@ pim fijn dat je duidelijkheid hebt. ik voel mij soms wel schuldig tov onze kleine man net als jij. dan denk ik wat zo druk zijn met een tweede. wij hebben jou toch al? kan ik daar dan niet gewoon van genieten? dat is al zo bijzonder en zo veel mensen die het niet gegeven is. maar ja, dat zegt mijn verstand. en natuurlijk geniet ik van ons zoontje, maar zou zo blij zijn als het lukt om een tweede keer zwanger te worden. @ joki, succes met de voorbereidingen voor de verhuizing. heb je in ieder geval een beetje afleiding.
Pim, goed dat je weer verder kan. Nu het zo is: plots allemaal vragen die jullie je ook maar eens moeten afvragen: echt grappige dingen tussen! - Myrthe op de pot wanneer baby eraan komt - Myrthe door de pot er dan 's nachts ook uit en de baby ligt op dezelfde kamer - Myrthe tutje afleren, baby 4X/nacht wakker voor tutje - Myrthe van de fles af, baby aan de fles! Ik weet nu al dat ons meisje hier niet mee zal kunnen lachen! Dat wordt hopen op een super begripvolle dochter Succes meiden LiefsKitty
Ha ha Kitty, Dat zijn precies van die situaties waar ik me mee troost dat ik nog niet zwanger ben. Als Emme iets ouder is als nr. 2 komt is dat net allemaal makkelijker. Maar niet te druk om maken, komt vanzelf allemaal goed. En zo niet, dan gaat het leven ook door. Dat van twee kids op dezelfde kamer lijkt me idd lastig. Daar hebben wij tzt geen last van. Wat een mooi weer he! Emme heeft gisteren dik ingepakt lekker buiten gespeeld bij de zandbak. Er in wil ze nog niet. Pim
hoi meiden hoe is het nu met jullie? met mij gaat het goed alleen de spanning voor de ongie tijd is niet prettig gr sandra
Denk eerlijk gezegd niet dat je Myrthe dan op de pot krijgt hoor, zou wel héél erg vroeg zijn! Bij mijn zus is nu de jongste een week, de ena jongste bijna 2 en de 2 na jongste bijna 3,5. Mijn zus wilde die van 3 ook 'snel' op de pot krijgen, vóórdat de baby er zou zijn, weet niet of haar dàt nog gelukt is (anders heeft ze nu nog eventjes 3 'luier-kinderen' ), maar een kind van 2 al helemaal zindelijk krijgen...ik weet het niet hoor... Zie m'n zus d'r ena jongste (van bijna 2) en mijn eigen zoontje (1 1/2) ook voorlooooopig nog niet zindelijk worden hoor! Ga er ook vanuit, dat als ik binnenkort zwanger wordt ( [-o< ), ik ook nog wel een jaar ofzo voor 2 luiers nodig zal hebben. Maar als het je tòch lukt: ! Kun je de baby trouwens niet 's nachts dan bij jullie op de kamer nemen? Lijkt me zowieso onpraktisch, zo'n kleintje bij een ander kind op de kamer. Als de baby dan schreeuwt omdat ie honger heeft, is de ander ook gelijk wakker... :-k En krijgt Myrthe nog een fles? Mijn zoon krijgt sinds een maand of 7/8 's avonds voor het slapen gaan al niets meer te drinken. Hij heeft tot 10 maanden nog 2x per dag een paar slokken bij mij gedronken ('s ochtends en 's middags) en daarna nog een paar weekjes alleen 's ochtends en sindsdien, draait hij gewoon helemaal met ons mee (qua eten/drinken) en dat gaat prima!
