Wie geeft ook borstvoeding uit de fles?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nora1983, 23 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,
    ons meisje is 5 weken oud en ze krijgt borstvoeding. Vanaf het begin loopt het best gesmeerd, geef voldoende melk en dochter drinkt ook makkelijk uit de borst. Echter, sinds paar weekjes vind ik het zelf erg veel "gedoe" worden. Kleine meid wil wel drinken, krijst ook de hele tent bij elkaar als ze honger heeft:D, maar het duurt soms allemaal zooooooooooo lang dat drinken!:( best wel frustrerend. Soms zit ik anderhalf uur omdat mevr. in slaap valt.
    Eerst ben ik op een fles overgegaan midden in de nacht(is inmiddels heel vroeg in de ochtend geworden, globaal tussen half 4 en 5, ligt aan laatste voeding). Dit omdat ik zat te knikkebollen en mevrouwtje ook alle tijd nam, incl. dutjes....Dit gaat heel erg goed!
    Nu geven we haar tussen 22:30 en 23:00 ook een fles, dit omdat mijn man het dan kan doen als ik graag een keer op tijd naar bed wil na een drukke dag. Ook dit gaat ontzettend goed, ze is goed verzadigd zodat ze lekker door slaapt snachts(en wij ook:D).

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken; ik ben sinds vandaag aan het experimenteren met afkolven en de fles geven ipv de borst. Tot nu toe gaat het erg goed, zoals ik al zei, ze is goed verzadigd, wat ik me na de borst nog weleens afvroeg, heb vh weekend ook tegen borstontsteking aan gezeten, nou dat zegt al genoeg, ze drinkt ze niet leeg. Ook is ze heel snel huilerig.
    Ik weet nu precies hoeveel ze drinkt(zit nu op zo'n 120 ml), ze is lekker "vol", slaapt beter door tussen voedingen, daardoor vrolijker en ik ben een blijere moeder omdat ik me niet zit te ergeren aan een kind wat meer dan een uur aan de borst ligt, mondjes maat drinkt en daarna wéér begint te huilen omdat ze niet genoeg heeft gehad.

Ik vraag me af welke moeders dit nog meer doen...en waarom? vind je het handiger, voelen jullie je er allebei prettiger bij? enz.

Oja, wil wel proberen om de 1e ochtendvoeding en de ena laatste voeding(zit zo rond 20:30/21:00), wel aan de borst te doen, puur voor het veilige geborgen gevoel voor mijn kleine meisje en de gezelligheid.

Groetjes!:)

2. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Hoi,

Ik heb het gedaan, twee en halve maand. Zoon dronk niet goed en toen ff de fles gedaan en uiteindelijk hapte die niet meer. Wilde alleen één fles.
    Ik dacht in eerste instantie, fijn want hij dronk en het lukte. maar uiteindelijk was ik één half uur aan het kolven, half uur fles aan het geven en dat bij elkaar opgeteld acht voedingen, kon ik het na vier maanden niet meer volhouden. Ben toen rustig estopt en overgegaan op fles. Vind het wel knap van mezelf want wou helemaal geen borstvoeding gaan geven. En meneer heeft het toch mooi vier maanden gehad. Als ik ooit nog zwanger mag worden dan ga ik len blijf ik live voeden en als dat niet lukt, stop ik ook. Kolven en voeden heeft mij opgebroken. Maar zoon sliep dat ook maar vier x 45 minuten en huilde veel, dus dat zou er ook wel mee te maken hebben gehad.

Toen ik gestopt was, had ik zeeën van tijd! Heerlijk!

3. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik heb vanaf de eerste ek fles en borst gedaan, mede omdat ze links heel moeilijk aanhapte, met haar kuren zijn het meer flessen geweest (sprongetjes) dan weer meer borst, en nu krijgt ze nog 1 z p.d de borst smorgens vooe de rest kolf ik 3 x p.d (09.00 na de ochtendvoeding, 15.00 en 22.00 uur) ik merk wel nu dat t jammer is zo afhankelijk te zijn van de kolf.. Je hebt echt dubbel werk, en kolven en fles geven, en later wordt kolven met een rondkruipend of lopend dreumes is niet altijd makkelijk

Achteraf vind ik t jammer dat ik veel tijd in kolven en fles heb gestopt, en niet int aanleggen, een leer voor volgende keer

4. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier later (na zo'n 4/5 maanden) begonnen met kolven en met de fles geven omdat ze overdag weigerde.

