Help - wat zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sima Mamalu, 5 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sima Mamalu

Sima Mamalu Actief lid

8 aug 2007
    278
    0
    0
    verzorgende
    Een Hel - nog 3.5 jaar volhouden
    Mij dochter is 15, leert op VMBO en zit in klas 3. Ze heeft een vriendje - dat is haar oud klasgenootje (toen we nog in Breda wonden- zo 3 jaar geleden).Ze ziet hem 1 keer per maand - 1 zondagen dus.

Vandaag kwam zij met een vraag: mam, X zijn ouders vinden mij wel aardig maar, willen mij wel wat beter leren kennen. Want ze kennen haar alleen van toen. Haar vriendje en Maria vonden elkaar vroeger al wel leuk maar toen dacht Maria nogal anders over Liefde
    Omdat wij nou verhuist zijn naar Belgie (hij woont in Breda) is het best wel moeilijk om elkaar te zien en zijn ouders beter te leren kennen. Zijn ouders vroegen toen aan hem of Maria een keer wou blijven slapen, want ook zij vinden het jammer dat zij elkaar nu eigenlijk best wel weinig zien. En de tijd wanneer Maria naar hem toe gaat is ook niet lang(ongeveer van 11 uur tot 3 uur). Zijn ouders zeiden tegen hem, dat ze zelf ook denken van , het is raar als 15 en 16 bent al bij elkaar gaat slapen (niet samen bij elkaar in bed, maar gewoon het zelfde huis). Maar ze wouden graag een uitzondering maken , en hebben dat ook tegen hem gezegd. Ze vinden het ook best wel fijn om te weten met wie hij samen is, en hoe ze nou is, want iedereen kan veranderen.

wat vinden jullie ervan? wat zouden jullie doen?
    het is best wel moeilijk voor mij als moeder, om zomaar even 'Ja' te zeggen. want ook ik voel me verantwoordelijk voor haar.
    en eerlijk gezegd vind ik haar nog wel te jong.

Groetjes,

Sima

2. danip

danip Niet meer actief

Als zijn ouders en jullie beide niet willen dat ze in hetzelfde bed slapen dan is er denk ik niet zo veel aan de hand toch? Snap je zorgen heel goed, maar ik denk dat ik het wel goed zou vinden als zij dan op een andere slaapkamer sliep.

3. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik zou tegen je dochter zeggen dat je nog niet gelijk een dikke vette 'nee' tegen het idee zegt, maar dat je dit eerst met je partner en met de ouders van haar vriend wilt bespreken.
    Als zijn ouders ook zeggen tegen hem dat ze niet samen op 1 kamer mogen slapen, zie ik persoonlijk een niet al te groot 'probleem'.

Voor jou dochter en haar vriendje zou het denk ik ook wel een keer leuk zijn om wat langer met elkaar op te trekken dan 4 uurtjes ;)
    Ennnuuuh... als ze seks willen hebben o.i.d. doen ze dat toch wel. Oók in die 4 uur tijd dat ze elkaar normaal gesproken zien, kan er veel gebeuren.

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Tja heel moeilijk, ik denk dat ik daar nog niet over kan oordelen omdat ik de situatie alleen in dit stukje lees.

Maar als jij haar te jong vindt, houd het gewoon op!

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Als je niet wilt dat ze bij elkaar slapen en je kent zijn ouders goed genoeg om daarop te kunnen vertrouwen, zie ik het probleem niet.
    Maar goed je moet je er zelf ook wel goed bij voelen

6. noa307

noa307 Fanatiek lid

12 aug 2008
    2.787
    0
    0
    hallo

ze zijn 15 en 16 toch? ik mocht wel van mij ouders bij me vriend blijven slapen, wel woonde wij in de zelfde stad. mijn moeder zei altijd er kotm een leeftijd dat ze meer gaan doen, en ik heb liever dat het in me huis gebeurd dan buiten. dus ja zo dachtte me ouders er over. zelf had ik een vriendin en die haar ouders dachtte daar anders over, en op vakantie mocht hij wel mee maar aangezien wij vlanbij stonden kwamen hun een paardagen bij ons.
    en werd er aan mijn moeder gevraagd om er toch een beetje op te letten, toen zei me moeder ja hier let ik er op maar wat ze doen als ze zijn weet ik niet. nou hun dede dus niks anders.
    maar als ouders zijnde moet je er denk ik wel beide achterstaan.

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Hmm, ik snap je gedachte wel, maar als zijn ouders ook vinden dat ze niet in hetzelfde bed mogen slapen, dan lijkt mij dat ze daar prima een keer kan blijven slapen. Ik ben het verder ook met Minyaweth eens, als ze seks willen gebeurt het toch wel. En 4 uurtjes in de maand is wel erg weinig, dus ik snap best dat het voor hun fijn is een keer wat langer met elkaar door te brengen.

8. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ja dat is natuurlijk wel zo; als ze sex willen hebben, hebben ze dat toch wel, daar hebben ze geen overnachting voor nodig.
    Denk maar aan hoe jezelf was op die leeftijd.

9. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Vind ook moeilijk om naar aanleiding van dit stukje er wat op te zeggen. Ik (zeker als zelf nog jonge meid) wil je alleen wel voorzichtig zeggen dat als ze met elkaar naar bed willen ze dat toch wel doen. Of ze nu bij elkaar slapen of niet.
    Ik zelf ben op mijn vijftiende ook voor het eerst met een jongen naar bed geweest (ja, achteraf gezien was dit erg vroeg, toen voelde ik me er natuuurlijk helemaal klaar voor :rolleyes: ).
    Ik weet niet of je überhaubt open over dit onderwerp met je dochter kan praten, maar dat is waar je 'bang' voor bent toch? Dat ze met elkaar naar bed gaan...
    Ik zou het inderdaad niet meteen afkappen, maar gewoon zo eerlijk mogelijk met haar proberen te zijn. Heb ook geen idee wat voor meisje het is, misschien wil ze zelf wel graag in aparte kamers slapen!?
    Of als het jou meer gerust stelt haar vriendje eerst een keer bij jullie laten slapen?

Succes!

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Tja, ik zou ook zeggen gewoon laten gebeuren. Als ze sex willen hebben lukt dit ook makkelijk in die 4 uurtjes op zondag. Toen ik 16 was sliep ik voor het eerst bij mijn toenmalige vriend en had ik ook sex met hem. Het was een lieve jongen en heb er ook nooit spijt van gehad. Heb daarna nog met 1 jongen heb bed gedeeld en dat is nu mijn man.

Het ligt ook aan je dochter zelf natuurlijk. Heb je een beetje vertrouwen in haar? Weet je dat ze bijv voorbehoedsmiddelen zal gebruiken indien het wel gebeurt? Wat overigens niet hoeft he? De eerste paar keer dat ik bij mijn toenmalige vriend sliep gebeurde er niks omdat ik er nog niet aan toe was. Ook al sliepen we samen in bed. Is zij sterk genoeg om evt nee te zeggen? Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken.

Mijn ouders moesten ook even slikken toen ik het toen vroeg, maar dat is alleen maar normaal. Ik denk dat het eerder vreemd is als je niet twijfelt en je er geen zorgen om maakt.

11. Sima Mamalu

Sima Mamalu Actief lid

8 aug 2007
    278
    0
    0
    verzorgende
    Een Hel - nog 3.5 jaar volhouden
    Dank voor jullie reacties.

Ik heb haar gevraag om me meer tijd te geven om te nadenken en te wennen aan haar ideeien :oops: . Zij was erg opdringerig dus zei ik tegen haar: over half jaar praten we verder :oops: .

Ik moet paar nachten/ weken over slapen :) , ook al vind zij dat te lang, maar ik vind dat heel erg moeilijk.

Groetjes!

12. noa307

noa307 Fanatiek lid

12 aug 2008
    2.787
    0
    0
    ja het is denk ik voor de ene moeder makkelijker dan de andere. ik had ook nog een zus dus mijn moeder was wel wat gewend al
    succes!

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik zou zeggen JA. je kent hun al een tijdje en vind de leeftijd van de kids wel redelijk om te beseffen wat wel en niet kan. en ja als je verlieft bent doe je rare dingen maar die doen ze toch wel als ze willen. zeker als ze ook nog appart slapen zeg ik ja waarom niet.

ik heb een vriendje gehad van me 14 tot me 16 jaar en vanaf 15 jaar sliepen we samen in mijn bed. toch duurde het nog even voor we echt wat deden en dus samen slapen ook al is het in een bed wil niet altijd veel zeggen. en als ze sex willen doen ze het toch wel

vertrouw je dochter, praat met haar en geef der goede voorlichting. geef je dochter je vertrouwen dat doet der vast goed. vraag gewoon of ze al aan sex doet. misschien geen leuk onderwerp en vreemd maar je kan er beter op tijd bijzijn. je kan wel denken dat ze nog niks doen maar dat weet je niet zo snel haha.

denk er over na maar ik zou zeggen probeer het gewoon 1x

14. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    En als je haar daar in een andere kamer laat slapen? Zo raar is dat niet, hoor. Pas op mijn achttiende mocht ik met mijn toenmalige vriendje op vakantie, maar de avond ervoor mocht ik er niet blijven slapen, hihi.

15. wannie

wannie Niet meer actief

Wat ik zou doen ...

Ik zou gaan praten met zijn ouders en vragen naar hun kijk op het hoe en wat. Daarbij krijg je dan waarschijnlijk meteen te horen hoe vriendjelief praat over je dochter tegen zijn ouders.
    Vind het van zijn ouders wel erg goed. Het feit dat ze er een uitzondering voor maken vind ik getuigen van openheid bij hun thuis. Ze willen het vriendinnetje van hun zoon leren kennen. :)

Mijn advies: bepraat het met zijn ouders en maak dan je keuze. Kunnen hun je het vertrouwen geven dat ze zich houden aan de jouw gestelde regels(als die al anders zijn)...

