Ik ben zooo geschrokken... onze kleine man, 5.5 maanden, is wat verkouden en was gisteren niet helemaal in goede doen, maar verder ook niet echt ziek of zo. Wel sliep hij nog minder dan anders. Gisteren sliep hij tegen enen en zijn man en ik ook gaan slapen, Word ik rond half 4 ineens wakker van het alarm van de Babysense! (Zoiets als Nannycare). Ik direct wakker met mijn handen in de co, verwachtend/hopend dat de kleine wakker is en gewoon wat ligt te spartelen zodat hij van die mat af geraakt is. Maar nee, ik voel 'm gewoon liggend op zijn rug hoe ik hem had weggelegd, ik roep in paniek mijn man en knip het bedlampje aan en mijn man vliegt naar de kleine en tilt hem uit bed. Gelukkig ademde de kleine gewoon en werd hij wakker! Zij het wat moeizaam en hij viel ook gauw weer in slaap. We hebben niet op zijn kleur oid gelet maar mijn man zei vanochtend dat de kleine volgens hem al ademde toen hij hem oppakte en hij hem dus niet 'gereset' heeft. De nacht daarvoor was het alarm ook al afgegaan maar toen was onze jongen halfwakker en had hij zijn beentjes omhoog tegen de spijltjes gelegd, waardoor hij waarschijnlijk het matje niet meer raakte. Maar nu lag hij dus gewoon (heel diep) te slapen. Ik heb de dokter gebeld vanmorgen, die kende de matjes niet maar heeft er info over opgezocht. De dokter denkt dat onze zoon heel diep in slaap was en daardoor slechts oppervlakkig ademde en dat de Babysense dat niet geregistreerd heeft. Of dat er een foutje is opgetreden in de sensor. Hij hoorde niets verontrustends in mijn verhaal en zei dat we pas langs hoefden te komen als het nog een keer zou gebeuren. Qua verkoudheid moest ik doorgaan met de ui naast het bed, stomen, baby zoutoplossing etc. en pas langskomen als de baby zieker en/of benauwd zou zijn. Ik heb deze dokter nog niet zo lang, maar hij lijkt me wel een betrokken type en kwam zelfs op huisbezoek om zich voor te stellen. Maar toch vind ik het eng dat onze kleine nu niet onderzocht is. Mijn man denkt dat de mat van de Babysense te laag lag en daardoor alleen op zijn Pampers/beentjes zat te registreren ipv meer richting het middel/de borstkas oftewel het gebied waar de ademhalingsbewegingen plaatsvinden. Hij heeft de sensor verder naar boven geschoven nu. Ik ben me helemaal lam geschrokken en vraag me af of kleintjes inderdaad zo diep slapen en zo oppervlakkig ademen dat zo'n sensor ze mist, of ademde zoon idd niet en is hij weer gaan ademen door het alarm? En slaapt hij minder diep als hij overdag genoeg aan zijn rust komt?
Als het alarm eerder af ging toen hij duidelijk ademde en met z'n benen omhoog lag, zou ik een alarm bij diepe slaap ook niet gek vinden.
Vervelend Wij hebben hem ook en hij gaat helaas de laatste maanden grmidddld 3x pw af (bij onze dochter nooit). Omdat hij ook grote keelamandelen heeft gaan we voor zekerheid volgende week naar kno om uit te sluiten of het Apneu is. Heb je 1 matje of 2 liggen? Wij inmiddels 2 (16 maanden). Van Luvion begreep ik deze week dat er 'contact' moet zijn met beide matjes omdat hij anders sowieso afgaat. Wij hebben nogal een draaikont dus dat zou het wellicht ook kunnen zijn. We hebben er laatst boven gehangen nadat alarm afging en wij registreerden dus ook echt geen ademhaling.
Hoe bedoel je Fuddy? Met zijn benen omhoog raakt hij het matje niet, maar hoe hij vannacht lag wel. Of bedoel je omdat het matras ook iets beweegt/zou moeten bewegen door zijn ademhaling? De batterijen zijn het niet, die zijn 3 dagen terug vervangen. Mijn man heeft toen de draadjes iets beter onder het matras gedaan zodat ze niet in een los lusje hangen (wat ze vorige week wel deden en toen zelfs de aircooler als beweging registreerden). Anan, zit jij ook zo vreselijk tegen het plafond? Ik ben me echt helemaal het apezuur geschrokken! Wij hebben 1 matje. Onze zoon ligt nml nog in de co, het bedje is 90 bij 55 dus krap zat voor een enkele mat. Maar hoezo contact met beide matjes? Je doet er toch juist twee omdat de baby het contact met de eerste mat kan verliezen doordat hij/zij in bed aan de wandel gaat? Jullie registreerden geen ademhaling zeg je (hoe scary!) wat heb je toen gedaan als ik vragen mag?
