administratie

Discussie in 'De lounge' gestart door shanai, 2 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    Hoe en wanneer doen jullie de administratie van jullie huishouden?

* doen jullie dit samen of doet een persoon dit altijd?
    * doe je het 1x per maand, 1x per week?
    * als je een rekening krijgt betaal je deze dan meteen of laat je deze liggen tot het einde/begin van de maand?

2. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    ik regel het altijd alleen. niet dat mijn man niet wil helpen, maar ik ben er gewoon beter in en heb graag zelf het overzicht omdat ik ook al het geld uitgeef haha
    ik laat alle rekeningen liggen tot aan het einde van de maand. als we salaris hebben gekregen betaal ik alle rekeningen. we hebben een aparte rekening waar alle automatische incasso's van afgeschreven worden. Het bedrag wat in totaal afgeschreven gaat worden zet ik op deze rekening. alles wat dan overblijft op de lopende rekening is dan "over" voor die maand.
    Ben benieuwd of iemand een andere, misschien wel betere, manier heeft.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik doe het. Alleen.

Elke dag. In Excel.

Rekeningen worden direct na binnenkomst betaald.

4. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik doe het ook alleen, zodra de post binnenkomt handel ik het af, ook de rekeningen betaal ik dan meteen.

5. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    wat houdt je dan allemaal bij in excel?

6. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    Hoe weet je dan wat je "over" gaat houden die maand? of zijn je vaste lasten altijd gelijk?

7. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

onze vaste lasten zijn bijna altijd gelijk, we hebben altijd wel een beetje ruimte voor extra dingen, we sparen ook elke maand en als we niet uitkomen sparen we een maand niet.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Echt alles.

Eerst noteer ik alle vaste uitgaven

Daarna alle inkomsten.

Alle inkomsten min de uitgaven is alles wat we overhouden voor de variabele kosten.

Die variabele kosten houd ik ook weer apart bij. Daarvan trek ik elk dingetje af die we doen. Dat kan elke dag zijn. De boodschappen per wee en de benzine et cetera. Ik weet dus per dag wat we over hebben voor de maand. Erg fijn.

We staan dus nooit rood. We sparen natuurlijk ook.

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

bij ons gaan bijna alle rekeningen automatisch eraf. de rest betaal ik (1x per maand betal ik de acceptgiro's behalve als iets sneller betaald moet worden). De post die we binnenkrijgen leg ik eerst in de la en dan eens per 2 weken doen we het in mappen waar het hoort. Maar zoveel is het ook niet. Bij ons zijn de rekeningen ook gelijk. de koasten die variabel zijn ziijn de telefoonrekening (maar dat verschil is hooguit 5 euro) en als we iets via internet besteld hebben bijv.

10. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij doen daar weinig aan aangezien alle rekeningen automatisch worden afgeschreven en al jaren goed loopt... als er eens rekeningen tussendoor komen dan betaal ik ze meteen via internetbankieren...
    verder doen we weinig met de huishoudelijke administratie eigenlijk.... boodschappengeld ligt hier altijd wel contant in huis en houd ik ook niet echt bij... gaat allemaal prima zo..

vraag me wel af wat jullie dan allemaal bijhouden in exel? en wat jullie dan doen met die administratie?

ik heb wel een map waarin alle belangrijke papieren in opgeborgen worden en ook een map voor mijn dochters... maar dat is niet veel meer dan wat bankafschriften jaaropgaves en rekeningen enzo...

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Echt alle inkomsten. Uitgaven en variabele kosten in Excel.

Boekhouden maar dan voor je gezin.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wij doen het samen. Vaste lasten gaan van 1 rekening, worden afgeschreven. Rekeningen die binnen komen worden gelijk betaald en we hebben een schema waar in alle rekeningen en kosten in staan. Dus weet altijd hoeveel geld ik nog over heb.

13. Female

Female Niet meer actief

Ik doe het alleen, 1 x per maand alles betalen, wanneer nodig nog dingetjes tussendoor. Halverwege de maand maak ik een begroting voor de komende maand zodat ik alvast weet hoe die maand er ongeveer uit gaat zien.
    Ik maak zoveel mogelijk zelf over, ik haat automatische afschrijvingen. Ook omdat we verschillende rekeningen hebben.
    Ik probeer ook altijd consequent te zijn in opschrijven van alle uitgaven (Onderverdeeld in Vaste lasten- Variabele kosten - Brandstof - Roken - Boodschappen - Overig). Dit laatste vooral omdat dit me heel erg helpt om zuiniger te leven.

14. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    grappig dat de een automatisch haat en de ander het een uitkomst vind.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik doe alles zelf. Is zo gegroeid en ik vind het wel prima.

Ik hou niets bij, bijna alles wordt automatisch afgeschreven, alleen de huur moet ik elke maand overmaken plus de binnenkomende rekeningen. Maar lang leve internetwinkelen en pinnen, ik heb vrijwel geen rekeningen liggen. Als er rekeningen binnenkomen betaal ik ze meestal binnen een paar dagen.

Ik hou het niet bij omdat wij nooit rare uitgaven hebben. Alles wat we uitgeven is nodig (verzekeringen - auto - benzine - boodschappen) en als we een keer wat extra's doen (bioscoop, winkelen of wat dan ook) is dat ook nooit extreem en zeker niet elke week. We komen nu we allebei nog fulltime werken ook makkelijk uit, ik let wel op dat we genoeg sparen elke maand.

16. shanai

shanai Bekend lid

8 feb 2008
    816
    0
    0
    limburg
    @ bosi: ik ben benieuwd waarom je het zo precies bij wil houden?

17. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik doe het alleen. Mijn man werkt tussen de cijfertjes, maar thuis doe ik de administratie. Is ook mijn ding want ik houdt alles perfect bij.
    Wij ons gaat veel via automatische afschrijving maar 1 keer per week betaal ik de overige rekeningen.
    Ik check wel vaak internetbankieren, gewoon effe controleren.

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik ben ook zo'n preciezerd ;) Ik hou in Excel elke afschrijving bij en maak dan verdeling over categorieën, huishouden, auto, medisch, vrije tijd etc. Zo kan ik elke maand precies zien wat ik uit geef en waaraan en als ik niet uitkom weet ik waar ik op moet besparen.

Voor mij werkt t goed, ik ben onlangs gescheiden en ben dus van een zeer riant inkomen naar een 'net-aan' inkomen gegaan. Alleen moet ik m'n uitgavenpatroon daar nog wat op aanpassen anders gaat t fout haha.

19. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben een aparte betaal rekening.
    Daar wordt automatisch elke maand een bepaald bedrag op gestort.
    En van die rekening worden de vaste lasten betaald, zoals huur, gas, water, licht, verzekeringen etc.
    En dan hebben we nog een betaalrekening waar we gewoon de boodschappen enzo van betalen.

Dus de administratie hoef ik niet echt te doen.
    Ik kijk wel 2x per maand of alles af wordt geschreven.
    En als er een keer een acceptgiro komt dan betaal ik hem meteen.
    Op deze manier heb je er niet echt omkijken naar.

20. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Hoe noteren jullie dan bv het volgende in excel?

Stel je pint €50, daarvan gaat bv €20 naar benzine, €10 boodschappen, en de rest blijft nog even in je knip zitten.
    Dit blijf ik lastig vinden om het overzichtelijk te krijgen.

Deel Deze Pagina