Ik doe altijd het water eerst verwarmen in de magnetron en dan met een vorkje roeren en dan lost het goed op.
Heb (nog) geen tweede maar wil wel even reageren, ik heb met Danique 5 weken BV gegeven, wat een gedoe was, dat, ze kreeg verborgen reflux door de BV (die stroomde te hard en zij was te gulzig) waardoor ze ontzettend pijn had met drinken, ik liep de hele dag met pads en kolven in de weer en kon me 3 x per dag omkleden omdat alles nat was, en dan heb ik het nog niet eens over mijn psych. gesteldheid in en na de zwangerschap. Toen Danique haar eerste flesje kreeg met JHBPM erdoorheen vanwege de reflux, zag ik een ander kind, ze had nog nooit zo rustig en relaxed gedronken en ik was ook daardoor veel rustiger. (ze bleek achteraf ook nog KMA te hebben maar dat terzijde) Nu ben ik na de zwangerschap een tijdlang aan de medicijnen geweest, nu voor het klussen voor een tweede weer zonder, maar als er een tweede komt, dan ga ik gelijk FV geven, kan ikzelf weer aan de medicijnen (wat mij veel meer rust geeft) en kan de hopelijk zware taak wat verdeelt worden tussen mijn partner en mij... BV is misschien goed voor een kindje (moeder en kind) ik heb er achteraf 5 weken gedoe van gehad en mijn verlof was echt niet zo geweldig... FV of BV, ik vind dat die discussie erover nou eens klaar moet zijn, ieder moet dat gewoon zelf kunnen beslissen zonder mensen die er iets van menen te moeten vinden
@Lynn77: Er wordt hier niemand aangevallen over haar keuze voor voeding, er wordt hier op een respectvolle manier gepraat over flesvoeding en borstvoeding. Ik begrijp niet zo goed waarom jij dat gevoel krijgt dat er hier een mening wordt opgedrongen aan een ander. Ik herken jouw verhaal wel, een vriendin van mij had ook erg veel productie, ook in de weer met pads en natte shirts. Daarom kolfde ze eerst de druk eraf, voordat ze haar zoontje aanlegde, de zwakkere melkstroom kon hij dan wel bijbenen. Voor de verborgen reflux gaf ze hem medicijnen en nutriton verdund in water. Voor zover ik weet, is veranderen van borstvoeding naar kunstvoeding geen gegarandeerde oplossing voor verborgen reflux. Dat je kindje minder teruggeeft van de voeding uit de fles, komt in mijn ogen doordat een fles geen krachtige TSR geeft zoals een borst dat wel kan hebben. Het is altijd een stabiele stroom uit een flessenspeen, of er nou kunstvoeding in dat flesje zit of afgekolfde borstvoeding.
Bammetjebam wat evt wel het voordeel kan zijn van overstap op bv naar fv is dat je de fv ( of je moet al kolven maar na 11 weken had ik dat ook wel voor gezien) dat je het kunt indikken. Waardoor de kleine evt minder last kan krijgen aangezien het zwaarder is en dus niet zo snel kan opstoten.
@Ons Wondertje: Dat indikken kan ook met afgekolfde moedermelk, al kost het extra moeite vanwege het eerst moeten kolven. Ik liet ook wel eens nutriton in de flesjes afgekolfde moedermelk doen, omdat dochterlief het anders veel te snel opslokte met als gevolg dat haar zuigbehoefte nog niet bevredigd was.
Maar bij haar hielp het wel, prima toch? Violetriot: waar bewaar jij de kruidvat voeding in? Wij hebben er een weckpot voor en strijken het schepje af aan het deksel. Maar toch is het niet ideaal want als hij bijna leeg is valt hij om door het gewicht van het deksel. Bij de oudste hebben we het een tijdje in een nutrilon bus gedaan maar die kon je niet goed schoonmaken. Ik dacht, misschien heb jij een goed alternatief?
Te veel melk en een sterkte toeschietreflex kan voor flinke problemen zorgen, dat heb je wel gemerkt. Veel mensen die ploeteren om voldoende voor hun kind te kolven kunnen zich dat maar moeilijk voorstellen. Maar met goede begeleiding is het heel goed aan te pakken. Heel jammer dat jij die niet gehad hebt, want dan had je met veel positievere gedachten kunnen terugkijken op je borstvoedingsrelatie. Iedereen moet vrij zijn om te kiezen. Alleen, door de slechte begeleiding en hulp in ons land heb je als moeder niet altijd echt de vrijheid om te kiezen en word je door de omstandigheden een bepaalde kant op gedwongen.
dat schreef ik idd ook het kan in afgekolfde melk maar na 11 weken 6 keer perdag kolven ben je het opeens wel tegen hoor. Het is nog niet de extra moeite maar wel het gevoel dat je je opeens echt niet meer lekker in je vel voelt. Van ka ook heel vaak te horen gekregen dat ik echt heel goed mijn best had gedaan. S kon ook niet tegen nutriton en rijstebloem maakte niet dik genoeg. Door zijn extreme ziek zijn en kanker constatering liep mijn bv ook erg terug en heb er nog geen spijt van dat hij nu op fv zit. De belangrijkste tijd heeft hij bv gehad. en hij groeit nu enorm goed dus wat willen we meer
@Ons wondertje en Bammetjebam: Ik heb ook wel eens gelezen dat je een theelepeltje met ingedikte nutriton voor en na de bv kunt geven. Wie weet helpt dat ook. @Deelight: Je kunt op de website van friso een bewaarbox kopen met afstrijkrandje. Ga ik ook doen! Smartpack exclusief
Jij had wel meer tegenzitten dan alleen maar kolven (6x op een dag is vrij normaal hoor) en reflux, ik denk dat dat wel de doorslag gaf! Je kunt nou eenmaal niet alles dragen, iedereen heeft zo haar grenzen.
@Jois: Ja, da's waar. Een vriendin van mij geeft de Nutriton verdund met water aan haar zoontje, ziet er net uit als behangplaksel @DeeLight: Het heeft inderdaad geholpen bij Lynn77 om over te schakelen van borstvoeding naar kunstvoeding, omdat de voeding nu uit een flesje komt, niet omdat het per se kunstvoeding is. Ik ben alleen van mening dat het spugen niet in verband kan worden gehouden met de borstvoeding op zich, maar meer met de sterke TSR en melkstroom. En daarvoor zijn ook andere oplossingen, die ik dus die vriendin van mij met succes zie uitvoeren.