Vraag aan hypotheekadivseur (of iemand die bekend is op dit gebied)

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    #1 PenK, 20 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2012
    Wij zijn ons aan het orienteren op een koopwoning en hebben bij de Rabobank advies ingewonnen in welke prijsklasse wij kunnen zoeken.

Eerlijk gezegd viel het ons een beetje tegen. Mijn man werkt als zelfstandig ondernemer en daarbij kijken ze naar de omzetcijfers van de laatste drie jaar.
    Echter hij is pas twee jaar werkzaam in deze, dus hier hadden ze geen totaalbeeld van volgens hen.

We hadden online al een berekening gemaakt en deze pakt een stuk hoger uit dan wat de Rabobank aangeeft ons te willen lenen.

Maar goed, dit ter zijde....

Wij huren nu vrije sector (dit omdat we vorig jaar onze koopwoning goed konden verkopen en we deze kans niet wilde laten schieten, deze huurwoning is dus tijdelijk).
    Het huurbedrag is echter aanzienlijk. Als we dit bedrag omzetten naar een hypotheek kunnen we een veel duurder huis kopen dan de lening die de Rabo ons wil geven dus.

Weet iemand of een bank hiernaar kijkt (dus wat men aan huur betaald en wat men voor dit bedrag zou kunnen kopen)?

Even voor de duidelijkheid; zo'n duur huis zijn we zeker niet van plan om te kopen. Maar om aan te geven het bedrag dat de Rabo ons wil lenen op basis van ons inkomen en het bedrag aan huur wat wij al enkele tijd betalen, ligt heel ver uit elkaar
    (uh, kunnen jullie me nog volgen???:()

2. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik neem aan dat je in Nederland woont en niet in Belgie?
    Daar schijnt volgens mij ook weer mee te spelen of je kinderen hebt of niet.
    Ze kijken normaal gesproken alleen naar de inkomsten.
    Weet alleen niet hoe het bij een ondernemer gaat die minder dan 3 jaar actief is.

3. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ja, ik woon in Nederland idd.

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Wij zijn ook naar de Rabo geweest en waren alles behalve tevreden.. Zijn verder gaan kijken en bij de SNS bank uitgekomen..

Zou gewoon eerst goed rondkijken..

5. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    Wat jij betaald aan huur boeit ze niet.
    Ook al betaal jij 700 euro aan huur, misschien kun je maar voor 500 euro per maand hypotheek krijgen....helaas gaat het zo....weet er alles van... :(

6. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Aan gezien je man zelfstandige is zou ik zeker naar een hypotheekadviseur gaan, eigenlijk zou ik het altijd doen, maar in deze situatie helemaal.
    Verder kijken dan je neus lang is.

Succes

7. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    Kan overigens de hypotheker of SNS aanbevelen...

8. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Daar heb je zeker een punt, we zitten natuurlijk niet aan de Rabobank vast. We gaan ons zeker goed laten informeren elders.
    Maar ik vind het verschil zo groot als je een online berekening maakt, en het bedrag wat de bank noemt.

9. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Nee, een bank kijkt niet naar wat je momenteel aan huur kwijt bent en o.b.v. daarvan een indicatie afgeeft wat je met deze woonlasten aan hypotheek kunt krijgen.

Een bank kijkt bij een zelfstandige in bijna alle gevallen naar het resultaat van de afgelopen 3 jaren. Als het bedrijf korter dan 3 jaar bestaat dan wordt het lastiger, wil niet zeggen onmogelijk, maar doorgaans is het wel 3 jaar.

Bij een plaatselijke bank of de bank waar bijv. de zakelijke rekening loopt heb je veelal de meeste kans. Zij kennen het bedrijf en de persoon er achter en weten hoe de geldstroom is en zijn om die reden vaak bereid om wat verder te gaan qua financiering. Als je bij een intermediair terecht komt, is het soms wel lastiger omdat zij de klant niet kennen.

10. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Bij de hypotheker hebben we volgende week een afspraak.

Hier al 2 die de SNS-bank noemen. Denk dat we daar ook maar eens een 'balletje op' moeten gooien.
    Bedankt voor de tip!

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Naar je huur kijken ze niet.

Hier ook slechte ervaringen met de rabo, maar nog erger met de hypotheker. Die kwam 30.000 lager uit dan de banken, heel vreemd.

Wij hebben een tussenpersoon gezocht en die heeft honderden hypotheken voor ons uitgezocht. Hij koos de besten uit en regelden alles. Kostte ons geen cent, hij kreeg provisie van de verstrekker. Tussenpersonen vinden openingen die je zelf nooit vind!! Zonder hem was het ons nooit gelukt iets te kopen.

12. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Mag ik vragen hoe je aan die tussenpersoon bent gekomen???

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Bij ons net zo! En zonder hem hadden wij nooit kunnen kopen:D

Daarom adviseer is altijd naar een hypotheekadviseur te gaan.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hij was de tussenpersoon van familie. Gewoon bij familie en bekenden rondvragen, er is ongetwijfeld iemand die je een tussenpersoon kan aanraden.

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De online berekening houdt geen rekening met je "ondernemerschap", dan wordt gewoon gekeken naar je inkomen PUNT en niet verder.
    Een bank kijkt al veel verder en houdt rekening met je persoonlijke omstandigheden. Daarnaast wil de bank ook zeker weten dat je je verplichtingen kunt nakomen. En met een "startende" ondernemer is dat lastiger als bij iemand die gewoon een vaste aanstelling heeft.
    Daarom ook die drie jaar.

oh ja, en een bankkijkt ook naar je andere verplichtingen, dus bijv leningen die lopen. Daar rekent een onlineberekening ook niet mee.

16. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Een bank zal nooit kijken naar het bedrag wat je nu betaald aan huur. Ze maken een berekening op basis van jullie salaris en daar komt dan een bedrag uit wat jullie zouden kunnen lenen. Het zou ook dom zijn om wel naar de huur te kijken, want de huur die jullie nu betalen daarvan zeg je zelf al dat het wel erg hoog is. De bank wil ook de zekerheid dat jullie de hypotheek kunnen afbetalen, anders lopen zij een risico en dat willen ze natuurlijk zoveel mogelijk beperken. Ook hangt de hoogte van het te lenen bedrag af of je leent met of zonder nationale hypotheekgarantie. Met deze garantie kun je aanzienlijk minder lenen dan zonder deze garantie, maar of het verstandig is om hem niet te nemen verschilt per situatie. Laat je goed informeren, maar het is tegenwoordig niet meer zo dat je 5x je jaarsalaris kunt lenen zoals een paar jaar terug. Dit ook omdat door de recessie de risico's hoger liggen om je baan kwijt te raken.

17. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    Overijssel
    Hier een adviseur van de SNS, perfect!

18. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Dat zijn al een aantal positieve reacties op de SNS-bank.
    Die ga ik zeker bellen!

Deel Deze Pagina