De titel zegt het al.... Pff, ik ben echt bek en bek af!!!!! Sinds 4,5 week ben ik weer aan het werk wat me eigenlijk wel redelijk bevalt. Ik werk 24 uur (3dgn), onregelmatig, de donderdag is mijn vaste dag, de rest wisselt dus. Ik merk de laatste dagen dat ik echt bek af ben! Mijn werk, borstvoeding, nog regelmatig gebroken nachten, het huishouden, sporten, sociaal leven en uiteraard mijn kleine lieve mannetje.... De laatste 2 wkn ben ik echt op. Val regelmatig om 20.30 al op de bank in slaap en zou soms ook willen om s middags een dutje te doen maar ja, dan is het huis een bende, moeten er boodschappen gedaan worden, slaapt zoonlief niet etc. etc. Heb het wkd 3 dgn achter elkaar gewerkt en zit nu op mijn 2e vrije dag. Morgen moet ik weer werken maar ik ben gewoon nog niet bijgekomen van die 3 dgn werken. Vrijdag weer vrij en dan weer zaterdag en zondag werken. Ik heb het idee dat ik dit niet heel lang meer trek waar ik eigenlijk ook niet zo goed tegen kan. Maar ja, niet werken is ook geen optie... Of ja, het zou kunnen maar dan moeten we wel heel sumier gaan leven en dat willen we niet.... Dus wat nu...?
Heel veel sterkte meis. Ik werk enkele ochtenden bij mensen thuis maar wat jij doet had ik nooit getrokken! Sporten doe ik niet, weinig sociale contacten en nog bekaf hoor! Als je je zo voelt zijn je eisen echt te hoog ja.. Je kunt toch minder werken en dan later weer wat meer?
Zou je man/vriend iets meer kunnen doen als je die hebt? Vooral boodschappen scheelt al zoveel, je hebt anders de baby ook vaak mee en zon gesleep..
Ik denk ook dat je je lat eventjes iets te hoog hebt liggen. Je hoeft niet verder te leven zoals je deed voordat de kleine er was. Minder (over)werken, minder sporten, minder huishouden, minder sociale contacten, het mag allemaal hoor. Gun jezelf wat meer tijd om je draai te vinden en accepteer dat het gewoon een stuk zwaarder is dan voorheen. Een baby doe je niet even 'erbij', die vreet echt wel wat tijd en energie weg die je vroeger aan andere dingen besteedde.
O ja, ga gewoon lekker om half negen naar bed als je dat wilt. En op je vrije dagen ga je overdag een of twee uurtjes slapen als je kleintje slaapt. Je hebt die rust gewoon nodig!
@Gonnie: Ja, we proberen dat vaak al samen te doen. Want met de kleine in de maxi cosi in het winkel wagente... Hemel wat een karwei. Iedere supermakrt zou van die wagentjes moeten hebben wara de maxi op kan, dat scheelt al een hoop. Hij is iedere zaterdag ook weg met de voetbal dus er blijft niet veel tijd over voor hem oom boodschappen te doen. Hij doet wel het 1 en ander maar vaak pas nadat ik het hem vraag, wat ik erg irritant vind. Zo zei hij maandag, doe jij morgen maar lekker niks dan stof ik morgenavond uit mijn werk wel. Maar ja, ik kan het niet om de hele dag in een "vies" huis te zitten niksen en dan hem 's avonds alles laten doen. Wat dan ook niet precies gebeurt zo als ik het wel.... @Bri: Tja, ik heb juist al het idee dat ik alles al een heel stuk minder doe. Ik moet mijn prioriteiten waarschijnlijk ook gewoon een heel eind verleggen. Kleine slaapt nu al bijna 1,5 uur maar ik vind het in die tijd juist ook wel lekker om even "mijn eigen ding" te doen, wat "me time." Daar kom ik anders niet aan toe. Ik zou ook willen dat ik om 20.30 naar bed kan maar ja, geef borstvoeding. Dus ik moet rond 22.00 toch nog voeden/ kolven anders knal ik uit elkaar als ik dat niet doe...
Hee we lijken vast wel wat op elkaar Ik kan ook niet heel de dag stilzitten laat staan in een 'vies' huis! Toch wilde ik wel dat ik dat meer gedaan had nu, het stof blijft wel liggen. Fijn dat ze nog lang slaapt, je zou tegen jezelf kunnen zeggen om een uurtje te rusten en als ze dan nog slaapt iets doen. Als jij dat fijn vind zo natuurlijk. En vroeg op bed kan best, als je in slaap valt zet dan de wekker om 22.00uur. Als je niet slaapt rust je toch uit. Ik ben in de winter bevallen, vond het heerlijk om 21.00uur in bed met een boek iets lekkers. Maar het is nu wel licht he.
