Wat is precies het probleem? Wat heb je al geprobeerd? Ik laat mijn dochter ook niet huilen, vind ik niet nodig...
Alternatieven vraag je om... Die zijn er genoeg... Ik heb zelf ook wel van alles geprobeerd, vooral Jayro was en is een slechte slaper. Kenji is juist heel makkelijk daar in dus daar ga ik anders mee om. Kenji haal ik er bijvoorbeeld zelfs uit als hij huilt omdat hij niet wil gaan slapen, dan neem ik hem even mee naar beneden, laat hem even tot rust komen en na 5-10 minuutjes opnieuw naar boven.. Dit herhaal ik zelfs 2-3 keer als het moet.. Die slaapt pas als hij echt moe genoeg is.. Maar 9 van de 10 avonden gaat hij direct slapen. Jayro was lastiger, die wilde eigenlijk nooit slapen en als hij net sliep werd hij al weer wakker.. Altijd zo geweest. Tot een jaar bleef ik er bij, kreeg hij flesje in zijn bed tot hij in slaap viel. Daarna liet ik de deur open en ging ik was vouwen ofzo. Dan viel hij vanzelf in slaap. En lukte het echt niet dan ging ik boven tv kijken en mocht hij bij me liggen. Blijkbaar had hij dit nodig. Dan tilde ik hem daarna naar zijn eigen bed. Sinds hij 1,5 was ging hij uit zichzelf makkelijker slapen, de avonden zijn nooit meer een probleem geweest. Wel werd hij nog vaak wakker en nog steeds... en dan probeer ik dat hij weer gaat slapen... Zo niet, dan slaap hij ook nog wel eens bij mij in bed. Rondom de bevalling van Kenji sliep Jayro juist supergoed maandenlang Ik ben thuis bevallen en Jayro heeft overal doorheen geslapen. Laatste maanden wordt hij wel weer af en toe wakker, maar ach dat vind ik zelfs wel gezellig af en toe Ik vind het veel fijner zo, zonder stress, gewoon relaxed.
Het ligt er bij ons vooral aan wat voor soort huiltje het is je hebt een huiltje die een beetje zeurderig is daar reageer ik niet op, een huiltje met weinig kracht...en een giga harde gillende huil ik reageer meestal alleen op de laatste bij die andere huiltjes duurt het een minuut en dan is hij ff stil en dan wee een paar snikjes en is het weer stil en dan valt hij weer weg...ik denk dat je moet proberen om de huiltjes te herkennen?
Ieder kindje is anders en iedere moeder is anders, dus je moet iets zoeken wat voor jullie beide werkt. Ik weet dat veel mensen het er niet mee eens zijn, maar ik laat mijn zoontje wel huilen (natuurlijk niet overstuur maar zijn inslaaphuil), dit is de beste manier en het enige wat helpt om hem in slaap te krijgen (en geloof me, ik heb echt van alles geprobeerd). Ik volg niet de 5 min regel, want zoals ik ook al bij iemand anders las, houd ik hem door deze prikkels daarmee alleen maar wakker, zo ook met troosten etc. Toen ik dit nog deed sliep hij absoluut niet, of iig te weinig want hij was de hele dag mopperig en huilerig. Dus afhankelijk van het soort huiltje laat ik dit best even gaan, hiermee volg ik Ria Blom en "mag" het 2x 30min duren (mits niet overstuur met pauzes), dus na een pauze opnieuw beginnen met tellen. In het begin duurde het inslapen aanzienlijk langer dan nu, nu vaak nog geen 5 min. tenzij de kleine echt moe is van een dag met weinig slapen, dan duurt dit dus weer langer. Als hij moppert ipv huilt met pauzes laat ik hem ook liggen en vaak slaapt hij dan binnen 20 min. ook weer zelf in. Weet je zeker dat je hem niet wakker houd met troosten? Als laten huilen niet bij je past kun je misschien bij hem blijven tot hij wel slaapt, niets zeggen, het sober houden, en af en toe een aai over de bol of het buikje? Succes!
Ik herken zijn huiltje wel. Dat is het, ik-heb-de-ergste-moeheid-weg-geslapen-en-wil-spelen-huiltje. Maar ja, om daar nou midden in de nacht aan toe te geven vind ik ook niet echt wat.
