Pluus, ik gebruik de pads van de Etos. Geen idee of er verschil in omvang of dikte oid zit hoor. Toevallig wil ik vandaag eens die van de Hema uitproberen, want ja...zondag, alles dicht en de Hema hier achter ons, die is tegenwoordig ook lekker op zondag open. Maar, misschien zometeen ook nog even langs het winkelcentrum die hier standaard ook op zondag open is.Dus...ik kijk nog wel even. Ik moet in ieder geval een nieuwe lading hebben, ben weer helemaal door mijn voorraad heen en omdat ik langzaam aan het afbouwen ben met borstvoeding, heb ik nu ook weer last van stuwing en overvolle borsten. Vervelend! Vanaf maandag krijgt Liza niet alleen de laatste voeding, kunstvoeding, maar ook de eerste voeding in de ochtend. Zal dan ook wel weer leuk worden met mijn melk. Je moet dan eigenlijk niet kolven. Maar denk dat ik dat zo nu en dan toch maar ga doen, want het doet gewoon zeer en is ongemakkelijk! En als ik kolf komt er lang niet zoveel uit als wanneer Liza van de borst drinkt, dus...dan wordt t ook langzaam aan wel minder neem ik aan. Engeltje, he bah, vervelend van je opa! Wel weer een stunt dat je hem op de achtergrond grapjes hoort maken terwijl je oma zich zo'n zorgen maakt. En die droom is zeker niet leuk! Je gedraagt je morgen maar gewoon even hoor bij de verloskundige
@ liz: Dat afbouwen lijkt me niet echt een pretje he! Maar straks is je lichaam eraan gewend en dan voelt t vast beter! Vind je t niet fijner om t 2e flesje van de dag af te bouwen ipv het eerste? Lijkt me vooral dat je borsten s ochtends helemaal vol zitten,zeker als je de laatste er ook afhaalt..... Ben zelf natuurlijk geen ervaringsdeskundige hoor, dus misschien werkt t helemaal niet zo, maar mij lijkt t prettiger En ja die opa van mij..... Haha gisteravond zeiden mn broertje en ik al : als hij maar geen toneelspel vannacht gaat spelen om oma nog wat meer op de kast te jagen! T kan echt een rotzak zijn af en toe, maar zie er de humor wel van in. Hij moete alleen wel zn grenzen echt bewaken af en toe, want anders komt tniet goed met oma... En ja ik ga me gedragen morgen bij de vk hoor! Hoop echt niet dat mn droom werkelijkheid wordt! En wat die ero dromen van jou betreft! Die heb ik ook heel erg gehad en sommige daarvan waren echt heeeeel genant!
@Liz.. dus jij hebt ook wanneer je kolft (denk je) minder dat wat Liza eruit haalt? Want Jesse zou (door LK berekend..) ongeveer 150ml per voeding moeten drinken.. en hij drinkt vaak 1 borst nu (laatste dagen weer 2 ) maar gisteren na de begrafenis moest ik dus kolven en kreeg er echt geen 150ml uit (1 kant 90ml en andere gestopt na 30ml..) Ik wil denk ik een voorraad op gaan bouwen.. hoe heb jij jou voorraad bij elkaar gesprokkeld? Elke voeding de andere (als die niet gedronken is..) borst kolven ofzo? Bedoel.. ik wil strakjes ergens deze maand denk ik dagje weg met vriendinnen en moet toch wat voorraad hebben dan..! @Wolkje.. geweldige droom weer zeg! Haha.. en.. komt gevaarlijk dichtbij nu hé..! Zo raar weet ik nog om te bedenken dat je eigenlijk elk moment voor het laatst met zijn 2en kan zijn!! SPANNEND!! En zoals je droom al zegt.. en ik ook al zei... je krijgt een meisje!! Bedoel.. zo is ons rtime hé.. meisje-jongen-meisje.. (danty) jongen-(jij) meisje! @Danty... meid... nog maar paar dagen!!! @Engel.. hé bah.. vervelend van je opa weer!! Gelukkig kon hij nog grapjes maken!! enne.. rustig aan hé..! Dinsdag naar de fysio toch..