Myrthe drinkt 's ochtends en 's avonds nog een fles volle melk. Ik blijf dit doen zolang ze wil, zo heeft ze haar calcium binnen. Euhm, op 2 jaar moeten we aan potjestraining beginnen. Op 2.5 beginnen ze in België aan de kleuterschool en dan moeten ze verplicht droog zijn. Myrthe zal 2j1m zijn als baby er is, dus dan is het echt wel de moment. Is dit in Nederland anders dan? Liefs Kitty
ja hier in nederland ga de kinderen vanaf 4 jaar naar de kleuterschool en dan moeten ze zinnekelijk zijn en vanaf 5 jaar zijn de kinderen leerplichtig gr sandra
Hallo! Hoe gaat het met iedereen? - Kitty; lijkt me leuk om te bedenken hoe het leven eruit zal zien met 2 van die kleintjes! 2 jaar lijkt me een hele mooie leeftijd om te beginnen met zindelijkheid hoor. Mijn nichtje is ook 2, en ik denk dat het bij haar ook best zou kunnen. - Iuno; krijgt jouw zoon overdag dan veel melk aangeboden? Mijn dochtertje krijgt net als bij jou geen flessen Nutrilon meer, maar ik zit wel elke dag te worstelen om aan de 500 cc zuivel te komen. Hoe doen jullie dat? - Queensan; nog een weekje wachttijd! Duurt lang hè? Ga je echt wachten tot na je NOD? Ik ga het deze ronde echt proberen om niet te testen voor mijn NOD, maar ik ken mezelf, en denk dat ik het niet kan laten om toch alvast een testje te wagen.... - Pim; alles goed? Met Emme ook? Inderdaad prachtig weer hè? Kindje lekker inpakken, en dan, naar buiten! Heerlijk! Ik ga denk ik vandaag ook lekker het bos in met dochter en hond! - Dorito; SPANNEND! Heb je nog niet getest? Knap! Wanneer ga je een testje wagen? En laat ons er een fotootje van zien! - Mystic Sun; heb je alle spullen al ingepakt? Ik vind het altijd vreselijk verhuizen! Wel fijn natuurlijk dat je naar een mooier huis gaat! Ga je ver weg dan waar je nu woont? - Joki; hoe gaat het met je? Nee je bent zeker niet de enige ongeduldige miep hoor! Hier nog een, haha! Succes met de voorbereidingen voor de verhuizing! - Jooze; waar ben je? Gaat alles goed met je? Groetjes allemaal!
hier bij ons (denderleeuw) op school zijn ze niet verpicht om zindelijk te zijn en dit vind ik maar goed ook je kan een kindje daar niet in verpichten de ene is rapper dan de andere
hoi happy luna ja ik kan niet wachten een week maar ik moet het tocht proberen te wachten naar me nod maar het is wel super zwaar gr sandra
@HappyLuna Ja we zijn al druk bezig met de dozen in te pakken pffffffff wat een werk zeg. Ik heb hier dik 10 jaar gewoond (was mijn eerste eigen huisje) en ben het eigenlijk ook wel een beetje zat nu Ik ga nu terug naar mijn geboorteplaats, dat is 3 kwartier rijden vanaf hier ongeveer, dus valt mee, alleen wel van drenthe naar overijssel toe dus Heb er echt héél véél zin in, we hebben daar meer slaapkamers, 5 stuks, onze woning is qua oppervlakte en qua indeling daar straks veel groter (altijd makkelijk als je meer kids in de planning hebt zoals wij ) we hebben nu een tuin van 100 vierkante meter en de andere tuin is wel 3x zo groot en lekker ingedeeld met grasveld en terras HEERLIJK. Kan haast niet wachten, ga lekker een moestuintje aanleggen achterthuis met een kas erbij, dan zelf fijn verse groentes verbouwen. Ja je moet toch wat te doen hebben als je overdag thuis bent , mijn man werkt en mijn dochter (7) gaat naar school, dus ik heb besloten dat tuinieren mijn hobby gaat worden Het zal best wel even wennen worden ook voor mijn dochter (andere school andere vriendinnetjes en zo) maar ze had er wel zin in, ze heeft direct haar slaapkamer uitgekozen ze kijkt uit 2 heerlijke grote ramen zo uit op de mooie kinderboerderij vlakbij. Ja het is wel een hele zooi om allemaal te moeten regelen, maar alles is gelukkig nu helemaal rond en 1e week maart halen we de sleutel op, dan even 2 weken klussen en dan gaan we erin, gelukkig is de woning op zich nog super netjes dus we hoeven niet zoveel te doen... MAAR HEB ER ECHT ZIN IN..
