Om een lang verhaal kort te maken zit ik op dit moment midden in mijn vijfde miskraam. Mijn eerste miskraam was 2,5 jaar geleden op 7 weken en 3 dagen vruchtje was gestopt met groeien op 6,1 maar had in eerste instantie wel een hartje. tweede miskraam was op 5,2 daarna een goede zwangerschap waarvan ik bevallen ben van een jongetje in september 2012. Na de zwangerschap een jaar gewacht vanwegens de keizersneden , daarna zijn we er weer voor gegaan . In de afgelopen 5 maanden heb ik al weer 3 miskramen gehad 2 hele vroege op 4,5 en 4,2 . Mijn 5 miskraam waar ik nu midden in zit is precies hetzelfde als mijn eerste miskraam op 7 weken 3 dagen begon het bloed verlies de echo stelde vast dat het vruchtje weer gestopt was met groeien op 6,1 2 dagen daarvoor een hartje gezien. Nu een afspraak gemaakt met de miskraampoli maar ze zeiden al omdat er chromosoononderzoek en bloed onderzoek goed was , ze waarschijnlijk niks konden doen en het gewoon echt domme pech is. Nou geloof ik niet in domme pech hellemaal niet omdat de eerste en laatste miskraam zo op elkaar lijken. Heeft hier iemand ervaring mee en mijn wat meer op weg kan helpen hoe nu verder ?
Hoi! Ja ik kan je verder helpen! Door te zeggen dat het GEEN domme pech is! Mag ik je 1 advies geven vraag je dossier op en maak een afspraak in Gent. Mij is ook al die tijd voorgehouden dat het pech was, nou mijn schildklier werkte te traag (en ik had altijd koorts in de zwangerschap) Mede dankzij Gent ben ik nu langer zwanger dan dat ik ooit ben geweest. Sterkte!
Ik vind 5 miskramen ook geen toeval meer. Bij mij hebben ze na aandringen in ieder geval nog mijn schildklierwaarden gecheckt en deze waren goed. Hoewel ik de gyn hier niet geloofde en de waarden alsnog hier op het forum heb gecheckt Ook bij ons komt er niets uit en gooien ze het op domme pech - ik geloof hier niet in. Als ik zie dat het bij jou telkens vroeg misgaat zou utrogestan wellicht kunnen helpen.
Fbto , heb ze net gebeld en hun zeiden de eerste keer betaalt word en voor behandeling je een offerte moet krijgen en dat die vaak afgewezen word
Alleen de second opinion, alle onderzoeken die ze willen doen daarna moeten ze toestemming voor vragen en die toestemming komt er vaak niet
vijfde miskraam , nog domme pech? Ik weet het niet, heb dezelfde vragen. Ik zal toch ook maar mijn schildklier waarden laten controleren. Ik denk dat er te weinig over bekend is. Het krijgen van een gezond kindje wordt steeds bijzonderder en wonderlijker!! Ook hier een gezonde zoon ter wereld gezet, zonder complicaties! Dus... Mijn lichaam kan het wel! ... Wij blijven proberen.
De gyn die ik vanmiddag sprak zei ook domme pech , toen ik hem er naar vroeg om dat medisch te onderbouwen zei hij. Ja wij weten op dit moment niet waar meerdere miskramen bij je vandaan komen dus dan is het domme pech. Laat ook even je b12 checken
ik zelf heb 13 keer een mk gehad allemaal zeer vroeg voor 5 weken op 2 na die waren met 7 en 9 weken tussendoor ook 2 gezonde meisjes gekregen ik heb alle onderzoeken gedaan in nl en er komt uit dat ik gewoon pech heb en moet afwachten tot het wel een keertje goed gaat.. ik zou graag naar belgie willen maar ik zou niet weten hoe ik daar terecht kom, dus waar moet ik een afspraak maken etc?