(of heb ik dat nou gedroomd..) @lekboobs.. ik gebruik de pads van natusan (ofzo..) en vind ze echt goed! Neemt veel op!! (bij de Etos zeiden ze dat deze ook echt beter zijn dan het huismerk.. ) @Jesse zijn krampjes... Had van de week 'mijn' verpleegkundige van het cb gebeld omdat het echt erg bleef!! Ze gaf als tip dat ik zelf minder melkproducten moest nemen aangezien ik verslaafd ben aan melk... Ze adviseren 750ml/gr per dag en echt ik zuip zo 1 liter melk op..! (en dan nog kaas.. vla.. enz..) En de LK gaf me ook een tip: Het aanhappen doet me nog zo pijn.. dit omdat Jesse een enorme hap neemt en vervolgens zijn lippen tuit (zelf kleiner maakt dus..) dit kon komen dat mijn toeschietreflex zo heftig is dat hij dus mijn tepel voor in zijn mond wil zodat hij hem af kan knellen met zijn tong! Moest ik hem dan weer loskoppelen en dat in een doekje laten stromen! Kwam ook nog bij dat dit magere melk is en beebjes daar ook sneller kramp van krijgen dan de vette/volle melk die erna komt.. Noujah.. dat doe ik dus ook.. en de krampjes zijn veel minder!! Weet niet waar het nu aan ligt.. maar we houden beide rituelen nu amar aan! @hier.. Begrafenis was gisteren erg 'zwaar' .. niet emotioneel zwaar.. maar zwaar qua dienst! pfff... Echt de hele dienst draaide om God, kerk enz... Das best zwaar voor iemand die echt totaal NIET gelovig (opgevoed) is..! Heb aardig wat begrafenissen/crematies meegemaakt maar dit was veruit de 'zwaarste' .. Maar goed.. Vanmorgen 7uur wilde Jesse eten!! Tijdens en na de voeding was hij zoooo wakker en helder!! Geweldig! Grote grote ogen keken me aan.. hebben hele verhalen verteld en kreeg zoooooveeeeel prachtige glimlachjes!! Daarna meneertje in badje gedaan.. en jawel.. daar viel ie in slaap!! Zo schattig..! Nog niet meegemaakt eerder! Owww.. wat hou ik toch van mijn ventje!!
@ beertje: pff een begrafenis is zowieso al zwaar en zeker idd als je als niet gelovige op een zwaar gelovige begrafenis bent..... Wat fijn dat je zulke goede tips krijgt over de bv en dat zijn krampjes hierdoor ook minder worden! En heerlijk dat je zo'n lachebekje als kind hebt! Daar smelt je toch helemaal van! Ja dinsdag heb ik idd fysio en morgenavond de vk...
Nou 4 kolven hier in de stad varierend van 40 tot 50 euro ipv 130 euro.... gaat dus wel goed komen! @ Beertje, wat heftig om zo'n zware begrafenis te hebben... lijkt mij ook helemaal niets... En wat fijn dat je nu wat tips hebt gekregen voor de krampjes! Ik merk hier precies hetzelfde alleen dan met de hik. Ik heb nu vannacht ook eerst het meeste eruit laten lopen en haar toen pas aangelegd... hierna had ze gelukkig niet de hik! Ze kan het gewoon niet aan al die melk!! En wat betreft jou vragen voor het kolven... dat zijn precies de vragen die ik ook heb... ben dus erg benieuwd naar liz! En wat fijn dat Jesse zo wakker was, ik geniet ook erg van deze momenten! Ook van de slaapmomenten trouwens... ik geniet overal van! @ Engeltje, ben erg benieuwd wat de vk en fysio gaan zeggen bij je!!! En wat vervelend bij je opa... hij blijft maar sukkelen he!!! Arme opa en oma van je! En ik heb inderdaad maar een zijltje eronder gelegd... wil ons matras nog langer houden dan vandaag... pfff ongelooflijk he! Heel de week amper visite gehad en nu beginnen ineens de telefoontjes te komen om af te spreken... wel leuk moet ik zeggen...
