RS-Virus

Discussion in 'Baby en dreumes' started by StarMoon, Dec 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. StarMoon

StarMoon Bekend lid

Nov 11, 2009
    894
    0
    0
    Getsie, onze kleine knul is ziek :(
    Hij begon woensdag met hoesten en een beetje piepen.
    Gisterochtend hadden we een afspraak bij het cb, die adviseerde dat als het erger werd even de HA te bellen.
    Tegen de avond werd het steeds erger en was hij erg hijgerig en benauwd. (buik erg intrekken bij het ademen) Dus de HAP gebeld en we konden direct langskomen.

Hij kreeg een puffer en ze zouden ons na 2 uur weer bellen hoe het ging.
    Tijdens het slapen ademt hij wel rustig, piept en rochelt hij ook niet gelukkig. Maar als hij wakker is is het weer bal, al klinkt het minder erg dan gisteravond. We hoefden na het telefoontje vannacht gelukkig niet weer terug naar de HAP, maar hem wel goed in de gaten houden.

Vanochtend de HA gebeld om het door te geven en kreeg gelijk een afspraak om 12.00 voor de zekerheid. Mocht de ochtend goed gaan dan kan ik rond 11.45 altijd nog afbellen was het advies.

Stiekem was ik vannacht erg blij dat het "overgaan naar zijn eigen kamer" nog niet echt zoden aan de dijk heeft gezet (overdag al wel) en heb een aardig slapeloze nacht gehad vanwege het luisteren naar hoe hij ademt :) Hijzelf heeft wel goed geslapen en vanochtend ook niet zoveel laten staan van zijn fles als gisteren.

Wat ik wil met dit topic... gewoon even mijn hart luchten denk ik.
    Heb de afgelopen tijd zoveel op mijn bord gehad dat een ziek kindje even de druppel is, heb het zo met hem te doen. Tranen zitten even heel hoog.
    En misschien heeft iemand ervaring met het virus en tips hoe ik hem het best kan helpen?
    Ik geef hem al water na de fles voor de slijmvorming en laat hem zoveel mogelijk slapen.

2. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    Mijn zoon heeft (gelukkig) nooit het RSvirus gehad, maar we zijn er over geinformeerd omdat het voor extreem prematuur geboren kindjes erg gevaarlijk kan zijn.

Maak je geen zorgen, want bij kindjes met een normale weerstand wordt het soms niet eens echt opgemertkt; grieperig en verkouden en soms wat benauwd. je hebt al een puffer (ventolin?) die je bij benauwdheid kan geven. Zet zijn bedje wat omhoog bij het hoofdeind, spuit evt otrivin in de neus. Zolang hij genoeg drinkt (en evt eet) is er niks aan de hand.
    Onze zoon heeft veel luchtweginfecties gehad en ook 2 puffers elk herfst en winter seizoen (maar nu nog niet!!). Het klinkt altijd heel erg die benauwdheid, maar vaak hebben ze zelf er wat minder last van dan het er uit ziet....

Ik weet dat je er dan echt doorheen kan zitten van bezorgdheid en luisteren of hij nog wel ademt... Daar kun je niet zo veel aan doen, maar je krijgt wel een dikke knuffel!

3. StarMoon

StarMoon Bekend lid

Nov 11, 2009
    894
    0
    0
    Dank je voor de knuffel :)
    Je hebt gelijk, het is vooral de bezordheid die je hebt.

Hij heeft een paar happen gepureerde peer op. (lekker waterig)
    Niet zoveel als normaal, maar ach, iets is beter dan niets.
    En hij slaapt alweer.

Bedje stond al omhoog vanwege reflux.

Ik hoop dat je zoontje geen puffer hoeft te zien deze winter.
    Fijn dat hij tot nu toe nog geen klachten heeft. :)

4. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    #4 Daan78, Dec 3, 2010
    Last edited: Dec 3, 2010
    Noor heeft afgelopen januari het ROTA virus gehad met een behoorlijk luchtweginfectie.
    Het is idd heel erg eng, zo'n benauwd kindje.
    De ha gaf haar een pufje, maar dat werkte niet. Toen konden we gelijk door naar het ziekenhuis, omdat ze werd verdacht van het RS virus. In het ziekenhuis bleek haar zuurstof in het bloed laat te zijn en is ze opgenomen om 24 uur te vernevelen, dat ging goed en ze mocht naar huis. (Dit was op maandag en dinsdag)
    Eenmaal thuis begon ze heftig te braken en kreeg ze diarree, ze hield niks meer binnen. En dat in combinatie met de benauwheid, nou geloof me dat is geen pretje. (ze bleek ook nog een beginnende oorontsteking te hebben)

Dus op donderdag zaten we weer op de eerste hulp. Noor was helemaal uitgedroogd, suffig en had pijn. Ze is toen direct weer opgenomen en later die dag aan de sonde voeding gelegd. Haar urnie en ontlasting is opgevangen en onderzocht. Na een paar dagen knapte ze op en mocht ze weer met ons mee.
    De maandag er op kregen we te horen dat ze het ROTA virus had.