Groetjes

Wan

16. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    En als je het nou eens anders doet ...
    Laat hem bij jou thuis slapen.
    Dan weet je zeker dat ze niet samen op 1 kamer slapen.
    Als zij zich samen dan goed bewijzen, dan kunnen ze de maand erop bij zijn ouders slapen.

Toen ik 15 was mocht ik gewoon in mn eentje naar de andere kant van Nederland met de trein om bij mn vriendje te slapen.
    Mn ouders vertrouwden me.
    En nee, geen eens met elkaar naar bed geweest!
    Ondanks dat we al een half jaar bij elkaar sliepen.
    Ik was er nog niet aan toe en kon mn grenzen goed aangeven.

Heb vertrouwen in je dochter.
    Ook zonder jouw toestemming wordt ze volwassen ;)

17. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    En toen was ze boos zeker :)
    Denk niet dat je het tegen moet houden, en al zeker geen weken over nadenken. Ben bang dat ze dan stiekem dingen gaat doen en dan is het vertrouwen helemaal weg.
    Denk zelf eens aan de tijd dat je 15/16 was. De meesten beginnen idd met vriendjes/vriendinnetjes, stappen ed.
    Hoe harder jij nee zegt, of hoe langer jij erover nadenkt hoe harder je dochter er tegenin gaat. En dan heeft ze ook niet het gevoel dat je haar vertrouwd.
    En idd zoals al gezegd is, goede afspraken maken met de ouders van haar vriendje ;)

18. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik krijg het al spaans benauwd als ik er aan denk dat mijn dochtertje misschien ook ooit met zo'n vraag komt aanzetten.

Maar ik sluit me wel aan bij de rest, en doen waar jij je het prettigst bij voelt.

Succes!

19. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Jij kent je dochter natuurlijk het beste en moet dus beslissen wat je ermee doet.

Het is inderdaad zo dat als ze sex wil hebben ze dat hoe dan ook doet. Dat hou je (gelukkig misschien wel) niet tegen.

Aan de andere kant: ik mocht toen ik 15 was ook bij mijn vriendje van 16 slapen. Ook niet op dezelfde kamer van beide ouders. Al snel bleef ik wat vaker slapen en na een tijdje zelfs op zijn kamer. Het grappige is dat ik op die leeftijd sterk genoeg in mijn schoenen stond om hem 9 maanden te laten wachten voor ik voor het eerst sex met hem had (was toen inmiddels 16,5). Terwijl we regelmatig in hetzelfde bed sliepen. Hij deed daar ook nooit moeilijk over.

Het ligt dus ook zeker aan je dochter en hun zoon. Misschien toch maar eens zijn ouders opbellen? Wie weet kun je afspreken om een avondje langs te gaan om het 1 en ander te bespreken en kennis te maken. Hebben die kinderen ook gelijk een gezellig "extra" avond.

20. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Tja als ik kijk naar mijn jeugd, en mijn eerste vriendje was ik 14 toen ik voor het eerst met toestemming van beide ouders mocht blijven slapen. De jeugd is in tegenstelling tot vroeger tegenwoordig veel vlotter met alles dus ik vindt het niet zo heel vreemd hoor. Denk niet dat ik er een groot drama van zou maken en mijn dochter inderdaad zou laten slapen.

Zij wil het graag,hij wil het graag, van zijn ouders mag het, en die zijn ook gewoon aanwezig, dus wat kan er nou gebeuren. Als je bang bent dat ze sex hebben zou ik zeggen dat ik daar ook niet om zou staan te springen maar he ze is al 15 hoor, meiden zijn tegenwoordig zo vroeg rijp al zeg maar dat ze zich heus wel bewust is dat het niet de ooievaar is die kinderen brengt etc.

Ze is nu op een leeftijd aangekomen dat ze andere dingen wil, waaronder dus bij haar vriendje slapen (waar volgens mij niks mis mee is) als ik het zo lees is je dochter geen lanterfanter en is juist dit het moment om dingen met haar op een vertrouwelijke manier te bespreken. Bespreek met haar je angsten, vraag haar hoe zij er zelf tegenover staat etc. misschien geeft zij zelf wel aan dat zij nog helemaal niks van sex moet hebben, misschien wel maar dan kan ze dat beter doen met medeweten van moeders en het gebruik van de pil e.d. dan dat haar eerste keer straks gebeurt in een of ander steegje achteraf :( (er van uitgaande dat die 1e x nog moet komen dan he ;) )

Ik zou zeggen geef je dochter het vertrouwen als je het af blijft schuiven zul je je dochter alleen maar tegen je in het harnas jagen en op een leeftijd als dit is het juist zo belangrijk dat de band tussen moeder en dochter zo veel mogelijk gehandhaafd blijft en je dochter je vertrouwd ipv zich van je zal gaan afzetten. Het is moeilijk maar bedenk dat je dit soort dingen gewoon niet kan tegenhouden en het beter is dat je er zicht op houd (en zijn ouders ook) dan dat ze dingen stiekem gaan doen met alle gevolgen van dien.

Deel Deze Pagina