Hoi allemaal, Omdat een te hoog cholesterol in mijn fam zit, laat ik het ieder jaar prikken. Dit jaar, op mijn 29e, is mijn cholesterol voor het eerst boven de 5. Balen Ik weet dat het familiair is en er dus qua voeding niet veel verkeerd gaat, maar wat kan ik er nou nog aan doen, is er iets wat echt cholesterol verlagend is? Zoals iets van die superfoods, zit daar iets tussen? Ik hoop dat ik het stabiel kan houden, en anders aan de pilletjes, maar daar hou ik gewoon niet zo van..
Je kan er helaas niks aan doen. Pas nog op tv geweest dat die superfoods groot en deels onzin in... hier zit t ook in dr familie. Ik gelukkig (nog) niet maar mn ouders en zusje wel... die zullen ook medicijnen moeten blijven slikken Suc6!
Bij mijn man zit het ook in de familie, hij zat boven de 7... Volgens de dietist kan je er met voeding iets aan doen, maar misschien doe je dat al? Voor mijn boodschappen en kookkunsten gebruik ik tegenwoordig deze lijst. En ook als het niet geholpen heeft voor zijn cholesterol, we zijn wel een paar kilo kwijt Waar we veel aan hebben gehad is dat alles wat worst heet, uit je voeding moet halen (boterhamworst, cervelaatworst, smeerworst etc) en met vloeibaar boter moet bakken, wist niet dat dat veel slechter was?! Cholesterol verlagend dieet- Sint Franciscus Gasthuis (kan de link niet kopieren, via google kun je hem vinden)
Je kan er zeker wel wat aan doen ! Ik moet er ook wat aan doen de mijne is ook te hoog + bloeddruk en ben te zwaar . Dieet boter kipfilet geen chips meer , afvallen als je te zwaar bent . Wat zegt je huisarts er van dan ?
Neem eens contact op met STOEH. Tot het einde van het jaar loopt een onderzoek naar genetisvhe hoog cholestorol. Je kunt dan (gratis) uitvinden of je een afwijkend gen hebt. Zoja, dan valt er niet veel aan te doen. Natuurlijk kun jr letten op je eten en gewicht maar dit zal niet veel helpen. Home In mijn familie komt het veel voor maar ik heb het gelukkig niet. Mijn moeder en zus slikken beide statines omdat hun cholestorol boven de 10 uitkomt (en daar valt met dieten hooguit een half puntje vanaf te snoepen). Zuslief doet mee aan een trial voor nieuwe medicatie. Het onderzoek loopt tot het einde van het jaar.
Dat hebben wij ook in de familie. Ik laat om de drie jaar ofzo mijn cholesterol controleren, is ook vaak aan de hoge kant. Mijn vader heeft het destijds ook met behulp van voeding het geprobeerd omlaag te krijgen, maar dat hielp maar heel weinig. Hij slikt nu cholesterolverlagers.
Cygnet2@ Hier is die 4,5 de ldl de andere is goed , en doe er dus iets aan. Afvallen en vlees waren aan passen en de boter + de zout minder vanwege de bloeddruk. Kan er altijd wat aan doen gezonder eten.
Hier zit het ook in de familie. Door gezond te eten en te bewegen kun je er wel iets aan doen, maar niets helpt zo goed als medicijnen. Als die er niet waren was mijn vader ook al lang overleden, van de generatie voor hem is iedereen voor hun 50 ste al overleden.
Als het in dr familie zit kun je nog zo goed op je eten letten maar dit heeft geen zin. Mijn huisarts heeft ook al gezegd wat je ook doet, het zit in je dna. Mijn opa is er op 36 jarige leeftijd aan overleden. Ik zou gewoon die medicijnen doen!
Ik ben 1.68 en 56.7 kg, dus de huisarts zei dat ik er qua gewicht echt niks aan kan doen. Wel nog beter op mn eten letten, maar het meeste doe ik al. Is vloeibare boter nou beter of slechter om in te bakken? Ik ga alle linken even doornemen, heel erg bedankt voor de tips!
Vloeibare boter is beter. Ik gebruik geen blokken boter meer (nou ja... Soms dan Croma voor een biefstukje...)