Wat een herkenning...hier zegt de gyn ook domme pech.Ik heb gelukkig wel 3 goede zwangerschappen gehad...maar nu inmiddels in 8 maanden tijd 6x fout gegaan.. Zelf dacht ik ook aan utrogestan,omdat het blijkbaar niet aan de bevruchting licht. De gyn geeft dat niet zolang de werking daarvan niet bewezen is
Volgens mijn gyn is het niet domme pech, ook al komt er niets uit de onderzoeken. Ze denken dat het een immunologisch probleem is, maar er is nog zo veel onbekend op dat gebied. Omdat utrogestan de vorige keer niet heeft geholpen, krijg ik de volgende keer bloedverdunners (injecties). Ook heb ik een afspraak in gent gemaakt, daar doen ze nog meer onderzoeken. Ik wil gewoon alles laten checken nu.
Ik vind gewoon het meest frustrerende dat gyn zo stug zijn en zo makelijk zegen dat het domme pech is. Ik heb nu 2 mk gehad op hetzelfde termijn zelfde beloop dat is toch vreemdt , volgens hun toeval. Want de 3 mk ertussen waren weer op hele ander temijn, en ik heb immers een gezonde zoon. Vrijdag gaan we is praten op het mk spreekuur en dan ga ik horen wat ze zegt .
Vind het heel erg voor je.. En hoop dat ze iets vinden en dat ze je ergens mee kunnen helpen! Met domme pech kun je zo weinig... Maar ik denk wel dat er heel veel vrouwen veel vaker een miskraam krijgen dan ze denken... Als je namelijk zwanger probeert te worden, test je vaak al heel vroeg.. En dan ben je zwanger en na een paar dagen word je alsnog ongesteld... Heel veel vrouwen zijn weleens een paar dagen later ongesteld zonder te testen en gewoon in de veronderstelling dat ze wat verlaat zijn... Wellicht hebben ze dan ook een miskraam gehad zonder dat ze dit weten... Dus die hele vroege miskramen kun je ook zien als wat verlaat ongesteld worden...
@Jennah1989, 13 keer??! dat is heftig zeg!! Kweet niet wat ik zeggen moet... Pech is zo nietszeggend... Je wilt een antwoord op het waarom, of niet? @lovemy2kids, wat je ze schrijft is waar, maar het gevoel en de beleving die ik ervaar, al vanaf een week voorafgaand aan mijn nod, de dag waarop ik kan testen, blijft wonderlijk! Er groeit vanaf dat moment wel "iets" in mijn buik. "iets" dat als alles goed is, wel een kindje kan worden! "iets" dat nodig is om een gezond kindje te laten ontwikkelen... Het "iets" is alleen van zoveel factoren afhankelijk... Ik vind het te kort door de bocht om te schrijven dat hele vroege miskramen gezien kunnen worden als wat verlaat ongesteld worden!! Als je later dan normaal echt ongesteld wordt, was er nooit een begin van leven in je buik. Had je nooit een positieve zwangerschapstest in handen kunnen hebben!! Er is een verschil tussen wetenschap en gevoelsleven. Ik hoop dat terwijl je schreef wat je schreef, rekening hebt gehouden met en respect hebt gehad voor de gevoelens van anderen, die wellicht anders zouden kunnen zijn dan die van jou. Wat is jouw ervaring met vroege miskramen?
Ik houd altijd rekening met andere, althans dat probeer ik zo veel mogelijk te doen.. Ik heb 1 miskraam gehad, met 7 weken...ook vroeg... Maar wat ik met mijn vorige verhaal probeerde te vertellen was dat ik heel goed begrijp dat het voor jou als persoon als iets ergs ervaren wordt en als miskraam... Maar in mijn belevenis zijn doktoren vaak wel nuchterder en minder gevoelig en zij zien dit waarschijnlijk eerder wel als een verlate ongesteldheid in plaats van een miskraam... Waardoor zij het misschien niet echt als 5 miskramen zien... En vandaar hun opmerking "domme pech" in plaats van iets medisch mis... Toen ik mijn miskraam kreeg werd er ook heel nuchter over gedaan door de dokter... Ook tijdens mijn 2de zwangerschap toen ik bloed verloor en helemaal in paniek de huisartsenpost belde, zeiden ze: tja, kan niks zijn kan ook betekenen dat je ongesteld gaat worden... Ik huilen en roepen: maar ik ben zwanger! En kreeg toen te horen: Die dingen gebeuren helaas mevrouw... Gelukkig was het toen niks...