De meest nuttige, bruikzame, slimme, handige adviezen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Meisjesmama, May 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meisjesmama

Meisjesmama Niet meer actief

N.a.v andere topic ;)

Ik vind dit zinnetje van Lactatiekundige Teddy heel mooi *Laat los en geef je over, verzet is zinloos*

2. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Haha gek toch dat het altijd makkelijker is om de 'domme' tips op te noemen dan de bruikbare ;)

3. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Als je baby stopt met drinken omdat hij afgeleid of moe is, even langs zijn onderkaak wrijven.
    Niet langs zijn wang, want dan laat hij los en gaat hij er met zijn mondje naartoe (reflex).

En ik heb veel gehad aan het tepelhoedje, ivm met vlakke tepels.

4. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Heb maar weinig goede tips gehad in mijn omgeving.( erg eigenlijk)

5. Bri

Bri Niet meer actief

Pin je van tevoren niet te veel vast op het doel wat je wilt bereiken (minimaal 6 mnd, minimaal 1 jaar, of wat ook maar). Kijk hoe het gaat, en 'go with the flow'.

Blijf ademhalen. Dat vond ik ook een goede tip. En zo breed toepasbaar!

6. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Als je last hebt van stuwing en harde plekken in de borst, zorg dan dat je een houding vindt waarbij het kinnetje van je baby gericht is op de harde plek. Dat zorgt ervoor dat de baby de harde plek weg drinkt.
    Ik vind het een fijne tip om borstontstekingen te voorkomen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Draai de wekker met de wijzerplaat naa de muur.
    En
    Denk nooit 'alweer?' of 'nog steeds?'

8. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Eat ik wel een fijne vond is als je geen.pittenzak hebt om te verwarmen om de melk beter te laten stromen gebruik dan een luier laat die vol lopen met warm water en houd die tegen je borsten.

9. Nemo81

Nemo81 Actief lid

Mar 16, 2010
    338
    0
    16
    Mijn tip, luister niet naar anderen en doe waar jij je goed bij voelt.

Vraag steun van je partner en accepteer de frequentie dat jouw kindje bij jou wil drinken.

Zet je kindje op 1 en vergeet wat je allemaal nog meer moet doen, naast voeden, want je kindje is maar 1 keer zo klein.

Jij moet eigenlijk alleen maar genieten! Soms lekker vroeg naar bed met je kindje om te clusteren. Dan raakt je melk "nooit" op!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Geef je volledig over. Ik was de eerste weken erg bezig met wat ik niet kon, tot een vriendin zei dat ik me gewoon volledig moest overgeven aan mijn dochter. Gedaan (eten en drinken bij de hand, ipad erbij, lekker samen in bed) en heb echt genoten! Was extreem goed voor mijn productie ook die rust :)

11. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    Die tip vond ik ook perfect! In combinatie met, go with the flow! Probeer te accepteren dat dit even een fase is. Vooral bij de nachtvoedingen gin het veel beter hierna!

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    mijn kolfbustier (en dubbelzijdige electrische kolf met accu)!
    En denken aan je kindje tijdens het kolven.

13. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Dat is een goeie tip. Jammer dat ik die niet heb gekregen destijds. Pff ik maar masseren tijdens het voeden. Jeetje wat een houdingen moet je dan soms aannemen:D

14. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

Jan 22, 2009
    1,847
    0
    36
    Deze tip is trouwens achterhaald. Op borstvoeding.com staat dat het niets uitmaakt. Al zal dat per vrouw ook wel verschillend zijn. Hier helpt het iig niet.

De beste tip die ik gekregen heb is de site van borstvoeding.com. Wat heb ik veel info en tips daar van af gehaald! Huisartsen zouden die site ook eens moeten raadplegen ;)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo deze weer even omhoog gehaald. positief is altijd leuker dan negatief.

Ik vergat natuurlijk de belangrijkste...je gaat toch wel borstvoeding geven he?...

16. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Vertrouw op je gevoel...

Kreeg ik als advies in het ziekenhuis van een van de liefste (en meest ervaren) verpleegsters van de kinderafdeling. Daar teer ik nog elke dag op!

17. babyproject

babyproject Niet meer actief

#17 babyproject, May 20, 2012
    Last edited by a moderator: May 20, 2012
    Waar ik veel aan heb gehad is het advies om alleen een "grote hap" te accepteren. Als ze te klein aanhapt en het pijn doet: loshaken en opnieuw aanleggen.

Ik heb (hierdoor?) nooit pijn gehad bij voeden en nooit last gehad van kloven.

En ik ben persoonlijk nog steeds heel blij met het advies: overdag minimaal 2 uur en maximaal 4 uur tussen de voedingen.
    Dit gaat niet altijd op (met regeldagen of met clusterdrang), maar in het algemeen vind ik dit een hele fijne richtlijn, omdat ik hierdoor leerde naar mijn kind te luisteren en niet bij elke kik heb aangelegd. Hierdoor kwam ik erachter dat ze verschillende signalen en huiltjes had.

En een ander advies die hierbij cruciaal is: aanleggen bij honger! Niet laten huilen! Nooit rekken (omdat bijv. de 2 uur nog niet voorbij zijn).

(klinkt misschien tegenstrijdig, maar de combi werkt perfect voor mij)

Let op: werkt zeker niet bij alle baby's/moeders!

18. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Go with the flow is een hele mooie. Ik vond de eerste 8 weken best heel zwaar en je komt gewoon niet overal aan toe op een dag maar dat heb ik achter me kunnen laten liggen en mijn dochter op 1 gezet.

Die flow had bij mij wel perken met minimaal 2 uur tussen de voedingen zitten. In de kraamweek was het zodra de kraamzorg naar huis was ieder half uur willen drinken ten kosten van mezelf. Ieder huiltje of mekkertje werd aan de tiet en dat vond ik niet fijn en frustreerde enorm. Heb voor mezelf een klok ingesteld op niet regeldagen en dat frustreerde niet meer en zo heb ik het vol kunnen houden.

Doe waar jij je prettig bij voelt of dat nou met een klok tussen de voedingen is of niet.

Share This Page