Wat je ook doet: houdt het minstens twee weken vol. Na een week zou je al wel wat verbetering meten zien. Maar doe niet drie dagen het één en dan weer twee dagen het ander, want dat werkt zeker niet.
ik ben ook niet van he laten huilen maar bij mij was dit ook het enige wat werkte. En ja als je kindje 16 uur per dag huilt dan ben je er op een gegeven moment wel klaar mee, geloof mij. mamaloe 45 x 5 minuten is bizar. En volgens mij ook niet de bedoeling van de 5 minuten regel. Volgens mij is het eerst 5 minuten en dan 10 minuten etc. En je moet aan allerlei andere voorwaarden ook voldoen (niet praten enzo) Open even een topic in de lounge of iemand de babyslaapgids voor je heeft (is een digitaal boek). Daar staat ie duidelijk in uitgelegd. Ik vind het eigelijk een onding. Want het liefst laat ik mijn kids helemaal niet huilen (en dat is na die ene keer ook niet meer nodig geweest) maar het werkte dus wel...
Ik vind "regels" altijd zo overtrokken... Ieder kindje is anders en ieder kindje heeft een andere aanpak nodig. Mijn dochter huilt nooit. Af en toe jammert ze wat als we haar op bed leggen. De pauzes worden dan al snel langer en na 5 minuutjes is het stil. Zo niet, dan haal ik haar gewoon weer uit bed. Vorige week kon ik haar iedere avond weer uit bed halen, het werd steeds toch huilen. Nu blijkt dat ze oorontsteking heeft. Arme ding had gewoon veel pijn! Dochter van m'n zus is een echte huilbaby. Die kun je wel weer uit bed halen, maar daar wordt het alleen maar erger van. Ze heeft het gewoon nodig om flink te janken voor ze in slaap kan vallen. Dus tja, doe wat jezelf het best lijkt en probeer je erbij neer te leggen. Dat maakt het makkelijker voor jezelf. Succes en sterkte ermee!
Wij hebben het ook gedaan en na 2 dagen, 2 uur huilen/jammeren 's nachts, sliep ons ventje door!!! Ik was zooooo blij Helaas werd ie twee weken later ziek en hebben we hem weer eruit gepakt en bij ons gelegd, germmm met z'n snotneusje en tja toen waren we terug bij af. Moet ook eerlijk zeggen dat ik me er achteraf toch niet zo goed bij heb gevoeld en het dus liever geen tweede keer wil doen! Ook al werkte het bij ons dus heel snel! Ben zelf ook ten einde raad, vanacht van 00.00 tot 06.30 met hem opgezeten!!!! Zolang hij in onze armen ligt is het goed maar als we hem overdragen naar zijn bedje kunnen we weer opnieuw beginnen
Tja, aan mij heb je niets . Ik laat haar niet huilen. 1x toen ze opgenomen was in het ziekenhuis me over laten halen en ik vond het verschrikkelijk. Okee ze viel in slaap na 5 minuten, maar ik denk dat ze het opgaf omdat niemand kwam ... Onze dochter slaapt ook vaak niet zo snel in. Zodra ze begint te huilen ga ik na haar toe, speentje opnieuw in, knuffel evt slokje water en weer weg. Dit herhaal ik overdag maximaal een half uur, meestal is dat voldoende en anders neem ik haar weer mee naar beneden en probeer het later weer. 's avonds is het niet nodig dan slaapt ze wel. Als ze huilt heeft ze me nodig denk ik en daar geef ik dan ook aan toe. Als ze ouder wordt is het misschien anders maar nu weet ik zeker dat ze niet huilt om mij te manipuleren.
Dit doet me denken aan de methode van Ria Blom om kindjes overdag langer te laten slapen. Die hebben wij toegepast toen ons meisje precies zo huilde als jij beschrijft na 45 min slapen overdag, terwijl ze echt nog moe was en meer nodig had. Die methode gaat er om je kindje te leren langer rust te nemen, en dan moet je er juist voor zorgen dat hij niet overstuur raakt, dus helemaal niet laten huilen, maar wel langer rustig in zijn kamertje, of beter nog bedje blijft. Als je dat consequent volhoudt, komt de slaap wel weer. Misschien werkt dat voor jullie ook wel in de nacht. Ik ben er toen een week mee bezig geweest bij elk slaapje overdag, heel pittig, maar ze ging absoluut langer en makkelijker slapen daarna. Als je meer wilt weten over het hoe, lees het boek of misschien kun je het hier van iemand overnemen. Ik heb er vorig jaar veel over geschreven in topics, daar kun je ook op zoeken, maar ik weet het nu niet meer zo goed uit te leggen denk ik.
