Ik heb niet zo heel veel testen gedaan gewoon omdat ik niet durfde. De test van moeders voor moeders was niet lichter maar dezelfde avond kreeg ik bloed bij het afvegen en dat ging 3 dagen door. Toen weer 4 dagen niks en weer bloed enz. enz. enz. tot 12 weken. Ik heb toen meteen gebeld en kon met 6w5 dagen terecht en bij mij bleek alles gelukkig goed.
Mus ik koop in Breda. Had ook een bloeding en mocht direct langs komen... Dus bel nou. Dan weet je waar je aan toe bent. En anders ga je zo onzeker de feestdagen in.
@Jessy, dank je wel, heb vandaag ook gebeld, maar zolang het niet veel, helderrood of met stolsels is kan het meestal geen kwaad zeiden ze, ze willen eigenlijk gewoon wachten tot woensdag, dus ja...wat moet je dan..maar goed, het is vandaag ook weer wat minder dus ik weet het ook allemaal niet, ik wacht maar gewoon af, kan er toch niets aan veranderen... En probeer intussen maar een beetje van mijn vakantie en de extra tijd met mijn kleine mannetje te genieten... Hoe is het met jou allemaal trouwens, gaat het goed?
Mus82 wel goed dat je nog gebeld hebt. Ik hoop oor jou dat de dagen snel voorbij gaan en dat hetz o de 28e is en dan natuulijk met eenmooi resultaat! Ik had bij onze eerste trouwens ook met 8 wekennog een loein, met roze en rood bloed, maar gelukkig bleeker ook niks aan de hand te zijn. Ik duim voor je meid!
Mus ik duim ook voor je!!!!! Heb je nog durven testen tussentijds???.... Ik hoop zo dat het goed komt!!!! @hier: alles oké. Wel opvallend dat m'n borsten nog niet groeien en kriebelen zoals bij mij 1e zwangerschap!.. Toen had ik dat nu al! Kan dat per zwangerschap verschillen of zoiets begint en wanneer???? Dag lieve dames alvast hele goede feestdagen gewenst van mij met lichtpuntjes en liefde! X
Astarte: Ik heb me laten vertellen dat alle zwangerschappen anders zijn. Mus: Ik hoop mee dat er niets aan de hand is. Hopelijk vliegt de tijd tot woensdag want dat wachten is killing. Knuf! Hier gister ongi geworden, maar echt maar weinig. Maar zal wel goed zijn neem ik aan. Nu weer met de pil begonnen en die moet ik doorslikken tot we weer starten omdat mijn cyclus een beetje grillig is. Fijne feestdagen allemaal en een top 2012 gewenst met mooie zwangerschappen!
@spijkervrouwtje, dank je wel...hoop ook dat het snel woensdag is! @Astarte, nee niet meer getest, heeft volgens mij weinig zin, we wachten woensdag maar af...en inderdaad elke zwangerschap is anders zeggen ze altijd, dus dat wil vast niets zeggen! Geniet lekker van die kleine beeb in je buik! @Zora, dank je wel, wachten is inderdaad killing! Jij even rust nu, ook wel goed hoor, dan kan je lijf ook weer even herstellen, hoop voor jou dat 2012 een supermooi jaar gaat worden! Voor allemaal trouwens! Fijne dagen en een vruchtbaar 2012!! Hier trouwens vandaag weer bloed en steken, dus ik heb de hoop al maar een beetje opgegeven...hoop dat die kerst zo voorbij is!
Wat ontmoedigend mus!!!!!.... Sterkte deze dagen...... Ik denk aan je en hoop dat er toch goed nieuws is!!! Voor een ieder hier; happy holidays en een vruchtbaar inderdaad en vrolijk 2012!!!! Liefs
Mus sterkte meid!!! De kerstdagen maar snel voorbij en dan een goede echo! Spannend meid! Ga hier heel hard duimen! Spijkervrouwtje... welkom hier. Kan me voorstellen dat je blij bent met een verminderde kans hierdoor voor een tweeling... je hebt er al 2, tja en dan een meerling erbij! Kan het me dus goed voorstellen!!! Andere meiden... ben beetje ziekjes, dus allemaal vergeten! Sorry!!! Dikke knufffff
Gets Mus... Bah, zo ga je de kerstdagen niet prettig in. Misschien toch nog een keer naar het ZH bellen om te vragen voor een echo?? In ieder geval goed rustig aan doen, bloed kan ook zorgen voor steken, terwijl het verder met het kindje goed gaat!! Maar verder kan steken ook gewoon het groeien van de BM zijn én kan het bloed ook door vaatjes komen. Hoop op het beste!!
