Wie gaat nog meer NIET naar consultatiebureau?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MirW, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Zo is het bij ons ook.
    Ik krijg geen bv ondermijnende adviezen, ze vragen überhaupt niet hoeveel voedingen onze zoon krijgt.
    Bij de oudste 2 was ik ook altijd tevreden. Alles heel vrijblijvend, niet dwingend.

Maar het valt of staat met wie je tegenover je hebt zitten.
    Als je daar slecht advies van krijgt, of advies wat tegen je eigen visie ingaat, dan snap ik dat je niet meer gaat.

MaMa vindt dit leuk.
  2. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Hier 1x een aanvaring gehad met een verpleegkundige daar en toen heb ik (op advies van het forum hier) een mail gestuurd met een klacht. Werd meteen gebeld die zelfde dag en vanaf nu mag ik elke afspraak bij de arts zelf op consult. Zij volgt m'n kindje heel goed ipv de boekjes.
    Ze zegt zelf ook dat ze niet meer doen aan richtlijnen en boekjes. Ieder kindje is anders.
    Geen ongevraagde adviezen. Alleen advies als ik dat vraag en dan nog zegt ze erbij dat het een advies is en dat ik lekker zelf moeten kijken naar m'n kindje.
    Echt super hoor!

Ik snap best dat mensen er niet naar toe willen. Na die ene afspraak waar ik een klacht over had ingediend had ik ook zo iets van ik ga niet meer!!

3. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Hier ook slechte adviezen mbt slapen, bv en vast voedsel.

Ik ga nog wel om te wegen, maar neem geen dingen meer van ze aan. Ken mijn kind toch het beste

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hier van de verpleegkundige ook slecht advies over borstvoeding/vanaf 2 maanden de hele nacht laten huilen. De arts ben ik wel tevreden over.

5. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik ga alleen nog voor vacinaties en de testen. Die vind ik belangrijk, maar ik ga niet meer voor gesprek, daar ben ik snel mee gestopt na een hoop gezeur. Rare adviezen, en alles wat ik deed is fout. Nou mijn kind is heerlijk gezond en mooi gelukkig ;)

6. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Met baby #2 gaan we alleen gaan voor wegen/meten en vaccinaties.

Aan hun vorige adviezen heb ik niks gehad buiten 18 maanden frustraties langs mijn kant en zoonlief z'n kant.

Huilde veel, vanaf 3 weken:
    ''Maar meiske, alle babies huilen veel in het begin... Wen er maar aan''
    't kind had zware reflux, krijste van 's morgens tot 's avonds, gaf elke voeding over, kwam niet bij en werd op 6 weken (na aandringen van mij) opgenomen in't ziekenhuis...

Slaapadvies:
    ''Je moet je kind ritme aanleren. Als hij in de namiddag niet meer wil slapen, leg je hem zo maar in bed. Hij huilt zich wel in slaap dan... Babies verwerken alle indrukken wanneer ze slapen, ze hebben die slaap nodig!''
    Bullshit. Zoon bleek afwijkend slaappatroon te hebben en extreem hoog IQ. Die kinderen slapen van kleins af aan, minder. Scheelde me 1,5j frustratie.

Als baby #2 niet wil slapen, slaapt ze niet en kijkt ze maar wat rond in de relax.

Gewicht wil ik wel goed in't oog houden (borstvoeding) Al de rest zal vraag en aanbod zijn.

Vaccinaties neem ik ook. Die vind ik belangrijk. Voor m'n eigen kind (Voorkomen is beter dan nooit meer genezen...) en voor de kinderen waarmee ze in aanraking komt en (nog) niet gevaccineerd kunnen worden.

Moest het CB toch belachelijk doen, haal ik de vaccinaties wel via huisarts. Da's ook nog een optie.

7. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Wij gaan ook alleen voor de vancinaties heen

In begin constant van verschillende mensen allemaal andere adviezen waar ik gek van werd en vooral heeel onzeker

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Voor mensen die wel gaan, het cb heeft zijn richtlijnen en adviezen vaststaan op de site van ncj.