@ pluus: ja klinkt echt erg zoveel melk haha, zo te horen kunnen die lillypadz daar ook niet tegenop Ben benieuwd hoe t hier gaat straks, misschien is t juist ook goed dat ik eigenlijk met een combi wil starten van fv en bv. Gaat misschien de overproductie wel tegen, of juist niet Leuk dat je nu wat meer kraamvisite gaat krijgen! Ben ook heel benieuwd hoe dat straks hier gaat en dan vooral met mn collega's, grote kans dat er regelmatig een paar langskomen tijdens de pauze! Verder doen we ook altijd dat we met zn allen bij degene gaan kijken die bevallen is, maar weet niet of ik dat wel zie zitten, heb t denk liever in 2en gesplitst. Zie t al voor me 20 tegelijk die langskomen
ff Kort voor wat betreft een voorraadje melk opbouwen, ben namelijk op bezoen. Ik kolf vlak voor een voeding altijd wat af. En dan dezelfde borst als waar ze van gaat drinken, zo raken je borsten en de afstelling niet meteen ontregelt. Je kunt t ook proberen vlak na een voeding te doen, maar ik krijg er dan niet zoveel meer uit. En andersom is t geen probleem! Als je dat af en toe eens doet, heb je zo een voorraadje. Maar houd wel in je achterhoofd dat wanneer je kindje afgekolfde melk krijgt, jij ook rond dat moment moet kolven he. Daarom wil ik nu langzamerhand ook af gaan bouwen, ben je toch munder beperkt. Later vandaag zal ik nog ff posten, heb n leuke link, filmpje van Liza!
@Engeltje: Hoe kan je direct een combi van fv en bv geven? Dat lijkt mij ook fijn! Ik begreep van de vk dat de bv dan misschien niet goed op gang kan komen.... @lektieten: Ben toch heel benieuwd hoe dat gaat zijn... kan er nog niets bij voorstellen.., maar jullie verhalen vind ik toch indrukwekkend..!! @Hier: Vanochtend 2 geboortekaartjes gemaakt (j+m) en we waren verrassend snel klaar! Ook al 2 proefdrukken besteld.. zodra die binnen zijn zal ik ze hier plaatsen in mijn album. Ineens begint mijn vriend wel te twijfelen over de jongensnaam. Hij vindt 1 van onze andere namen ook heel geschikt... dus ipv Adam zou het dan Artem worden (russische naam). Pfff... ik was net een beetje gewend aan Adam. Net ook heerlijk gefietst, een rondje van ongeveer 25 km.. heuvel op en heuvel af... Was redelijk pittig..., maar ben trots dat ik niet heb hoeven afstappen.
@ Flier: Hoe ik dat precies moet aanpakken weet ik ook nog niet, maar had de vraag of t mogelijk was een tijdje geleden aan de lactatiekundige gesteld op t forum en zij gaf aan dat t prima kan, maar dat er niet vaak voor gekozen wordt. Heb zelf het idee om het gelijk vanaf het begin om en om te gaan geven, maar moet nog eens goed navragen of dat zo kan. Er wordt wel geadviseerd om de eerste 4 dagen alleen bv te geven, zodat dat wel goed op gang komt.
@Engeltje: Ah... oke... ik ga maar eens googelen of er 'standaard' schema's voor zijn. Denk niet dat ik ditmaal het antwoord op wikipedia zal vinden...
@ flier: Dat denk ik ook niet nee hahaha Wel handig dat jij dat ook wil, kan jij vast uitproberen wat handig is en dan kan ik t na jou proberen Ik wil in ieder geval als ik ga werken max 1 x kolven op t werk. Had zelf in gedachten bij om de 4 uur voeden. 1e voeding bv 2e fv 3e gekolfde voeding 4e fv en de 5e weer bv. Maar ach, het is maar een idee, eerst maar eens zien of dat in de praktijk gaat lukken
