Ik ben nog maar 6 weken zwanger, maar in januari al mijn vakantie naar Sumatra geboekt. Het plan is om van mijn 17de tot mijn 21ste week naar Sumatra te gaan (via Hongkong, daar ook paar dagen). Op zich moet dat kunnen als je je goed voelt, lees ik overal, maar ik vind het toch 'eng'. Wat als er iets is? De ziekenhuizen en artsen daar zullen niet zo goed zijn als hier... Ik zal het hier tzt ook nog met de arts over hebben, kijken wat zij zeggen. Ik heb namelijk wel een annuleringsverzekering afgesloten, ik mag dus als de artsen het adviseren, annuleren. Iemand ervaring met op vakantie gaan in deze periode van de zwangerschap?
ik ben met 20 weken op vakantie geweest naar egypte, en alles ging gewoon goed! toen ik terug kwam heb ik mijn 20 weken echo gehad en alles zag er ook keurig uit.. ben wel blij dat ik toen geweest ben, want ben nu 24 weken en ben in deze periode een heleboel aangekomen en voel me ook anders dan toen ik 20 weken was.
Geen verstand van de risico's, maar als je in die periode gaat kun je dus geen 20 weken echo met 20 weken krijgen. Maar als je dat niet erg vind
Ik ben vorig jaar op sumatra geweest ik was toen wel niet zwanger maar was ik dat wel geweest zou ik niet gegaan zijn. Wij hebben daar een rondreis gemaakt en geslapen in de beste hotels zeg maar maar ook daar laat de hygiëne soms te wensen over. Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik geen ziekenhuizen ben tegengekomen alleen van die kleine artsenpraktijkjes. Zijn ook op java en bali geweest tijdens de vakantie en hier is het qua hygiëne veel beter geregeld. Als je vragen hebt kan je me altijd een pb sturen Groetjes
je kan ook een 20 weken echo krijgen met 21 weken. zoals ik dus. ik heb hem met 21 weken en 3 dagen gehad
Ik heb ook geen verstand van de risico's maar persoonlijk zou ik het toch niet doen. Je hoort indd vaak dat de hygiëne in dat soort landen niet optimaal is en dat is belangrijk als je niet zwanger bent, maar als je zwanger bent helemaal! Ook lijkt het me echt niet wat om daar naar het ziekenhuis te moeten als er wat zou zijn.. Maar wat is wat ik vindt, je moet doen waar je jezelf goed bij voeld natuurlijk...
Let ook op je Deet gebruik. Je hebt het wel nodig om muggen weg te houden want je wil geen knokkelkoorts of malaria oplopen. je mag in je zwangerschap niet teveel (zo min mogelijk) deet gebruiken.
Ik heb gewerkt op Sumatra en er veel rondgereisd. Als je het mij vraagt: niet doen! Juist ook GEEN deet gebruiken zoals Banjabes zegt. Deet tast de zenuwen aan en je kindje kan er schade van oplopen. Wat je goed moet bedenken is wat je gaat doen op Sumatra. Ga je 2 weken aan het Toba-meer liggen? Dan valt het nog te overzien (al is het dichtsbijzijnde ziekenhuis daar erg ver weg, er is wel een medische post, maar dat stelt niets voor). Ga je een week op tour door het Gunung Leuser park, dan zeg ik: blijf thuis! De medische zorg is echt niet te vergelijken met die in nederland. Neem je eigen setje naalden/spuiten etc mee. Draag altijd lange kleding, lange mouwen en pijpen. En niet te dun, want de muggen prikken zo door de stof heen. De malaria-mug is vooral in de namiddag/avond actief, maar de mug die Dengue veroorzaakt (knokkelkoorts) juist overdag. Als je malaria krijgt overleeft je kindje dat waarschijnlijk niet. Ik heb daar zelf in een ziekenhuis gewerkt en gezien wat dengue en malaria voor 'killers' zijn. Maar goed, dan hebben we het alleen nog maar over muggen. Alles ligt op de loer, van voedselvergiftiging tot andere parasieten. Praat er goed over met je arts en denk er aub niet te licht over!
Ik ben dan wel niet op Sumatra geweest maar wel met 24 weken zwangerschap door Indonesie getrokken. Als je gewoon goed voor jezelf zorgt, eet bij drukke gelegenheden, beetje bedekt kleedt dan zou ik zeggen: Gaan. De vluchten vond ik wel lang met dikke buik, maar daar was het echt genieten. Enig nadeel wel is dat alle plaatselijke bevolking aan je buik zit en er offertjes en stukjes fruit op legt..... Iedereen is enorm behulpzaam. Ik had wel van de verloskundige een set naalden, infuusnaalden, hechtdraad etc. meegenomen, mocht er wat gebeuren, dan heb je wel steriel materiaal bij je. Ook deet 30% gebruikt (en een hele mooie gezonde dochter gekregen). Nu ga ik met 25 weken zwangerschap naar Gambia (tja, hoe verzin je het elke keer) en natuurlijk is dat wat spannender dan niet zwanger, maar wel bijzonder.
@Kwiebus: ja, lastig. Zoals ik er nu over denk, denk ik dat we Sumatra omboeken naar bv. Java of Bali. Dat schijnt een stuk westerser te zijn met vele betere medische voorzieningen. Airasia vlucht van Sumatra naar Java moet eenvoudig te regelen zijn. Maar Gambia, daar zal het ook niet 100% veilig/schoon/medisch/enz... Ik zal het er snel met onze arts over hebben en ik ben benieuwd wat ze ons adviseren.
Bali is goed te doen hoor, dat heb ik ook gedaan. Absoluut niet westers, ook Bali is erg arm en puur Indonesisch, maar wel goed op toeristen ingesteld. Het is vooral heerlijk genieten, langzaam bewegen i.v.m. de warmte, maar er is veel vers fruit en verse fruitsappen voor handen, heerlijke goed verhitte sate's en vooral geen ijsklontjes nemen. Ik had wel alle adresgegevens van een medisch centrum in Singapore meegenomen voor het geval dat. Gelukkig niet nodig gehad. Let wel op de excursies die je kan maken, zijn voornamelijk per powerboat en dat gaat best hard. Verder heb ik alles daar gedaan, snorkelen, dolfijnen gezien, enorm genoten. Enig nadeel is dat je als je ongesteld of zwanger bent niet in tempels mag. Er zijn wel heel veel bronnen waar je een dipje in kan nemen voor een gezonde zwangerschap dus dat is dan wel weer leuk. Mocht je nog adressen nodig hebben dan lees ik het wel