Wie gebruikt er mondwater?

Discussion in 'De lounge' started by Ssaarr, Jul 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koon

Koon Niet meer actief

Niet altijd dus... Poets en flos me suf.

2. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

Jan 4, 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb oral b sensitive zonder alcohol, die is wel "lekker". Ik gebruik hem vooral vanwege het spugen in de zwangerschap:D

3. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Juist dat doe ik dus ook. Niet iedereen is hetzelfde he. Bij sommige mensen is poetsen en flossen nog niet genoeg.

4. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,832
    35
    48
    Utrecht
    ik ben preventieassistente en dagelijks mondwater is totaal niet nodig. alleen in gevallen dat het tandvlees erg ontstoken is (perio aid) of zoals genoemd met hoog fluiride gehalte bij zwak glazuur. de alcohol die in veel mondwaters zit is schadelijk voor je mond en de rest is alleen voor het frisse gevoel in je mond, en maken maar weinig daadwerkelijk schoon. echt goed 2x daags poetsen en dagelijks stokeren/rageren is genoeg.

5. Christmas

Christmas Niet meer actief

Was toch een tijd geleden op het nieuws dat het het risico op mondkanker vergroot.

Ik had het ook voor mn man, maar direct alles weggegooid. Op aanraden van de mondhygieniste spoelt hij met zout water zo af en toe (hij heeft gevoelig tandvlees)

6. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Ja klopt, maar dat gaat om de varianten met alcohol.

7. minon

minon Niet meer actief

Lijkt me niet verstandig een variant met alcohol te nemen terwijl je zwanger bent maar goed.

8. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Ik gebruik altijd de variant zonder alcohol. 😃

9. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Uhmmm... slik jij je mondwater altijd door dan Nijntje?

10. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Je krijgt altijd wel wat binnen. Het gaat ook in de slijm van je mond zitten. Denk dat ze dat bedoeld

11. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Ah, ik snap wat je bedoelt!

Maar serieus, dat soort hoeveelheden zie je echt niet als spiegel in je bloed terug! Ik ben zelf echt heel secuur geweest met wat ik wel en niet mocht eten en drinken tijdens de zwangerschappen, maar dit zijn zaken waar mensen zich echt niet druk om zouden moeten maken! Dan kan je je hele zwangerschap (of eigenlijk: je hele leven) ook de straat niet op vanwege de mogelijke schadelijkheid van uitlaatgassen, de kans om aangereden te worden, of de kans dat je getroffen wordt door de bliksem!

12. minon

minon Niet meer actief

In de varianten met alcohol zit 20-60% alcohol. Dat is meer dan een fles wijn en meer dan een jägermeister. Als je daar je mond mee spoelt en je doet vervolgens de blaastest heb je teveel gedronken om te mogen rijden. Je slikt altijd wat door en door je wangslijmvlies wordt het zeer snel opgenomen in je bloedbaan. Ook spuug je niet alles uit. Ethanol (alcohol) wat vaak in die spoelingen gebruikt wordt wordt binnen 30 seconden omgezet in een kankerverwekkende stof.

Duitse onderzoekers raden voorlopig het gebruik van mondwater met alcohol af. Aceetaldehyde, een mogelijke kankerverwekker, is al snel na het spoelen in speeksel aan te tonen in gevaarlijk hoge concentraties. Dit publiceerden ze in International Journal of Cancer.

Vier vrijwilligers kregen 13 commercieel verkrijgbare mondwaters voor de kiezen. Speekselmonsters werden zowel voor als op gezette tijdstippen na het spoelen genomen, en geanalyseerd met headspace-GC. Aceetaldehyde, dat door mondbacteriën uit ethanol gevormd wordt, bleek al na 30 seconden na gebruik in het speeksel te meten te zijn, onafhankelijk van het alcoholpercentage (7 tot 27 volumeprocent) van het gebruikte mondwater. Vergelijkbare aceetaldehydewaarden komen voor na drankgebruik.

Wanneer je tweemaal daags je mond spoelt is de gemiddelde blootstelling aan aceetaldehyde 0,26 µg per kilogram lichaamsgewicht per dag, schatten de onderzoekers. Deze waarde is meer dan 100 procent hoger dan eerdere schattingen en nadert de waarde waarbij DNA-schade kan optreden in een reageerbuis.

Ben helemaal niet preuts met eten in de zwangerschap. Ik eet thuis ook rustig een biefstuk die nog rood is van binnen bijvoorbeeld. Maar een variant mondspoeling met alcohol zou ik dus toch echt wel laten staan. Buiten de discussie dan of het wel of niet goed voor je tanden/tandvlees is.

13. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Of iets al dan niet kankerverwekkend is, is een heel ander vraagstuk natuurlijk, heb ik me niet in verdiept. Dat zou inderdaad een reden zijn het niet te gebruiken.
    Overigens zou je dan dus volgens de informatie die je net plaatst helemaal nooit meer alcohol moeten drinken vanwege dit risico?

Ik dacht dat je het bedoelde vanuit het idee "alcohol is slecht voor de baby" en dat lijkt me in dit geval niet aan de orde. Ook met wat je nu schrijft niet: Dat aceetaldehyde in speeksel aantoonbaar is zegt natuurlijk nog niets over bloed- of weefselspiegels. Dat je niet door een blaastest heenkomt is in dit kader dus ook niet relevant.

14. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

Jul 2, 2014
    1,298
    4
    38
    Ik gebruik Listerine. Het heeft een paarse kleur.

15. bramtim

bramtim Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,107
    0
    36
    Ik dagelijks. Reden: mag geen kauwgom vanwege mijn stembanden maar wil toch een fris gevoel voor de klas na iets gegeten te hebben.
    Ideaal!

Share This Page