Wij gaan dit jaar (als het door kan gaan) naar Oostenrijk en willen in de avond/nacht gaan rijden. Zonder pauze en wegwerkzaamheden duurt het 11 uur. Dit wordt de 1e keer dat we in de avond/nacht gaan rijden, we hebben één keer gedaan dat we om half 4 in de ochtend weg gingen in de hoop de kinderen slapende in de auto maar ze waren klaar wakker. De rit duurde door alle files in Duitsland 16 uur We hopen door in de avond/nacht te rijden de files te kunnen vermijden. Mijn vraag is: wanneer gaan jullie rijden als de rit lang duurt? En stoppen jullie vaak? Evt. tips zijn welkom!
Afhankelijk van de rit inderdaad. Maar als we een uur of 12 moeten rijden (tijd volgens de routeplanner, dus langer onderweg), dan vertrekken we tussen 22.00 en 23.00 in de avond. Halen de kinderen uit bed en rijden dan weg. Proberen de hele nacht te rijden (wij wisselen wel elke 2 uur) en stoppen rond 7 uur voor het eerst. Ontbijten dan heel uitgebreid. Dan stoppen we tussen 10 en 11 weer eens. En eten dan fruit en wat koekjes enz. Dan rond het middaguur vaak op plek van bestemming. Stoptijden zijn afhankelijk van wanneer we moeten tanken/plassen enz.
Ik kan overdag niet slapen en 's nachts rijden vind ik vreselijk. We rijden dan bijv. wel 's ochtends vroeg weg rond 5 uur. Laatste keer naar Italië hebben we het in 2x gedaan, dus op de helft gestopt met overnachting, kan ik iedereen aanraden. Wat een rust!
Met wintersport is het vaak voor ons ook zo'n 11 uur rijden. Wij gaan dan ergens tussen 0.00 en 2.00 uur weg. 'S nachts alleen wisselen van bestuurder en dan ergens na 6.30 uur (afhankelijk van hoelaat de kinderen wakker zijn) doen we een stop met ontbijt in een wegrestaurant. Daarna zo vaak/weinig stoppen als dat wij/kinderen nodig hebben. De dag ervoor slaap ik niet extra. Probeer de kinderen wel naar de BSO te doen, zodat we onze handen vrij hebben en evt. kunnen slapen. Ik vind 's nachts rijden heel relaxed.
Ik hoop vooral dat ik rustig kan blijven! Ik heb al jaren een angst op de snelweg, als ik bijrijder ben maar ook als ik zelf rijd.
Zo wel Oostenrijk als Italië in 2 keer gedaan, gaf veel rust en maar goed ook want we hebben toen ook hele lange files gehad. Het was ook echt lang genoeg in de auto. We hebben niet gekozen voor snachts omdat je dan helemaal kapot bent en je kind /kinderen vol energie. Je moet kijken waar je zelf prettig bij voelt.
Wij rijden altijd in de nacht, in de zomer en in de winter. We vertrekken, afhankelijk van waar we naar toe gaan in de alpen, altijd tussen 00.00u en 01.30u Wij rijden de route richting Oostenrijk of Zwitserland zo’n 4 tot 5 keer per jaar en zijn zelden in een file terecht gekomen als we in de nacht rijden. De Fernpass is wel gevoelig voor filevorming tijdens het hoogseizoen, daar proberen er altijd vóór 7u in de ochtend voorbij te zijn. Ook München kun je beter al zeer vroeg voorbij zijn. een tip, kijk op de routekaart van adac.de waar alle baustellen staan. Wij anticiperen hierop en nemen vaak een alternatieve route, die wellicht een paar km langer is, maar qua tijd juist korter. Helaas zijn er altijd enorm veel wegwerkzaamheden in Duitsland.... We proberen deze keer de A3 te vermijden vanwege alle werkzaamheden. In tegenstelling tot veel anderen, stoppen wij 1, hooguit 2x. Dit is om te plassen, tanken en chauffeur wissel. We gaan met z’n allen om 19u naar bed, de auto is al gepakt, dus we zijn snel op weg. De kinderen slapen vrij snel en worden pas wakker bij de eerste stop, meestal ergens in Zuid Duitsland. Als we de oprit afrijden begint voor ons de vakantie.
Wij rijden dan rond 18 uur weg....na ruim 2 uur zijn wij in Luxemburg en stoppen daar uitgebreid voor het diner. De kids kunnen nog losss in de speeltuin, wij tanken onze koffie emmers vol en mijn man rijd dan een uur of 4. Dan moet de auto laden, duurt ongeveer 30 min bij een supercharger, hij sluit zijn ogen. Dan sjeest hij weer 4 uur verder en tegen die tijd is het wel ontbijt tijd. Dan laad de auto ondertussen en rij ik de laatste 2 uur, hij sluit zijn ogen. Ben je mooi rond 10/11 uur op de camping Ik pak de dag van vertrek alle spullen en let op de kids, hij ligt op bed dan.
