soya melk

Discussie in 'Voeding' gestart door Debstertjuh, 25 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik wilde eens vragen naar jullie ervaringen met soya melk.
    Ik wil nl mijn zoontje (van 2jr, 4mnd) over laten stappen van melk naar soya melk. Hij heeft vaak last van obstipatie. En na verschillende positieve verhalen over soyamelk gelezen te hebben, dacht ik laat me dat ook eens een aantal weken proberen (geen koemelkpoducten). Baadt het niet dan schaadt het niet...
    Maar nu heb ik ook verhalen gelezen dat het wel kan schaden!

Hoeveel soya producten hebben jullie per dag gebruikt?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gewoon wat er aan normale zuivel ook voorgeschreven wordt: 2 bekers melk en een toetje per dag.
    Hier krijgt onze oudste sojamelk vanwege KMA, vanaf dat ze 14-15 maanden is.

3. suuzie

suuzie Actief lid

21 mei 2010
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter krijgt al vanaaf 1 jr soyamelk dit ivm overmatig slijm en daarvan spugen. Ik heb ook gehoord dat teveel ook niet goed is. Maar ja ik heb zoiets van wat is tegenwoordig nog wel goed? Ze krijgt 2 bekers per dag.

4. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn om wat andere ervaringen te lezen!
    Wij zijn vandaag door verwezen naar de kinderarts, dus daar zal ik de vraag zeker ook wegleggen!
    @ rozemarijke; is bij jou kindje rond die leeftijd pas kma gediagnosticeerd? Of ben je zelf gaan proberen met voeding? En wat waren de klachten bij jou kindje?
    @suuzie; waren de overmatig slijmklachten de enige reden van overstap van melk? En kwam die slijm vooral na het drinken van melk of gedurende de dag?

5. raspberry

Ja, pas toen ze 8 maanden was, werd het echt overduidelijk: we begonnen met yoghurttoetje na het eten en ineens kreeg ze enorme eczeemplekken op buik en rug. Daarvoor had ze al wel eczeem, maar CB zei steeds dat het smetplekjes waren, (en wist ik veel.... :(). Maar is achteraf steeds al eczeem geweest, want zat ook op plekken waar geen vocht kwam ;)
    Ze had verder extreme darmkrampen en sliep heel slecht, veel onrust. En vaak oorontstekingen en die verdwenen toen ze op dieet ging.

Sojamelk ging in eerste instantie ook nog niet, maar ze kreeg nog BV en op mijn werkdagen kreeg ze dan tussen de middag rijstemelk, toen de voorraad BV op was. Pas met 14-15 maanden ging sojamelk goed en vanaf toen dus dat als alternatief voor melk.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier een allergie voor soya en koemelk. Amandel en havermelk vind ze wel lekker!

7. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zijn jullie dan alleen overgestapt van melk? Of volgen jullie echt een heel dieet?

8. raspberry

Ik moest alles laten staan :( Maar dat verschilt per situatie: niet altijd komt de koemelk even hard door in de BV, verschilt per vrouw. Hier dus helaas de kleinste beetjes koemelk door in de BV, dus ik moest echt alles laten staan.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Alles moet dan koemelk vrij zijn ja. Hier bv ook het brood en absoluut geen vleeswaren oid. En geen soya, en geen kippen ei.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als het even kan zou ik nooit volledig soya als vervanger gebruiken, maar eerder afwisselen met bijvoorbeeld amandel-haver- en/of rijstemelk (indien mogelijk bij allergieeen). Deze heb je ook met toegevoegde calcium (uit zeewier). Mis je wel belangrijke vetten die je nog aan moet vullen op een andere manier maar soya en hormonen enzo.. toch een beetje met mate.

Deel Deze Pagina