Wie gebruikt een 'app' als anticonceptie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Joelle23, 7 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Welke app was dat dan? Met temperatuur meten ook?
     
  2. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Ik gebruik m nog steeds, want een zwangerschap kun je er ook bij houden. Heel handig nu haha.


    Het heet Mijn Kalender
    Temp weet ik niet ? Geloof het wel.. ik gebruikte dat nooit puur alleen menstruatie maar je kunt er heel veel in aangeven.
     
    EerlijkeEva vindt dit leuk.
  3. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Oh oke!
    Haha ja dat kan met mijn app ook.
     
  4. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    1 keer onveilig seks gehad.
    regelmatige cyclus en dacht te weten wanneer mijn eisprong was.
    3 dagen voor 1e dag menstruatie onveilig seks gehad.
    Ben nu 20 weken zwanger ;)
    Blijkbaar heel laat ei?
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  5. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    Maar meet je dan iedere dag zo'n beetje je temp? Rectaal? Tenzij je ongesteld bent :roflmao:.
     
  6. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    Even snel gezocht...

    "Tijdens je ovulatie is je lichaamstemperatuur 0,2 C hoger dan normaal. Deze stijging zie je echter pas nadat je je eisprong hebt gehad en niet meer vruchtbaar bent."

    Maar dan ben je dus al te laat en miss al zwanger? :rolleyes:.
     
    EerlijkeEva vindt dit leuk.
  7. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Nee oraal haha. Iedere ochtend om 5 uur. Ik kan daarna (weekend) gewoon verder slapen, dus maakt mij niet uit zo vroeg. Ja je hebt ook 3 cyclussen minstens nodig voordat de app jouw temperaturen kent bij verschillende momenten in je cyclus. Hoe langer je bezig bent hoe meer groene dagen je krijgt. In het begin staat alleen je menstruatie en die week op groen en de rest rood. Als je er ook ovulatietesten bij doet heb je meer kans op meer groene dagen.
    Ook als je wel zwanger wil worden zijn er rode en groene dagen. Groen is dan nog steeds 'niet vruchtbaar', dus je raakt niet in de war.
    Als je zwanger bent wordt alles blauw, maar zo ver ben ik nog niet. Hopelijk volgende week.
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  8. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    De app bevestigt achteraf je ovulatie inderdaad, maar alleen door temperaturen. Ook zonder ovulatietesten doet hij dat. Maar omdat je dan een tijd je cyclus bijhoudt kan hij het wel voorspellen.
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  9. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    En hoe zit het dan als je een ontiegelijke onregelmatige cyclus hebt? Ik heb bijvoorbeeld de ene maand een cyclus van 20 dagen en de andere maand een cyclus van 80 dagen. Moet ik dan altijd met ovulatietesten in de weer denk ik? Nou geef ik wel nog steeds borstvoeding en las dat het dan ook niet betrouwbaar is.
     
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Vandaar dat het juist als onbetrouwbare methode wordt bestempeld omdat het overgrote deel van de vrouwen er zich nooit zo goed in verdiept dan zou moeten ;).
    Degene die dat wel doen kunnen er dan gebruik van maken. Maar het adviseren is nooit slim omdat het ook echt verkeerd kan gaan als je er niet zo getraind in bent, en dat moet je dan maar net willen.
    Overigens kan je járen een regelmatige cyclus hebben en dan tóch ineens iets veranderen. Stel dat die berekening dan altijd inhoudt dat je geen gemeenschap kunt hebben in de bijvoorbeeld 8 dagen voor je eisprong en ineens komt je eisprong toch 2 dagen eerder, dan kan je toch alsnog zwanger worden? Zover vantevoren verandert je temperatuur toch nog niet?
    Wel knap dat je het zo aandurft. Puur natuur is altijd een fijn idee.
     
  11. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Ik heb geen idee hoe het met borstvoeding werkt. Ik zou dan waarschijnlijk sowieso uitgaan van rode dagen. Ik denk de app ook wel eigenlijk. ALS hij je eisprong heeft bevestigd is het daarna meteen groen (2 dagen na eisprong) tot en met je menstruatie.
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  12. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Mijn cyclus is ook echt niet zo regelmatig. Zolang ik elke dag gewoon rond dezelfde tijd temperatuur en dat consequent doe, dan vertrouw ik er zeker op. Die ovulatietesten zijn niet nodig, maar puur om meer groene dagen te krijgen. En als je zwanger wil worden natuurlijk ook handig. Een maand lang om de dag seks hoeft voor mij ook niet :) Het moet wel leuk blijven.
     
  13. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Trouwens, als je minder consequent temperatuurt dan hou je veel meer rode dagen. Dan leert hij je niet goed genoeg kennen. Dus je hebt dan alleen jezelf ermee.
     