Zo, ben ik weer meiden! ff op bezoek geweest bij schoonmoeders. Had een foto album voor dr gemaakt, vol met Liza, Liza en nog eens Liza! 'Voor oma, van Liza', ze vond t helemaal geweldig, de tranen liepen over dr wangen. Geslaagd cadeau dus! Engeltje, ja...dat afbouwen valt mij ook wat tegen. Het gaat nog maar om 1 voeding en daar reageren mijn borsten nu al zo op! Ik bedoelde ook dat ik vanaf maandag de 2e voeding ook inwissel voor de fles. Dan kan ik de eerste nog met de borst geven en loop ik niet helemaal finaal over. En volgens mij is het prima te doen hoor, borstvoeding en flesvoeding. Als je dat zo vroeg mogelijk doet, dan stelt je lichaam zich daar gewoon op in qua melkproductie. En eh...spreek die opa van je maar eens even streng toe haha! Get ja, ik vond het af en toe ook behoorlijk genant die erotische dromen van me. Ik weet me nog te herinneren dat ik een goede vriendin op had gebiecht dat ik een zeer erotische droom over haar en mij had gehad en dat ik me er rot voor schaamde! Ze pest me er nog mee haha! Maar ja..kan ik er wat aan doen...je droomt wat je droomt Beertje, jup...ik weet haast wel zeker dat er minder uit komt wanneer ik kolf. Ik krijg er niet meer dan 80, hooguit 90 uit. En als ik haar dat geef, dan heeft ze gewoon echt te weinig en wil ze nog meer. Wanneer ze van de borst heeft gedronken, dan heeft ze 10 tot 15 minuten drinken wel voldoende gehad. En als ik kolf, dan kolf ik altijd maar 1 borst. Als ik beiden borsten kolf, dan is de productie redelijk gauw ontregelt en krijg ik gauw last van lektietuuuuuuh! Dus gewoon vervelend. En dan kolf ik vlak voor een voeding. En vaak krijg ik het flesje dan ook niet eens vol, zet ik deze in de koelkast en bij een volgende voedingsmoment, kolf ik weer vlak voor een voeding en vul ik de rest aan. Dan is het flesje vol en vries ik het in...jeuj! (Ik heb van die Medela kolf flesjes. Daar heb ik een voorraadje van op kunnen bouwen toen ik in het ziekenhuis lag. Kan ongeveer 80 tot 90 in...erg handig en erg duur als je die los koopt...als ze überhaupt al te verkrijgen zijn) En elke keer als Liza dan een flesje afgekolfde melk krijgt, dan moet ik automatisch ook weer kolven en blijft de voorraad mooi op schema. Natuurlijk kun je vast wel eens een keertje een moment overslaan, maar houd dan wel goed in de gaten dat je niet door je truitje heen lekt. Dat heb ik ook wel eens gehad toen ik een dagje dr uit was. Netjes voordat ik weg ging gekolfd, zodat mijn borsten goed leeg waren (toen wel beiden afgekolfd, dan neem ik het ongemak maar even voor lief voor wat betreft de productie), maar toen daar het eigenlijke voedingsmoment aanbrak, begon een borst toch flink te lekken. Zo genant! Ik wist niet hoe snel ik weer naar huis toe moest. Dus, zorg er voor dat je kunt kolven wanneer je op pad gaat. In mijn kolf kunnen ook batterijen, dus dan is het een kwestie van ergens een toilet ofzo opzoeken. En wat fijn dat de krampjes bij Jesse een stuk minder is. Het is zo zielig om dat te zien he?! Het schijnt ook dat ze er tegen de drie maanden aan overheen groeien. Dat klopt aardig met Liza in ieder geval, want die heeft er vrijwel geen last meer van. Ik merk wel zo nu en dan dat ze halverwege de voeding even een boertje moet laten, dan zie je dr ongemakkelijk kijken en kronkelen. Zet ik dr even recht op, laat ze een boer en dan kan ze weer verder drinken. En zo leren we onze kindjes steeds beter kennen...geweldig! En jeetje die begrafenis. Weet precies wat je bedoelt. Ik heb ook eens zo'n uitvaart meegemaakt en vond het wel wat weg hebben van een sekte. Ik hoop niet dat ik hier iemand mee voor het hoofd stoot, is zeker niet mijn bedoeling. Ieder zijn ding en dat respecteer ik. Maar bij mij zit mijn geloof in mijn hart en niet in dat soort dingen. Flier, leuk dat er schot komt in jullie geboortekaartjes. Wordt het iedere keer weer meer tastbaar he? Ooh, Adam...mooie naam hoor! Ik kan me voorstellen dat je weer even moet wennen aan het idee dat je vriend nu weer begint te twijfelen aan jullie naam. RondJE van 25 km?! Dat is toch geen rondje meer? Dat is een wereldreis!! En ik heb een leuk filmpje van Liza mer dr Duo gym...zo schattig!! Baby Gym - YouTube
