Wie heeft de 5-minuten-regel vol gehouden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamaloe26, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Hier die regel nooit geprobeerd. Ik laat mijn kindjes niet huilen. Mijn oudste heeft heel veel gehuild, was een echte huilbaby, maar ik liet hem niet alleen.

Doe ik gewoon niet, bij 1 week niet en bij 14 maanden nog niet. Huilen is het enige communicatiemiddel van baby's, dat ga ik niet zomaar negeren.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nee hoor, je bent niet de enige! Bij de oudste ben ik wel eens in de tuin gaan zitten met een kopje koffie, terwijl ze boven lag te krijsen.
    Soms is het even beter om op adem te komen....

Bij de jongste heb ik het gelukkig (nog) niet nodig gehad ;)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Dat snap ik nu niet. Dan kun je toch onmogelijk lekker rustig een kopje koffie gaan drinken als je kleintje zo huilt? Voel je dat dan niet door je hele lichaam?

4. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    lekker rustig niet nee,,en ja ik voelde het in elke vezel...maar wat was ik daarna rustig en zij had daar ook profijt van..

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Ja, ok, dan was het dus puur en alleen om zelf te kalmeren zodat je er daarna weer voor haar kon zijn zeg maar?

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Natuurlijk niet! Maar wel om zelf even tot rust te komen!

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Precies! Helemaal als je alleen thuis bent, dan werkt het gewoon niet als je zelf gestrest bent. Kindjes voelen dat echt wel aan..die van mij wel, en raken alleen maar meer overstuur.

8. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja... Ik ben ook maar een mens en heb een spanningsboog. Zeker net na een bevalling.
    Maar goed, ik geloof niet dat ik verantwoording hoef te af te leggen ;)

Overigens heb ik vlak na die bewuste dagen de draagdoek ontdekt. Kan t iedereen aanraden!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Nee, je bent zeker geen verantwoording schuldig, maar nu snap ik het wel.

Eerder leek het alsof je echt gewoon lekker een kopje koffie ging zitten drinken terwijl je kindje boven lag te krijzen.

10. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    nee joh! ik kan pas ontspannen als het stil is haha..

11. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Je ben zeker niet de enigste!! Ik heb vaak de afzuigkap aangezet omdat ik letterlijk gek werdt.
    Heb zelf een vriendin die is ook echt buiten gaan staan zodat ze 10 minuten het huilen niet hoorde. Even tot adem komen!

12. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik had daar altijd hele erge moeite mee, ik ben gaan inbakeren en toen viel die heel makkelijk in slaap.
    Daarvoor is jouw kleintje dus te groot.

Uhh. Hij huilt nu ook wel eventjes als die in slaap wil komen, geen idee hoelang dat duurt. Misschien ook wel 5 minuten.

Succes ermee, is nooit leuk!

13. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Staat ook echt in de boekjes (iig de boekjes die ik heb) dat als je zelf te gestrest bent je even moet kalmeren, bijvoorbeeld een kopje thee drinken. Maar idd echt ontspannen kun je pas als je kleine tevreden (en dus stil) is. En als er gehuilt wordt eerst even goed luisteren naar het huiltje omdat je dan steeds beter de huiltjes gaat herkennen.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik geloof inderdaad wel dat kinderen slecht gehumeurd raken als je zelf niet lekker in je vel zit. Ik sta nu 11 jaar voor de klas (meestal bovenbouw) en juist op die dagen dat je zelf ziek-zwak&misselijk bent, zijn de leerlingen strontvervelend, haha. En ik merk dat nu thuis ook. Als ik op een dag doodmoe ben en de minuten aftel tot het middagdutje, zodat ik zelf ook even kan slapen, dat blijft zoonlief maar huilen, jammeren en dreinen. En is hij vaak ook sneller wakker dan normaal. (Lig je zelf net op bed, wordt hij alweer wakker.) Terwijl op dagen dat ik zelf fit ben en nog even lekker naar de kinderboerderij ofzo wil na het middagdutje, ja: dan slaapt meneer ineens van 1 tot 4. ;)

Lastig eigenlijk wel, want als je kind al een tijd slecht slaapt ben je vaak zelf ook moe en minder fit en juist daar wordt je kindje ook weer minder gezellig van. Zo houd je elkaar dus bezig. Daarom vind ik het ook echt heel belangrijk om de "nachtdienst" echt goed te verdelen met mijn man. En ook eens een dagje de kleine thuis te laten bij manlief en zelf iets te gaan doen met een vriendin. (Of andersom natuurlijk: ik thuis en hij de hort op.) Dan kun je om de beurt weer even bijtanken.

15. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Sinds ik weet dat zij echt niet zomaar huilt( zoals helaas veel ouders denken). Ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen haar te laten huilen. (afgezien van een enkele keer de nodige 10 minuten om mijn eigen batterij op te laden, met moeite) Vandaag ook weer: ogenschijnlijk huilen zonder reden, zie ik in haar nek ineens een flinke huiduitslag opdoemen.. hele rug zat onder. Naar de huisarts; niets ernstigs, maar het zal vast jeuken.

Stel nou dat ik had gedacht 'laat maar huilen' dan had dat arme schaap daar gelegen met al die kriebeltjes... En zo heb ik al eens een onverwachts (want net verschoond) volle luier aangetroffen, te strak zittend sokje etc etc etc....

16. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik moet zeggen dat ik die 5min regel volgens mij helemaal niet ken! Ik kan wel de huiltjes van mijn zoon uit elkaar halen en sta echt niet direct boven z'n bedje als hij huilt! Huilen mag en sommige baby's huilen ook omdat ze bepaalde nieuwe ervaringen aan het verwerken zijn. Ik weet dat mijn zoontje soms huilt 's nachts omdat hij dan z'n vingers niet snel genoeg kan vinden, dan huilt hij even en zodra hij ze heeft is het klaar. Ik ga dan echt niet naar hem toe tenzij het zo'n 10 min duurt of hij wat gefrustreerder gaat huilen. Elk kind is anders en elke ouder ook. Dat de 1 direct naar haar zoon/dochter toe gaat bij elk huiltje snikje of wat dan ook vind ik zelf niet goed. En daarom doe ik dat niet maar zou mij toch een rot zorg zijn wat een ander doet! Ik ken mijn zoon het beste en weet welk huiltje menens is en welke niet zo dringend zijn. En soms kan het gewoon niet anders dan dat hij even wat langer moet huilen!!!

17. mariafinn

mariafinn Lid

1 nov 2011
    37
    0
    0
    Wauw wat een verschillende reacties. Ik heb een geweldige zoon van negen en wat heb ik veel met hem rond gelopen omdat ik niet wist wat er was en ik hem niet kon laten huilen. Gevolg een erg oververmoeide baby. Nu heb ik na negen jaar een prachtige dochter en merk dat ik zelf veel zekerder ben en haar huiltjes heel goed uit elkaar kan houden. Wij zijn op zoek gegaan naar een methode die voor ons goed voelde. Ik heb toen een boekje besteld, "baby in een ritme". Hier staat heel veel informatie in over onrustige baby's en handvaten over hoe je naar een regelmaat gaat zonder huilen. Wij bakeren haar al vanaf week 4 ongeveer in en zijn sinds vorige week woensdag begonnen met de methode die in dit boekje staat. En jeetje wat gaat dat goed, het betekend wel dat je je baby even laat huilen maar ook dat je haar niet overstuur moet laten worden. Nu na 5 dagen valt ze bijna alle slaapjes zonder huilen in slaap. ( met huilen bedoel ik ook echt huilen en niet mopperen!!!). Het is echt een aanrader. Dit wou ik even kwijt en hoop dat mensen ipv wat niet werkt misschien kunnen opschrijven wat wel voor hun heeft gewerkt of werkt. Dat vind ik nl het fijne van dit forum dat er zoveel tips gegeven worden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs

18. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Even een up-date. Zoals ik al schreef hebben we toch besloten om de 5-min-regel of op een andere manier laten huilen toe te passen. Ik heb gezocht naar alternatieven en vond een paar bruikbare in het boek "lekker slapen zonder huilen". En gisternacht heeft ZL 7 uur :D achter elkaar geslapen zonder te hoeven huilen

19. Mir75

Mir75 Actief lid

15 okt 2006
    113
    0
    0
    Dit voelt voor mij tegennatuurlijk. Ik geloof dat de natuur ons heeft uitgerust met een perfect werkend moederinstinct, dat er juist voor zorgt dat we er gek van worden als onze kindjes huilen, zodat we ze in onze armen nemen. Zodat ze tot rust kunnen komen in een voor hen veilig voelende omgeving.
    In mijn optiek negeer je je instinct door de afzuigkap aan te zetten of weg te lopen. Ik vind het jammer dat we blijkbaar zover van onze natuur afstaan dat we zelfs oerinstincten die zo enorm sterk zijn willen negeren.

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    uhuh....;)

Deel Deze Pagina