  14. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    "You can still use Natural Cycles while breastfeeding. However, many women who are exclusively breastfeeding may not ovulate. If you continue measuring in the mornings while breastfeeding Natural Cycles can detect your first ovulation after your pregnancy, 2 weeks before your period arrives, so you will know once again when you are fertile. Natural Cycles will give you red days until it detects your first ovulation after pregnancy. You can still get pregnant in the lead up to ovulation - so it’s still necessary to use birth control while breastfeeding, if you want to prevent pregnancy."
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  15. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    "Many of us do experience irregularities in our cycles from time to time. Natural Cycles is just as effective if you have irregular menstrual cycles (i.e. cycles lasting fewer than 21 days or greater than 35 days in length).

    If your cycle is highly irregular, Natural Cycles may be a less suitable choice of birth control for you, as you may be given more red days, (these red days are a safety buffer since ovulation day can change with irregular cycles). However, it’s also worth keeping in mind, that those with irregular cycles may find Natural Cycles a useful tool in tracking their irregularities and better understanding their bodies."
     
  16. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    https://www.naturalcycles.com/is-natural-cycles-right-for-me/

    De pil, nuvaring en deze app zijn 93% betrouwbaar.
    Condoom 87%.
    Spiraal 99%.

    Ik was voorheen altijd aan de pil, dus dat blijft hetzelfde qua betrouwbaarheid (bij goed gebruik). Ik wil alleen geen hormonen meer en ik voel me sterker nu ik mijn lichaam ken. Zelfs menstruaties vind ik niet erg meer. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar ik voel me er heel goed bij.
     
  17. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Handig topic, want ik wou er net zelf een topic over openen.

    Inmiddels al jaren aan de pil, maar ben er zo zat van. Ik merk dat m’n humeur er minder van wordt, m’n lichaam opgeblazen, minder zin in seks, stemmingswisselingen, etc etc. 2 vriendinnen van mij zijn volledig van de pil af en voelen zich een stuk beter. De 1 houdt de boel bij via Fitbit en seks met condooms rond de eisprong. De ander iets minder veilig allemaal :roflmao:
    Ik twijfel nog teveel wat te doen en zo’n app leek mij dus ook echt een uitkomst.
     
    EerlijkeEva vindt dit leuk.
  18. EerlijkeEva

    EerlijkeEva Actief lid

    8 mrt 2020
    183
    162
    43
    Vrouw
    Behalve Natural Cycles heb je ook Daysy. Die had ik eerst, tot mijn toen nog pup het apparaatje onder mijn kussen vandaan had gehaald en kapot had gebeten.. Ik wilde geen nieuwe kopen toen (geen geld op dat moment) dus ben ik Natural Cycles gaan gebruiken. Dat kost iets van 60 euro per jaar (momenteel ongeveer 50 met een Facebook korting). Dus op de lange termijn is Daysy goedkoper. Beide erg tevreden over.
    Daysy heeft wel als voordeel dat je gewoon half slapend dat ding in je mond kan steken en daarna weer verder slapen. Bij Natural Cycles moet je natuurlijk je temperatuur invoeren in de app, waardoor je half slapend misschien een verkeerd cijfer in zou kunnen typen. Dat is ook de (enige) reden waarom Daysy zegt betrouwbaarder te zijn. Maar goed, dat ligt dus aan jezelf. Bovendien is Daysy een computertje op zich en heb je de app die erbij hoort niet nodig. Die gebruik je alleen voor meer duidelijkheid.
    Je hebt ook nog Tempdrop (https://www.tempdrop.com/) en dat is een soort armband waarmee je slaapt. Zo hoef je zelf niks te doen, en dat is ook voor onrustige slapers handig of mensen die 's nachts opstaan voor het toilet of voeden van een baby, etc.. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik lees er goede dingen over in de Natural Cycles groep. Je kan Tempdrop schijnbaar daarbij ook gebruiken. Misschien automatisch laten synchroniseren met de app.
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  19. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Meer vrouwen temperaturen hoor. Ik temp vaginaal, ook als ik ongi ben.

    Oraal is wat minder betrouwbaar dan rectaal of vaginaal. Als je bijv met je mond open hebt geslapen kan de meting anders uitvallen dan met je mond dicht.

    Maar om weer even on topic te gaan: ik heb het ook een jaar geprobeerd met ovutesten, temperaturen en de app... En heeeeeel secuur ermee geweest. Toch is er na een jaar er eentje doorgeglipt. De zwangerschap is uiteindelijk niet goed afgelopen, maar daarna heb ik wel een koperspiraal laten plaatsen.
     
  20. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja, had dit ook een heel laat ei! Ging 2 jaar 'goed'. Namen wel iets meer risico met de tijd. Nu ook aan het bedenken na de bevalling hoe we dat aanpakken. Al zijn meerdere kindjes welkom.
     

Deel Deze Pagina