Wie heeft de downsyndroom test gedaan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mijneerste1, 2 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Wij hebben de combinatietest wel laten uitvoeren, de eerste keer was ik 35, de tweede keer 37.
    Voor de duidelijkheid, de combinatietest bestaat uit het afnemen van bloed en het doen van een nekplooimeting bij een echo. Kan samengaan met de termijnecho maar de periode dat je een goede nekplooimeting kan doen heeft maar een kleine overlap met de periode van de termijnecho dus het is meestal een aparte echo. Dit levert samen gegevens op voor een kansberekening. De kans op een afwijking moet groot genoeg zijn om tot verder onderzoek (vlokkentest/vruchtwaterpunctie) te leiden aangezien dat een kleine kans op een miskraam kan geven. Pas bij dat onderzoek krijg je meer zekerheid.
    Wij hebben de test wel laten doen gezien mijn leeftijd en de overtuiging dat we de zwangerschap zouden laten afbreken bij zo'n zware afwijking. Tuurlijk kan je dat ook zien bij de 20 weken zwangerschap maar dan ben je al veel verder, wordt het dus moeilijker om de zwangerschap alsnog af te breken.

2. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Ik was 20 en kreeg in NL de nekplooimeting gewoon vergoed.
    Bij mij deden ze het vanwege mijn ziekteverleden met mijn nieren waar ik halfjaarlijks nog voor op controle ga. Mijn ziekte is 1 op de 100.000 per jaar dus wisten 20 jaar geleden niet wat ze moesten doen.
    Kreeg chemokuren, operaties, prednison 10 jaar lang, radioactiviteit en nog wel veel meer bende. Dus het zekere voor het onzekere genomen en de kans gaf aan dat het minimaaaaal zou zijn en heb een super gezonde dochter! :)
    Over 3 weken weer echo en weer vragen

3. life

life Niet meer actief

Ik heb wel de combinatietest gedaan, was in oorde 1 op 3100.
    Waarom? Omdat me vriend het graag wou weten om zo erop te voorbereiden. Ik had het liever niet had stress mee genomen voor mij.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij mijn eerste twee kinderen heb ik een combinatietest laten doen (kansberekening op basis van bloedonderzoek moeder en de dikte van de nekplooi van het kind). Ik was toen respectievelijk 35 en 37 jaar. Beide uitslagen waren goed en verder geen onderzoek gedaan.

Deze keer (40 jaar) heb ik uitgebreid DNA onderzoek laten doen (vlokkentest op kweek). Dit in verband met mijn leeftijd en de leeftijd van mijn man en het feit dat we al twee kinderen hebben. Deze willen we wel belasten met een broertje of zusje maar niet met een (bijvoorbaat bekend) ernstig gehandicapt broertje of zusje.
    De ingreep is spannend (en mogelijk gevaarlijk voor het kind), het wachten is spannend en gelukkig was bij ons de uitslag helemaal goed. Klein voordeel van de test. We wisten met 13 weken dat we een jongen gaan krijgen.

Als er geen aanleiding voor is in de familie en je bent beide jong, dan is er geen reden om onderzoek te laten verrichten (je moet het om die reden ook zelf te betalen). Je kunt altijd de combinatietest laten doen (risicovrij) maar het is van belang dat je samen goed afspreekt wat je met de informatie die je krijgt gaat doen.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, je kunt chromosoomafwijkingen niet zien in een echo.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Dit

Ze kunnen veel niet zien. Neem aan autisme je krijgt nooit geen 100 procent zekerheid. Tijdens de bevalling kan je kindje ook een hersenbeschadiging oplopen.

Bij de 20 weken kan gedaan het licht komen dat er een grote kans op down is. Met soft markers maar ook het uitblijven van alle softmarkers is geen garantie op een gezond kind.