Dus wees alert op je kindje. Drinkt het goed, is het nog alert. Hou desnoods even de zuivelinname bij.
    De benauwdheidsklachten kunnen nog lange tijd aanhouden, ook al zijn ze weer opgeknapt. Dat is eng, maar niet zorgelijk (in theorie dan he ;))

Succes en beterschap!

p.s. Noor heeft ook een puffer ((Ventolin,nog steeds). Noor is ook nog een happy wheezer. Wees niet bang om het te gebruiken. Het kan geen kwaad. Een paar weken geleden nog gevraagd.

5. StarMoon

StarMoon Bekend lid

Nov 11, 2009
    894
    0
    0
    Jeetje Daan, wat een verhaal.
    Wat zielig voor je meisje.
    Hoe gaat het nu met haar, nu de R weer in de maand zit?
    (lol, de R in de maand, ik klink als mijn moeder)

We zijn toch maar langs gegaan bij die HA-afspraak.
    Toch nog even laten luisteren, met het oog op het weekend.
    Bij je eigen HA is toch prettiger, vind ik.

Virus met licht asmatische klachten.
    De puffer blijven gebruiken en na het weekend kijken of we dat af kunnen bouwen.
    Gelukkig drinkt hij wel en plast ook goed.
    Drinkt wel halve flessen en komt dan wat vaker om een fles.
    Geen probleem! Zolang hij maar genoeg binnen krijgt sleep ik de flessen wel aan ;)

Nog even een dilemma.
    Het weekend krijgen we bezoek met een kindje van anderhalf die erg verkouden is.
    Mijn gevoel zegt, lekker verplaatsen die afspraak of ben ik nu de overbezorgde moedermuts? :)
    Het is toch ook besmettelijk voor dat kindje?

6. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

Oct 8, 2006
    551
    0
    0
    Hi,

Onze knul heeft het ook gehad met 9 weken. Ook hij begon te piepen en had het benauwd, hij ging steeds sneller ademen. Hij moest teon even 3 daagjes opgenomen worden in het ziekenhuis voor extra zuurstof. Hoeven ze niet altijd hoor, dus maak je geen zorgen als je de kleine nog gewoon thuis hebt. Inderdaad heel zielig maar gelukkig komen ze er ook wel weer snel overheen.

Ik wens jou en je kleine veel succes.

Groetjes Cindy

7. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

Oct 8, 2006
    551
    0
    0
    Hi,

O en nog even reagerend op je vraag over dat andere kindje. Ik zou het ook afzeggen! Als het RS is, is het ook besmettelijk voor andere kids en de kleine is waarschijnlijk ook niet helemaal 100% zichzelf en happy.

Groetjes Cindy

8. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Succes het weekend! En als je het niet vertrouwd aan de bel trekken.

9. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    ik zou de afspraak afzeggen..
    Wel verstandig dat je nog ff naar HA bent geweest!
    Hier inmiddels wel weer een keelontsteking (te vroeg gejuichd ;)), maarw e zijn er aan gewend. Hij heeft er ook geen koorts bij (!), dus echt ziek is hij niet; hoest alleen erg veel. benauwd is ie ook nauwelijks, dus hij gaat elke winter toch echt vooruit!

10. StarMoon

StarMoon Bekend lid

Nov 11, 2009
    894
    0
    0

Ach gossie :( Beterschap voor de kleine man!
    Hopelijk blijft hij zich niet echt ziek voelen en is hij er zo doorheen.

We hebben de plannen afgezegd voor dit weekend, heb er ook helemaal geen zin in.
    De kleine slaapt veel en ik wil dat hij alle rust pakt die hij wil.
    Hij piept en hijgt gelukkig een stuk minder.
    Gisteravond toch weer ff eng, het werd weer erger.
    Maar na de puffer sliep hij toch weer lekker verder.

Ben blij dat hij totaal geen probleem heeft met die puffer,
    duwt hem niet weg of zo blijft gewoon rustig zijn Purk-filmpje kijken ;)

Share This Page