Zoete kinderen door borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Angellove90, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
  2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Haha nou dat scheelt opvoeden, gelukkig zeg ;)

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    geen idee of dat echt zo is hoor.
    Mijn oudste zoon heb ik 2,5 jaar lang borstvoeding gegeven en die heeft me toch een temperament! Oei. Als ie boos is noemt de buurt hem het luchtalarm zo hard schreeuwt ie!

Mijn jongste zoon heeft vanaf begin af aan flesvoeding gekregen. En zijn temperament is heel solide. Nu is ie nog niet in de peuterpuberteit beland. Dus geen idee of het dan gaat omslaan ;)

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

I knew it!:D

5. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    hihi, wat is het toch voor veel goed.
    Maar volgens mij begint de 15 maanden bv die de oudste kreeg nu toch echt een beetje uit te werken, want af en toe.............
    Maar verder is het idd een lief en zoet kind, we zullen zien hoe het is als hij 5 is.
    Tja verder denk ik toch dat het toch vooral met aanleg en opvoeding te maken heeft, dus met jou FV- meisje komt het vast ook helemaal goed :D

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, ik ben absoluut voor BV, maar bij dit onderzoek vraag ik me wel af of andere factoren wel mee zijn genomen.
    BV-moeders zijn namelijk ook vaker hoogopgeleid en het is nu eenmaal zo dat gedragsproblemen zich vaker voordoen bij kids uit de lagere sociale klassen, (ik vind het een rottige aanduiding, maar het is wel de meest duidelijke even :().

Maar goed, ons kleine dametje is zeer gezeggelijk, ondanks een sterk eigen willetje en een zeer vrije geest... Dus tja, zou het dan toch minder komen dan hoe wij 'r benaderen? ;)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mmm. toch de jongste eens laten lezen. Die heeft het langste bv gehad. Hoop dat het tot haar doordringt...

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind het verschil zo enorm groot, 4 of 16 %, dat is echt gigantisch.
    Lijkt me wel, dat er dan ook (veel) andere factoren meespelen.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik zie dit als totale onzin, stom he. Net als die onderzoeken over intelligentie en borstvoeding. Ik geloof het gewoon niet. Zou mooi meegenomen zijn natuurlijk maar goed ik ga er maar niet van uit (kan flink tegenvallen over 5 jaar ;))

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vraag me ook af in hoeverre er voor andere zaken is gecorrigeerd. Ik kan me namelijk voorstellen dat in een tijd waar bv een bewuste keuze is, er ook meer bewustere moeders bv geven. En dat zij dus bewuster en consequenter opvoeden. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat fv-moeders er allemaal met de pet naar gooien, maar ik denk dat in de populatie fv-moeders meer moeders zitten die minder bewust moeder zijn. En dat dat meer risico op problemen geeft. Naast bijvoorbeeld ook een hoger opleidingsniveau, denk ik dat er vele redenen zouden kunnen zijn waarom het niet per se met bv te maken heeft.
    Neemt niet weg dat ik pro bv ben.

11. 4days

4days Niet meer actief

Mijn woorden! :D :D

12. raspberry

Trouwens, op zich niet zo gek dat zoete melk zoete kids geeft ;)
    (KV schijnt niet zo lekker te smaken, heb ik begrepen :D).

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zo, 4% of 16%, dat is nogal een verschil! Maar ik denk ook dat andere factoren een grotere rol zullen spelen dan de moedermelk op zich. Zo jan ik me voorstellen dat er bij de groep bv-mama's over het algemeen minder moeders zitten die tijdens de zwangerschap roken en drinken. Gelukkig doen de meeste kv-mama's dat ook niet! Ik denk alleen dat de vrouwen die dat soort risico's wel nemen ook geen moeite doen om te investeren in bv.
    Ik denk dat het ook goed mogelk is dat het moment waarop je begint met bijvoeden een rol kan spelen. Daarin zie ik vaak verschil tussen bv- en fv-mama's. Ook wat je je kind te eten geeft is denk ik heel belangrijk. Ook daarvoor zal gelden dat de mama's die het prima vinden om een 11 maande oud kindje een gebakje voor te zetten, eerder voor kv hebben gekozen.

