wie heeft de gouden tip? bedprobleem

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pienie, 7 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Hoi,
    Ik zag al soortgelijke onderwerpen staan, maar toch even mijn vraag:

Onze dochter heeft een nieuw peuterbed (gewoon op haar eigen kamer) maar vond het de eerste paar dagen wat raar. Dan mocht ze van ons nog wel in haar oude bedje op haar kamer. Inmiddels wil ze wel in haar nieuwe bed, maar alleen omdat ze er vervolgens uit kan om te gaan spelen. Ze is een kind dat niet veel slaap nodig heeft en kan dit tafereeltje uren rekken. Dingen die ik al heb geprobeerd:

- steeds terugleggen in bed en zeggen dat ze moet gaan slapen
    - Naast haar bed blijven zitten
    - Ledikantje naast nieuwe bed zetten zodat ze toch het vertrouwde gevoel van haar ledikant krijgt
    - Heeeel boos worden
    - Knuffels afpakken als ze niet luisterde en weer teruggeven als ze wel luisterde
    - Met haar slaapzak aan in het nieuwe bed (had ze in haar ledikantje ook altijd)

Maar waar ik nu ben gestrand is dat ik het soms (bij tijd en energie) nog weleens probeer en als het misgaat dat ik zeg dat het niet uitmaakt dat het niet lukt en dat ze nu in haar oude bed gaat.

Mijn beloning voor de gouden tip is mijn eeuwige dankbaarheid, want ik ben een beetje idee-loos geraakt ;)

Pienie

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik kan je niet echt raad geven maar t enige wat ik je kan mee geven is gewoon constant blijven, een grens trekken en hier niet over heen gaan, hoe moeilijk dit ook is... Zo denkt ze ook dat t niet menens is..

3. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    misschien domme vraag,
    maar ze kan toch ook in het ledikantje blijven liggen?

4. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Ja op zich kan ze wel even in haar ledikantje blijven liggen, maar ik wil niet dat vlak voordat de nieuwe baby komt ze er halsoverkop uit moet. Ben bang dat ze dan het gevoel heeft dat ze moet plaatsmaken voor de baby i.p.v. dat het voor haarzelf is.
    En aangezien ik er dus half dec eentje vond voor de helft van de prijs, vond ik het een mooi moment. Ze wil wel, maar het lukt gewoon niet zo ('t is pas 4 keer goed gegaan ongeveer). Ik wil ook niet dat haar interesse ervoor (dat heeft ze nu nog wel) ervoor wegzakt. Vandaar mijn vraag.

5. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Onze jongste kwam ook geregeld uit haar bed, ze heeft ook weinig slaap nodig en is niet altijd klaar om te gaan slapen om 19:00/19:30.
    Ze kwam steeds weer naar beneden met smoesjes en dat was natuurlijk niet de bedoeling.....
    We hebben toen besloten om haar deur dicht te doen en de kruk [aan haar kant ] eruit te halen, zodat ze op haar kamer bleef. Wanneer ze sliep ging de deur natuurlijk weer open.
    Ze speelde dan nog even op haar kamer en viel vanzelf in slaap.
    Nu is het zover dat de deur open kan blijven en ze toch op haar kamer blijft. Eerste even spelen en dan slapen.

Zou er niet een al te groot drama van maken, want wat is er nou leuker dan dat papa of mama steeds even bij je komt. ;)
    Als ze moe wordt gaat ze echt wel slapen.

Succes...zag net dat onze meiden bijna even oud zijn, onze dochter is van mei 2004.

6. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Dank je voor je antwoord. Tja, ik kan natuurlijk ook gewoon accepteren dat ze eerst even gaat spelen ja. helemaal niet over nagedacht. Helaas is de bedtijd die jij noemt niet die van haar (ze gaat meestal tussen 20.oou en 20.30u). Dus nog later wil ik eigenlijk niet risceren. Ze gaat zo tot half 10 10 uur door. Maar goed, wie niet waagt...
    Even afwachten en die deurklink eventueel proberen.

7. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Slaap ze tussen de middag nog?
    Mocht dat het geval zijn [gezien ze pas om 20:00/20:30 naar bed gaat neem ik aan van wel] dan is het misschien verstandig om deze te laten vervallen of om haar de dag te laten slapen overdag.

8. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    bij daniel hebben we hetzelfe gedaan als wat diddl deed met die deurkruk,en ook al speelde hij door tot 22.30 en viel dan pas in slaap,ik haalde hem er smorgens gewoon om 0700 uit,sloeg zijn middag slaapje over(klinkt allemaal niet aardig)en legde hem weer gewoon sávonds in zijn bed....dat speelritueel heeft ie een paar keer volgehouden tot hij het gewoon opgaf als het ware en nu dus gewoon op tijd(19.00) in bed ligt en slaapt,omdat ie gewoon te moe is om nog wakker te blijven....

9. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Iedereen dank voor de antwoorden. Het antwoord was (lijkt het nu) heel simpel:
    Gewoon afwachten en toen bedacht ze zich ineens zelf dat ze wel in haar nieuwe bed wilde. Ik had geen zin in gezeur en zei dat het mocht maar als ze er 1x uitkwam ze weer in haar oude bedje moest. Bovendien zeg ik iedere keer voor het slapen: blijven liggen hè, net als je neef (dit is in alles haar grote voorbeeld!).
    Ik durf het bijna niet 'hardop' te tikken, maar ze heeft het al een paar keer overdag en 's avonds goed gedaan!

Duimen dat het zo blijft gaan, maar het was paniek om niks... Ze moest denk ik even wennen aan die vrijheid om zelf haar bed uit te gaan, maar weet nu dat we dat niet goed vinden.

Nogmaals dank voor de antwoorden!

10. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    =D> =D> =D>

11. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907