aanwezig dat ze er met een naald gewoon echt niet doorheen komen en dat is wel prettig om dat van tevoren te weten.

13. LianneJJ

LianneJJ Lid

20 jul 2014
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dan wel geen algehele narcose gehad maar wel een keizersnede met ruggenprik.
    Ik wil vooral meegeven dat een ruggenprik voor pijnbestrijding een andere samenstelling heeft dan wanneer t als "gehele" verdoving wordt toegepast bij een keizrsnede.
    Bij mij was de ruggenprik iets te hoog gezet maar er werd goed mee omgegaan. Ik heb wel wat weeen gehad vooraf (stond een geplande keizersnee door stuit voor week later maar mevrouw wilde nu al komen)
    Een keizersnede is niet zo maar iets een een beetje weeen heeft mij al geholpen maar een keizersnee blijft ook geestelijk zwaar. Ik hoop dat je (buiten medische redenen om) een ruggenprik kan proberen.... die eerste momenten zijn zo belangrijk en mooi... helpen zeker bij verwerken want een kind krijgen is niet zo maar iets en al zeker niet zo!
    Advies:
    Blijf goed over je twijfels en vragen praten!!!

14. Zwada

Zwada Actief lid

11 feb 2014
    210
    0
    0
    Hier ervaring met het niet kunnen zetten van de ruggenprik wegens scoliose en kyfose. Zeven keer is de ruggenprik geprobeerd te zetten maar helaas. Ik kreeg gelukkig wel snel mijn zoontje bij me toen ik wakker werd en mijn man mocht er, bij wijze van uitzondering, bij zijn tijdens de operatie, normaal mag dit niet.

Nu ben ik dertig werken zwanger van de tweede en staat de keizersnee al gepland (7 januari). Een ruggenprik durven ze nu niet meer aan. O.a. door de scoliose en kyfose en mijn bloedplaatjes die niet helemaal goed zijn, is een ruggenprik, te gevaarlijk. De anesthesist gaf aan dat het risico op bloedingen in mijn rug en verlammingen daardoor te groot is.

Ik zie als een berg op tegen de algehele narcose, ondanks dat ik al vaak in mijn leven geopereerd ben. Ik ben altijd bang om niet meer wakker te worden en ben een echte controlefreak waardoor ik het idee van weggespoten te worden doodeng vind. Maarja, de ruggenprik is dus ook geen optie en natuurlijk bevallen ook niet. Dus ik moet wel..

Deel Deze Pagina