Elke medewerker van het cb hoort zich aan die adviezen te houden en dit kan je dus ook terugkoppelen.
    Bij ons was de arts heel standvastig, zeker kwa hoeveelheid voeding. De verpleegkundige keek meer met eigen inzicht, maar wel op een positieve manier.

https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-richtlijnen/

En mocht je niet gaan, je kan daar ook op kijken ;)

9. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Bij een volgende gaan wij niet.
    Alleen inentingen (misschien dat ook wel door de huisarts) en wij gaan naar de inloopuurtjes om te wegen en meten.
    Zie er niet het nut van in om elke keer weer op gesprek te moeten komen...kan ook langs mijn huisarts als er wat is.
    Bij mijn zoontje vond en vind ik het we fijn, is mijn eerste kindje en dan is wat feedback wel handig.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Bij ons heel wisselend welke arts je hebt, aan de ene heb je niks behalve ergernis, aan de ander heb je juist heel veel en heeft ook practisch advies. Rapley kwam de betere CB arts ook mee, niet om te zeggen dat ik dat moest doen, maar om mee te geven dat er meerdere methoden zijn. Wij doen geen rapley overigens.

11. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Ik laat alleen vaccineren verder niks

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij de oudste ben ik keurig naar alle afspraken gegaan. Ik heb mijn schoudets opgehaald over de vreemde vragen en bv-onvriendelijke adviezen. Braaf geknikt toen me verteld werd dat zoon te zwaar was (volledig bv, exact dezelfde lichaamsbouw als mijn broer en neef die nu lang en mager zijn.) Ik moest minder yoghi en vruchtensap geven (dronk hij nooit). En absoluut geen koekjes enzo (kreeg hij toch al niet.)

Daarna kwam zoon nummer twee. Met hetzelfde voedingspatroon als zijn oudere broer. Alleen heeft hij de bouw van zijn vaders kant van de familie; tenger op het magere af. Ik mocht hem wel wat vaker een koekje geven.:rolleyes: En ineens 'moest' bijvoeden vanaf 4 maanden. Vooral wij, omdat allergieën voorkomen in onze familie. Drie jaar ervoor 'moest' ik nog wachten met 6 maanden. Vooral wij, omdat allergieën voorkomen in onze familie...

Waar ik me nog het meest aan ergerde, was dat ik niet 1 keer op tijd aan de beurt was. Een uitloop vann5 minuten vind ik geen ramp hoor. Maar 20 minuten tot een uur was geen uitzondering.

Toen ik weer een keer meer dan een uur (!!!) zitten wachten en vervolgens werd ontkend dat ik een afspraak had (per mail bevestiging gehad die ik kon laten zien) was ik er helemaal klaar mee.

Ik had niet het idee dat ik wijzer wrrd van hun adviezen. En zat elke keer te stressen of we op tijd klaar zouden zijn om onze oudste weer bij de psz / school op te halen. Dus ik ben ermee gestopt. Ik ging alleen nog voor inentingen. Binnenkort de laatste inenting en oogcontrole. Als er verder was is, ben ik zelf oud en wijs genoeg om informatie op te zoeken of hulp te vragen.

13. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Afgezien van 1x slecht advies mbt bijvoeding en borstvoeding geen slechte ervaringen. Fijne arts, ook over het feit dat we niet vaccineren erg positief en open. Toch maar twee keer geweest met onze jongste. Ik vond ik het begin het meten en wegen nog wel fijn, maar het gaat gewoon goed met onze kids en meten en wegen kunnen we zelf ook wel. Zonde van de tijd dus wat ons betreft. Mocht het nodig zijn weet ik de huisarts wel te vinden.

14. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Hier positieve ervaringen met ons CB. Het was de verpleegkundige van het CB die doorhad dat het niet goed met mij ging na de geboorte van onze jongste zoon en die ervoor heeft gezorgd dat ik hulp kreeg, nadat mijn huisarts 'toch echt niet dacht dat ik een PND had'.

Ook hier juist heel aanmoedigend wat betreft BV, de juiste groeicurve voor BV kindjes etc.

De arts is wat ouderwets (oudere dame uit Roemenië, die daar heel lang arts is geweest) met wat spartaanse denkbeelden. Maar die geeft zelf al aan dat haar denkbeelden ouderwets zijn. Zij zegt steeds dingen als 'tsja, vroeger zouden we dan....'. Daar heb ik geen boodschap aan en dat snapt ze wel.