Succes met verhuizen Mystic Sun. Klink goed in ieder geval! Alle dames op de wachtbank: succes! Ik zit weer in de relaxte periode. Heerlijk! Waarom winden we ons toch elke keer zo op rond die NOD?! Pim
verhuizen dat staat mij ook nog te wachten binnen een maandje of 10 dan zou de nieuwbouw moeten klaar zijn en zie het niet zo goed zitten maar ja zal toch moeten gebeuren he groetjes een heel ongeduldige mama
Hmmm... Mika krijgt ècht geen 500ml zuivel binnen per dag, hoor! :-k Eerlijk gezegd is mij ook niet bekend dat dat met zijn leeftijd (17 maanden) nog zou moeten... Hij krijgt bij het middageten een bekertje (halfvolle) melk, wat hij vaak helemaal leeg drinkt, maar ook weleens de helft laat staan (= dus ca 50 à 100ml) en 's avonds na het eten krijgt hij altijd nog een bakje (magere) yoghurt (= ca 100ml). En regelmatig krijgt hij smeerkaas op z'n brood (is ook zuivel ). Wordt hier bij de controles door de kinderarts (hebben hier geen CB) ook nooit naar gevraagd. Denk ook dat dat hameren op melk vooral iets typisch hollands (en wellicht dus ook iets belgisch) is, wat nog stamt uit de tijd dat de 'boterberg' en 'melkzee' weg moesten... Hier in Oostenrijk is men van mening dat melk helemaal niet zò gezond is (schijnt idd toch ook bewezen negatieve effecten op het lichaam te hebben) en het wordt hier dus, àls het al gedronken wordt, vooral in de koffie of heel evt. zo, maar dan wel warm. Heb ook niet het idee dat Mika werkelijk wat te kort komt! M'n zus (woont wel in Nederland) heeft een zoontje dat nog geen 4 maanden ouder is dan Mika en zover ik weet, moet die ook al een tijdje met 1 beker melk en 1 toetje per dag doen... Maar ieder moet daar denk ik op z'n eigen gevoel af gaan! Vroeg alleen naar de fles, omdat ik hier wel vaker lees dat kinderen zo rond de 1,5 jaar nog steeds 's ochtends vroeg en 's avonds (laat) een fles opvolgmelk krijgen, omdat ze anders niet (verder) slapen - volgens de ouders - en dat dus iets heel onbekends is voor mij en ken het dus ook niet van m'n zus (en die heeft inmiddels 5 kinderen)...
In Nederland kunnen kinderen vanaf een jaar of 2-3 (halve dagen) naar de peuterschool (niet verplicht) en vanaf 4 is dan de kleuterschool. Dan is het natuurlijk wel errug fijn als ze dan zindelijk zijn . Maarre... wat zijn er in België dan vroeg mee zeg en dan ook nog eens verlangen dat die kleintjes dàn al zindelijk zijn! Ben dan natuurlijk wel gelijk nieuwsgierig of de kindjes bij jullie dan ook werkelijk allemaal met 2,5 al zindelijk zijn : Zou je misschien nu al eens kunnen informeren bij kleuterschool-mama's...
Volgens mij is de richtlijn in Nederland 300 ml zuivel per dag voor een kind. Ieder heeft daar zijn eigen ritme in. Ik geef Emme 's ochtends een bord pap, 's middags een bekertje melk (laat ze vaak staan) en 's avonds yoghurt na het eten. Pim
Da's al bijna de helft minder (dan die 500 ml)... Maar denk ook dat het idd heel sterk per kind verschilt. Mika heeft nl altijd al minder gedronken dan die richtlijnen zo mooi aangeven. Ben er zelf maar altijd vanuit gegaan dat zolang hij vrolijk en fit is, het allemaal wel goed zal zijn!
