Mag auto meegefinancierd worden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vuurtorentje84, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vuurtorentje84

Vuurtorentje84 Bekend lid

16 mei 2010
    767
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Hoi meiden,

Ik heb een vraagje, mag een auto op afbetaling (vorm van lease) meefinancierd worden bij een hypotheek?

Liefs Vuurtorentje

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Volgens mij mag je de overwaarde van je huis gebruiken om een auto mee te financieren alleen heb je dan geen belastingaftrek.

Vind het wel dom trouwens om een auto mee te financieren in je hypotheek. Betaal je 30 jaar lang voor een auto.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

helemaal mee eens, net zo dom als je interieur e.d. meehypotheken.. heel veel mensen kopen dan allemaal nieuwe spullen zo van kan toch van de hypotheek en dan betaal je daar 30 jaar over idd..

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    bij overwaarde denk ik eventueel wel maar dan eerder als aflossing direct. als je een huis koopt is het zeker nee. je mag dan max 10% meer lenen dan de waarde van het huis en dit is net de kosten koper. exra kosten mee laten financieren is dan onmogelijk.

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Volgens mij mag je wel meefinancieren, je hebt alleen geen belastingvoordeel over dat gedeelte, en je zit er de rest van de looptijd hypotheek aan vast.
    Zonde dus.

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dit dus, maar volgens mij mag het niet eens meer. Je krijgt tegenwoordig 110% van de executiewaarde van de woning, dus de koopsom plus eventueel kosten koper.

7. Vuurtorentje84

16 mei 2010
    767
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie!

Deze vraag stel ik namelijk voor een vriendin/collega van mij, die heeft samen met haar vriend 3 jaar terug een appartement gekocht.
    Als starters op de woningmarkt hebben zij het advies gekregen van de Hypotheker (adviseur) om de auto die zij op afbetaling hebben mee te financieren samen met de hypotheek. Met als gevolg dat zij een te hoog hypotheek aangesmeerd kregen voor 30 jaar! Zij vertrouwde de adviseur volledig op zijn mooie praatjes en als starters zijnde vertrouwde zij hun adviseur dat het wel haalbaar is!

Nu willen zij het appartement verkopen, maar dat gaat nu niet volgens diezelfde adviseur, want ze hebben een gigantische restschuld. Het huis verkopen heeft volgens de adviseur van de Hypotheker ook geen zin, want die zijn toch niet in de waarde gestegen.

Ben nu ook voor haar aan het meedenken voor een mogelijke oplossing, maar die is er niet zo snel!

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Zou never nooit een auto meefinancieren

Betaal je 30 jaar voor de auto die na 10-15 jaar al op de schroothoop ligt :D

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat is ook gewoon dom gedrag van zichzelf natuurlijk. Ten eerste moet je jezelf inlezen voordat je zoiets groots beslist met zijn tweeen , daarbij ga je niet zomaar uit van 1 adviseur en elke nuchtere, weldenkende persoon weet dat het niet verstandig om je auto of inboedel mee te hypotheken maarja omdat we eigenlijk geen geld hebben komt het wel goed uit.

Dus dat betekend met je billen op de blaren zitten omdat je zelf niet wat verantwoordelijkheid hebt genomen, ik kan daarmee nooit medelijden hebben, ik vind het zo dom (zeker nog extra in deze tijd)

Er zijn al genoeg mensen met een restschuld die wel een goed advies hebben gekregen maar door de huidige huizenmarkt, dan nog een auto erbij is niet echt handig, dus helaas pindakaas...

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    JA, ben het wel met Isademi eens, je hebt ook nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid, en je kunt op je 10 vingers uittellen dat wanneer je andere zaken die niets met een woning te maken hebben meefinancieert, je die bij verkoop van de woning toch altijd weer terug krijgt.

Kan er ook weinig medelijden mee hebben, sorry.

11. Vuurtorentje84

16 mei 2010
    767
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reactie's!

Het is zeker niet slim geweest van ze, om hun auto mee te financieren bij hun eerste hypotheek. Maar dat ga ik niet tegen haar zeggen, want ze hebben nu eenmaal die offerte getekend en ze zitten eraan vast. Kan niet teruggedraaid worden en nu zitten ze idd. jammer genoeg op de blaren!

Behalve hun zelf zou de adviseur het toch ook niet goed moeten goedkeuren? Ze zijn immers een jong stel, met evt. toekomstplannen. Ze zitten nu wel mooi 30 jaar vast aan die hypotheek!

