Wie heeft de 5-minuten-regel vol gehouden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamaloe26, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wat ik heb geleerd van mijn kraamverzorgster was, dat als er pauze zit tussen het mopperen, je er beter niet heen kan gaan. Want de kans is aanwezig dat ze zichzelf in slaap aan het mopperen.huilen zijn.

Als je er dan wel heen gaat, stoor je ze dus.

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Sorry maar vind dit een beetje overdreven.. Een kind constant bij je nemen en hem onthouden van zijn slaap dat is beter wou je zeggen???

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hebben jullie die richtlijn van Ria Blom eigenlijk al wel eens doorgelezen? Die mag alleen toegepast worden bij kindjes die excessief huilen (vanaf 150min per dag), niet in de kraamtijd, niet als er een lichamelijke oorzaak is voor het huilen, niet als kindje wel gewoon vrolijk is en goed ontwikkelt en eigenlijk ook pas wanneer moeder en kind geen goede relatie meer lijken te kunnen opbouwen met elkaar.

Als een kraamverzorgende adviseert om je kindje zichzelf in slaap te laten huilen, gaat zij dus de fout in!
    Er zijn redenen waarom de richtlijn niet algemeen mag toegepast worden, het is een noodmaatregel!

Dus ja, ik begrijp dat je je kindje laat huilen als je bang bent dat je hem anders iets gaat aandoen.
    Maar die situaties zijn (gelukkig!) zeldzaam...
    De mensen die hun kind laten huilen, helaas niet zo zeldzaam.

4. Elke1984

Er zitten toch altijd pauzes in huilen? Je moet toch ademen? Of begrijp ik dit nu helemaal verkeerd?

5. adi

adi Niet meer actief

Elke.... Laat maar... Mijn maag draait altijd om bij dit soort verhalen

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Had er even bij moeten zetten, dat we het toen hadden over huilen van babies in het algemeen.
    En met pauzes bedoel ik dus langer dan 5 sec. maar echt 5 minuten ofzo.

En ik volg verder geen richtlijn of advies van 1 of andere schrijver.
    Ik volg mijn eigen gevoel hier in :D
    Dus nee, ik heb de richtlijn van Ria Blom helemaal niet gelezen ;)

Mijn jongste hoorde ik net ook door de babyfoon...ze was meer geluid aan het maken dan aan het huilen, ben er niet heen gegaan en ze is nu gewoon stil.

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Welk soort verhaal?

8. Elke1984

Dus als jouw baby huilt, zeg jouw gevoel niet dat je ernaartoe moet? Of onderdruk je dat gevoel dan?

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    he?!

Geluid produceren betekend niet meteen huilen....ik maak daadwerkelijk onderscheid tussen mopperen en huilen.
    Bij mopperen laat ik haar inderdaad even, gaat het mopperen over in huilen, dan ga ik kijken wat er aan de hand is:
    Pijn, schone luier, warm, koud.
    Is dat het niet....tja troosten en terug leggen.

Wil jij dan zeggen dat je bij elk kikje polshoogte gaat nemen? Lijkt me ook niet helemaal gezond namelijk

10. Elke1984

Neenee, ik heb het hier wel over huilen (of mama roepen :D) maar ik denk dat er hier vaak serieuze interpretatieverschillen over huilen zijn. Als het klinkt alsof hij ontevreden is (om welke reden dan ook) ga ik naar hem toe.

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    En even een aanvulling...het gaat hier niet om pasgeborenen he!
    Het gaat om babies die ouder zijn dan 6 maanden!

Onder de 6 maanden huilen babies vooral omdat ze iets niet fijn vinden, na 6 maanden gaan ze ook huilen als ze iets willen, maar het lukt niet of het zint ze niet. En daar zit het verschil in, en dus ook: wanneer laat je een kindje huilen en wanneer niet.

Dus als de jongste aan het mopperen is...dus niet huilen in de zin van dikke tranen ;), dan ga ik er niet heen.
    Maar is ze aan het huilen, dus echt snikken, dan sta ik daar binnen 10 seconden. ;)

Maar ik denk dat je als moeder zijnde wel een huiltje herkent :D

12. Elke1984

Bij jou misschien wel maar ik lees hier hele andere dingen.

13. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Mijn baby van minder dan 6 maanden huilt wel langer hoorr...
    Anders had ik nu opgenomen geweest!

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.981
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Elke; je reageert nu een aantal keer op deze manier. In dit bericht heb je het over een klein baby'tje en in je laatste bericht geef je aan dat het je vooral gaat om kinderen onder zes maanden. Ik ben de ondercshriften van de reageerders hier eens gaan bekijken, maar het zijn vrijwel zonder uitzondering mama's met kinderen van 6 maanden of ouder. De meesten zelfs mee dan 9 maanden of een jaar.

