Wie gaat er ook direct starten met FV??.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anouk2005, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik ben zelf erg voor borstvoeding, maar dan moet het uiteraard wel goed gaan. Ik kan me, zeker van de mama's die al een slechte ervaring hebben, voorstellen dat ze veel rust vinden in het besluit om flesvoeding te geven. Zelf zou ik iemand aanraden om het in ieder geval te proberen, maar ieder heeft recht op zijn eigen keus. Zowel borst als flesvoeding heeft voordelen! Ik vind het alleen zo spijtig dat haast alle moeders zich zorgen moeten maken om hun keuze omwille van reacties.

Fv mama's worden er op aangekeken omdat ze zich niet 'op willen offeren' voor hun kindje of iets tegen natuurlijks doen en Bv mama's worden vaak bestempeld als ouderwets of willen hun kindjes te lang klein houden.

Iedereen doet op zijn manier alles wat nodig is om een gelukkig en gezond kindje (op) te (gaan) voeden!

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Precies dit

3. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Mijn verhaal (ook al eens verteld bij forum borstvoeding).
    Zoon MOEST komen ivm zwangerschapsvergiftign, dus ingeleid. Zoon zag knalgeel en was zo moe dat hij niet wou drinken. Dus ik kreeg motillium voor de productie, een kolf, en volgend schema vb om 12u zoon halfuur aanleggen en constant aan voetjes trekken, op kont slaan ed om wakker te blijven (kwam dus geen spatje uit), dan een halfuur zijn flesje afgekolvde voeding geven (ook met trekken,duwen om wakker te houden), daarna nog halfuur afkolven. Dus het is al ruim 13u30 nu, zoon nog pamper aandoen, verzorgen, eten voor mezelf (ruim 14u) proberen te slapen want om 15u begint de rimram opnieuw en dit dag en nacht. Na een week kreeg ik hallucinaties en zag overal zwarte figuren opduiken en kreeg problemen met dieptezicht ed. Dus gesloopt. MAAR ik mocht niet stoppen van de verpleegsters, gelukkig zag de ka de ernst in en zoon kreeg een fles (na dwang van de ka tov verpleegsters) en zoon was gelukkig en mama ook.
    Wat mij vooral zo hoog zit, is dat overal gedaan wordt alsof bv zo mooi,natuurlijk en gezond is en dat fv-moeders echt een schuldgevoel wordt aangepraat. Dat vind ik verkeerd: zo wist de stagiare arts niet dat er een geneesmiddel is om stuwing te stoppen, mocht geen les over gegeven worden. Waar ben je dan mee bezig?
    Ik ben nu bij nr 3 veel zelfzekerder, maar ik heb soms zo'n medelijden met die eerste keers moeders, die soms onzeker zijn en dan nog dat allemaal voor hun kiezen krijgen
    Zo ik heb mijn gedacht gezegd, lucht op zeg

4. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hier nog iemand die ook direct gaat starten met FV. Allereerst moet mij even van het hart dat ik wel blij ben om te lezen dat ik niet de enige ben die niet aan BV begint. :)

Ik had mij, voordat mijn dochter geboren werd, best goed voorbereid op het geven van borstvoeding. Ik ben naar zo'n voorlichtingsavond geweest die werd georganiseerd door de kraamzorg en ik had een boek gekocht (en gelezen :D) die daar helemaal op gericht was, maar ondanks dat alles heb ik het een week volgehouden en toen ben ik er jankend mee gestopt. Mijn dochter kwam overdag elke 10 tot 20 minuten om te drinken (volgens de kraamhulp had ze steeds honger :$). Na 5 dagen lagen mijn tepels er bijna af (echt, ik overdrijf niet). Ik heb hele tubes Bépanthen gesmeerd. Jankend en letterlijk met het zweet op mijn rug zat ik haar te voeden. Samen met mijn man (die zo slim was om een pak Nutrilon in huis te halen toen ik 7 maanden zwanger was, want het was natuurlijk op een zondag) heb ik toen besloten om er mee te stoppen. Wat een opluchting was dat zeg toen ze haar eerste flesje op had. Ze sliep 3 uur achter elkaar!

