ik had een vraag.. ik woon in Egypte en aangezien hier bijvoorbeeld nog steeds wordt aangeraden lever te eten tijdens de zws omdat het veel ijzer bevat, ben ik altijd erg sceptisch over diagnoses etc. nu heb ik een vitaminepreparaat dat zogezegd specaal voor zwangere vrouwen is, maar op de bijsluiter staat dat er 1.5 mg Vitamin A acetate inzit.. kan dit geen kwaad? ik dacht dat je beter geen vitamine A kan slikken.. nu wilde ik weten: hoeveel vitamine A zit er in jullie multivitamines?
Ik slik gravitamon en daar zit geen vitamine A in, maar zal even naar boven rennen om te kijken wat er in mijn vorige zwangerschapsvitaminepillen (langste woord?! haha) zit. Ok, daar zit dus 375 mcg vitamine A in. Volgens de apotheek een goede hoeveelheid, maar ik voelde me er niet fijn bij. Kan je gravitamon krijgen in Egypte? Die wordt hier namelijk aangeraden door gynaecologen. Of misschien kan iemand je wat potjes sturen?
dank je wel Vlinder. ik voel me er ook helemaal niet fijn bij. 375mcg is ook heeeel wat minder dan 1.5 mg.. mijn vader komt over een dag of 10 en dan vraag ik wel of ie een paar potjes meeneemt.. hoeveel tabletten zitten er in 1 potje?
hoi , er zitten 100 tabletten per potje in...en je hoeft er maar 1per dag te slikken er zit inderdaad geen vitamine a in maar wel ijzer 16 mg. deze tabletten zijn ook geschikt voor als je na de zwangerschap borstvoeding wil geven grtz Ramona
ok ik heb eens gesurfd en het is toch vrij gemixt. er staat wel op een aantal sites dat een multivitamine voor zwangere vrouwen niet meer dan 1.5 mg mag bevatten. maar de meeste bevatten helemaal geen vit. a! heb dus eens gekeken, vind gravitamon superduur. Vitaal Zwanger van Kruidvat is 4 euro voor 90 stuks. gebruikt iemand dat? dan zou ik graag willen weten of je dat ook maar 1x per dag moet nemen.. als dat zo is laat ik mijn vader een potje of 2 meenemen..
Ja gravitamon is duur. Je kunt die van de kruidvat ook gewoon nemen hoor. Is geen probleem volgens mij. En dat zal je ook wel 1 keer per dag moeten nemen. Handig dat je vader het mee kan nemen voor je!
ik heb voor de gravitamon de kruidvat tabletten geslikt en kreeg er een vieze nasmaak van......ik was gelijk misselijk en ik was niet de enige... ik zoek het topic even op......................
ik gebruik die van het kruidvat, het zijn grote pillen met een smaakje dat niet lekker is. Maar ik slik makkelijk pillen dus ik heb er gelukkig geen last van. Ook maar 1 per dag van nodig.
die van kruidvat zijn ranzig, ik werd er beroerd van en smiddags kwam de smaak weer naar boven. (en dat terwijl ik bij kruidvat werk en normaal altijd eigen merk aanprijs, maar dit keer dus echt niet)
ok nou heel erg bedankt! ik ga kijken wat ik doe! maar ik ben niet misselijk en slik ook vrij makkelijk pillen, dus ik denk dat ik toch voor die van Kruidvat ga!
HOi, Ja de geur, de grootte en de smaak van de tabletten Vitaal Zwanger van KRuidvat zijn ranzig, maar ik slik ze wel haha..1 tablet per dag is voldoende. Doei
@ Saartje: Je kunt het beste een vitamine preparaat hebben waar geen vitamine A in zit maar Betacaroteen. Je lichaam kan de Betacaroteen omzetten in Vitamine A die je echt nodig hebt. Je krijgt zo nooit een teveel aan Vitamine A binnen! Heel handig dus! Ik slik Etos Zwanger zijn. Pillen hebben geen smaak, maar soms wel last van vieze oprispingen doordat er ook visolie in zit... (maar das heel gezond dus neem ik voor lief) Hieronder een uitleg van de site:www.vitamine-info.nl/betacaroteen Bèta-caroteen Bèta-caroteen (pro-vitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het heeft dezelfde functies als vitamine A. Het zorgt voor een goede weerstand en is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en haar en voor de groei. Bèta-caroteen is een anti-oxidant: het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken. Waar zit het in? Bèta-caroteen komt voor in (donker)groene bladgroente, zoals spinazie, en in koolsoorten. Ook wortelen bevatten erg veel bèta-caroteen, net als mango's en mandarijnen. Bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele groenten en fruit. Op de pagina waar zit het in? is nog meer informatie te vinden over vitamine bronnen en de bijdrage van deze bronnen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Hoeveel heb ik nodig? Voor bèta-caroteen bestaat geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). In het lichaam wordt het omgezet in vitamine A. De Gezondheidsraad hanteert hiervoor een factor zes: het lichaam zet 600 microgram bèta-caroteen om in 100 microgram vitamine A. Hierover is echter nog discussie: in Amerika wordt bijvoorbeeld een omrekeningsfactor van 1:12 aangehouden in plaats van 1:6. Voor bèta-caroteen heeft de Gezondheidsraad geen aanbevolen hoeveelheden opgesteld. Wat is veilig? Het lichaam zet niet meer bèta-caroteen om in vitamine A dan het nodig heeft. De inname van bèta-caroteen leidt daarom niet tot een te hoog vitamine A-niveau en kan dus worden beschouwd als een veilige vorm van vitamine A. Bèta-caroteen heeft daarnaast wel een eigen bovengrens. Op basis van een onderzoek van The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group, hanteert het Vitamine Informatie Bureau een hoeveelheid van 10 mg per dag in verband met een mogelijk verhoogde kans op longkanker bij rokers. Wat zijn de gevolgen van een teveel aan bèta-caroteen? Bij een hoge dosering van bèta-caroteen kan er een verkleuring van de huid optreden, maar er zijn geen aanwijzingen dat deze invloed op de gezondheid heeft. Bij een hoge inname van bèta-caroteen kan er geen hypervitaminose A (teveel aan vitamine a ontstaan, omdat de opname in de darm en de omzetting van bèta-caroteen in vitamine A bij wijze van reactie automatisch worden vertraagd. Rokers moeten oppassen met het gebruik van extra supplementen bèta-caroteen. Als zij hoge doseringen bèta-caroteensupplementen gebruiken, hebben ze, volgens de The alpha-tocoferol, beta carotene cancer prevention study group, mogelijk een grotere kans op het krijgen van longkanker. Wat zijn de gevolgen van een tekort aan bèta-caroteen? Het is nog niet duidelijk of bèta-caroteen volledig kan voorzien in de vitamine A-behoefte. Omdat er geen effecten van een tekort aan bèta-caroteen bekend zijn, is er geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) aan te geven. Een lagere inname van bèta-caroteen zal in ieder geval een verminderde aanmaak van vitamine A tot gevolg hebben. Als de inname van vitamine A rechtstreeks uit de voeding daarbij ook onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt, kan er een vitamine A-tekort ontstaan.