Ik snap dus ook niet helemaal waarom je zo heftig reageert. E manier waarop jij je uitdrukt en vooral de emoticons die je vaak gebruik, komen op mij meer over als "stoken" dan echt een serieuse reactie.

Jij laat je kind niet huilen. Prima, jouw keus. En zeker de eerste maanden sta ik 100% achter je. Maar ik vind het wel heel vervelend dat jij jouw manier van opvoeden zo weergeeft, dat je suggereert dat het kindermishandeling is als mensen op een andere manier opvoeden dat jij. Dat is -zeker in dit topic, zie mij eerste alinea- volslagen overtrokken.

Nogmaals: niet alle kinderen reageren goed op troosten. Kinderen zoals mijn zoontje kunnen niet getroost worden (wurmt zich van schoot), slapen alleen maar slechter als he troost en gebruiken huilen geregeld wel om hun zin te krijgen. (Als ik hem de iPad of een bos huissleutels geef is hij onmiddelijk stil. Dan is er echt geen "ramp" aan de hand hoor!)

15. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Bedankt voor alle reacties.
    Het was niet mijn bedoeling om een discussie op gang te brengen met het openen van dit topic, maar ja dat heb ik niet in de hand.

Na alles gelezen te hebben en zelf natuurlijk veel nagedacht, hebben ml en ik besloten de 5-minuten-regel niet toe te passen.

Elke, ik begrijp je standpunt en vind het ook prima als je die uitdraagd. Wat ik wel wat jammer vind is dat je niet met alternatieven komt. Niet laten huilen prima, maar je post niet wat ik dan wel zou moeten doen.

16. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Mamaloe: denk je dat jou kindje huilt omdat er wat is? Of lacht hij als je bij hem komt?
    Wat is de reden dat jullie het niet gaan doen? Dan modder je net zolang aan totdat je het wel een keer gaat doen.
    Dat hebben wij nl tot anderhalf jaar gedaan. En toen was de maat vol. Ik was toen weer zwanger en kon het niet meer opbrengen dag en nacht met hem te lopen.
    Hadden we het maar eerder gedaan!

17. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier hetzelfde! Tja, de eerste 2 mnd alles geprobeerd, als niets werkt alleen laten huilen, dan ben je er zo klaar mee. Ik zat zelfs tegen een depressie aan te hikken... En idd er is iets aan de hand als hij huilt, hij is moe en wil slapen dus ik doe wat hij vraagt en leg hem op bed waar hij dan nog even huilt een min. of 5 dus geen uren! Als hij tussendoor wakker wordt laat ik m ook nog even huilen dan slaapt hij vaak zelf weer verder. Als ik dan ga kijken wordt hij alleen wakkerder en is hij totaal niet uitgerust, dus ik doe wat voor mijn kleintje het beste is. En dit is begrijpelijk voor ieder kindje weer anders!

18. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    HIer preceies hetzelfde! Alleen ik heb flink in een pnd gezeten.. Mijn ouders hebben 5 weken voor hem gezorgd.. Daar was niks aan de hand. Huilde helemaal niet. Ja af en toe de eerste dagen!
    Ik wist niet meer wat ik er mee aan moest.. En ben echt jankend naar mn ouders gegaan. Dan maar langer laten huilen hoor. Hij weet dat toch niet meer.

19. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Gevoelig onderwerp altijd. Wij hebben echt de hele medice molen doorlopen met onze dochter. Een enorme huilbaby maar er is nooit wat gevonden. Behalve de momenten dat ik het echt niet meer trok heb ik haar niet laten huilen. Wij konden en kunnen het gewoon niet. Tot het moment dat ze in haar bedje wegdook als we haar wilde pakken. Deden we het toch sloeg en beet ze ons. Toen moesten we wel. Het inslapen was met 2x 5min huilen gedaan. Het doorslapen gaat nog niet. Ik denk dat ik haar dan langer zal moeten laten huilen maar kan het niet! Met als gevolg dat ze overdag vaak erg moe is. Lastig hoor! Zou zo graag willen dat het niet nodig is. Ze huilt ook niet zomaar maar krijst zo hard dat de buren klagen. We gaan het straks met een peuterbedje proberen door er met het logeerbed naast te slapen!

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    @Noukie: Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar als alle signalen er zijn dat je haar misschien zou moeten laten huilen, waarom doe je het dan niet?

Deel Deze Pagina