Ik herken wel wat je zegt hoor! Ben in 2009 mama geworden en moest ook gewoon even een nieuw ritme vinden, met 32 uur werken en alle sociale dingen en sporten en ik zit in 2 besturen.....Altijd druk. Je gaf volgens mij zelf al wel aan dat je je prioriteiten nog wat moet aanscherpen. Daar zat het bij mij ook in. Ik heb ervoor gekozen om meer hulp in de huishouding te nemen, mijn man de kans te geven meer te doen (met het daarbij horende risico dat hij het niet doet zoals ik wil ), we gaan 's avonds lekker vroeg naar bed, zo rons 21:30 liggen wij er wel in. We eten wat makkelijker door de week en koken vaak in het vooruit. Ik kan je geen prioriteiten voor jezelf aangeven, dat moet je zelf doen. Maar als je zo duidelijk voelt dat je teveel doet zul je toch ergens in toe moeten geven, je kunt niet alles blijven doen zoals je voorheen deed
erg herkenbaar hoor denk voor vele wel. ik denk ook dat het komt doordat je geen vaste dagen doet werken ik werk bijna altijd de ma do en de vrijdag en soms ook een zondag erbij. maar zo weet ik wat ik di en woe allemaal kan doen. enne tussen de middag slapen HEERLIJK de jongste in zijn eigen bed en de oudste in ons bed en dan kruip ik er heerlijk een uurtje bij gewoon aan toe geven als je moe bent ben je moe .. dan maar een keer wat later eten .. en het HH soms moet je de boel de boel laten en het accepteren dat het een puinhoop is ! maar ja zo heb ik vanmorgen doen zuigen en er is niets meer van te zien ... hopelijk komt alles snel goed
Wat herkenbaar (ook al heb ik nog verlof)! Ook mijn man zegt dat ik dan overdag geen stoffen, wassen etc moet gaan doen en dat hij dat dan 's avonds gaat doen. Maar hij is 's avonds na het werk ook moe natuurlijk en dan vind ik het lullig dat hij dan het huishouden nog helemaal moet doen. Maar je zit er de hele dag tegenaan te kijken en tsja...dan heb ik het net zo lief zelf gedaan. Met gevolg dat je kapot bent na zo'n dag. De oplossing? loslaten denk ik. Nu mezelf daar ook aan houden haha! En ik vind het ook belangrijk dat je juist wel sociale contacten behoudt en gaat sporten. Vaak heb je dat dan toch nodig.
@Merel: Tja, dat heb ik dus ook en ik wil ook graag dat mijn man bij thuiskomst ook lekker met de kleine aan de gang kan. Hij heeft hem dan de hele dag niet gezien. Ik heb van een kennis die ook bv gaven wel eens gehoord dat je rond 4 á 5 mnd ook in zo'n dipje komt van "uitgeputheid" door de bv...? Herkent iemand dit dan ook en zo ja, wanneer trekt dat dan weer bij.
Dit is dus je probleem (denk ik). Loslaten, loslaten, loslaten. En als je man het net even minder goed doet, ook laten. Ik denk dat je een schoon huis even iets minder belangrijk mag gaan vinden. Want zeg nou zelf, hoeveel dingen zijn er op dit moment nog belangrijker dan dat het perfect schoon is? Zolang je kleintje nog niet kruipt kun je genoegen nemen met de keuken schoon en hoeft het echt niet overal perfect gestoft en gestofzuigd te zijn (wat mij betreft). Succes, het is niet niks!
Herkenbaar! Mij valt het ook best zwaar. Wil het huis ook altijd netjes hebben, probeer 2x per week te sporten maar ben nu al 3 wk niet geweest. Ik werk ook onregelmatig maar dan altijd 8 dagen achter elkaar. M'n vrije dagen zitten volgepropt met de verplichte dingen/afpraken/huishouding. Nu besloten dat het toch maar even anders moet. Ik ga iets minder werken, neem voor die uren ouderschapsverlof op zodat we nog wat belastingvoordeel hebben. Wil toch proberen het sporten weer goed op te pakken, dat is dan ook even het moment voor mezelf. En soms misschien het huishouden maar laten voor wat het is.. maar ik ben daar ook slecht in.
@Red: Poeh, 8 dgn achter elkaar!!!???!! Hoeveel uur werk je dan nu? Ik had gehoopt dat het even "in komen" was met weer aan het werk zijn maar ik zie dat jou meisje al ruim een jaar is! Ik hoop dat het me lukt om het eerder voor mezelf op de rit te hebben. Hopelijk helpt het jou ook met minder uren om wat meer rust te krijgen? Ouderschapsverlof heb ik ook, 8 uur. En dat huishouden.... Blijft lastig hé! terwijl het niet eens zo leuk is om te doen...
Mijn vriend heeft ook 100 x moeten zeggen dat ik wat meer los moet laten. Dat ik moet gaan liggen meteen als ons ventje in bed ligt. Niet eerst nog even zuigen, zp'en enz enz... want voor je het weet ik Uk weer wakker en heb je nog je rust niet genomen. Wij poetsen vooral in de weekenden hier. Want dan zijn we samen. En tja... vriendlief poetst niet zoals ik dat doe maar dat neem ik maar voor lief. Boodschappen doe ik vrijdags savonds om 6 uur meteen na het eten. Is even druk druk druk... máár in de winkel is het dan rustig en ben ik zo klaar. Zodra de booschappen zijn opgeruimd zetten we koffie om vervolgens de hele avond niets meer te doen. Wat ik me wel steeds voorneem, maar vaak niet lukt is sochtends tussen de fles van 10 en 14 uur wat aan het huishouden te doen. Ik doe elke dag wel wat maar ik zou meer kunnen doen. Ik werk 20 uur onregelmatig (zowiezo de hele woensdag) voor een baas. En dan heb ik 1 x per week een klantje in mijn nagelsalon (pak het weer heel rustig op want wil niet 3 avonden op zolder zitten werken)