Hoi! Wie van jullie hebben er ervaring met Motilium bij jullie kindje met (verborgen) reflux? Sinds donderdag hebben wij dit via de kinderarts voorgeschreven gekregen ( 3 x 3 ml ), naast de Zantac ( 2 x 2,5 ml ). Thuis aangekomen las ik dat hier domperidon in zit en dit is op het ogenblik natuurlijk nogal slecht in het nieuws, dus mijn alarmbellen gaan nu bij het minst geringste al rinkelen. Sinds we het gebruiken is mijn mannetje erg jengelig, veel rustiger als normaal, veel meer aan het spugen, soms wat aan het hijgen terwijl hij rustig bij me zit en sinds vandaag heeft hij er ook nog koorts bij. Nu kan het natuurlijk ook zijn dat hij wat onder de leden heeft, want ml is ook niet lekker en daarbij krijgt hij nu ook nog eens z'n eerste tandje, dus het is lekker vanalles bij elkaar en dus lastig te beoordelen. Hoe ging het met jullie kindjes toen jullie hiermee startten en na hoeveel tijd merkten jullie dat het ging werken, of juist niet? Weten jullie of er een ander medicijn is ipv motilium, want ik weet niet of ik me er wel echt prettig bij voel. ( ik weet natuurlijk ook dat er aan ieder medicijn wel een risico kan zitten ) Verder heeft Quinten naast de reflux ook veel last van obstipatie, we hebben hiervoor eerst lactulose gekregen en uiteindelijk kreeg hij zelfs een klysma, omdat het er niet meer uitkwam. De motilium werkt in veel gevallen ook positief uit voor de darmpjes volgens de ka, maar werkt het niet dan krijgen we forlax. Wat is jullie ervaring hier ook mee? Met de lactulose moesten we trouwens stoppen en dit werkte zowieso ook niet voor hem.
Zonder paniek te willen zaaien: Domperidon (Motilium) was recent negatief in het nieuws wegens verdenking op hartklachten. Er is een Europees onderzoek gestart. Europees onderzoek naar antibraakmiddel Domperidon :: nrc.nl Edit: zie nu dat je dat zelf ook al had gezien. Mijn meisje kreeg het een maand geleden wegens heftig spugen door een flinke buikgriep. Ik had de indruk dat ze er buikpijn en lichte diarree van kreeg, maar het hielp goed tegen het spugen. Toch, met wat ik nu weet vind ik het vreemd dat artsen zo'n heftig middel aan zulke kleine kinderen voorschrijven.
Wij hebben voor onze dochter naast Zantac lange tijd echt domperidon gebruikt. Daar ben ik achteraf gezien niet heel blij mee.. Maar wij mochten daar van de kinderarts mee stoppen omdat uit (toen) recent onderzoek was gebleken dat het voor reflux niet zoveel verschil maakte. Dus dan had hij liever dat we er helemaal mee stopten. Het erg vind ik dat ik toendertijd heel duidelijk bij de huisarts heb gevraagd of het geen kwaad kan en ik toen als antwoord kreeg dat het heeeel onschuldig was. Nou mooi niet dus..
@ miekje: wat vervelend dat dit niet benoemd is zeg! Ik moet zeggen dat ik de ka ook veel meer vragen had gesteld als ik wist dat t om domperidon ging. Heb jij uiteindelijk nog iets anders gekregen voor je meisje?
@ mamatss: geeft niks en thnx voor je reactie! Ik denk dat ik zowieso maandag het ziekenhuis gewoon ga bellen. Denk ook niet dat ik het tot die tijd ga geven, voel me er echt niet goed bij!