Maar goed dat is de combinatie test ook niet. Heb het hier zien gebeuren 1 op 25000 kans en hun waren die ene

7. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke bedankt, ik dacht dat inderdaad al, maar een aantal mensen hier zeiden: nee, de test niet gedaan maar met de 20-weken echo is het kindje helemaal gezond verklaard, dacht ik dat je het misschien wel kon zien. Wij hebben de 20 weken echo al wel gehad en dat zag er allemaal goed uit, maar over wel/niet down is helemaal niet gesproken, wel andere afwijkingen (die er dus niet waren).

8. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Chromosoomafwijkingen kunnen ze inderdaad niet zien op een echo. Maar baby's met een chromosoomafwijking hebben vaak ook een aantal fysieke afwijkingen die wel op de echo gezien kunnen worden. Denk bijvoorbeeld bij Down aan een hartafwijking, verkleind neusbotje, nierproblemen, etc. Bij ons is geen enkele afwijking op de echo gevonden, en daarmee is de kans op een ernstig gehandicapt kindje door Down ook afgenomen. Maar zeker weten doe je het nooit; zelfs met chromosoomonderzoek kan je kindje een hersenbeschadiging hebben, of afwijkingen aan organen waardoor het gehandicapt is. Misschien is het ook maar goed dat we niet alles weten voor het kindje geboren wordt. Is mijn idee in ieder geval.

9. elcie

elcie Lid

7 feb 2013
    94
    0
    0
    Ik ben 22 en wij hadden het wel gedaan, achteraf vraag me af waarom. De zwangerschap was niet geplant en kwam er pas met 12 weken achter, dus we moesten snel beslissen en hebben we het wel gedaan, beetje overhaast denk ik. Want het is idd een kans berekening. De uitslag was goed (1 op 2400) en de nekplooi was geloof ik 2,3 mm. Maar later heb ik me er toch nog druk om zitten maken omdat ik op internet vele betere uitslagen zag.
    Maar we hebben een kerngezond dochtertje. Pas bij de geboorte viel er een last van mn schouder, toen we wisten dat ze kerngezond was.

10. rums

rums Niet meer actief

Nee, hebben wij niet gedaan. Het kindje was zoiezo welkom down syndroom of niet. En kans was ook heel klein ivm mijn leeftijd.

11. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Bij de eerste niet en bij deze tweede doen we het ook niet.
    Waarom niet?
    De kans is klein en al zou het wel zo zou zijn is het kind welkom en geliefd.

En daarbij zou ik het niet kunnen om de zwangerschap af te breken vanwege een kansberekening, en als er straks bij de 20 weken echo uitkomt dat de kleine niet levensvatbaar is wordt het een ander verhaal natuurlijk.

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Je kunt chromosoomafwijkingen inderdaad niet zien op de echo, maar een "probleem" met het neusbotje en een verdikte nekplooi wél. Dat zouden aanwijzingen voor een afwijking kunnen zijn. Het enige wat ze doen bij een 20 weken echo is kijken of je kindje, voor zover ze dat op die echo kunnen zien, op dat moment "gezond" is en hoe de groei e.d. ervoor staat :)

13. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook geen combinatie test laten doen. Kindje met Down is ook welkom. Op de echo 2 softmarkers nl.korte bovenbeentjes en verwijde nierbekkens. De verwijde nierbekkens zijn met 30 weken normaal. Bij de geboorte prima apgat score, kinderarts ziet niets. Na ongeveer 5 uur als ons kindje voorzichtig xijn oogjes open doet , vermoed ik Down . Wordt bevestigd door de kinderarts. Conclusie op de 20 echo kunnen ze niet zien of je kindje Down heeft hoogstens enigszins vermoeden. Na de geboorte kunnen ze het soms ook niet zien
    Maar wat ben ik blij met ons kleine bijzondere wondertje!!!

14. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Die kansberekening wordt gebruikt om te beslissen of je verder onderzoek laat doen, waaruit blijkt of er sprake is van een chromosomale afwijking. Pas daarna besluit je of je de zwangerschap laat afbreken.