Ik raad het je niet aan.
    Vond het zeer tijdrovend om te kolven en vervolgens met de fles te geven. Live voeden is zoveel makkelijker.
    Ik zou investeren in het borstvoeding geven, zorgen dat dat lekker loopt.

Als ik het over kon doen had ik in een veel eerder stadium een lact.kundige erbij geroepen en gezorgd dat het borstvoeden perfect liep. Dat heb ik nu niet gedaan omdat ik steeds dacht: het gaat vast vanzelf een keer beter, nou niet echt dus. Mede ook door vroeggeboorte misschien. Maar een volgende keer ga ik absoluut niet weer zoveel kolven.

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Als jouw kindje zolang over een voeding doet dan is er meer aan de hand. Misschien een te kort tongriempje of ze hapt niet goed aan. Mijn tip is om een lactatiekundige mee te laten kijken. Dan kan je vast een oplossing vinden voor het opstartproblemen wat je nu hebt.

6. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik geef s'nachts afgekolfde melk uit een flesje, overdag krijgt hij de borst:)

7. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik kolf vanaf ze 3 weken is fulltime.
    Mijn dochter dronk niet goed aan de borst.
    Ik moet eerlijk zeggen dat het echt tijdrovend is, maar ik vind het nu ook een verademing dat mijn vriend af en toe een fles kan geven en ik niet alleen de voedingen moet doen.

Ik ben dus noodgedwongen overgestapt op kolven. Denk dat als de live voeding gelukt was ik daarmee door was gegaan en het verkozen had voor het kolven. Maar nu is het niet anders en ik wil toch bv geven.
    Al ben ik nu aan het afbouwen, ook omdat ik bijna geen melk meer heb.....kolf nu 3 keer op een dag en krijg maar 1 flesje vol. (heb eerst meer gekolfd maar dat was ik zoooo beu.)

8. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Zo herkenbaar, kon het kolfapparaat soms door het raam gooien ;)

9. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik heb twee maanden fulltime gekolft en ben net een week helemaal over op de fles. Ik had zó graag live willen voeden, maar dat was vanaf het begin al drama. Langzaamaan werd het hier steeds meer kolven en steeds minder live voeden. Wil je je productie op peil houden moet je 6-8 keer per dag blijven kolven, waarvan 1 keer ook s nachts. Ik vond het erg tijdrovend (was per keer zo'n half uur bezig met alleen kolven) en na 3 productiedips in 2 maanden was ik zo gebroken van alle inspanning dat ik dus ben gestopt. Dat kolven gaat écht tegenstaan.

10. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik heb het bij mijn eerste een jaar gedaan. Ik vond het niet leuk, maar mijn premature meisje kon gewoon niet anders en was later zo gewend aan de fles dat ze niet anders wilde.

Onze tweede dame dronk niet. Na een maand ziekenhuis mochten we eindelijk naar huis. Het was heel belangrijk dat ze genoeg dronk, dus gaven we steeds flesjes. Zo zagen we wat ze dronk. Ik ben haar altijd wel de borst blijven aanbieden. In die eerste periode was dat maar 1 keer per dag. Uiteindelijk ging ze zo goed drinken dat ik meer de borst ben gaan aanbieden. Nu drinkt ze volledig uit mijn borst en dat gaat heel makkelijk. In het begin is het misschien moeilijk en een hoop gedoe, maar als je kindje straks iets ouder is, dan wordt borstvoeding juist veel makkelijker dan kolven.

Als ik jou was zou ik zeker 1 keer per dag de borst aanbieden, zodat je altijd nog borstvoeding kan blijven geven. Mijn ervaring is echt dat als je alleen nog maar flesjes aan gaat bieden, ze je borst op een gegeven moment niet meer willen. Ik heb dit bij mijn oudste dame nog geprobeerd, maar ze wilde echt niet meer.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    #11 Zoe123, 23 sep 2013
    Laatst bewerkt: 23 sep 2013
    Zo lang doen over een voeding, in slaap vallen en dan nog niet tevreden zijn, de borst niet goed leeg drinken. Dit zijn de klassieke tekenen dat je kindje NIET effectief drinkt:(t
    Je kan er voor kiezen het probleem zelf opzij te schuiven, en idd te kolven.
    Bedenk wel dat full-time kolven intensief is. Waar je kindje door te clusteren je productie opkrikt, zal je dit nu zelf moeten doen. Want er is meer melk nodig naarmate ze groeit.

Dus mijn idee: bel een LK, laat haar meekijken en ga aan de slag met haar tips. Je kindje is nog maar heel klein dus er kan nog zoveel. Live voeden is echt zoveel makkelijker dan kolven. Het klinkt zo makkelijk, borstvoeding geven. Maar soms heb je gewoon wat hulp nodig. En wat tijd investeren. Maar als het dan eenmaal loopt:p
    Als je de topics op het borstvoedingsforum bekijkt, zul je ook zien dat rond deze leeftijd er vaak nog veel gerommel is. Check bijv het topic "paar vraagjes". Niet hetzelfde maar wel veel overeenkomsten. Ergens gaat er iets niet goed. Rond de 8/9 weken komt er meer rust in de tent. Maar sommige problemen lossen zichzelf niet op helaas;)
    De kolf hoeft ook niet de deur uit, als alles goed loopt kan je prima wat afwisselen.

12. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb vanaf dag 1 gekolfd omdat mn zoontje op de ic lag en voeding kreeg via sonde.
    Toen zoonlief nog in het ziekehuis lag was het wel te doen maar toen hij met bijna 3 weken thuis was heb ik het nog welgeteld 3 weken afgekolfd en had nog voor 2 weken in de vriezen een voorraad staan. dus uiteindelijk heeft hij 8 weken borstvoeding gehad.
    Ik had overigens meer dan voldoende. Kolfde snachts af niet maar had smorgens na het kolven gelijk genoeg voor 2 voedingen voor die dag.
    Ik vond het pittig om en om de 3 a 4uur te kolven en 6 voedingen via de fles te geven. Kost idd veel tijd. Ben je erg moe en wil je gelijk naar bed dan moet je eerst nog eff kolven en zit je dus nog 20 minuten en zat dus ook geregeld tijdens die laatste kolfsessie te knikkenbollen.
    Ook ik vond het een verademing toen we op flesvoeding waren overgestapt. heerlijk, had ineens veel meer tijd over...
    Het liefst had ik gewild dat ie gewoon uit de borst dronk, maar hij had daar de energie niet voor.
    Bij de volgende zal ik daar niet direct voor kiezen om alle voedingen te kolven zeker niet als het kindje gewoon uit de borst drinkt.
    Ik denk wel dat ik vrij snel ook weer zal gaan kolven voor een beetje meer nachtrust. zodat mn man de late avond voeding zou kunnen geven en evt ook afgekolven voor snachts om dezelfde reden.

Eigenlijk zou ik dus precies het geen doen wat jij nu doet.
    Kan absoluut niet tegen gebroken nachten dus dit lijkt mij ook een goede oplossing wat wij tegen die tijd ook gaan proberen.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    #13 Zoe123, 23 sep 2013
    Laatst bewerkt: 23 sep 2013
    In jouw geval is het logisch dat je bent gaan kolven. Uberhaupt al super dat je dit hebt gedaan!:) mijn oudste dochter was 4 weken te vroeg dus ik heb een paar weken gekolfd, totdat ze volledig aan de borst was.
    Maar als het probleem zit bij het voeden zelf, en dit waarschijnlijk opgelost kan worden, is dat toch veel praktischer dan fulltime kolven?,Het is zo jammer dat de stap naar een LK bellen toch nog steeds zo groot is..

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik heb mijn dochter ook 5 maanden afgekolfde melk uit fles gegeven. Dit omdat ze na haar geboorte gezondheidsproblemen had en op de nicu terecht kwam van een ander ziekenhuis dan waar ik op de ic lag - dus de eerste dagen zagen we elkaar niet. Tegen de tijd dat ik haar weer zag had ze al uit een flesje leren drinken, naast een sonde, en heeft ze het aan de borst drinken nooit meer goed opgepakt. Helaas.

Ik vond het kolven+voeden best tijdrovend, want je bent 2x een half uur bezig (kolven, schoonmaken, flesje maken, flesje geven, boertje laten), en dat 7 a 8 keer per dag. Heb in het begin zelf 10-12 keer p/d gekolfd om productie wat te boosten (want ik was door de perikelen na enkele dagen pas begonnen met kolven en liep dus altijd achter - is ook nooit meer goed gekomen, ondanks bezoek LK, gebruik domperidon, veeeeel kolven, neusspray, etc).