5 minuten regel heb ik heel lang volgehouden. Duurde meestal 1 tot 1,5 uur voordat hij weer sliep. Hij was toen een mnd of 10. Hij had nog nooit echt doorgeslapen. Nadat we hem 1 nacht bijna een uur hebben laten huilen (schaam) gaat het een stuk beter. Zodra hij huilt ga ik nog 1 keer naar hem toe en daarna niet meer. Nu slaapt hij binnen 5 minuten en hij slaapt sinds een week of 2 ook regelmatig door
Er zijn verschillende varianten: - Altijd om de ... minuten gaan. (Wij kregen bij het cb bij een maand of 10 het advies om de 3 minuten te gaan. Bij oudere kindjes kun je er 4 - 5 - ... minuten van maken. Hooguit 8, zei de cb-arts bij ons geloof ik. Maar je houdt dus altijd dezelfde tijd aan en rekt die niet op. - De eerste nacht ga je om de 3 minuten, de volgende nacht om de vier, de nacht erna om de vijf etc. Dus per nacht bouw je op. - Je begint elke keer met een korte tijd. (bijv. 3 min) en dade tweede keer 6 minuten, dan 9 enzovoorts; dus dan ga je elke keer opnieuw de tijd iets langer maken. Dus wat de tijden betreft valt er wel wat te kiezen. Verder geldt bij deze methode altijd de 'regel' dat je het kindje wakker op bed legt en niet oppakt. Tenzij er een luier verschoont moet worden ofzo hè. Dat doe je natuurlijk wel gewoon. Maar als het huilen echt is omdat het kind niet wil slapen / aandacht wilt, dan pak je het niet uit bed. Volgens onze cb-arts leer je je kind dan juist een negatieve associatie bij het bed. "Zie je wel, ze komen met pakken / troosten dus het is niet goed in bed." Ik weet niet of het echt zo werkt. Maar wij pakken onze zoon niet meer uit bed als hij huitl (behalve als hij ziek is, vieze luier heeft of voldoende geslapen heeft.) En sinds een paar weken gaat hij regelmatig vrijwillig naar bed. Terwijl we hem voorheen niet eens op zijn rug konden leggen omdat hij dan al overstuur raakte. Belangrijkste is dus wakker wegleggen en niet uit bed pakken. Verder zorg je ervoor dat als je binnenkomt dat het alleen maar een korte check is. Je bent binnen 30 seconden weer buiten. En je doet dan elke keer hetzelfde. Bijvoorbeeld aai over de bol, welterusten zeggen en wegwezen. (ondertussen heb je dan gelijk even geroken en de temperatuur gevoeld.) Ik zei er ook nog altijd bij dat papa of mama in de buurt is en zo weer terugkomt. Tja, en dat dus consequent volhouden als dit de aanpak is waar je voor kiest. De eerste 2-3 nachten zijn zwaar, meestal zie je daarna al verbetering. Na een week moet je echt al verschil merken, maar dat wil niet zeggen dat je na een week klaar bent. Onze cb-arts zei dat het uiterlijk met twee weken moet werken als je consequent bent. Mestal gaat het (veel) sneller. Maar zoals al eerder gezegd; als je kindje daana door ziekte of tandjes ofzo 's nachts weer meer aandacht nodig heeft, ben je vaak weer terug bij af. Want dan ga je toch weer troosten natuurlijk! Deze methode werkt alleen als er verder niets aan de hand is.
Bij onze eerste hebben wij de kleine veel te lang laten huilen. Er zat ook niet veel verschil tussen overstuur huilen en gewoon huilen. Nu bij de tweede doe ik dat niet meer. Het verschil is ook beter te horen en dus laat ik ze wanneer ze wat jengelt even liggen. Wordt het geluid harder, dan haal ik haar er even uit.
Tsja ik doe dan niet zo moeilijk, leg dochterlief lekker naast mij (en de borst) neer en we tukken allebei lekker verder. Word ik halverwege de nacht nog een keer wakker voor een voeding dan leg ik haar daarna wel weer in haar eigen bedje (meestal gaat het dan wel goed). En anders slapen we lekker samen verder.... samen hele nachten opblijven is mijns inziens niet de oplossing, niet fijn voor haar, niet fijn voor mij! Verder ben ik het met Meijke eens, ze huilen niet om te manipuleren...
Ja, hier ook een Ria Blom mama. Ik heb nogal temperamentvolle kindjes De oudste was een echt huilbaby, waarschijnlijk ook omdat ze prematuur was en geen speentje kon hebben. Toen we haar uit het ziekenhuis meekregen duurde het welgeteld 1 week voordat ze minimaal zo'n 15 uur huilde per dag. Kon niet getroost worden. Het was wel even pittig om erdoor te komen, zoals babel ook al zegt, maar met regelmaat en inbakeren kwamen we een heel eind. Mijn zoontje is iets rustiger maar daar volgen we ook dat ritme. Doe waar je je goed bij voelt, ik heb de regelmaat en slaap wel nodig (vind het al erg genoeg dat hij nachtvoedingen blijft vragen met bv )