Dank je wel allemaal meiden! Vanochtend echt helder rood bloed verloren, daarstraks nog maar eens testje gedaan (echt, als je geld wil verdienen moet je nu aandelen in CB nemen!!) die was dan weer wel positief, had ik niet verwacht....pppfff ik word gek!! Ik kruip de komende dagen even onder een steen of zo en dan maar hopen dat het snel woensdag is! @Maartje, heb ik van de week ook gedaan, maar die zeggen wacht het af tot woensdag @Ingrid, beterschap! @de rest, fijne dagen!
Hoi Meiden, Ik zit ergens mee en ik vroeg mij af of iemand van jullie het herkend. We hebben een prachtige zoon van 2,5 jaar na de 4 iui behandeling was ik zwanger. We willen heel graag een tweede kindje en jullie begrijpen hoe sterk die wens kan zijn of worden. Nu heb ik 7 iui's gehad, helaas zonder succes en we zijn doorverwezen voor ivf/icsi. Nu hebben we een week geleden gehoord dat het icsi gaat worden. De ivf arts heeft ons ook eventuele risico's bij een behandeling uitgelegd en vanuit daar ben ik gaan kijken op freya, nvog en fertimagazine. En nu viel het mij op dat er nog heel weinig bekend is over risico's: zoals: Daarnaast zijn er speciaal bij ICSI factoren die van invloed op de ontwikkeling van het kind kunnen zijn: Natuurlijke selectie ontbreekt bij ICSI. Bij een spontane bevruchting en bij IVF lukt het één van de duizenden zaadcellen om in de eicel door te dringen. Bij ICSI wordt één zaadcel uitgekozen die er normaal uitziet, maar of deze zaadcel inderdaad goed is, valt niet met zekerheid te zeggen. Welke gevolgen dit voor het kind kan hebben, weet men (nog) niet. Het inbrengen van de injectienaald met de zaadcel in de eicel, beschadigt de wand van de eicel en brengt een kleine hoeveelheid laboratoriumvloeistof naar binnen. Welke gevolgen dit in de toekomst voor het kind kan hebben, weet men (nog) niet. Erfelijke afwijkingen die bij de man voorkomen, kunnen bij ICSI eventueel aan het kind worden doorgegeven. Er bestaat een (zeer kleine) kans op een extra geslachtschromosoom (1 procent) en op vruchtbaarheidsproblemen bij het kind. Vrouwen die een ivf-behandeling hebben ondergaan, hebben geen grotere kans op het ontwikkelen van kwaadaardige tumoren van de eierstok. Categorie: Nieuws Ingezonden door: Vinod Wel hebben ze een verhoogd risico op een zogenaamde borderline tumor van de eierstokken. Dat blijkt uit een onderzoek van epidemioloog Floor van Leeuwen van het Nederlands Kanker Instituut en gynaecoloog Curt Burger van het Erasmus MC. Het onderzoek is donderdag gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Human Reproduction. Borderline tumor is een tumor die op het grensvlak ligt van een goedaardige en kwaadaardige tumor, deze is over het algemeen goed te behandelen. Borderline tumor komt erg weinig voor. De kans dat een vrouw die krijgt voor haar 55e levensjaar is 0,1 procent en na een ivf-behandeling is dat risico gegroeid tot 0,35 procent. Het onderzoek is onderdeel van een grote landelijke studie (het OMEGA onderzoek) dat zich richt zich op de mogelijke lange termijn gezondheidsproblemen na ivf-behandelingen. 26.000 vrouwen die een vruchtbaarheidsbehandeling hebben ondergaan, zijn benaderd voor de studie. Ik maak mij hier erg druk om en het maakt mij erg aan het twijfelen of wij wel met icsi moeten beginnen. Icsi behandelingen zijn er sinds 1993, dus veel over langer termijn risico's zijn er niet bekend. Wij willen heel graag een tweede kindje,maar moet je de eventuele (onbekende) risico's voor lief nemen. Ik zit hier heel erg mee en het maakt me erg emotioneel. Ik heb het gevoel dat ik twee kanten op wordt geduwd, de ene kant de sterke wens voor een tweede kindje en de andere kant de eventuele(onbekende)risico's die mij tegenhouden. Herkent iemand zich hierheen of juist niet? Alle meningen zijn welkom Liefs Jinky