Hoi hoi, Ik gebruik het ook voor mijn dochtertje (nu 5 maanden) en kreeg eerst een vrij lage dosis. Dat deed geen fluit en omdat ik wanhopig was heb ik met de bijsluiter in de hand de medicatie opgehoogd. Daarna aan kinderarts doorgegeven en die vond het goed. Vanaf toen is het super gegaan. Ik ben dus van mening dat motilium zeker werkt. Heleboel mensen hebben er een andere mening over. Vind het ook niet fijn dat ik een medicijn moet geven dat zo in het nieuws is. Maar zonder wil eigenlijk niet. Heb het laatst weer geprobeerd, dan denk ik het gaat zo goed ik kan vast stoppen. Maar dan gaat het weer helemaal mis, slikken, slikken en nog eens slikken. En dus niet slapen. In het begin had ze wat krampen maar dat ging al gauw over. Vooralsnog blijf ik het dus wel geven. Succes!
De risico's van domperidon gelden vooral voor hartpatienten of mensen die latent iets hebben op dat gebied. Ons dochtertje kreeg het ook voorgeschreven van de kinderarts, maar heeft een hartritmestoornis. Gelukkig was de apotheek zo alert om daar op te wijzen, (kon ook nog eens niet samen met de medicatie die ze voor haar hart krijgt). Maar de berichten die momenteel gaan over domperidon, gaan wel over ongeveer 10 sterfgevallen op duizenden gebruikers. Natuurlijk is elk sterfgeval er 1 te veel, maar het is dus ook niet zo dat dit middel zo gevaarlijk is dat mensen bij bosjes overlijden ofzo... Caitlyn heeft 1 dosis motilium gehad, en kreeg daar enorme darmkrampen van. Het schijnt dat die krampen na een aantal dagen wel weer verdwijnen, als de darmen gewend zijn aan voeding die sneller in de darmen komt, maar daar hebben wij dus geen ervaring mee. Ik merkte wel dat haar maag sneller leeg was en de voeding dus niet meer omhoog kon komen. Dat maakte allerlei dingen wel heel veel gemakkelijker, omdat ze gewoon beter eventjes plat kon liggen dan, wat bij verschonen enzo wel zo makkelijk is. Obstipatie verergert reflux. Caitlyn krijgt forlax tegen de obstipatie. Forlax is het enige medicijn waar Caitlyn geen bijwerkingen van ondervindt, dus daar ben ik erg over te spreken. De eerste dagen moest haar lijf er wel even aan wennen: in eerste instantie enorme spuitluiers ervan. Heb dus de dosering gehalveerd, (ipv half zakje per dag een half zakje om de dag, later opgebouwd naar half zakje per dag).
hier ook motilium gebruikt en onze kleine man kreeg er onzettende buikpijn van en zijn er uiteindelijk mee gestopt ( na 4 weken geloof ik ). ook raakte hij verstopt , nu krijgt hij macrogol 4000 ( is het zelfde als florax) dit omdat mijn kinderarts van mening is dat door lactulose de darmen lui worden omdat ze bijna niet meer hoeven te werken. MAcrogol daar in tegen werkt hetzelfde als een bruine boterham houdt het vocht vast in de darmen dus is veel natuurlijker
De domperidon is nu met name negatief in het nieuws omdat het vrij verkrijgbaar is he. Als je het via de arts voorgeschreven krijgt (en je het dus ook bij een apotheek gaat ophalen) dan mag ik toch hopen dat ze in de gaten hebben of je het mag hebben of niet.. (zeker de apotheek omdat daar direct een melding moet komen ivm andere medicatie die op dat moment (of in het verleden) genomen is)..
Hier iets van 4 maanden motilium gebruikt. Nooit problemen gehad ermee. In het begin leek het alsof ze iets meer honger kreeg (de maag leegt zich sneller) maar dit was zo over.
Thnx voor al jullie reacties meiden! Zo te lezen heeft dus geen een van jullie kindjes er koorts door gekregen of is er lusteloos door geworden.... Waarschijnlijk komt dit dan toch meer van een griepje af ofzo. Misschien moet ik anders voor m'n eigen geruststelling eerst maar de zantac in combi met de forlax gebruiken en kijken of dat al beter gaat. Ik ga morgen gewoon de ka maar even bellen.