wie gelijk begonnen met flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Violetriot, 5 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is echt een enorme misvatting.
    Nederland is GEEN land dat pro-borstvoeding is, maar juist een land met een echte flessencultuur. In Europa heeft alleen Ierland slechtere borstvoedingscijfers. Die flessencultuur maakt het veel moeilijker voor moeders om door te zetten met borstvoeding, simpelweg omdat het niet van je verwacht wordt. De opmerking 'geef toch gewoon een flesje' ligt zo ongeveer op ieders lip bestorven. En omdat borstvoeding geven niet echt van moeders verwacht wordt hoef je je verder ook geen zorgen te maken, niemand zal het je kwalijk nemen. Als het niet bevalt, dan is de stap, anders dan in landen waar iedereen gewoon borst geeft erg gemakkelijk gemaakt.

Natuurlijk voel je je niet schuldig, wat is dat nou voor onzin? Je kind moet eten en groeien, en gaat dat op de manier waar je als moeder achter staat, dan is dat de goede manier.
    Je voelt je alleen schuldig als je iets doet waarvan je weet dat je het beter kunt laten.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat klopt wel inderdaad. En er is ook veel te weinig kennis en hulp als je problemen ondervindt met het opstarten.
    De helft van de kraamverzorgsters en verpleegkundigen hebben er nauwelijks kaas van gegeten. Logisch dat je snel stopt als je de verkeerde adviezen krijgt en vervolgens met bloedende kloven en een borstonsteking zit.

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Eigenlijk zou een cursus lactatiekundige niet misstaan in de opleidingen tot kraamverzorger/verloskundige/vroedvrouw/kraamverpleegkundige. Ik lees hier best vaak verhalen van moeders die wel borstvoeding geprobeerd hebben, maar zonder succes, en ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de moeders zou kunnen worden geholpen door standaard goede begeleiding aan te bieden.

Het had bij mij ook niet veel gescheeld of ik had ook gelijk flesvoeding gegeven, vanwege de opstartproblemen met borstvoeding (het deed ongelooflijk veel pijn, ondanks dat ik goed aanlegde). Gelukkig had ik een fijne vroedvrouw die ook lactatiekundige was en de eerste 5 weken regelmatig langskwam. Dankzij hem (lieve man hoor) en doorzettingsvermogen is het toch gelukt.

4. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Ben ik niet met je eens, ik vind NL wel pro-borstvoeding, dat ondervind ik zelf als moeder die direct de fles is gaan geven, omdat ik bv niet zag zitten. Hoe vaak ik wel niet de vraag kreeg van: Ga je meteen op de fles? Hoezo dan? Zou je het niet proberen? Nu heb ik mijn woordje wel klaar, maar ik vind het wel een pro-borstvoedingscultuur. Althans, zo ervaar ik het.

5. misa

misa Niet meer actief

Ik heb er geen erge last van omdat ik mijn woordje ook vaak wel klaar had. Maar ik ervaarde ook wel dat mensen het toch wel gek of bijzonder vonden.
    Al weet ik dat de cijfers anders zijn. :)

Ik zelf ben blij dat het ook heel fijn, gezond, liefdevol en gelukkig met de fles kan. :)

6. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ik wil zeker bv proberen maar heb me voorgenomen niet meer die stress te hebben wat ik nu heb gehad.
    Alhoewel mijn man er ook steeds over heeft ooooooh de volgende kun je wel dan bv proberen.
    Heb ik zoiets dat zie ik wel hoe dat kindje is.
    Als het de borst niet goed pakt of ook reflux heeft dan ga ik me niet meer die stress aandoen.
    En S groeid nu heel goed op zijn fv( op bv ook maar hij dronk maar erg weinig door zijn verb reflux) 1 kg op 3 weken dus wat hebben we te klagen!
    Ben blij dat hij eindelijk eens goed drinkt.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat valt onder het andere typische uit de Nederlandse cultuur, namelijhk dat je het nooit goed doet en dat anderen het altijd beter weten.

Nederland heeft waardeloos slechte borstvoedingspercentages. Dat zou niet zo zijn als er in Nederland echt een borstvoedingscultuur zou zijn. In een borstvoedingsultuur gaat namelijk iedereen er gewoon van uit dat er borst gegeven wordt, en is fles de uitzondering. In Nederland is fles de regel, dat is 'gewoon'. Borstvoeding wordt zo ongeveer heilig verklaard (gewone dingen zijn niet heilig), het is bijzonder en OOOO zo goed.
    Maar dat wordt alleen maar GEZEGD door de mensen om het kraambed. Dat vertaalt zich niet in daden, want meestal doen ze juist heel hard hun best om een prille bv-relatie om zeep te helpen met verkeerde adviezen.

Nederlands borstvoedingsbeleid is ongeveer vergelijkbaar met "Glaasje op, laat je rijden" spelen in een kroeg.

8. misa

misa Niet meer actief

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

10. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Dat er zo weinig borstvoeding wordt gegeven in Nederland, ligt meer aan de lengte van het zwangerschapsverlof denk ik. Volgens een onderzoek van het Voedingscentrum krijgt 3 op de 10 baby's na 3 maanden nog borstvoeding. Dat komt ongeveer overeen met de lengte van het verlof na de bevalling.