Na dit drama heb ik direct gezegd dat ik nooit meer borstvoeding zou geven en dat gevoel heb ik, nu ik zwanger ben, nog steeds. Ik vind het niet echt leuk om tegen mensen te zeggen dat ik FV ga geven. Het lijkt misschien net of ik niet alles over heb voor mijn kinderen, maar dat heb ik natuurlijk wel. Ik ben er ook wel van overtuigd dat als je niet 100% achter het geven van borstvoeding staat de kans van slagen een stuk kleiner is.

Ik probeer me in elk geval niets aan te trekken van het commentaar van mensen die tegen FV zijn, maar dat vind ik niet makkelijk. Ik wil natuurlijk het allerbeste voor mijn kinderen, maar niet ten koste van alles. Ik denk dat een kind beter FV kan krijgen dan dat hij of zij een ongelukkige moeder heeft.

Ik ben overigens van plan om gewoon Kruidvat eigen merk voeding te gaan geven. Met mijn dochter ben ik begonnen met Nutrilon, maar volgens het CB is dat nagenoeg hetzelfde als die van het Kruidvat. Ik ben toen vrij snel overgestapt en dat is goed bevallen. Ik zal dit nog wel even overleggen met de verloskundige (of wie er ook verstand van heeft).

Volgens mij heb ik toen ook alle flessen geprobeerd die er op de markt te krijgen zijn, maar die standaardflessen van Avent bevielen mij toen het beste.

5. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Ik denk dat het bij mij vooral te maken had met de slechte begeleiding door de kraamhulp. Ik had achteraf het gevoel dat ik ook niet met haar op een lijn zat. Ze sprak best moeilijk Nederlands (af en toe begreep ik haar niet en zij mij niet) en op dag 2 had mijn dochter, op haar aanraden, al een speen in haar mond, terwijl ik overal gelezen had dat je bij borstvoeding echt geen speen moet geven. :(

Ook denk ik dat ik te weinig voeding had, terwijl ze toch redelijk goed groeide, maar ja, wat wil je als je kind de hele dag aan de tiet hangt! Ik vind het nog steeds vreemd dat mijn dochter om de haverklap wilde drinken terwijl ze toch een hele tijd per keer dronk. Laatst las ik nog ergens dat het bijna nooit voor komt dat een moeder te weinig voeding heeft, maar dat het bijna altijd ergens anders aan ligt. Waar het dan aan heeft gelegen is mij nog steeds een raadsel.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Dank je wel meiden voor het beantwoorden van mijn vragen..

Pff..ik vind het zo lastig.

Voel me schuldig als ik zeg dat ik bv niet eens meer wil proberen omdat de fles mij gevoelsmatig beter ligt.....

Ik wil het proberen, verstandelijk gezien, maar ik krijg het gevoel er niet bij. En dan denk ik dan moet ik straks gaan voeden en staat het me tegen..

Terwijl ik al helemaal weg kan zwijmelen bij de gedachte aan het geven van een flesje aan de baby..

.....maar is het niet idioot om dan te beginnen met kv als je nog nooit bv geprobeert hebt?

7. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Ik vind dat je vooral moet doen wat je gevoel je ingeeft. Je bent echt geen slechte of minder goede moeder als je direct start met FV. Waarom moet je eerst BV proberen terwijl je er niet voor 100% achter staat? Wie zegt dat? :) Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft!

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dat weet ik niet. Ben je bang dat je achteraf spijt krijgt?
    Ik weet ook niet of het prettig is om van tevoren de knoop door te hakken. Als je blijft twijfelen, verdiep je in beide. Maar ik vraag me af of je twijfelt voor jezelf, of vanwege 'anderen'...

9. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed gezegd! Ben het helemaal met je eens. Ieder moet het voor zich weten en zal daar haar redenen voor hebben.
    Ik wil wel proberen om borstvoeding te geven, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Het moet geen stressmoment worden voor mij of voor het kindje (of voor allebei). Juist belangrijk om te genieten van elkaar en elkaar te leren kennen.
    Ik had laatst via het kraambureau een bv-cursus. Ik vond het vreselijk! Het was eerder bv-propaganda, want het kwam er bijna op neer dat je je kind zwaar mishandeld als je het fv geeft. Uiteindelijk werden er ook wel nadelen van bv besproken, maar die werden ook meteen weer zoveel mogelijk ontkracht. Nou, en het had toch vooral heel veel met je eigen instelling te maken.
    Kijk, dat vind ik dus echt niet nodig. Heb de week erna (cursus bestond uit 2 x 2 uur) dan ook afgezegd.
    Ons kindje komt in eerte instantie op de high care te liggen (in het meest gunstige geval) en de vraag is dus of het binnen een uur aangelegd kan worden. We weten ook nog niet hoelang het in het ziekenhuis moet blijven dus dat kunnen ook belemmerende factoren zijn. Ik wacht het dus maar gewoon af. Met fv worden de kindjes ook prima groot!

Dames, maak gewoon de keuze voor jezelf en trek het je niet aan wat anderen er van vinden.

10. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Bij mij lukte het niet omdat ik;
    a) mijn tepels (die dopjes zeg maar) zo open kon klappen... (auw....)
    b) te weinig melk had
    c) te onzeker was of hij wel genoeg kreeg...

Ik vond het afschuwelijk, en voelde er ook echt waar neits bijzonders bij.
    Zeker nu met onze zoon erbij, wil ik gewoon mijn energie en tijd in heel andere dingen steken....

En ja; tis de gemakkelijkste weg, maar ik weet dat ik gewoon erg gevoelig en onzeker aangelegd ben.
    En een depressie is nou niet erg welkom....

Neemt niet weg dat ik het wel erg knap vind dat vrouwen wel BV geven. Want ik vind het echt doorzetten, en een hele opgave. Maar dat is hoe het bij is overkomen...

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    80% van de moeders begint met bv, 40% hiervan slaagt. Meer dan de krijgt fv. Baby's worden ook groot met de fles hoor. Allemaal lekker doen waar je je goed bij voelt.

Ik geef bv. Als je me dat een jaar geleden had verteld had ik je uitgelachen denk ik. Ik vond mezelf ook geen bv moeder. Nu vecht ik ervoor. Het is inderdaad niet altijd makkelijk!

Och en ik krijg nu ook regelmatig te horen dat nu ze bijna 6 maanden is ik toch wel moet stoppen met de bv. Allemaal gezeur van mensen die zich eens wat meer op zichzelf moeten gaan richten.

Een ding heb ik geleerd van bv..
    Als je kleintje er eenmaal is en je staat er niet volledig achter dan gaat het niet lukken. Helaas spelen soms ook andere factoren een rol!

Het zou fijn zijn als mama's worden gerespecteerd om de liefde die ze hun kind geven.

@ts ik zou lekker beslissen op het moment dat je kindje er is. Je voelt het wel aan denk ik! Tenminste dat had ik wel..

12. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Oja en mijn meisje kreeg ook direct de fles na de keizersnee hoor. Geen moment moeite mee gehad! Zijn mooie beelden geworden, net zo mooi als de eerste beelden van de bv!

Ze drinkt en groeit dat is het belangrijkste!

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Suzanne1982: klopt. kruidvat is t zelfde als nutrilon. zelfde samenstelling, andere naam, andere prijs

14. Denim

Denim Niet meer actief

slapen kinderen die flesvoeding krijgen nou ook eerder door? of maakt het niets uit.

vraag ik me eigenlijk wel af

15. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik kies voor BV, en als ik weer ah werk ga wil ik overgestapt zijn op FV.Ik heb voor de zekerheid wel kant en klare FV in huis gehaald, en ook flessen en spenen.
    Ik hoop dat het goed loopt...
    Zoals m'n man zegt;
    *het is gratis
    *het is altijd op de juiste temperatuur
    *het is het beste voor je kindje
    *het zit in een mooie verpakking:D

16. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Als je op internet googled of kinderen echt eerder doorslapen op FV krijg je verschillende berichten te zien. De ene site zegt dat FV moeilijker verteerbaar is en dat baby's daarom eerder doorslapen en andere site zegt weer dat BV baby's langer slapen, maar dit wordt dan weer niet echt onderbouwd. Ik heb in ieder geval geen idee, maar het zou voor mij geen reden zijn om geen BV te geven. :)

