Oké, naar aanleiding van het topic over wat je onderweg naar vakantie eet: wat is je favoriete eten in je vakantieland? Zowel uit eten als wat koop je daar in de supermarkt graag? Voor ons: In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland: Spätzle. Vorig jaar in Oostenrijk zakjes gekocht met gedroogde spätzle die we dus mee naar huis konden nemen, vorige week net de laatste opgemaakt. Ik hoop dat we die gedroogde variant ook in Zwiserland kunnen vinden dit jaar. In Italië: natuurlijk ijs! Als we ergens gaan eten pasta (sowieso favoriet bij mij en de kinderen ) of een echte Italiaanse pizza. En waar we komen: kaas van daar. En dan de harde varianten die je op brood eet, ik lust geen zachte schimmelkazen. Ik ga in het buitenland in de supermarkt geen Goudse kaas kopen en neem ook geen extra stuk mee op vakantie, alleen wat over is bij vertrek. Andersom gaat er natuurlijk wel een extra stukje (of 2 of ...) mee
In Frankrijk de citron vert ranja. De versheid van het vlees en de kwaliteit er van. T ijs. De buffalo gril.
Op Lanzarote heb je bij de Chinees een voorgerecht met Pekingeend, pannekoekjes, komkommer en een sausje. Zooooo lekker!!! ‘Gewoon’ Spanje: Fanta Naranja. Die sinas is echt goddelijk. Oostenrijk: koblauchsuppe en de zoete knödel In Italie: de pasta-schaaltjes voor in de oven. (Geen pizza’s bah!) Frankrijk: de grote garnalen van de Caarefour, klaarmaken in olie met erg veel knoflook en dan op de bbq. (Maar dat kan hier ook natuurlijk) De hele visafdeling van de Carrefour vind ik trouwens geweldig Oh en New York: donuts, cheescake, zoete zoete zoete Taart, diners met friet met gesmolten cheddar... ik zou echt dichtgroeien daar! Oh en Arby’s met hun broodjes Rosbief... #zit nu te kwijlen en kijkt verdrietig naar haar bruine boterham met kaas..
Oostenrijk: kaiserschmarrn en Tiroler gröstl. Italië: pasta's (in alle soorten). Antillen: leguaan en pastechi.
Duitsland: Hannuta koekjes Spanje: Churros, Paella en Calamaris Griekenland: Lamsvlees schotels, Gyros, Feta, Olijven, Tzatziki, Oregano chips.
Oh ja, die was ik nog vergeten: de kaiserschmarrn in Oostenrijk. Mmmmmm Bij de Lidl hebben ze soms artikelen uit een bepaald land in de aanbieding en dan hebben ze van die flessen waar je melk bij moet doen en dan schudden. Haalt het niet bij de echte Oostenrijkse kaiserschmarrn natuurlijk, maar ook lekker.
Bij de Lidl hebben wij het ook wel eens gehaald, maar dat haalt het idd niet bij de Oostenrijkse. Is natuurlijk ook de sfeer die je er bij mist. Volgende keet maar mijn skikleding er bij aan trekken als ik het in NL ga eten Ik vergeet er trouwens nog 1 te noemen: apfelstrudl!
Ijsland: Hjuplakkris (drop met chocola eromheen. Dat is echt heerlijk) Oostenrijk: Kaiserschmarrn (en zo te lezen ben ik niet de enige) Marokko: tajine met gehaktbal en ei in tomatensaus en de rode linzensoep (die werd ook door mijn toen 15 maanden oude dreumes ingepikt als ik niet uitkeek) Denemarken: hotdog met remouladesaus (Polser) Nederland: Kapsalon Belgie: bonbons Italië: salade caprese (met echte buffelmozzarella)
Ik ben dus ook echt fan van kase spatzle, dat nemen wij ook in zakjes mee terug, en de kaassaus soms ook. En in Italie vind ik alles heerlijk... handgemaakte verse ravioli, echte goeie met mooie parmezaanse kaas en olijfolie. Verse focaccia. Maar ook die gekke andere frisdanksmaken die je er hebt en de koffies natuurlijk! Eigenlijk gaan we vooral naar italie om het eten We nemen altijd een doos olijfolie mee terug, we doen nu nog steeds met de olijfolie van de vakantie van dik een jaar geleden.
Wij gaan bijna altijd naar Italië hahaha en dan neem ik liters olijfolie en limoncello mee terug. Van de plaatselijke boer. Oh en rode wijn voor mijn man. Sowieso bijna al het Italiaanse eten, heerlijk. Verse pasta’s, pizza’s en ijs
Als wij een vliegvakantie hebben dan gaan wij bijna altijd naar Griekenland, daar eet ik graag souvlaki en pita's. Komt zelden voor dat ik dan wat anders bestel. Met de auto gaan we altijd naar Italië en dan eet ik zowat elke avond pizza enkel gebeurd het dat we de bbq op de camping aan steken. Dit jaar gaan we voor het eerst naar Kroatië met de auto, eens wat anders dan Italië. Met de Kroatische keuken ben ik nog onbekend, het kan goed zijn dat als we op zoek gaan naar restaurantjes we bij pizzeria's terecht zullen komen.
Dingen als orgaanvlees laat ik aan me voorbijgaan en varkensvlees lust ik echt (maar dan ook echt) niet. Verder eet ik in een vakantieland alles wat de "locals" ook eten en bij voorkeur in de vage tentjes waar de locals eten. Heerlijk (meestal)!
Nee want het is huisgemaakte olijfolie en limoncello. Wijn is trouwens Rosso Conero die we vaak meenemen.
Haha wij eten ook bijna elke dag pizza als we in Italië zijn, zo lekker. Vorig jaar in Kroatië ook vooral pizza gegeten. Was prima.
Italie; tomaten... Vorige keren kilos tomaten mee teruggenomen... zo lekker en totaal niet te vergelijken met die knalharde dingen van hier. De tomatenafdeling in supermarkten in italie is net zo groot als de complete groente en fruitafdeling in de Jumbo hier.