wie ervaring met syntocinon neusspray na 6 maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door wonderbaby, 25 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wonderbaby

13 jun 2010
    70
    1
    6
    Beste lezers,

Had bij mijn huisarts een recept gevraagd voor deze neusspray, maar die schrijft geen recept uit omdat het alleen in de kraamweek nut heeft en niet nu. kindje is nu 5 maanden en krijg met kolven bijna geen toeschietreflex. Wat is de ervaring onder de dames hier die het gebruiken maanden na de kraamweek.
    En weet iemand misschien waar je dit eventueel online kunt bestellen zonder recept.

2. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Zelf geen ervaring, maar ik lees veel ervaring dat het gewoon helpt hoor ook na de kraamweek. Het zorgt ervoor dat de melkklieren samentrekken. Rare gedachte trouwens van je huisarts. Hij heeft er duidelijk geen verstand van, erg jammer.
    Je zou eens een lactatiekundige kunnen bellen voor advies, ik weet niet of zij recept mag schrijven, maar zij kan je allicht tips geven om arts te overtuigen. En anders second opion.

3. wonderbaby

13 jun 2010
    70
    1
    6
    Heb al vanalles gebroeders maar alleen de huisarts mag een recept uitschrijven ben nu al maanden aan het tobben om toch deels te kunnen blijven geven maar super loopt het niet.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Belachelijk advies.

Kolven was bij mij toch wel een lastig iets. Met de spray kwam er makkelijk een toeschietreflex.
    Ik heb het hier ook nog gebruikt toen zoontje rond de 10 maanden een borst-weiger-periode heeft gehad. Het hielp om
    zoon weer aan de borst te krijgen.
    Het argument van je huisarts is totaal ongegrond.
    Echt een second opinion vragen.

Jij hebt hier al eerder over gepost toch? Had je nog een lactatiekundige gebeld?
    Wat naar dat je huisarts zo tegenwerkt..

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het bij de oudste wel gebruikt. Mijn arts had het volgens mij ü erhaupt nog nooit voorgeschreven, geloof ik. ;) Hij reageerde echt zo van 'Het klinkt alsof je het goed hebt uitgezocht allemaal, dus ik schrijf wel een receptje uit.'

Het hielp bij mijzelf goed. De toeschietreflex kwam met de spray goed op gang waardoor ik vlotter kon kolven. Maar ik had na een poosje wel het gevoel dat ik echt niet meer kon kolven zònder de spray. Geen idee of dat echt lichamelijk is of psychisch. Maar ik was er dus op een gegeven moment wel soort van afhankelijk van. Zelfs als ik heel vol zat, werd kolven erg lastig zonder de spray. Dus als ik een keer zonder zat, had ik een groter probleem dan voordat ik ermee was begonnen.
    De toeschietreflex bleef trouwens onder spray wel prima komen als onze zoon bij me dronk hoor, het ging puur om het kolven.

Toen ik het de eerste keer ging ophalen bij de apotheek, was dat tijdens mijn lunchpauze. Ik heb het toen gewoon in de auto laten liggen tot ik thuis kwam. Vervolgens las ik thuis pas in de bijsluiter dat je de flesjes tot het eerste gebruik in de koelkast moet bewaren. Nu ben ik er gelukkig in de winter mee begonnen. Maar als je daar in juli pas na thuiskomst achter komt, is dat wel balen natuurlijk. Ik vond het heel slecht dat ik daar in de apotheek niet op gewezen ben! Dus ik waarschuw jou maar vast. :) Dat maakt trouwens dat ik bestellen via internet ook niet zo'n strak plan vind. Dan wordt het ook niet koel bewaard.

Ik zou dus nogmaals terug gaan naar je arts en aangeven dat syntocinon ook gewoon gebruikt kan worden bij het kolven als je kindje al wat ouder is.

6. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Lastig zeg dat je tegen een muurt oploopt.

Ik zou een andere arts vragen, of nog een keer naar je eigen arts gaan en onderstaand artikel onder zijn neus duwen.

https://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/oxytocine.html

Meer vrouwen hebben hier last mee met kolven.
    Borstvoedingsforum.nl en dan zoeken op oxytocinespray. Misschien vindt je daar nog wat tips.

7. wonderbaby

13 jun 2010
    70
    1
    6
    klopt heb hier al eerder gepost. huisarts doe het onder geen enkele voorwaarden. Ze zijn bang dat ik er afhankelijk van word. lk heb ik destijds gesproken en dit advies ook opgevolgd en ook hiermee naar de huisarts maar nog weigeren ze. vandaar toen ook mijn oproep of er iemand een flesje over heeft.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Plaats je bericht even op Borstvoedingsforum.nl :: Index
    Hier lezen en schrijven ook lactatiekundigen mee.
    Wellicht dat er toch nog adviezen zijn die wij niet kunnen geven.
    Je kan ook als gast een topic starten.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn huisarts deed ook heel moeilijk. Hij zei ook dat het niet zou helpen. Maar bij ons hielp het super goed. Zowel bij het kolven, als bij het live drinken gebruikte ik het eerst. Zoonlief kon makkelijker drinken en stimuleerde mijn borsten daardoor beter en dat zorgde weer voor meer melk. Ik ben met ongeveer 4 maanden gestart. Na een tijdje alleen nog tijdens kolven en na 9 maanden of zo helemaal niet meer nodig gehad.

Heel eerlijk, ik zou een andere huisarts zoeken. Ik ben helemaal geen groot fan van meteen overstappen, maar als iemand zo weinig coöperatief is en niet eens de kans wil geven, dan betwijfel ik of ik er zou kunnen blijven.

10. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hier werkte het fantastisch, alleen het idee al dat ik dat flesje kon gebruiken als het niet lukte maakte dat de melk gemakkelijker toe schoot omdat de druk eraf was. Mijn arts heeft nooit moeilijk gedaan.

11. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben het ook pas gaan gebruiken voor kolven op het werk, heb het niet vaak nodig maar als ik hem gebruik werkt het echt goed hoor. Ik let er zelf op dat ik het alleen gebruik als ik na 2min kolven nog geen toeschietreflex heb, inderdaad om afhankelijkheid te voorkomen. Heb je het al eens aangekaart op het consultatiebureau? Daar zit natuurlijk ook een arts die een recept kan schrijven...

12. wonderbaby

13 jun 2010
    70
    1
    6
    consultatiebureau heeft contact gehad met huisarts. Maar zelfs via hun willen ze het niet voorschrijven
    inmiddels loopt het verder terug. En weet me geen raad. Vind het heel jammer. borstvoeding word zo geadviseerd en dan loop je tegen de muur bij een huisarts waarvan je wel wat professionaliteit mag verwachten. Ben van plan om maandag een second opion aan te vragen bij een andere huisarts. Nu is het weekend. En ben dan zo weer een paar dagen verder. Hoop dat het niet nog verder terugloopt. Maar blijf hoop houden. online heb ik het ook niet kunnen vinden. En de overige zorgverleners staan achter mij maar mogen geen recepten uitschrijven

13. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Raar hoor, ik heb van de 7e maand tm de 20e maand van mijn meisje gevoed met syntocinon. Nu zonder om het natuurlijker wijze af te bouwen als dat zo moet zijn. Nu komen er nog maar een paar slokjes uit. Zeker die second opinion vragen!

Deel Deze Pagina