Hoe bedoel je 'heeft geen zin'? Al is een deel genetisch cq familiair bepaald, het andere deel heb je zelf in de hand. Dat deel kan je dus beïnvloeden door bv. op je eten te letten, afvallen (indien nodig) etc.
hier ook erfelijk belast, niet schrikbarend hoog overigens. Van jongs af aan bewust met voeding op gegroeid, tijd wel wat te zwaar geweest nu weer een keurig bmi. Ik ben veel gaan sporten. volgens mijn arts kun je hoogstens tien procent van je waardes omlaag krijgen door een gezonde levensstijl. staar je overigens niet blind op de 5 die je dan nu gescoord hebt, het gaat voor een groot deel ook over de verhoudingen tussen ldl, hdl en je triglyceriden. laat je zeker goed voorlichten voordat je een keuze maakt voor medicatie!
Marnat, kan je met arachideolie alles? Bakken, braden etc? En is dat niet van pinda's? Mijn zus heeft een pinda intolerantie (niet allergies) moeten we daar met onze kleine meid dan nog niet mee oppassen?
Ja dat kan ook wel maar ik wil benadrukken dat het niet alles op zal lossen en medicijnen vaak levensreddend zijn!
Het wordt ook wel pindaolie genoemd idd. Dus ik denk dat je het dan niet moet gebruiken. Bakken e.d. kan allemaal mits het geen bevroren producten zijn.
Je kan er niet zo heel veel aan doen, meid als het echt familiair is! Hier ook per toeval achter gekomen nadat mij vader bij een keuring op het werk ontdekte dat hij het had. Ik ook laten prikken en jep: een cholesterol van bijna 8! En ik eet toch aardig gezond ( ok, snoep wel veel, maar bmi van 21 dus niks te zwaar). Ik let sindsien wel beter op mijn voeding. In olie bakken ipv braadboter, meer vis, zogenaamde mediteraanse dieet. Maar als het echt familiair is kan je er hooguit een half puntje winst mee behalen en dan zit ie bij mij nog veel te hoog. In jouw geval kan je misschien met een "dieet" uitstellen dat je aan de medicatie moet? Het valt wellicht te proberen als je er anti medicatie bent. ik zelf slik nu zo'n 4 jaar statines en ik heb totaal geen last van de bijwerkingen of wat dan ook. Ik ben er ook erg nuchter in: liever voorkomen dan genezen van hart en vaat ziekten!!
Ik zelf heb ook familiaire hypercholestrolemie. Of terwijl het is erfelijk. Het in de familie hebben en erfelijk zijn alleen wel verschillende dingen in dit geval. Bij erfelijk is het aan te tonen in het DNA. Dat meerdere familie leden het hebben kan toeval zijn of door leefstijl komen. Als je wilt weten of het echt erfelijk is kun je contact zoeken met STOEH. Zij doen onderzoek naar DNA wat betreft cholesterol. Als het erfelijk is, blijkt er een afwijkend gen te zijn. Is dit het geval dan kan je weinig winst behalen wat je cholesterol met het beter/ anders eten. neemt niet weg dat het zowiezo gezond is voor je om kritischer te zijn wat je aan voedingsmiddelen gebruikt. Is het niet erfelijk dan is er wel winst te behalen met je eetpatroon. Ik was 17 toen ik het voor het eerst ontdekte, inmiddels ben ik 28. Ik heb wat jaartjes nog zonder medicatie gezeten omdat de waardes nog niet zo hoog waren dat er iets mee moest gebeuren. Uiteindelijk werden mijn waardes wel te hoog, boven de 9. Toen heb ik er samen met een internist een paar jaar overgedaan om me op de juiste medicatie in te stellen. Ik heb zo'n beetje alle middelen gehad die je hebt. Uiteindelijk hebben we de combinatie gevonden die werkt, ik slik crestor en ezertrol. Persoonlijk schrik ik niet van een waarde van 5. Belangrijker is om naar de verhouding tussen de LDL en je HDLwaardes. Dat is slechte en goede cholesterol. Het kan ook dat je goede cholesterol hoger is en je slechte daar tegen over wat lager. Dan kom je misschien boven een waarde van 5, maar dat is totaal niet erg Mijn advies is om om de zoveel maanden het te laten testen om te kijken of hij stijgt, Wil je weten of het echt erfelijk is je DNA laten testen. gezonder leven kan nooit kwaad. Maar je zit op een zwangerschapsforum, ik weet niet of je nog zwanger wilt worden? Want geen enkele cholesterolmedicatie kan samen met de zwangerschap, ook komt het in borstvoeding terecht. Gelukkig is het een lange termijn waarde en is het niet erg om een paar maanden niet te gebruiken.