Lutele fase..na je ei is dat zeg maar... De tweede fase wordt luteale fase genoemd en begint op het moment dat de follikel gesprongen is, en de eicel er uit verdwenen is. De granulosacellen van het follikel veranderen van vorm en worden granulosa luteïnecellen. Onder invloed van het LH zullen deze granulosa luteïnecellen progesteron gaan produceren. Het follikel zonder eicel wordt geel lichaam (corpus luteum) genoemd en zal nog enkele dagen de productie van progesteron blijven voortzetten. Onder invloed van de progesteron (en ook oestrogenen) verandert het baarmoederslijmvlies waarbij de slijmklieren secreet produceren en afgeeft, en zo klaargemaakt wordt voor de innesteling van het embryo. Deze fase heet daarom ook wel de secretoire fase. Als dit geel lichaampje enkele dagen later stopt met de hormoonproductie, doordat het niet ondersteund wordt door een zwangerschap geproduceerd hormoon hCG, zal het baarmoederslijmvlies ten gronde gaan en een bloeding optreden (zie verder). Deze fase duurt bij 10% van de vrouwen met een regelmatige cyclus ongeveer 14 dagen, maar blijkt te kunnen variëren van 7- 19 dagen. Bij vrouwen met een onregelmatige cyclus is de onzekerheid nog groter. Meer dan 70% blijkt vruchtbaar voor de 10e of na de 17e dag van de cyclus. De eisprong kan ongeveer 14 dagen voor de volgende menstruatie geschieden, maar ook veel eerder of later. Dus niet noodzakelijk rond de 14e cyclusdag. Het tijdstip van de eisprong kan dus niet bepaald worden door enkel een aantal dagen te tellen sinds het begin van de cyclus of terugtellen vanaf het eind van de cyclus; vooral als de duur van cyclus van de vrouw onregelmatig is.
@ foto,kan je weghalen door die post te wijzigen, onderaan voordat je hem opslaat, bij bijlagen even de foto verwijderen. Lukte mij eerst ook niet. @ T84, ik bereken de LF nooit, maar zoals BabeBabe het zei, nu pas knaller, dan zou die van haar of anders kunnen zijn of andere cyclus. Die van mij is eigenlijk altijd 14 dagen dus bij cyclus van mij verwacht ik de knaller pas na 18 dagen. @ voorkeur, nee eigenlijk echt geen voorkeur! Het lijkt me leuk om van allebei eentje te hebben, maar dat is echt "leuk" Voor J.elle zelf lijkt het me ook leuk als hij broertje krijgt. En ik heb soms gewoon ook het gevoel dat we alleen jongetjes kunnen maken haha! Ik kan het me trouwens wel voorstellen hoor dat je voorkeur zou hebben. Je hebt toch ook een bepaald beeld denk ik dan. Met meisje kan je als mama later toch ook meer doen, maar dat gevoel heb ik niet. Misschien nog niet. Wij weten ook niet zeker eigenlijk of het bij 2 kids blijft..
Hier denken we dat het ook opnieuw een jongen zal worden(raar maar dat gevoel hebben we allebei!). Als mijn man kon kiezen dan koos hij ook voor het roze vakje heeft hij al es gezegd ! Ikzelf twijfel eerlijk gezegd,een meid zou mooi zijn dan heb je van elk 1 ,maar aan de andere kant zou een jongen leuker zijn voor onze zoon dus ja elke heeft zo zijn voor en nadelen denk ik
haha, alle jongensmama's zijn het wel aardig eens!! voor onszelf zou een dochter wel cool zijn, maar nu je eenmaal en mannengezin hebt is dat ook superleuk!
Ik zou een meisje erg leuk vinden maar en jongetje is net zo welkom en zoals ik al eerder zei mijn man zegt dat hij alleen jongetjes maakt we zullen het zien. ik ben erg druk vandaag mijn schoonouders verhuizen dit weekend en jullie willen niet bweten hoeveel zooi er nog ingepakt moet worden
Thnx T klinkt wel erg lastig allemaal die woorden.. Roosviceetje succes vandaag met inpakken. Als we als jongensmamas even voor een dochter zorgen haha ik zou helemaal losgaan met roze vrees ik
Ja ik las vanmorgen in een topic over je LF, dus toen ik, o die reken ik niet uit.. was beetje nieuw voor me, vandaag mijn vraag of iemand anders dat wel doet.. Roosviceetje, succes met inpakken!! Jongens/meisjes: ik denk wel idd mocht het een meisje worden dat ik ook los kan gaan met roze en schattige dingetjes, hihi!
Oke, ga je van de 14 dagen uit omdat dat standaard is dan? Dit kan je toch in de gaten houden met ovu testen, als je op tijd begint met bijhouden dan zeg maar toch?