Wij rijden ook altijd in de nacht.. rijden meestal rond 22.00uur weg als we naar italie gaan.. maar vorig jaar naar spanje geweest en om 20uur vertrokken, echter waren we al om 12uur op de camping en moesten toen nog 4uur wachten tot we in accommodatie konden... dat was echt ellendig... want van dat wachten kakte we echt in!
Ja heerlijk, s nachts rijden. Alleen enkele ervaren chauffeurs en vrachtwagens op de weg, cruise control aan, beetje muziek, dingen te knabbelen (en het enige moment dat wij van die kant en klare ijskoffies drinken) en om beurten 2-3 uurtjes rijden afgewisseld met slapen. Hoe laat we gaan afhankelijk van hoe laat we willen aankomen/hoe ver het is. Vakantieverkeer overdag is vreselijk.
Er tussenin. Ligt aan de afstand. Naar Toscane hebben we in twee keer gedaan met toen een dreumes. Lago Maggiore zijn we rond 03.00 gaan rijden en toen waren we rond 15.00 in het stadje, boodschappen gedaan bij de supermarkt en om 16.00 konden we onze accommodatie in. Ik en mijn man zijn rond 21.00 naar bed gegaan en hadden alles al ingepakt & klaar. Om 230 opgestaan en als allerlaatste de kinderen uit bed gehaald. We hadden de hoop dat onze kinderen dan ook gingen slapen (toen 2 en 4) maar dat deden ze niet echt haha. Ze bleven tot 5 wakker en sliepen toen even 1,5 uur. En na de lunch 2 uur. 's avonds waren zij wel helemaal kapot en lagen ze nadat ze waren ingestort om 18.00 in bed. Man en ik kunnen er goed tegen en gingen rond 22.00 naar bed. Ook nog naar Frankrijk gereden wat zonder stop ongeveer 9,5 uur rijden is. We waren toen samen zonder kinderen en hebben maar twee keer kort gestopt. Toen zijn we rond 4.30 vertrokken en waren we daar rond 15.30. Overigens zijn wij dus geen voorstander om rond 22.00/23.00 te gaan rijden. Ten eerste omdat kinderen bij ons dan niet gaan slapen, ten tweede omdat bij veel mensen (bij ons ook) de slaap ''inkickt'' rond 22/23 uur. Helemaal als je dan al gewoon vanaf 6 uur die dag wakker bent. Plus dat we dan mega vroeg op de plaats van bestemming zijn maar meestal pas rond 15.00 de accommodatie in mogen. Ook niet ideaal.
Wij zijn afgelopen keer met een busje naar Kroatië gegaan En afgewisseld en toen in een keer gereden, toen zijn we om de 3 a 4 uur gestopt, zijn toen in de avond om 20:00 weggereden, kids hebben hele weg geslapen behalve als we stopte maakte ik ze wakker. Nu gaan we dat niet meer doen volgend jaar, gaan overdag vroeg wegrijden om 6 uur en rijden we tot aan Oostenrijk daar overnachting en dan volgende dag doorrijden.
wij vertrekken naar frankrijk vaak rond 3 uur s nachts. dan zijn we voor de ochtend spits parijs voorbij, dat is altijd ons streven. de avond ervoor proberen we op tijd te gaan slapen, al lukt dat vaak niet omdat we dan nog de laatste dingen willen pakken en ons hoofd nog vol is... wij boeken altijd een sta caravan en mogen daar toch pas na 3 uur s middags in dus eerder heof ik daar niet te zijn.
Ik heb altijd campings waar je al gebruik van alle faciliteiten mag maken als je te vroeg komt. Kun je je bikini aantrekken en lekker bij het zwembad keutelen tot je naar je plek mag. Maar 1 keer mocht dat niet.... camping Huis op de Heuvel in Italië. Waarom ik die toch uitgekozen had?! Die stuurde ons gewoon weg, aan het zwembad liggen kon hij niet aan beginnen. Dat we een baby bij hadden boeide hem niets. Schijt camping, het is dat die omgeving zo vreselijk mooi was!
Naar Oostenrijk vertrokken we rond 1.00 zelf van 20.00 tot 00.30 geslapen kind sliep gewoon verder in de auto en wij reden om de beurt 2 a 3 uur ik slaap als man rijd. Rond 7.00 ergens uitgebreid ontbijten rond 10.00 koffie drinken en rond 12.00 lunchen dan waren we er rond 13.30