Moet eerlijk zeggen de eerste tig keer schrok ik me rot. Inmiddels is het bijna gewoon. Voorheen gaven we hem uit reflex een duw en werd hij dus wakker. Een paar keer geleden hebben we alleen licht aangedaan en gekeken en zagen en hoorden dus geen ademhaling. Daarna als nog aangeduwd en dan wordt hij weer wakker. Luvion geeft dus aan: beide matjes moeten contact maken. Die van ons gaat ook hele bed door dus dat zal vast ook een deel verklaren. Sinds gister weer 1 matje in het midden om te kijken wat dat doet. wistrn niet wat we er mee moesten. Schoonzus (verpleegster) zei: toch maar even heen, misschien Apneu. Een paar maanden geleden waren we ivm veel oorklschten en verkouden bij kno en daar werden vergrote keelamandelen geconstateerd. Arts adviseerde om de zomer met lekker weer er over heen te laten gaan en in najaar weer te komen. Na Google las ik dat vergrote keelamandelen tot ademstops kunnen leiden bij kleine kinderen. Daarom vorige week ziekenhuis gebeld of we de afspraak konden vervroegen ivm nachtelijke ademstops (overdag bij middagslaap heeft hij het nl nooit) of dat ik dat via huisarts moest doen. Maar dat hoefde niet (omdat we er Sl liepen) en heb nu volgende week afspraak. Ook andere kenmerken herken ik van mogelijke Apneu; overdag extreem humeurig (komt onvoldoende tot Diepe slaap dus rust niet goed uit), altijd moe en komt in verhouding in gewicht weinig aan terwijl hij echt enorm enorm veel eet (4 boterhammen 1 a 2 stuks fruit, koekje, cracker met smeerkaas oid, 15 maanden potje of flink bord met pot mee en een 200 ml fles). Hij zit volgens mij op de -1 lijn van gewicht, scharminkel. Maar goed.... voor hetzelfde geldt komt het dus door de 2 ipv 1 matje... Ik ben in ieder geval blij dat we dat ding er onder hebben liggen, liever 3x per nacht onnodig mijn bed uit dan iets anders... Overigens ging mijn dochter ook het hele bed door en daar is hij maar 2 of 3x onterecht afgegaan.
Dank je wel voor je reactie Anan! Bij ons is het alarm vannacht wederom afgegaan, man lag al 'op scherp' en legde direct zijn hand op Zoons borstkas. Hij voelde gelukkig wel een ademhaling! Maar nu weet ik dus niet of hij gewoon ademde en de mat dat niet doorhad, of dat hij toch stops heeft en door het alarm werd gewekt. 10 Minuten later gebeurde het weer en in de schemering dacht man wel te zien dat zoon ademde, uiteraard hem aangeraakt om hem te wekken. Nu gaan we vanmiddag naar de dokter. Ik denk dat ik wil vragen om een verwijzing naar de ka. Ik ben wel heel blij dat we de mat hebben, ik durf alleen bijna niet meer te gaan slapen zo...!
Wat een slopende en nare ervaring Spikkeltje! Hoop dat er niets aan de hand is en dat de dokter je gerust kan stellen. Ik had zelf nog nooit van zo'n matje gehoord maar het klinkt alsof ie veel te snel afgaat en dat je nu veel stress hebt terwijl je kindje eigenlijk gewoon heel diep sliep, waardoor je hem onnodig wekt. Veel sterkte, hoop dat jullie nachtrust snel weer verbetert!
Dit idd, dat bedoelde ik eerder ook; klinkt alsof het matje veel te gevoelig is en je je daarom nu zorgen maakt. Hier ook wel eens gehad dat dochters zó super diep sliepen, met een spiegeltje bij hun neus zag ik dan dat ze wel ademden. Ik heb ze nooit wakker geduwd ofzo.
