Wie ervaring met ventolin en/of flixotide?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jucade, 14 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Deze heb ik vorige week gekregen van de vervangend ha. Maar nu is mijn vraag; wat moet ik doen als de dosis op is? moet ik er mee doorgaan of t weer gebruiken als ik last heb?

Edit moderator: Verplaatst naar gezondheid.

2. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    ventolin gebruik ik alleen als ik het erg benauwd heb.
    En flixotide moet ik elke ochtend en avond innemen.
    Dat is een onderhoud medicijn.

3. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Hallo Patroeschka,

Ik gebruik ook beide, ik moet het officieel elke ochtend en elke avond in nemen. Nu heb ik op dit moment geen last en gebruik ik het niet.
    Zodra ik verkoude wordt gebruik ik het wel.

De dokter heeft namelijk uitgelegd dat als je het echt benouwd ben je je bronchie al kan beschadigen. Ik vond het alleen niet nodig om medicatie te nemen als ik het niet nodig heb.

Ik moet wel zeggen dat ik al long medicatie gebruik vanaf dat ik een baby ben en aardig goed weet hoe mijn longen voelen en ook al aan kan voelen als het fout gaat.

Hoop dat je hier wat aan hebt succes.

Annemarei

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Maar doet die ventolin dan wel goed zijn werk? omdat je t dan niet constant gebruikt?

5. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Patroeshka:

Flixotide: is een ontstekingsremmer die ervoor zorgt dat je longblaasjes in goede conditie blijven ( rood apparaatje), deze moet je altijd en consequent gebruiken ( staat op het etiket bijv. 2x per dag).

Ventolin: is een luchtwegverwijderaar, die je vrijwel meteen meer lucht geeft, die gebruik je alleen bij bijvoorbeeld extra inspanning(sporten o.i.d.) of als je acuut benauwd wordt. Heb je geen klachten die dag dan gebruik je dus geen Ventolin, maar wel altijd de Flixotide.

Als je begint met Flixotide duurt het wel even voordat het werkt, je longblaasjes moeten als het ware genezen. Eerstkomende dagen heb je dan misschien wat extra Ventolin nodig, in de loop van de week wordt dat als het goed is minder want dan gaat de Flixotide goed inwerken.

Ik hoop dat het duidelijk is?
    Anders kan je me altijd pb-en.

6. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Jingels: Dit is mij ook zo uit gelegd ik doe het alleen iets anders omdat ik tijdens mijn zwangerschap moest stoppen en andere medicatie moest gebruiken na de bevalling geen last meer gehad. En met vooruit zicht op hopelijk toekomstige zwangerschap wi ik mijn lijf laten wennen zonder medicatie.

Annemarie

7. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Ik gebruik de ventolin ook alleen in het geval ik het benauwd krijg.

8. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    hmm dat doet mijn man dus verkeerd, hij gebruikt alleen de ventolin terwijl hij ook flixotide heeft. dus hij moet de flixotide altijd gebruiken en de ventolin alleen als het nodig is. Ga hem even op zijn donder geven vanavond. Hij heeft al astma sinds zijn geboorte geloof ik. Dus had hij het eigenlijk wel moeten weten. Gemakzucht denk ik

9. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

14 okt 2007
    1.247
    0
    36
    Noord-Holland
    ik gebruik dit nu ook ongeveer 1,5 jaar en omdat ik nu zwanger wil worden heb ik iets anders gekregen ipv de flixotide, maar de ventolin mag nog wel gebruikt worden
    Ventolin alleen bij accute benauwdheid

het alternatief voor flixotide gebruik ik soms een tijd wel en dan als het goed gaat een tijdje niet(huisarts rade het aan om af en toe te kijken of je er zonder kan)

10. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Mijn dochter gebruikt beide!

Flixotide;
    Elke dag 2 maal 2 pufjes (4 per dag)

Ventolin;
    Elke 3 uur 2 pufjes!

Jah ik weet het! Ze piept zaagt en hapt soms naar adem. verder heeft ze vorige week een weke in ZH gelegen met een longontsteking!
    Ze heeft astmatische klachten en heeft ook BPD door vroeggeboorte!

woensdag weer naar de longarts!
    Als kind had ik ook astma en ben over heen gegroeid!

11. martinenur

martinenur Actief lid

19 jul 2008
    290
    0
    0
    Hallo

Mijn dochtertje
    gebruikt ook 2 maaldaags 2 pufjes flexotide en bij benauwdheid om elke 3 uur 2 pufjes ventolin.

Wij gaven eerst de pufjes ook verkeerd, pas na een jaar kwamen we bij een longverpleegkundige die geeft je heel duidelijk uitleg.

Sinds kort krijt mijn dochter geen koemelk meer en sinds dien heeft ze nog helemaal geen last van benauwdheid weer gehad.

Groetjes Martine

12. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Agossie, die kleintjes ook aan de puf.. sneu hoor, maar als t helpt.. M'n nichtje heeft dit ook, die heeft zo'n mega ding van n 40 cm ofzo. Jullie ook?

13. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

hahahah je bedoelt zeker zo'n babyinhaler.
    jah die hebben we hier ook en elke week moet ik dat ding in een sopje wassen, NIET afdrogen met een theedoek!

14. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ja hier ook voor onze kleine man ventolin en flexotide.
    De ventolin mag 6 maal daags en de flexotide 2x2 pufjes
    Alleen niet echt het idee dat het helpt.
    Donderdag moeten we naar de longarts, hopelijk meer duidelijkheid.

Hier inderdaad ook zo'n enorm toeter. Ziet er zo zielig uit, dat ze daar nou niet wat anders op verzinnen :(

15. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Hoi hoi,

Ik gebruik al heel mijn leven Ventolin (de diskus met 60 doses is erg handig !). Ik gebruik het alleen als ik het benauwd heb en het werkt iedere keer echt supergoed !
    Het opent je longblaasjes en lost het slijm een beetje op, waardoor je het kunt ophoesten.

Dit is geen onderhoudsmedicijn en je kunt het dus gewoon alleen gebruiken als je het nodig hebt.
    Ik gebruik het soms maar 1 keer per maand en soms een paar keer per week... ligt er maar net aan hoe het weer is en hoeveel ik sport etc...

Is wonderspul :)

Heb ook nog onderhoudsmedicijnen gekregen (destijd Lomudal, tegenwoordig is dat, denk ik Flixotide).
    Toen ik als kind te horen kreeg dat ik het moest gaan gebruiken heb ik wel een hele dag op de bank naar buiten zitten kijken en zitten snikken... vond mijn moeder vreselijk natuurlijk... Maar achteraf heb ik er geen vervelende herinneringen aan ofzo.
    Later heb ik zelf besloten om gewoon dingen die mijn longen irriteren zoveel mogelijk te vermijden en alleen nog de Ventolin te blijven gebruiken indien nodig.
    Dat werkt goed, zolang ik maar voldoende sport en mijn conditie op peil houdt. Is een aanrader voor mensen met astma... veeeel sporten en je longen in een goede conditie houden.

Deel Deze Pagina