Hmmm, misschien is mijn beeld van bv-mama's wel te positief. Ik wil ook zeker niet zeggend dat kv-mama's het slechter doen of slechte keuzes maken. Maar omdat bv in het begin in de ogen van velen toch wat meer moeite kost, denk ik dat gezinnen die gezonde voeding en opvoeding minder belangrijk inden, daar toch minder snel voor kiezen. In de bv-groep heb je denk ik minder mama's die het 'verpesten' voor de rest.

14. raspberry

Nou, wat je bedoelt is natuurlijk dat de groep moeders die niet zulke goede keuzes voor hun kind maken, over het algemeen BV veel te lastig vinden en dat echt niet doen, en daardoor het beeld van KV-mama's vertekenen... Want de meeste mama's maken natuurlijk goede keuzes en die 12% meer gedragsproblemen bij KV komt mijns inziens idd meer door andere factoren dan door (enkel) de BV.

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ach...dit is zo´n onderzoek....Overal zitten rotte appels zullen we maar zeggen, maar het verhaal van Tupp sluit wel aan bij mijn eigen ideeen

16. Bri

Bri Niet meer actief

KV is ook hartstikke zoet. Het smaakt wel anders dan BV, maar niet minder lekker, of viezer (ik vind het allebei niet lekker, hou niet zo van zoet).

17. Wulf

Wulf Lid

6 mei 2011
    13
    0
    0
    Even googelen levert veel meer informatie op over dit onderzoek. Zoals hier al een aantal malen terecht opgemerkt; borstvoedingsmama's zijn vaker hoger opgeleid en ook zijn de sociaal-economische omgevingsfactoren vaak beter. Natuurlijk zijn dat zaken die van invloed zijn. Maar zelfs met verrekeningen van deze invloeden blijkt de kans op gedragsproblemen op latere leeftijd significant lager te liggen bij borstvoeding.
    Maar dan nog: de meeste kinderen die flesvoeding hebben gekregen ontwikkelen geen gedragsproblemen en sommige kindjes die +4 maanden borstvoeding hebben gekregen hebben wel gedragsstoornissen op 5 jarige leeftijd.
    Het is zeker raadzaam om de wat meer uitgebreide artikelen hierover te lezen om het in een wat juister perspectief te plaatsen.
    In ieder geval weer een extra argument om mijn tweede ook weer lekker lang op de borstvoeding te houden. Mijn dochtertje heeft in totaal 28 maanden borstvoeding gehad. Een goud eerlijk en heerlijk kind met een gezonde dosis temperament :eek:)

Groet,
    Wulf

18. 4days

4days Niet meer actief

Als het een BEETJE een wetenschappelijk onderzoek is, dan hebben ze daar al rekening mee gehouden, dat bv-moeders over het algemeen hoger zijn opgeleid. Dan neem je die gegevens mee in je resultaten. Je zet dan dus precies even veel hoog opgeleide kv-moeders, dan hoog opgeleide bv-moeders in de groep. En ook precies even veel laag opgeleide enzo. En evenveel moeders die uit hetzelfde milieu komen enzo. Of je corrigeert de uitslagen achteraf, door met groepen en precentages te werken.

Dus dan gaat de argumentatie dat bv-moeder gemiddeld hoger zijn opgeleid niet meer op.

(het is een onderzoek van verschillende samenwerkende universiteiten, dus ik denk dat daar ECHT wel iemand op het idee is gekomen dat de uitslag gecorrigeerd moet worden, wat heel gebruikelijk is bij dit soort onderzoeken)

19. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Daar ben ik het helemaal mee eens! Net zoals het feit dat mama's die kv geven minder bewuste mama's zijn, pure onzin. Er zijn vele redenen waarom er voor kv wordt gekozen, maar minder bewust hoort daar zeker niet bij. Persoonlijk vind ik het ook heel onzinnig onderzoek, hoewel ik bv helemaal prima vind hoor, net als kv. 't Is maar net waar je je als mama goed bij voelt en of bv lukt.

Deel Deze Pagina