Hi allemaal, @ Happy Luna, hier ben ik, ik leef nog maar ben niet zo heel vaak online, gaat helemaal goed, weer mega last van mijn bekken dus misschien wel gewoon zwanger (hadden we afgesproken toch..) en jij hoest bij jou al enig idee of het raak is of niet? Blijft natuurlijk altijd gokken... Wat betreft de zuivel inname (hihi) In Nederland gaan we ervan uit dat het heel goed is veel melk binnen te krijgen, maar ik hoor steeds meer verhalen dat dat echt onzin is.. Zeker binnen de alternatieve geneeswijze benadrukken ze dat je juist niet te veel zuivel binnen moet krijgen 1 glas melk per dag is zat! Maar ja iedereen zeijn eigen mening.. Wat betreft zindelijke kinderen, Tycho is anderhalf, dus daar kan ik niet echt over meepraten.. (Of is dat ook weer gek)... Oja tycho dus anderhalf en die krijgt voor het slapengaan een fles.. Niet echt een doel ofzo, het hoort nu gewoon bij zijn slaap ritueel maar toen ik dit las ben ik er maar eens over na gaan denken en het is voor hem eigenlijk ook niet echt nodig, inmiddels iets aan het afbouwen, maar ik vind dat soort dingen ook niet mega belangrijk.. Als ie maar blij is. Jooze
Hallo Dames! - Dorito; hoe is het nu? Heb je al getest? Ik heb sinds gisteren meer dorst dan normaal. Mhmmm........ik ga overal een vroeg symptoom in zien, vrees ik Verder eigenlijk nog nergens last van. Hoe is het met jullie allemaal?
Heb alweer aardig wat jaartjes geleden een programma op de (nederlandse ) t.v. gezien, wat hier precies over ging; over de campagne 'Melk de Witte Motor' enzo. Volgens dat programma was die campagne toendertijd ook eigenlijk alleen gevoerd om van de zgn 'melk zee' (melk overvloed) af te komen en dus niet om de bevolking werkelijk wat goeds te doen. Nu ben ik niet geneigd mijn mening op één programma te beaseren, maar nu ik in de loop der jaren meer in het buitenland ben geweest en daar ook e.e.a. gehoord/gelezen heb, geloof ik ook dat die 'melkwaan' typisch iets uit Nederland is. Toen ik pas in Oostenrijk was, stond iedereen me ook altijd aan te gapen als ik een glas koude melk vroeg bij de lunch, of vertelde dat ik altijd koude melk drink bij de lunch . Inmiddels weten (schoon)familie en vrienden het hier en kijken er niet meer gek van op, maar het blìjft hier iets heel geks. Ook dat ik Mika dus tussen de middag (koude) melk geef... Myrthe (het kindje waar het over ging) is nog geen 1,5 hoor! En mijn eigen zoontje is bijna 1,5. Gaat erom dat in België blijkbaar kinderen met 2 jaar al zindelijk moeten zijn, omdat ze daar dan al naar de kleuterschool gaan. Ga er zelf ook vanuit dat mijn zoontje 'pas' met een jaar of 3 à 4 beginnen zal met zindelijk worden. Slaapritueel hebben wij ook, maar niet met fles (nooit gehad ook, dus misschien heeft hij er daarom geen problemen mee ). Maar zoals je al zegt: mega belangrijk zijn zulke dingen niet! Ik ben b.v. weer héél makkelijk als zoonlief 's nachts huilt (en dan bedoel ik meer dan eventjes een huiltje). Heb dan nooit zin om uren bij hem te gaan zitten om hem te troosten of eindeloos heen en weer te lopen, dus neem hem dan altijd al gelijk bij ons in bed 8) . Vannacht werd hij ook weer huilend wakker en wilde ècht niet gaan slapen (kies komt door, merkte ik ). Hij was alleen maar te troosten met een speeltje. Hebben hem toen maar een lichtje aangelaten en hem naast ons in bed laten spelen, totdat ie vanzelf in slaap is gevallen (sliepen toen zelf allang 8) ). Dus ach... iedereen zal zo wel wat hebben !