@pluus: daar mag je best om lachen hoor! Dat doe ik ook als ik die opmerking maak En idd: het is het onbekende, je weet gewoon niet wat je te wachten staat en dat maakt het wel spannend. Maar ik weet van mezelf dat ik niet zon zeikmiep ben en best wat kan hebben, dus het komt vast wel goed! Nu is m'n man nog een week thuis, dan weer een week opname en weer twee weken thuis en een week opname. Mocht het dus in over een week geboren worden, dan is hij in het ziekenhuis. We hebben het zowel in het ziekenhuis als met de vk overlegd en die weten er dus allemaal van. Die week ben ik overigens 9 weken. Mocht het starten als hij in t ziekenhuis is, dan komt mn moeder en die brengt me dan ook weg. De vk komt dan wel om te checken of t inderdaad aan de gang is, maar ik hoef dan niet uren te wachten tot ik naar t ziekenhuis mag. Ik mag dan eerder zodat man er ook bij kan zijn. Op hun beurt kijkt de verpleging van m'n man z'n afdeling dan op dat moment of ze de behandeling tijdelijk stop kunnen zetten of kunnen onderbreken, zodat hij naar mij kan komen. Zelfde ziekenhuis, dus dat scheelt Afgelopen opname heeft hij steeds snachts thuis geslapen. Als het goed gaat mag dat, dus als het deze keer weer goed gaar is hij snachts gewoon bij me. Mocht het niet goed gaan (hijstapt er nu toch al wel verzwakt in) dan komt m'n moeder bij me slapen zodat ik snachts niet alleen ben. Het ideale zou dus zijn als de baby komt zodra hij thuis is na de opname, dus over twee weken. Dan is hij de hele kras tijd thuis en is hij pas weer weg als ik weer fit ben, zodat ik m tenminste wel op kan zoeken in z'n laatste opnameweek. Maargoed.... We wachten af! @beertje: ja wat een droom weer hè.... Ik heb het wel vaker gedroomd dat de baby er gewoon per ongeluk uit viel. Erg vreemd. Ook veel erotische dromen hier, volgens mij is dat ook echt een zwangerschapskwaaltje, ik hoor t echt vaak! En idd... Het moet haast wel een meisje zijn hè! ben benieuwd!! Fijn dat met de tips Jesse wat minder krampjes heeft, dat lijkt me ook niet fijn om te zien als mama, dat je ventje zo veel pijn heeft! En zon begrafenis... Drama! Ik heb dat altijd bij ruiloften van mijn zeer gelovige familie... Pfff! Zware kost is dat af en toe! @Flier: leuk dat jullie de kaartjes hebben gemaakt! Ik heb ze uiteindelijk ook zelf ontworpen en laat ze ergens bij een website drukken die ik voor t werk wel eens heb gebruikt voor het drukken van kerstkaarten enzo. Dat scheelt echt veel geld en ik vind t ook leuk om zoiets zelf te maken. Wij zijn er in ieder geval erg tevreden over de namen zijn we nu ook def uit. Meisje hadden we al lang, maar nu ook de jongensnaam. Houd m nog wel eventjes geheim hier @engeltje: wat vervelend weer van je opa. Ik hoop dat ze m nu echt eens kunnen helpen en dat hij wat opknapt zeg! Wordt tijd! En idd ook niet fijn voor je oma op deze manier!
@ liz: Ik kijk vanavond naar je filmpje als ik thuis op de pc kan. Zit nu nog bij mn opa en oma en t leek ff te gaan, maar dit komt alleen doordat mn opa knetterstoned is van de medicijnen. Net na 2 uur waren ze al uitgewerkt en oh wat heeft mn opa dan een pijn en hij grijpt gelijk weer naar die medicijnen. Heb geprobeert hem over te halen ze nog niet te nemen, maar dat lukt tijdens zo'n aanval echt niet! Hij is ook echt totaal niet aanspreekbaar tijdens zo'n aanval en ziet dingen die er niet zijn. Mn broertje en ik hebben hem nu op bed gelegd en ik heb mn ouders gebeld dat ze moeten komen om t verder te beoordelen. Als t goed is komt dr thuiszorg zo ook nog en ik wil ff met hun beslissen wat we gaan doen want dit kan echt niet zo! Snap nu ook heel erg waarom mn oma zo in paniek was en die grapjes van gisteravond kwamen dus ook gewoon doordat hij zo stoned is als een garnaal....pfff
@Liz: super lief filmpje! En thanx voor je verhalen over de bv en het kolven, fijn om op deze manie vast wat inside info te kunnen krijgen