Over twee weken ga ik met onze jongste zoon, daarna nog 1x voor de vaccinaties met 3 jaar en 9 maanden en dan is het alweer klaar.

MaMa vindt dit leuk.
  15. 2augustus1992

2augustus1992 Niet meer actief

Alleen voor de vaccinaties en oogtest, wegen en meten doe in af en toe tussendoor bij het inloopspreekuur.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Nu ben ik wel iemand die zn moeder gevoel gevolgd heeft, maar nu blijkt dat dochter ADD heeft dat ik ook dingen niet goed aan gepakt heb. Daar voel ik mij soms heel rot onder, maar achteruit kijken heeft geen zin. Daar kun je verder ook niet echt het cb de schuld van geven.

Even van een andere kant bekeken: ipv niet gaan kun je het ook bespreekbaar maken daar.
    Hier kreeg ik ook weer bij de jongste de adviezen over gepureerde prut met 4 maanden. Ipv ja zeggen en mn eigen zin doen heb ik gezegd dat ik dat niet van plan was en dat ik van plan was om tot 6 maanden te wachten en dan op de rapley manier.
    Ik heb daarbij vertelt waarom en hoe ik over het advies denk.
    Ze kende rapley eigenlijk nog niet:eek:.
    Maar ze ging zich er in verdiepen en snapte best waarom ik daar zo over dacht.

MaMa vindt dit leuk.
  17. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Je hebt wel gelijk, @tuc , daar geef ik het CB ook niet de schuld van, maar maakt wel dat ik me er niet echt "veilig" voel. Op m`n qui vive, zeg maar, om bij alles na te gaan wat ik daar zelf van vond en of het wel klopte wat ze zeiden.
    Dat bijvoeden met 4 mnd heb ik ook duidelijk aangegeven en de folder geweigerd, aangegeven dat we met 6 mnd gingen Rapleyen. Daar kreeg ik verder geen reactie op, ze nam alleen de folder weer terug.
    En wat betreft de bv, daarvan heb ik ook steeds tegengas gegeven, maar het voelt wel heel vervelend.

Ik vind het een oprechte verademing dat we besloten hebben niet meer te gaan en ik dus niet steeds het gevoel heb me te moeten verdedigen in de keuzes die we maken. Daar zou het CB niet voor bedoeld moeten zijn. Een stukje support in je opvoeding met evt. advies als je ergens tegenaan loopt zou al veel gemoedelijker zijn.
    Ik ga er zomaar vanuit dat, als we nu zouden gaan met mijn jongste van 18 maanden, ze hem te zwaar gaan vinden. Hij is steeds stevig geweest, altijd op/rond het 97e percentiel op de WHO. Hij is nog steeds lekker chubby, met spekkige dijen, kwabben rond zijn knieën, putjes in zijn billen. Zo was mijn oudste ook, nu is het een lange spriet met ondergewicht. Ik maak me dus echt geen zorgen en wil me dat ook niet aangepraat krijgen.

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Oh ik heb helemaal geen slechte ervaringen!
    Bij ons cb zijn ze juist heel openminded over verschillende opvoedingen. Hier dus ook geen advies gehad om met 4mnd potjes te gaan geven of liga ofzo.
    Ik heb een pnd gehad en onze dochter had ook medisch nogal wat problemen. Ze hebben ons zo goed geholpen! Pas nog is iemand bij ons thuis geweest omdat we ergens meer info over wilde. Doen ze allemaal voor je. En ze houden dan ook echt contact met je hoe dingen gaan enzo.
    Nog nooit een verwijt gehoord.

lies276, MaMa en Hopsatee vinden dit leuk.
  19. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Fijn! Eigenlijk is het raar dat er zoveel verschil is in de individuele CB`s in NL. Terwijl ze gewoon een duidelijke richtlijn hebben, daar kun je over van mening verschillen natuurlijk, maar het is iets wat ze gewoon horen te hanteren.

20. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Onze cb arts geeft ook voorlichtingen bij andere cb. Ze hoopt juist dat al die verouderde adviezen verdwijnen. (Zoals babies maar laten huilen etc...) Ze richten juist veel meer op de behoefte van ouder en kind.

MaMa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina