Wie geeft ook de speen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dds, 19 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn oudste heeft nooit een speen gehad, dat kon ook niet vanwege schisis (dan kunnen ze niet zuigen). Dat ging op zich prima, en we hebben haar nooit een speen hoeven te ontwennen. Ik kon haar ook niet aan de borst doen (wel gekolfde melk) omdat ze daar ook niet kon zuigen, dus op de een of andere manier is ze ook door de zuigbehoefte heengekomen zonder speen.

Mijn zoontje is nu iets meer dan een week oud, krijgt wel borstvoeding maar ook geen speen. Hij drinkt goed, en ik heb hem ook niet constant aan de borst om aan zijn zuigbehoefte te voldoen. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik vind dat een kindje ook af en toe mag huilen, en het soms nodig heeft om in slaap te vallen. Er hoeft dan van mij niet direct een speen, borst of vinger in om hem stil te krijgen. Na redelijk snelle tijd kunnen ze dan ook rustig zelf in slaap vallen.

2. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Hier bv en toen onze dochter een maand of 1,5 oud was met de speen begonnen. Ze bleef maar huilen en viel niet in slaap. Nu is ze bijna 5 maanden en zijn we sinds gistere begonnen met afbouwen. Het viel ons op dat ze de speen er elke keer uittrok en snachts moesten we er 3x uit om ze speen te geven omdat ze zat te jammeren in haar slaap. Slaapt je kleintje lekker door kun je er alsnog uit. Gisteren dus begonnen met afbouwen, ze huilde overdag 5 min voordat ze in slaap viel met haar slaapjes en gisteravond huilde ze 10 min toen ze in slaap viel voor haar nacht en werd na 6 uurtjes slapen wakker was vrolijk aan het brabbelen en viel na 25 min zelf weer in slaap en werd na 3 uurtjes weer wakker en toen wilde ze drinken. Het ochtendslaapje sliep ze ook veel langer dan normaal dus ben zo trots. Hopelijk zet het door.

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Ik wilde de speen niet geven en tot 5 weken niet gedaan. Ze begon ineens krachtig aan haar vuist te zuigen en huilen. Dus geven we toch de speen. Hierdoor slaapt ze 's nachts heel makkelijk weer in na een voeding. (anders 10/15 minuten in slaap moeten wiegen)
    Overdag "probeer" ik haar zonder speen in bed te leggen.

4. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik riep altijd: bij ons geen speen.een paar dagen na de geboorte toch al gegeven, omdat hij maar bleef spugen. met de speen was het klaar. nu krijgt hij hem alleen nog als hij moe is

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om even op die scheve tanden terug te komen: de kans daarop is bij speengebruik even groot als bij duimen volgens onze orthodontist. En voordeel van duim is dat ie altijd bij de hand is.

6. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt niet, als ik mijn zoon iets vaker aanleg krijg ik gewoon weer stuwing hoor.
    T is mooi dat het voor jullie zo werkt, maar om tieten als meloenen te voorkomen, evenals kotspartijen, geef ik gewoon een tutje. ;)

7. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ja dat denk ik ook hoor, dat dat niks uitmaakt. en idd is het makkelijker als ze ´s nachts altijd zelf bij hun duimpje kunnen he. maar denny wil helemaal niks van zijn duim weten dus dan houdt het op. dan maar ´s nachts mijn bed uit;)

8. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ja precies haha. dat was bij ons dus ook zo. hij bleef gewoon drinken tot het er langs zijn oren zowat uit kwam. dat was dus geen optie

Deel Deze Pagina