Ik heb ooit een oppaskindje gehad als au pair, en zij begon op de leeftijd van 3,5 door te krijgen dat haar 'papa' geen papa heette, maar een naam had, en een achternaam. Nu heeft mijn dochter dat sinds een week al door, en zo ook een heleboel meer verbanden zoals 'papa is een meneer', 'oma woont bij de kraan' (zijn ze aan het bouwen), en het feit dat je woorden kunt inkorten, verkleinen, grappige naampjes maken van een naam, etc. Zo noemde ze het oppaskindje Kimberley meteen al 'kimberleytje'. Ze gebruikt ook opeens sinds een paar dagen van die bijdehandte opmerkingen als 'tuurlijk niet' of 'ik snap het wel hoor', en ook precies op het goede moment. Ze is ook opeens met letters bezig, zelf boekjes 'lezen' in een brabbeltaaltje, letters leren (puh, sss, tuh) en het idee dat je kunt schrijven en lezen met letters. Is dit normaal dat ze nu dat soort verbanden, verklein woorden en het begrip van woorden/letters al kennen en geïnteresseerd zijn daarin? Hoe doen jullie (bijna) 2-jarigen dat?
zo dat is wel snel zeg leana is iets jonger dan jouw kindje maar die is daar nog helemaaal niet mee bezig en boekjes gebruikt ze als vouwpapier of om te scheuren ik denk dat het ene kindje daar gewoon sneller in is dan andere kindjes
ZE is wel vroeg, maar je au pair kindje was daarentegen wel weer erg laat Thirza gaat wel redelijk met het gemiddelde mee geloof ik en die doet dat allemaal al een tijdje... (paar maanden, zo naar de 2,5 toe ofzo).
mijn zoon deed dat ook met de leeftijd van 2 jaar, op het kvd zeiden ze ook dat het wel redelijk vlot was.
Heel herkenbaar, mijn zoontje is op dit moment ook erg met verbanden en letters bezig. Ik denk dat het vrij normaal is, want bij zijn tweejaarscontrole vroegen ze of hij dat al deed. (Ik woon alleen niet in Nederland, dus ik weet niet wat het CB toetst.)
Ik sluit me hier bij aan . Onze dochter is niet heel snel- maar doet dit nu een paar maanden (tussen de 2,5 en 3 ergens).
Leuk om te lezen! Dan was mijn oppaskindje idd ook wel laat ja. Ik vond het verschil zo groot, maar dat klopt dan ook wel.
Ik denk ook dat dat voor het tweede jaar erg vroeg is hoor! En pas met 3,5 aan de late kant. Mijn dochter doet veel van de dingen die jij noemt nu of sinds een paar maandjes. Maar volgens mij nog niet voor haar 2e verjaardag. En 'men' vind haar qua spraak al best snel (maar ze praat vnl veel en duidelijk ).
Hier deed ze het iets na het tweede jaar, van wat ik lees iets vroeger dan 'gemiddeld'. 3,5 lijkt mij dan weer aan de ruime kant. Gisteren zei ze nog tegen papa die mij voor de grap een andere naam gaf: Neehee, dat is gewoon Natascha (achternaam) hoor! Haha, kleine wijsneus.
gentle@ jou kindje loopt met alles voor. praat als brugman dan is een logische volgende stap dat ze ook sneller is met verbanden leggen. ze zal overal wat sneller mee zijn omdat ze een voorsprong heeft met dit soort vaardigheden. 3.5 is zoals gezegd dan weer vrij laat. mijn zoon heeft een spraak taal/ begrip achterstand van ruim 10 maanden. hij zal dus ook pas na zijn 3 beginnen met dit soort dingen denk ik.
Tis zeker vlot hoor vind ik. Tygo kent onze voornamen wel. Als ik vraag hoe heet papa? zegt hij zijn naam. En noemt hem ook vaak bij voornaam. Tygo leest wel boekjes alleen maar dat zijn plaatjes boekjes dus hij benoemd de plaatjes voor zichzelf. Sommige verbanden kent hij, bv. dat opa vogels heeft maar niet zo goed als Julia het al kan.