15. Tieke007

Tieke007 Lid

27 mrt 2013
    48
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier in België wordt sowieso (indien je het wenst wss) getest op kanspercentage dat wil zeggen dat ze bloed afnemen en nekplooimeting. Indien daar de kanspercentage hoog ligt kan je kiezen voor waterpunctie of (iets nieuw) de NIPT test.

Dat eerste is een vrij groot risico voor de foetus, maar er is een tussenkomst van de zorgverzekering.

De NIPT test is nieuw en geeft voor 99% uitsluitsel of je kindje het syndroom van down heeft of niet, deze test is ook ZONDER risico voor de foetus! Het spijtige aan heel de zaak is dat hier de zorgverzekering hier niet voor tussenkomt, en de test kost 850 euro, dit vind ik absoluut schandalig dat hiervoor niet wordt tussengekomen!
    Vind dit echt onlogisch dat ze voor een test met risico wel tussenkomen en voor een test zonder risico niet!

Nu of je het wil testen of niet is voor iedereen persoonlijk, ook al beslis je om sowieso voor je kindje te zorgen, heb je toch recht om het te weten zonder hiervoor een risico te moeten nemen, sommige mensen wilen het mss wel weten om zich mss bereiden op de komst van kindje met het syndroom van down

Meningen zijn hierover zeer uiteenlopend! Bij mijn eerste kindje was ik 25 en heb ik de kanspercentage laten berekenen, deze was niet van toepassing om nog verdere tests te doen, nu ben ik 28 en zwanger van tweede kindje en bloed is net getrokken, binnen 3 weken nekplooimeting!
    Hopelijk met evenveel geluk dan vorige keer!

16. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Ik ben 21 jaar en heb een nekplooimeting en bloedonderzoek laten doen, dit ook omdat de gyn dit voorstelde omdat het hier vrij standaard is. En waarom ook niet... Het had geen risico's voor ons kleintje dus het stoorde me niet. Dan wisten we ook ineens hoe groot het risico zou zijn. Al had ons kleintje altijd welkom geweest hoor :D!

17. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    De test wordt in de topictitel ten onrechte 'downsyndroomtest' genoemd. Dat komt denk ik deels door de voorlichting, iedereen gaat ervan uit dat die combinatietest vooral bedoeld is om Down vast te stellen.

Maar de test gaat óók over de levensbedreigende trisomieën 18 en 13. Ik heb daar zelf helemaal niet over nagedacht toen de test mij aangeboden werd, en daar ben ik later op een harde manier mee geconfronteerd. Ik ben bang dat dit voor heel veel mensen geldt, en het is wel belangrijk om te weten waar je voor kiest, als je besluit om de test wel of niet te laten doen.

18. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dat geldt trouwens ook voor de NIPT test. Die gaat over trisomie 21 (Down) EN over trisomie 18 en 13.

19. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mee eens mirs Hair goed dat je dit benadrukt. Ik lees in dit topic veel reacties van dames die zich niet of nauwelijks goed hebben laten informeren over prenatale testen. Over zwangerschappen die worden beeindigd op grond van een slechte uitslag van een combinatie test . Of testen die worden gedaan ter gerusstelling vande zwangere. Maar het kan ook juist onrust en zorgen opleveren. Of mijn leeftijd is gunstig. Er zijn nog steeds meer jongere dan oudere moeders met kinderen met Down simpelweg omdat zij vaker kinderen krijgen.
    Laat je goed voorlichten en maak dan pas je keus . Ook adviezen van artsen zijnniet altijd de goede keuzes

20. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ja dat snap ik, heb het ook wat simplistisch neergezet, maar zo dachten wij er in ieder geval over, ook al zou er een grotere kans zijn op dan zouden we toch de zwangerschap doorzetten.
    Dus tja, die testen vonden wij niet nodig, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Deel Deze Pagina