Lees bv ook dit: https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood/producten-veilig-of-onveilig/alarmmatje-ademhalingsdetector-bewegingssensor/ Jouw zoontje heeft nu juist de leeftijd dat hij in diepere slaap komt, dat is volkomen normaal. De babysense registeert beweging; in zeer diepe slaap is het volkomen normaal dat er vrij oppervlakkig wordt geademd en dus vrijwel geen beweging.
Ik zou echt dat matje weg doen. Je hebt een prima situatie gecreƫerd, in een cosleeper naast jou. Dat is harstikke veilig en zo'n matje geeft schijnveiligheid en paniek.
Je kan trouwens de gevoeligheid minder zetten (of juist meer). Wellicht dat dat nog iets doet? Persoonlijk slaap ik juist beter door dat ding want je wordt gewekt door het alarm (al dan niet onterecht momenteel). Als het juist stress oplevert is dat niet zo prettig Hoe was het bij de dokter?
Ik heb geen ervaring met zo'n matje, maar ik weet wel dat baby's echt heel diep kunnen slapen. Ik heb een paar keer bij mijn zoontje aan het bed gestaan en dat ik niet kon horen of zien of hij ademde. Alleen toen ik mijn vinger voor zijn neus hield voelde ik zijn ademhaling.
Wil je serieus naar de kinderarts omdat het matje waarschijnlijk vals alarm gaf? Je zoontje ademde toch gewoon beide keren? Ik vind dat ding je een nogal overbezorgd gevoel geven nu zonder aanleiding bij je kind en zou hem wegdoen. Leer vertrouwen op je kind in plaats van techniek. Zoals iemand al schrijft gaat hij nu dieper slapen waardoor het alarm af kan gaan.
Dit. Leer vertrouwen op je kind. Ik werk zelf in het ziekenhuis en zulke apparatuur geeft echt schijnveiligheid net als een aerosleep matrasje
Waar kan je de gevoeligheid aanpassen Anan? Ik heb de fabrikant nog gebeld vandaag (om te vragen of de mat een ondiepe ademhaling kan missen) en het meteen over dat tweede matje gehad. Hij zei dat dat tweede matje erbij moest bij de Babysense 2, niet per se bij de 5. Wij hebben de 5, maar ik weet natuurlijk niet welke jullie hebben. Verder zijn we naar de ha geweest vandaag. Ons zoontje is van top tot teen onderzocht en de ha heeft geconstateerd dat 'ie verkouden is en vergrote keelamandelen heeft. Hij denkt dat die combi evt misschien toch voor een klein apneutje gezorgd heeft, en dat het waarschijnlijk weer in orde is als de verkoudheid over is. Zo niet dan kunnen we evt naar de KNO ivm de vergrote amandelen. Ook konden we het bedje schuin zetten, dit voorkomt dat de amandelen icm de tong de boel afsluiten. We hadden al twee boeken per poot maar het mochten er wel vier worden zei ie. Misschien voor jou ook een idee in afwachting van de KNO?
Hoezo? Niet aanvallend bedoeld hoor, echt serieus verbaasd. Met die Aerosleep bijv kunnen baby's toch blijven ademen als ze met hun neus in het matras komen, hoezo is dat dan schijnveiligheid?
Ik zou dat matje vandaag nog uit het raam gooien. Heb je een nare ervaring met wiegendood in je naaste omgeving dat je er daardoor zo enorm mee bezig bent? Je komt echt overbezorgd over en dat geldt ook voor je man. Baby's kunnen echt heel diep slapen, wij hebben 3 kinderen en bij alle drie heb ik ook weleens staan porren omdat ze zo enorm stil lagen te slapen dat ik begon te twijfelen. Zo'n matje is alleen maar schijnveiligheid en je maakt het voor jezelf onnodig moeilijk en ook voor je kind is het niet leuk om een aantal keren per nacht te worden wakker geschud. Probeer een beetje vertrouwen te hebben.
https://www.ouders.nl/artikelen/nanny-care-veroorzaakt-meer-problemen-dan-hij-oplost Meteen het raam uitgooien. Er zijn verzekeringen die ze nu niet meer in het pakket hebben vanwege vals alarm en onrust Ik weet dat je geen nannycare hebt, maar het is hetzelfde principe
Dat klopt dus niet; aerosleep beschermt niet tegen wiegendood en op de buik slapen wordt met aerosleep ook afgeraden.