Ik zou je dan ook eigenlijk niet aanraden het live voeden merendeels te vervangen door afgekolfde melk via flesjes te geven. Het is niet sneller, en het gaat op termijn mogelijk voor problemen zorgen in de zin van te weinig productie (vraag/aanbod afstemming is met kolven minder optimaal).

De eerste 2 maanden bv zijn sowieso aftasten, aanleren, af en toe door de zure appel heenbijten... Met 5 weken is het niet zo gek dat ze nog niet optimaal drinkt dus!

Zou gewoon merendeels live blijven voeden, LK inschakelen voor tips/ hulp bij aanleggen, en af en toe nakolven als je het gevoel hebt dat je borsten niet goed zijn geleegd. 1 of 2 keer per dag een flesje ipv live voeden is prima, flesje moet ze immers ook aanleren.

15. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Als er een mogelijkheid is om live te blijven voeden, zou ik persoonlijk toch dat verkiezen ipv kolven.
    Kolven en flesjes geven daar steek je meer tijd in, bovendien is live voeden zo fijn (als het allemaal goed verloopt natuurlijk).

Ik zou je aanraden om een lactatiekundige op te bellen. Zij kan meekijken, waarschijnlijk drinkt je kindje niet effectief.

16. leotje

leotje Actief lid

28 jul 2010
    134
    0
    0
    Ik kolf ook alle voedingen voor mijn dochter omdat ze niet goed aanhapt/drinkt en daarom borsten niet goed leeg dronk en ik borstontsteking had.

Het handige eraan vind ik dat iemand anders het flesje ook kan geven. Maar het kost veel tijd (gelukkig ben ik met 5 minuten kolven klaar) en als je ergens bent is het lastig. Je kan wel bv geven met andere erbij, maar je gaat niet zo snel zitten afkolven.

Ik probeer nog regelmatig mijn dochter aan te leggen.

Zou idd een lactatiekundige inschakelen, mischien heeft zij goede tips en hoe ouder ze worden lukt het drinken mischien ook beter

17. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Meid bel aub een LK!
    Het is zo zonde en vervelend om alles te moeten kolven. Bij mijn zoontje heb ik een jaar ft. gekolfd en als het niet nodig is, is het niet aan te raden.
    Bel een LK zodat zij mee kan kijken waarom je kleintje niet effectief drinkt, want dan kan je in elk geval later tegen jezelf zeggen dat je er alles aan hebt gedaan om haar aan de borst te houden.
    Want kolven klinkt wel leuk en dat een ander dan het flesje kan geven. Maar denk ook aan de praktische dingen, hoe je doe je dat als je een dag weggaat? Hoe doe je dat als je op bezoek gaat of als er bezoek komt? Blijf je op je eigen bank zitten, of ga je naar boven? En ga zo maar door. Dan is het echt veel makkelijker om je dochtertje gewoon aan te leggen.

18. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Hier een half jaar gekolfd bij de oudste omdat hij niet aan de borst dronk. Is idd heel tijdrovend en beklemmend in het weggaan want je moet op tijd kolven anders sta je op springen. Langs de ene kant ben ik heel blij dat hij zo lang bv heeft gehad maar bij m'n meisje ben ik onmiddellijk met flesjes begonnen omdat ik dit niet meer zag zitten. En moet zeggen dat de voedingen nu een stuk relaxter gingen.

19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou idd een lactatiekundige inschakelen. Fulltime kolven lijkt me nog veel zwaarder dan fulltime voeden. Je doet alles dubbelop: eerst kolven, dan nog voeden en dan weer de flessen en kolf schoonmaken. Dan kun je idd beter nu investeren in een goede drinktechniek aanleren en daarmee makkelijker live voeden, lijkt me.

Je baby is 5 weken, rond deze periode heb je ook altijd weer regeldagen, dat kan er ook wel mee te maken hebben dat ze zo ontevreden en onrustig is bij het drinken.

20. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ik heb het noodgedwongen 7 maanden full-time gedaan en ik heb elk moment gehaat. Ik heb echt enorm veel verdriet gehad om het feit dat ons zoontje niet aan de borst kon drinken, het maakte het wel goed dat hij ten minste enkel mijn melk dronk en er heel goed op kon groeien maar het was loeizwaar. Ik kan het echt niet aanraden. Schakel zeker een LK in!

Deel Deze Pagina