Te smal bekken... erfelijk?

Discussion in 'De bevalling' started by lillibit, Jan 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lillibit

lillibit Fanatiek lid

Jul 12, 2010
    2,348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Ik zit ff met een vraag.... mijn moeder heeft bijzowel mij als bij mijn zus een keizersnede gehad, dit omdat zij een te smal bekken heeft.
    Nu zegt de ene vk dat dit erfelijk is terwijl de ander weer zegt dat dit niet zo is. Mijn zus is ook zwanger en die loopt nu tegen de 38 weken, kindje nog niet ingedaald...... dus grote kans op een keizersnede. Nu zegt de vk weer, het is erfelijk, maar haar gyn zegt dat dit niks te zeggen heeft. Verder schijnen ze tegenwoordig geen bekkenmeting meer te doen, dus blijft het een kwestie van afwachten..... :(

Ik zou zeggen, qals je een natuurlijke bevalling uit kan sluiten, waarom gebeurd dit dan niet? Ik zou het wel fijn vinden als ik dit op voorhanden kon weten!
    Of is er toch nog kans dat dit kind gaat indalen en hoeft dit niet altijd automatisch iets voor mij te betekenen?

Iemand hier ervaring mee??

2. 078mama

078mama Niet meer actief

Bij mij is op precies 40 weken een groeiecho gemaakt omdat ze mijn buik erg groot vonden. Daar kwam uit dat ze meer dan 9 pond zou zijn en toen heeft ze even vaginaal gevoeld en zei direct dat dit niet zou passen en toen heb ik een ks gekregen. Ze kunnen het dus wel voelen maar dan moet je denk ik bij een gyn zijn en niet bij een vk. Mijn ervaring is dat een vk met dit soort dingen altijd een beetje terughoudend is. Of het erfelijk is weet ik niet maar ik weet wel dat meerdere dames uit mijn fam hier last van hebben gehad.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Er zijn veel onzekere factoren, dus waarschijnlijk zul je het toch gewoon moeten proberen of het past...

Wel of niet indalen zegt zeker niet alles over of het gaat passen of niet. Dus ook een kindje dat helemaal is ingedaald kan nog klem komen te zitten, terwijl er ook veel niet-ingedaalde kindjes zijn die er gewoon doorheen komen.

Het zou best erfelijk kunnen zijn, een smal bekken, maar dat wil niet zeggen dat dit 100% erfelijk is. Net zoals de kleur van je ogen erfelijk is, maar dit wil niet altijd zeggen dat je dezelfde kleur ogen als je moeder krijgt.

Tenslotte zijn schattingen van het gewicht van ongeboren kindjes vaak extreem onnauwkeurig; ik ken zó veel voorbeelden dat ze er meer dan een kilo naast zaten. En dan nog is de omvang van het hoofdje belangrijker dan het gewicht.

Share This Page