Wat zou jij doen? Werk/salaris vraag, wel niet doen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 15 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Probeer het kort uit te leggen. Mijn vriend heeft een baan gekregen in het oosten van het land, hij was gevraagd om daar te solliciteren. Wij wonen zelf in het Westen.

O.a heeft hij daar gesolliciteerd omdat wij graag in een rustige omgeving willen wonen. Ik kom zelf ook uit het Oosten. Als hij hier een baan gaat zoeken komt hij uit op A'dam en dat is voor ons een no go met de reistijd/files etc,dat zou te veel stress op leveren.
    Wij hebben hier weinig behalve mijn werk en schoonmoeder en oma van mijn vriend. Mijn familie woont ook in het oosten.

Nu is het zo dat hij een salaris voorstel heeft gekregen, daar is niet over te onderhandelen dat bedrag staat vast voor een starter. Echter is dat salaris ong 600 bruto minder dan wanneer hij in het westen zou werken. Dat heeft het bedrijf ook gezegd, dat de markt conform daar lager ligt. Nu zouden wij het redden met dat salaris dat aangeboden is maar het voelt psychisch niet goed. Hij heeft niet voor niks deze studie gevolgd, met veel tegenslagen tussendoor gehad. Daarnaast zou ik als ik fulltime werk met mijn mbo diploma bijna het zelfde verdienen ( ik zit redelijk hoog in schaal dat wel), terwijl hij WO niveau heeft. Hij wilde niet de hoofdprijs maar dit is wel een soort van belediging. Ook al is het marktconform.

Wat zou jij doen/kiezen?

Wij hebben een mooi huurhuis gekregen in het oosten, een nieuwbouw waar niks aan gedaan hoeft te worden dus geen investeringen. Het lijkt ons een mooie fijne plek om te wonen, dicht bij zijn werk. Wij gaan hopelijk de rust vinden die wij zoeken.Het nadeel gaat dan worden dat hij dus flink in salaris zakt. Wij gaan het prima redden maar wel even anders dan wij voor ogen zagen. De koophuizen zijn in het oosten stukken lager dus dat zo weer een voordeel zijn in de toekomst. Wel moeten wij ons leven hier opgeven en maken een grote stap. Hij is wel erg blij met de baan want het lijkt hem erg leuk.

Hier blijven wonen en toch hier solliciteren. Voordeel is dat de salarissen hoger liggen, hij krijgt betaald na zijn functie. Reistijd en files gaan wel een probleem worden. Dan wonen wij nog in het westen,waar wij eigenlijk niet meer willen wonen. Waar de huizenprijzen achterlijk hoog zijn en de rust ver te zoeken is. Wel blijven wij in onze vertrouwde omgeving, iets wat wij natuurlijk wel moeilijk vinden om achter te laten. Wel zouden wij rianter kunnen leven.

Hij zal wel stijgen in salaris elk jaar. Kortom accepteren dat het salaris lager is en de stap te maken, of toch voor een hoger salaris gaan ? Nogmaals de hoofdprijs hoeven wij niet maar dit was ook niet verwacht.

Wij vinden het enorm lastig:( en ik hoor graag jullie gedachten.

2. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Ik denk dat het wonen in het Westen ook duurder is.. dus kijk eens hoeveel keer 600 euro minder loon er zitten in het verschil van woningprijzen.

Ik zou kiezen voor het Oosten. 😄

3. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Uit je verhaal lijkt alsof je daar gelukkig word. Alleen het minder inkomen een probleem vind. Terwijl je prima rond komt. Want wil je doen? hier blijven en ongelukkig zijn met een goed salaris? Nee hoor gewoon verhuizen en verder solliciteren daar.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Niet alleen zijn de huren lager, maar heel veel andere dingen ook. Uitstapjes, eten/drinken buitenshuis, kleding... Of dat de 600 per maand compenseert, weet ik niet.

Ik zou het wel doen. Het woongenot en de kortere reistijd is echt wel wat waard! Ondertussen groeit hij in zijn functie. Over een paar jaar is hij geen starter meer. Stel, dat hij over 10 jaar vindt, dat hij echt onderbetaald wordt, dan kan hij altijd nog kijken naar een beter betaalde baan in het Westen. Dan zijn jullie kinderen ook een stuk ouder en is een langere reistijd beter te doen.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Wat jij zegt is zeker waar ladyxochi! Hij zegt ook dat hij het eerst gaat aankijken en altijd verder kan solliciteren als hij het echt niet waard vind. Het is gewoon een domper op dit moment.
    Woongenot en reistijd is heel erg belangrijk voor ons.

6. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Moeilijk, maar ik denk dan toch dat ik naar het oosten zou gaan. Met minder geld rond moeten komen is misschien even wennen, maar wel meer tijd samen kunnen doorbrengen (ivm kortere reistijd) zou voor mij toch een reden zijn om het te doen.

7. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik zou doen waar ik het meest gelukkig van word. Geld is noodzakelijk, maar niet zaligmakend. Dus voors en tegens op een rijtje en knopen doorhakken :)

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik zou verhuizen en de baan aannemen, hij kan altijd verder kijken of hij ergens anders meer kan verdienen. Heb jij al wel nieuw werk in het oosten? Want misschien ga jij ook minder verdienen?

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik heb geen baan daar skatje. Die ga ik vanuit daar zoeken! Wij gaan eerst van zijn salaris leven en ons spaargeld als het nodig is.

Dat onze dochter haar vader ziet door de korte reistijden is ook een enorm voordeel. Hij gaat een drukke baan krijgen.

10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    tja weetje, salaris zal idd lager zijn, maar je bent ook veel minder kosten kwijt dan vergeleken met de randstad...

dus ja, als je gewoon goed rond kunt komen van dat salaris zou ik het wel weten en toch voor kiezen om te gaan.

maar denk dat je zelf ook al wel tot die conclusie gekomen bent inmiddels :)

je bent zo enthousiast over het oosten, nu heb je de kans. pak hem! :)

en idd, als t toch niet bevalt die baan kan ie altijd weer gaan solliciteren

11. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Spullen pakken en wegwezen. Mag ik mee? :p
    salaris komt wel weer goed. Geld is niet alles.
    jij wilt weg uit het westen, dat heb je al eens gepost.
    waar wacht je nog op?

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Je noemt eigenlijk alleen maar voordelen voor het verhuizen op 1 ding na: het salaris. Dan zouden jullie voor jezelf moeten bekijken hoe belangrijk dat is en hoeveel je nu echt achteruit gaat. De kosten zijn lager in het oosten zeg je al dus ws zal het wel meevallen.

Je man kan jullie dochter meer zien, jullie zitten nu kwa wonen ook niet echt meer op jullie plek zeg je, jullie willen meer rust en je familie woont in het oosten. Geen file en lange reistijden meer. Ik zeg: veel meer voordelen als nadelen. Ik zou dan de stap wagen en verhuizen.
    Je man kan ook groeien in de nieuwe baan toch?
    En ook jij wil gaan werken waardoor het inkomen ook weer stijgt.

13. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik lees eigenlijk dat het grote probleem is dat jullie het voelen als belediging. Dan moet je je afvragen: wil je gelijk krijgen of wil je gelukkig zijn?

14. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Heeft hij in het westen een baan (aangeboden gekregen) met het gewenste salaris? Want je kan soms meer waard zijn dan je krijgt en dan verkijk je je op een illusie.

Ik zou het doen.

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Erg he, was gewoon niet verwacht. Maar gelukkig zijn is idd belangrijker.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Als ik het zo terug lees is dan wegen de positieve dingen niet op tegen het negatieve. Is mischien een stukje koudwatervrees. Vind het giga spannend namelijk pfff

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ja hier heeft hij een baan op hbo niveau aangeboden gekregen voor veel meer. Nadeel is dat het gewoon ergens is waar wij nog niet dood gevonden willen worden. Daarom was het ook extra zuur. Die functie was hbo en verdiende 400 bruto meer.

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Voor ons is geld vooral iets wat nodig om rond te komen, maar niet om gelukkig van te worden.
    Wij vinden het heerlijk om te weten wat we minimaal nodig hebben om te kunnen leven en voor de vaste lasten, en verder leven we gewoon op de manier waarop wij gelukkig worden. Dus dat betekent dat mijn man en ik beiden een bedrijf op hebben gestart, en dat ik nu weer ga switchen, mijn man is ook een andere weg ingeslagen. En of het meer of minder opbrengt is niet echt het belangrijkste voor ons. Als we denken er gelukkiger van te worden, dan gaan we er voor.
    Dat leeft best heel fijn eigenlijk ;)

19. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    De lonen liggen in het westen inderdaad vaak wat hoger, als je man er zelf vrede mee heeft is het een prima (tijdelijke) oplossing toch? Als jullie zelf graag verhuizen voor jullie gezinsgeluk en familie etc dan is het dat beetje bezuinigen wel waard.

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.267
    113
    Ik vraag me af of je dan ook werkelijk minder aan het einde van de maaand over hebt.
    Als het salaris in het westen hoger is maar de huur ook dan schiet je er niks mee op.
    Persoonlijk zou ik niet in het westen willen wonen en lijkt me het oosten veel prettiger.

Als ik tussen de regels door lees klinkt het als of je al een keuze hebt gemaakt.

Deel Deze Pagina