Noorwegen en Zweden, daar krijg je meer dan een jaar betaald verlof, vader en moeder. En zijn de weken tussen beide ouders overdraagbaar. Misschien zijn de statistieken omtrent borstvoeding daar wel hoger.

11. misa

misa Niet meer actief

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De combinatie tussen een hoge arbeidsparticipatie van vrouwen (wel heeeeel veel parttime) en het relatief korte verlof is zeker een factor die mee speelt. Maar financiën spelen ook een rol. Wanneer er minder geld is, wordt gratis (BV) sneller als uitgangspunt gevoeld en is fv (toch prijzig) minder een optie (meer een soms noodzakelijk alternatief).
    Ook de relatief (!) grote mate van 'overdraagbaarheid' aan vaders speelt mee (flesje kunnen geven is voor veel mensen een moverende reden)
    En is de kwaliteit van ons drinkwater nog een reden. FV wordt toch aangemaakt met water. Wij hebben een hele makkelijke toegang tot gegarandeerd schoon drinkwater.
    En dan tot slot: de mantelzorg is in Nederland (bij Nederlanders tenmiste) vaak erg laag. Dit betekent dat hulp van moeders, tantes, zussen, buurvrouwen beperkt is. Hulp, aanwijzingen maar ook 'social pressure' is hierdoor minder aanwezig.

Oost Europese landen zijn het gunstigst (onder de communisten een zeer hoge arbeidsparticipatie onder vrouwen)
    Ierland is geweldig (26 weken bevallingsverlof tegen 70% loon)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lengte van het verlof alleen kan het niet zijn. De meeste babies zijn al binnen het verlof van de borst af. Veel moeders in Nederland werken alleen maar parttime. En juist bij fulltime werkende vrouwen zie je hogere borstvoedingspercentages.
    Zoals Cygnet al schrijft: Ierland heeft een prima verlof, maar daar zijn de bv-cijfers nog rampzaliger als in Nederland.

Belangrijke factor is de vrouwenbeweging. In de jaren 70 zag de Nederlandse vrouwenbeweging kinderen krijgen en borstvoeding geven als onderdrukkingstactieken van mannen, iets dat vrouwen zwakker maakt. Terwijl de Noorse vrouwenbeweging juist moederschap en borstvoeding omarmde als een feminist issue: iets dat alleen vrouwen kunnen en iets dat vrouwen sterker maakt.

Die opvattingen uit de jaren 70 werken nu nog steeds door.

14. glimworm

glimworm Niet meer actief

@ violet: hier hetzelfde; ik heb een week bv gegeven, had zoveel pijn bij het aanleggen (tranen stroomden over mijn wangen zo erg) had net als jij grote borsten vlakke tepels en daarbij dus ook flinke tepelkloven brrr...
    Collin is een hongerig mannetje dus die vroeg nogal wat, ik trok het echt niet meer en ben na een week volledig overgestapt zonder afbouwen. wat een rust!, geen last van ontstekingen gehad en Collin ook geen last van fv.

Bij een volgende wil ik het wel weer proberen, al is het alleen maar om de eerste essentiele moedermelk mee te geven, wellicht zou een elektrische kolf en tepelhoedjes erbij kunnen helpen.

15. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ violet en @glimworm, blij dat ik niet de enige ben met het probleem van een flinke cupmaat en vlakke/ingetrokken tepels. Een maand geleden bevallen en van alles en nog wat aan voedingshoudingen en tepelhoedjes geprobeerd, maar een gefrusteerde dochter die niet genoeg binnen kreeg en alleen maar afviel. Na 5 dagen over gestapt op de fles en nu gaat het super met haar. Bij de oudste trouwens ook geen bv gegeven, dat was vanwege zijn schisis niet mogelijk. Kolven zag ik niet zitten.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb cup F en vlakke tepels. In het begin veel problemen gehad, maar dat lag meer aan de kinderen dan aan de borsten. Ze hadden hun reflexen niet goed gecoördineerd, m.a.w. ze wisten niet wat ze moesten doen als ze die tepel eindelijk in hun mond hadden. Is opgelost met kolven, vingervoeding en tepelhoedjes. Ze hebben allebei meerdere jaren gedronken.
    Grote borsten in combi met vlakke of ingetrokken tepel HOEFT dus niet altijd tot mislukking te leiden.

Maar zonder hulp van mijn netwerk (langvoedende moeders, lactatiekundige) was het nooit zover gekomen!

17. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ik, zie mijn topic. Vond het aanleggen gewoon een vreselijk gevoel....:(

18. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook gelijk begonnen met de fles. Bij de oudste heb ik 3 weken bv gegeven en dat gaf me zoveel stress dat ik dat nu niet meer wilde. Je moet doen waar jullie je straks goed bij voelen!

19. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    ik denk dat ik tzt het aanleggen wel ga proberen, maar als dat weer niet lukt gelijk begin met de flesvoeding. En dan haal ik gelijk kruidvatvoeding (hebben we nu ook)

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Violetriot, wij hebben nu ook meteen de kruidvat genomen.
    Het klontert iets meer maar verde rist t zelfde als nutrilon. En veeeel voordeliger.

Deel Deze Pagina