Hoi Jinky, Wat verdrietig dat je verder het traject in 'moet'. Ik wil best antwoord geven op jouw onzekerheden. Ik ben dan wel geen dokter of medisch geschoold, maar heb wel veel, heel veel informatie verzameld toen ik nog heel hard aan het knokken was om een kindje te krijgen. Mijn dochter is ontstaan na meerdere IVF's/ICSI's. Eerst over het 'natuurlijke selectie'-verhaal. Mijn arts (S. uit Dusseldorf) zei mij toen ik daar onzeker over was dat zelfs bij IVF de natuurlijke selectie beperkt is. Maar het is inderdaad geloof ik zo dat de kans groter is op rare dingen bij ICSI dan bij IVF, heb ik ooit gelezen. Ik geloof dat het verschil in kans in de ééntienden ligt. Ik vond dat verschil verwaarloosbaar. Mijn dochter is trouwens - voor zover wij weten - helemaal gezond. Wij hebben trouwens niet ICSI gedaan wegens slecht zaad ofzo maar vanwege mijn eicellen. En dan nog over 'wat als het zaadje op het oog er goed uit ziet, maar eigenlijk allerlei fouten bevat'... Nou, dan is de kans erg groot dat het niet tot een bevruchting leidt, en als het wel tot een bevruchting leidt is de kans groot dat het niet goed door deelt. Ik zou daar dus niet zo bang voor zijn. Als je ook hier op het forum om je heen kijkt gebeurt het vrijwel niet dat vrouwen een ongezond ICSI kindje hebben gekregen. Wel dat er heel veel gezonde kindjes worden geboren. (Helaas zijn er ook flink wat vrouwen die ondanks de ICSI's nog met lege handen zijn blijven te staan... Maar dat terzijde, dat is geen antwoord op jouw vragen). De kans op bepaalde tumoren is dan misschien wel groter, maar de kans op andere tumoren wordt juist weer kleiner als je (geslaagde) IVF hebt ondergaan: de kans op borstkanker wordt namelijk kleiner naar mate je langer borstvoeding hebt gegeven. Ik herken dus wel je onzekerheden. Ik heb het hele traject zelf ervaren als een traject waarin je steeds weer over je eigen en die van je partner zijn grenzen stapt. Hoe denkt je man eigenlijk over het hele gebeuren? Ondanks dat ik dus onzekerheden herken van onzekerheden die ik in het prille begin van het mmm-gebeuren had, heeft het voor ons nooit serieus doen besluiten (toen wij te horen kregen dat wij voor IVF(/ICSI) zouden 'moeten' gaan) om er niet voor te gaan. De wens was simpelweg te groot. Mus, ik weet dat je al gebeld hebt en al een afspraak voor later deze week hebt staan, maar brutale mensen hebben de halve wereld Ik ben zo'n 'lastpak' die echt gewoon de arts gestalkt zou hebben om een afspraak te krijgen Ik hoop voor je dat jij snel je echo zult hebben en een prachtig hartje voorbij zult zien komen!!
Mus, meid wat een onzekerheid allemaal zeg! Ik hoop echt van harte dat je je voor niks zorgen maakt en van de week een mooie echo hebt?! Hopelijk kun je het een beetje van je afzetten en toch nog wat genieten van de kerstdagen met je gezinnetje. Jinky, hallo! Heel herkenbaar die twijfels waar jij over schrijft. Hebben het er hier voordat we het icsi traject ingingen ook allemaal voorbij laten komen. Alle voors en tegens hebben uiteraard de revue gepasseerd. Vaak zijn de risico's wel maar een bepaald aantal procenten en dan zijn die vaak weinig tov de volle 100%. Maar goed....de kans is er altijd natuurlijk. Het oudste IVF kind is nu 33 en het oudste icsi kind idd 'pas' 18 ofzo. De risico's bij procenten als 1% kans op...vonden wij net als Maartje te verwaarlozen. Hebben echter wel heeeel erg getwijfeld ook hoor! Maar wij dachten ook..... hoeveel stellen raken niet op 'natuurlijke wijze zwanger en krijgen soms ook een kind met een beperking of ziekte. En ook op het eerste oog gezonde kinderen die natuurlijk verwekt zijn krijgen soms enge, nare ziektes helaas . Garanties heb je toch nooit in een mensenleven! Goed...die kiezen er natuurlijk niet zelf voor die ouders en wij maken wel een bewuste keuze met de beperkte risico's die er zijn. Dat kan een ieder alleen voor zichzelf beslissen. Het is echter wel (zei de fertiliteitsarts in Zwolle) zo dat als ze maar enige