17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    zou het niet weten. weet wel dat onze knul heel snel door sliep. zusters in zkh stonden stom verbaasd te kijken dat hij als enige baby lekker lag te slapen. hij heeft 1e nacht op babyafdeling gelegen, maar werd halvewege de nacht bij mij op kamer gelegd omdat andere baby's hem wakker hielden. heb 3dagen in zkh gelegen (ks) en thuis sliep hij 1e nacht wat onrustig en vanaf nacht 2 sliep hij uren na uren door.

grootste voordeel van fv vind ik dat je weet hoeveel je kindje binnen krijgt en je snel kan ingrijpen mocht het te weinig zijn

18. misa

misa Niet meer actief

Hier heb ik bij de eerste direct gekozen voor flesvoeding. Ik heb nooit een goed gevoel gehad over bv geven. Niet voor een ander, maar puur voor mijzelf. Ik heb uiteraard wel getwijfeld, maar toch mijn eerste gevoel gevolgd. Nooit spijt gehad of het gevoel dat ik iets gemist heb of mijn zoontje te kort heb gedaan.

Deze keer heb ik ook weer fftjes getwijfeld, maar ook snel gekozen voor tv. Uiteraard zal ik bv gaan geven als ik na de bevalling daar toch erg behoefte aan heb. Wat ik niet verwacht. :)

Ik heb gekozen om 2 flessen van difrax te kopen. Puur omdat ze er leuk uit zien. Je weet toch nooit of je kindje er goed uit drinkt. Daarbij had ik uit allerlei babydozen allerlei flesjes als reserve in huis.
    Ik heb gekozen voor flesvoeding hypo allergeen van nutrilon. na een half jaar ben ik over gegaan op etos standaard.
    Dit keer ga ik weer hypo allergeen geven, maar dan gelijk van etos. Ik denk de het net zo goed is en dat je bij nutrilon en Friso ook vooral voor de merknaam betaald. Het scheelt namelijk erg veel..!
    Wel heb ik die handige bewaardoos (smartpack) van de Friso gekocht! :)

Succes met je keuzes. Ze zijn persoonlijk, dus niet door een ander te maken. Volg je gevoel!

Oja, ons zoontje sliep met 5 weken door. Maar of dat door de fv komt weet ik niet.

19. Denim

Denim Niet meer actief

ja klopt het is geen reden, maar ik kan wel begrijpen dat sommige ouders hier dan voor kiezen. ik heb bij mijn eerste 10 maanden bv gegeven. en hij slaapt nu nog soms nog niet door, en hij is nu 15 maanden. overdag wilde hij ook heel weinig slapen

Ik hoop dat de volgende meer slaap heeft, en mama iets meer rust momentjes geeft.

20. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik heb 4 kinderen, de oudste heeft fv gehad, de 2e en de 3e hebben 6 mnd bv gehad en daarna fv. De jongste 15 maanden bv en toen gewoon koemelk.

Ik ben dus absoluut niet anti fv en ook niet lid van de borstvoedingsmaffia!
    Als het niet gaat (bv) dan gaat het gewoon niet, dan is fv toch een goed alternatief?

Ik vind het alleen wel jammer dat fv moeders zich schamen om te zeggen dat ze geen bv willen geven.
    Dat het merendeel van de bv moeders afgeschilderd wordt als maffia, die anderen hun mening opleggen en bepaalde gedachten hebben over fv moeders...
    Iedereen is toch niet over 1 kam te scheren..??

Je wilt niet weten wat je als bv moeder over je heen kan krijgen van fv moeders. (je bent een geiten wollen sok, je kindje slaapt nog niet door door de bv, wat ziet jouw melk er waterig uit er zit vast niet voldoende in, heeft jouw kindje geen spekbeentjes, komt zeker door de voeding..??)
    Dus... het mes snijdt aan twee kanten!

Als we nou als bv ÉN al fv moeders elkaar zouden respecteren in de keuze, dan hoeft niemand zich meer te schamen/irriteren/ opgelaten te voelen!

Deel Deze Pagina