Voor meisjes bestaat er ook veel meer..vooral kleding dan. Mijn schoonzus is begin april uitgerekend van een dochter dus heb ik nu de neiging om die kleine te verwennen! Dingen kopen die ik zelf niet kan kopen zoals schattige jurkjes of haarbandjes. Het is ook de eerste keer voor mij dat ik tante wordt dus erg speciaal
Wij zijn ook de eerste in onze beiden families die een kindje hebben. Heb wel oudere nichten en neven maar daar weten we niet dat ze bezig zijn of zo. Ook onze broers en zussen zijn daar voor zover wij weten niet mee bezig. Ik weet wel dat m'n ma en zus ook wel dachten dat we een meisje zouden krijgen. Ik dacht altijd al een jongetje. Zij zouden het wel heel erg leuk vinden denk ik. M'n pa, vader van 2 dochters, vind J.elle echt fantastisch. Eindelijk een jochie waarmee hij stoere jongensdingen kan doen dat snap ik wel. Ik zelf zie me nog geen roze kleertjes enzo kopen. Daar ben ik dan ook nog nooit mee bezig geweest. Waar ik bij J.elle ook niet hoefde te wennen dat hij een jongen zou zijn, moet ik dat straks wel als t een meisje wordt. @ T84, ja houd idd standaard 14 dagen aan. Meestal heb je of 14 dagen of altijd een langere of kortere LF als je dat eenmaal hebt zeg maar. En daar is niks mis mee, je weet alleen niet zo goed wanneer je zou moeten klussen zeg maar. Met ovulatie testen of eventueel tempen weet je idd of het 14 dagen, langer of korter. Maar zelfs met een langere cyclus, bijv. 34 dagen kan je LF 14 dagen zijn. Alleen is je vruchtbare dag(en) iets later dan je denkt.
@tandarts... Ging goed! Gaatje gevuld:-D kiwi...jij morgen ook succes daar! @roosviceetje... Succes met inpakken hoor! Jij liever dan ik haha @luteale fase e.d. Nooit zoveel mee bezig geweest, maar ik leer snel @voorkeur: hmmm....heel eerlijk?!? Liever een jongetje, gewoon omdat je dan van allebei 1 hebt. Maar ik heb het gevoel dat wij meiden krijgen Tijdens mn zwangerschap had ik heel erg het gevoel dat ik een jongen zou krijgen....ik kom uit een gezin met alleen jongens(3 broers) en bij ml thuis ook alleen jongens. Maar we hebben het niet voor t zeggen (gelukkig) Als het ons nog lukt nu om zwanger te worden, dan is het daarna ook klaar... Goeie kans dat ml zich na die tijd laat helpen Dan kan ik van de pil af en geen gedoe meer..
Pffff heb even pauze wat een werk zeg Ik heb altijd gezegd ik wil 2 kinderen. Manlief opperde toen 3 (hij komt zelf uit een gezin van 3 ) maar daar zijn we wel van afgestapt. Ik en manlief schelen 11 jaar en hij wil na zijn 40ste geen kinderen meer. Hij is zelf een nakomertje (scheelt 11/12 jaar met zijn zus en broer) maar vooral de generatiekloof tussen hem en zijn vader dat wilt hij niet met zijn kinderen. Dat snap ik en 2 is goed voor ons. Ik wil hierna echt niet weer aan de hormonen was eigenlijk de bedoeling om na mijn 1ste al niet meer aan de pil te gaan maar door een postnatale depressie en het waarschijnlijk te kort aan bepaalde hormonen besloten toch weer aan de pil te gaan. Hierdoor heeft manlief ook gezegt zich te laten helpen na de 2de
Oke, ik snap hem!! Hier stopt het ook bij de 2e.. Vind 2 zelf mooi aantal.. Roosviceetje,je moet af en toe ff pauze nemen hoor, haha! Ik weet het nog wel, zijn in November verhuisd, men wat een spullen! Dat sjouwen naar boven.. zo blij dat het daarna klaar was.. hihi
wij hebben altijd geroepen maar 1 kindje te willen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan maar hebben dus wel bewust gewacht totdat Jelmar wat ouder was.
Hallo dames, Hier gaan we ook voor een brusje voor mijn dochter van bijna 3. 6 Januari spiraal verwijderd en na een week lichte ongi gehad en nu na eerste ronde 30 dgn eindelijk mijn eerste echte menstruatie.
Geen verwijten, maar nieuwsgierigheid hoor.. Wat is dan je reden als je het eigenlijk maar bij eentje wil houden? Sorry dat ik het vraag, maar ik heb dat gevoel nooit gehad. En omdat ik soms zeg maar meer van wilde weten, om te begrijpen, werd het altijd een discussie als ik het iemand vroeg...
succes met zwanger worden hier wordt spiraal 14/04 verwijderd maar we gaan er pas voor 01/08 dus nog even oppassen
Hierna ga ik zoiezo ook niet meer aan de pil, dan zien we het wel. Ik vind mezelf een verschrikkelijk mens met pil hormonen, bah.. Bij ons ook altijd wel twee, maar toch zegt iets tegen me dat dit niet m'n laatste zwangerschap zou zijn.. Overigens houd het bij drie wel echt op. Haha..
Nog steeds bezig? ik moet zeggen dat wij het netjes binnen de perken hebben qua "zooi" ik denk ook als ik m'n ma en pa moet verhuizen, dat we dan wel even bezig zijn.. Die mensen bewaren alles..