twijfel zouden hebben over echte hoge risico's ze het natuurlijk nooit zouden doen. Maar bij elke ingreep/behandeling of het nu ivf/icsi of iets heel anders medisch is zijn risico'' s verbonden. Een kindje kan bijv. ook geopereerd moeten worden voor iets of soms zelfs voor een 'schoonheidsfoutje' als bijv. een huidafwijking. Dan kies je er als ouder vaak ook voor het wél te doen, ongezien de weinige risico's die er ook bij zo'n ingreep zijn. Al met al was ook onze wens dus érg groot en nu ook weer en zijn we het traject dus tóch ingegaan. Maar nogmaals....jullie zelf zijn de enigen die de keuze voor jullie zelf kunnen maken. Heel veel succes met beslissen en het maken voor de voor jullie juiste keuze! Meiden.... allemaal hele fijne kerstdagen gewenst
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Fijn te horen dat jullie dit ook heeft bezig gehouden. Wat jullie zeggen klopt inderdaad. Zojuist heb ik nog een link gevonden op freya, waarbij studies gedaan zijn bij 8 tot 18 jarige jongeren die verwekt zijn via IVF. De resultaten van de onderzoeken maken me in eerste instantie ongerust , maar daar in tegen staat het niet vast dat er geen andere factoren mee gespeeld kunnen hebben, zoals erfelijkheid, leeftijd van de vrouwen, en het vanishing twin syndroom. Daarbij kan vroeggeboorte ook weer tot complicaties lijden en die complicaties zijn niet direct aan de ivf/icsi behandeling te koppelen en dat maakt me weer wat gerustgesteld. Ik ben heel erg blij met jullie antwoorden, het is fijn andere meningen te lezen,dat kan je andere inzichten geven, een andere kijk erop. Bedankt! Liefs Jinky
Jinky... ik weet dat er in ons ziekenhuis ook eerst de kinderen dmv ICSI werden gevolgd. Hier is op dit moment geen sprake meer van! Ik moet zelf bekennen, dat ik me helemaal niet zo verdiept heb in de eventuele gevolgen van ICSI! Maar idd, wat speelt er nog soms meer mee, dat is natuurlijk ook de vraag! Als er echt supergrote risico's aan zouden zitten dan zouden ze zo'n behandelingen helemaal niet uit mogen voeren. Maar kan je gevoelens wel begrijpen hoor... maar zoals er al werd beschreven door Majo... ook gezonde op natuurlijke wijze verwerkte kindjes kunnen heel ziek worden. We hebben niks in eigen hand. Maar er hangt natuurlijk wel een klein risico aan een IVF of ICSI behandeling vast! Iedereen trouwens leuke kerstdagen gehad???
Jinky: Ik heb me er wel een beetje in verdiept, maar niet alles heel erg uitgeplozen. Mijn kinderwens was zo verschrikkelijk groot dat dat er voor mij eigenlijk niet heel erg toe deed. Ja, we zouden het erg vinden als ons kindje een beperking zou hebben, maar toch was een kindje hoe dan ook welkom. Verder kende ik heel veel ICSI kindjes hier op het forum die gewoon gezond waren en ontwikkelen zoals elk ander kind. En als het kindje op natuurlijke manier wordt verwekt kan het ook een beperking hebben. Wij hebben het ook kort besproken met de arts, en die zei ons dat ze natuurlijk met ICSI nog niet zover zijn met onderzoeken maar dat de kinderen in principe normaal lijken te ontwikkelen en dat zij de behandeling niet zouden doen als er GROTE twijfels zouden zijn. Ik ben super blij dat ik de stap heb genomen en dat ik het voorrecht heb gehad een fijne zwangerschap te hebben, en we hebben nu een heerlijk kindje rond lopen die het qua ontwikkeling net zo goed doet als haar leeftijdsgenootjes. @ Feestdagen: Hier heerlijk gehad, naar ouders en schoonouders geweest. Sara loopt! Dus die is de hele kerst bezig geweest met heen en weer lopen in huis.
Maartje klinkt hoopvol het onderzoek, ik ben benieuwd wat de arts gaat doen! Hier ff flinke baaldag,had vanmiddag de eerste fm ivm de start van eerte ivf in eigen cyclus. Zit nu op dag 8 en wat denk je is mijn ei al 18mm. Dus al te groot om nog met de ondersteunende medicijnen te beginnen. Dus geen ivf deze ronde maar moet wachten op de volgende cyclus.