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Geeft de adviseur niks om, krijgt hij meer provisie

En idd eens met voorgangers, een beetje logisch nadenken met gezond verstand hadden ze kunnen doen, iedereen weet dat je dan 30 jaar aan die autoschuld vastzit, en als je al een hypotheekschuld hebt plus de schuld van de auto tikt dat lekker aan

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het blijft wel heel vervelend. Ze waren jong en dachten op deze manier natuurlijk goed af te zijn. Maarja.....nu is het wel flink balen. Weet je wat het is van meefinancieren van bepaalde zaken (zoals auto of schulden) het huis moet dan na bepaalde tijd zo veel waard worden dat je net er ook weer uit kan halen. Bijv. Huis van 150.000 euro en een auto van 30.000...... Bij verkoop van het huis moet deze dus minimaal 180.000 euro op brengen om Schilde loos er vanaf te komen en dat is een groot vershil en gaat zeker in deze tijd niet lukken. Dat is ook de reden dat extra lenen nu niet meer zo makkelijk is.

Ik denk dat verhuizen voor hun nog erg lastig zal worden of ze blijven met een flinke restschuld achter. Voor een auto is dat wel erg zuur....

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Je kan je huis altijd gewoon proberen te verkopen? Restschuld wordt pas duidelijk als de uiteindelijk verkoopprijs bekend is? Heb je zelf in de hand?

Dat snappen ze zelf toch ook wel.Hoe haal je het in je hoofd een auto mee te gaan financieren in deze tijd.

15. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is de beste oplossing om af te gaan lossen op de hypotheek totdat je bij verkoop weer quite speelt.

Heel vervelend allemaal, maar ik vind het ook wel wat kortzichtig om een auto mee te financieren in je hypotheek. Als je dat al doet, dan moet je dat alleen doen als je zeker weet dat er genoeg overwaarde in je huis zit (en dan nog...).
    Je bent er echt zelf bij. Ik weet nog dat onze adviseur heel leuk liep te schermen met beleggingshypotheken. We konden wel 8 procent rendement halen! Gelukkig zijn we zelf zo verstandig geweest om daar niet in mee te gaan en hebben we heel veilig een spaarhypotheek.

16. Vuurtorentje84

16 mei 2010
    767
    0
    0
    Het is echt geen slimme actie geweest van ze, maar aan de andere kant ze zijn niet voor niets naar de hypotheekadviseur gegaan voor advies en de vertrouwen erop te nemen dat het goed zal gaan en dat ze de maandlasten prima kunnen redden.

Vind het naar voor ze, het huis wat ze gekocht hebben was een kat in de zak!

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap je vraag niet helemaal. Waarom vraag je of dit mag, als het al gebeurd is? Het is nu toch al te laat. Hoe dan ook: rot van ze dat ze in deze situatie zitten. Misschien dat dit topic ervoor zorgt dat andere mensen minder naïef zijn als ze een hypotheek afsluiten. Maar dat zal jouw vrienden niet helpen.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nou ja, ik weet niet of het huis een kat in de zak was; het feit dat ze hun auto meegefinancieerd hebben betekent dat ze dus nu een probleem hebben.

Ik snap dat ze naar een hypotheekadviseur gaan voor advies, maar dan nog hoef je toch geen master in economie hebben om te begrijpen dat alles wat je meer meefinancieerd, later weer tegenkomt als je geen overwaarde hebt. Beetje makkelijk om maar te wijzen naar de adviseur. Hij adviseert, je hoeft het niet over te nemen.

Mijns inziens hebben ze twee mogelijkheden. Of ze verkopen het huis, proberen er zoveel mogelijk uit te halen en sluiten een PL af om de restschuld (of beter hun auto) af te betalen ... of ze blijven zitten waar ze zitten en gaan op de blaren zitten. Meer smaken zijn er denk ik niet.

19. Vuurtorentje84

16 mei 2010
    767
    0
    0
    het is namelijk al gebeurd bij hun, maar ze hebben het aan de bank zelf gevraagd en die heeft aangegeven dat de auto niet meegefinancierd mocht worden, dus vandaar mijn vraag. Wil hun namelijk ook helpen met alle informatie te verzamelen. Vandaar dat ik het topic heb geopend.
    Het zal ze misschien niet helpen en ze zitten namelijk al in die val!

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dus ze hebben aan hun nieuwe adviseur gevraagd of de auto meegefinancieerd kon worden? Of was dat naar aanleiding van hun huidige huis? Want anders snap ik het niet helemaal meer ...

Deel Deze Pagina