Mijn zoontje is ook zo.. Een voorwaarde voor deze ontwikkeling is dat ze goed kunnen praten en dat doen veel kinderen met 2 jaar nog niet. Dan kennen ze de verbanden misschien wel maar kunnen ze nog niet uiten. 3,5 jaar is wel weer aan de late kant. Zoonlief wordt over 2 weken 3 jaar en het afgelopen jaar is gewoon in hetzelfde tempo door gegaan. Niets aan de hand verder.. gewoon lekker veel naar buiten en de dingen stimuleren waar de interesse duidelijk wat minder ligt (in ons geval buiten spelen, fietsen) Als ze goed verbanden kunnen leggen e.d zijn dingen als zelfstandig uit en aankleden, zindelijk zijn, zelf wassen en tanden poetsen (napoetsen nodig tot 10 jaar!) handig. Helpen met de tafel dekken etc. Dit zijn gewone dingen die toch vaardigheden vragen die bij de ontwikkeling passen.
veel kinderen van 2 jaar begrijpen zulk soort dingen, maar veel zijn nog niet taalvaardig genoeg om het ook uit te kunnen leggen. Daarom krijg ik ook veel ouders die zeggen: sinds hij beter praat snapt hij ook veel meer Dat snapte hij al langer, maar kon het dus niet zeggen. Ik herken het ook, nu is ze ruim 2,5 en zegt ze dingen als: tss(zucht) papa snapt er niks van! Dat als papa even doet alsof hij dom is, vindt ze een erg leuk spelletje. edit: sorry cygnet, zie dat jij iets soortgelijks al gezegd hebt.
Hier roept onze dochter ons al lang bij naam vindt ze op de een of andere manier grappig. Mijn naam spreekt ze foutloos uit terwijl de meeste kinderen er toch wel de tong op breken haha. Dus hier had ze ook al heel snel door dat papa, mama, opa en oma ook een naam hadden. En ook verkleiningen maakt ze al een hele tijd maar ook hier een rappe tante hoor met alles praten, begrijpen en vooral bijdehandte opmerkingen haha Vanmorgen ging ze op het potje had ze over de rand geplast kijkt ze naar mijn man zegt "lieke is een beetje dom" haha
Ja, dat lijkt wel te kloppen van die taalontwikkeling. Oppaskindje was 3 talig en liep daardoor iets achter qua spraak. Ze begon toen idd net wat meer zinnetjes te praten, dus misschien wel logisch dat ze het toen opeens door had op deze manier! Ze lijkt idd bereslim omdat ze zoveel kan vertellen! Chantal, hahaha, Lieke is een beetje dom, zo grappig dat ze zelf dat soort conclusies kunnen trekken uit hun gedrag. Julia zit hier net al een hele poos te proberen op een heel klein randje van de bank te gaan zitten, en opeens zegt ze: 'Past het?'
Hier gaat het nu ook redelijk snel. Ze 'leest' haar knuffel wel eens voor zoals wij haar voorlezen. Ook vindt ze het schrijven en lezen van haar eigen naam geweldig. Ze kan het nog wel niet, maar probeert de letters wel na te maken. Ze zegt soms 'echt niet' als ik vind dat het 'echt wel' moet. En ze vertelt me ook dat ze weer uit mijn beker mag drinken als mama's lipje beter is (heb een koortslip). Dus ook hier beginnen allerlei verbanden te komen. En begint het eigen willetje nog sterker naar voren te komen.
Hier ook een zoontje dat met praten supersnel was, dus ook dit soort dingen al kon vertellen voor zijn 2e jaar. En nu is het sinds een paar maanden nog leuker, als ik zeg dat ik even naar mijn moeder ga tegen mn ex, dan is het "oh, gaan we naar oma?" Hij weet precies wie mijn vader, moeder en zelfs broer en zus zijn. Hij weet ook dat ik de tante ben van zijn nichtjes etc. Van de week vertelde de oppas ook weer iets leuks, ze waren onderweg naar de winkel en Jayro wilde graag een zaklamp om de spoken 's nachts weg te jagen (geen idee hoe hij daarbij komt) dus de oppas vraagt of hij wel geld heeft. Jayro bijna verontwaardigd: "Nee joh, ik krijg toch nog geen zakgeld!" Hoezo verbanden leggen haha en ik heb het ook echt nog nooit over zakgeld gehad, waarschijnlijk heeft hij er iets over op tv gezien ofzo.. Dusss bereid je maar voor