2 jaar geleden hebben wij een dakkapel laten plaatsen en onze zolder laten verbouwen. Uiteraard heb ik onderzoek gedaan naar het bedrijf welke dit voor ons ging doen, ik kon 1 slechte ervaring vinden en voor de rest een aantal positieve ervaringen. Toen ze bezig waren moet ik zeggen dat het niet erg professioneel uitzag en ook de afwerking vond ik alles behalve mooi, maar goed we hebben het zelf zo mooi mogelijk afgewerkt en zo kon onze zoon in een ruime en lichte kamer op zolder slapen. Geen vuiltje aan de lucht. Tot ik eind november 2016 een natte plek op de grond ontdekte, ik vond het vreemd maar dacht in eerste instantie nog dat er een kat had gekwijld. Toen ik begin december op meerdere plekken natte plekken op de grond vond en ik eens goed naar het plafond keek gingen mijn alarm bellen af en heb direct gezocht naar het bedrijf, wat bleek het oorspronkelijke bedrijf bestaat niet meer (nouja bestaat nog wel maar doen ze niets mee) ze zijn gewoon verder gegaan op hetzelfde adres met een andere naam alleen het oorspronkelijke bedrijf is niet failliet, er wordt gewoon niets meer mee gedaan. We hebben direct contact opgenomen via de mail en telefoon, helaas kregen wij geen reactie, er werd niet opgenomen, niet terug gebeld en geen reactie op mijn e-mail. De volgende dag werden wij toch terug gebeld door het bedrijf en wij gaven onze constateringen aan, dit kon volgens hem niet aan de dakkapel liggen dus hij wilde de moeite niet nemen om te kijken, wij moesten maar een plaatselijke aannemer bellen. Zo gezegd zo gedaan, 2 dagen later kwam er een aannemer om op het dak te kijken en gaf aan dat de afwerking op het dak ruk was en hij snel zou moeten ingrijpen om erger te voorkomen. Inmiddels lekte het in de slaapkamer van mijn zoon op 7 plaatsen en toen wij na 2 dagen bellen wederom de dakkapellen boer niet te pakken kregen hebben wij toestemming gegeven om voor die paar honderd euro de lekkage maar te laten verhelpen door die aannemer, dit is op 6 december gebeurd. In de tussentijd hebben wij door middel van bellen, mails met bijgevoegde fotos geprobeerd de schade te verhalen, wij hebben dit moeten laten maken omdat hun niet wilde komen en de 25 jaar garantie stelt nu eigenlijk niets voor. Wij werden uitgescholden door meneer en de hoorn werd erop gegooid, uiteindelijk hebben we bedacht het er maar bij te laten zitten, totdat Precies op het moment dat ik 3 weken na de reparatie weer druppels naar beneden zag vallen mailde het bedrijf plots dat ze wel even langs konden komen(dit werd begin februari gemaild) alhoewel ik er weinig vertrouwen in had bleken wij toch weer lekkage te hebben en aangezien we garantie bij hun hebben en om verdere kosten te besparen stemde ik in om ze toch nog langs te laten komen. Helaas zijn nog steeds niet geweest en krijg ik al 5 weken smoesjes. Wij hebben alleen niet stil gezeten, uiteraard hebben wij ook de plaatselijke aannemer die de lekkage heeft gemaakt benaderd en na een paar weken kwam hij langs met een warmte camera en gaf aan dat het plafond niet geïsoleerd is en hij deze voor 1500 zou kunnen isoleren. Dit was voor ons een enorme klap, na de reparatie van 500 euro zou hier nog eens 1500 euro bijkomen (dat is ongeveer een halve dakkapel). Wij hebben afgelopen vrijdag besloten om de gipsplaten uit het plafond te halen om zo eens een kijkje te nemen, nu bleek dus dat er wel gewoon voldoende isolatie in zat maar deze was helemaal doorweekt, het hout was nat en op meerdere plekken zit er schimmel. Met dit in gedachten hadden wij ook weinig vertrouwen in de plaatselijke aannemer en hebben een klussenier gebeld welke meteen kon komen (alleen niets kon doen aangezien hij tot juni vol zat) deze gaf aan dat het plafond niet op een goede manier is geïsoleerd en dat dit juist helemaal niet geïsoleerd hoeft te worden op deze manier. Ondertussen is de boel helemaal open om te kunnen drogen maar lekt het nog steeds dus ik vraag me echt af wie er gelijk heeft en wat de oorzaak nu is, ik moet wel zeggen dat ik het na ruim 3 maanden ontzettend beu ben en zo graag wil dat mijn zoon weer in een kamer kan slapen die niet lekt. Hebben jullie tips/ideeën of ervaringen wat we nog zouden kunnen proberen of doen?
Pff wat een gedoe allemaal zeg. Kan me voorstellen dat je er helemaal klaar mee bent! Heb je rechtsbijstand? Of anders advies bij juridisch loket inwinnen?
Jeetje jullie hebben net zo'n geluk met "aannemers" als wij. Ik denk dat de rechtsbijstand er weinig mee kan, omdat het bedrijf failliet is waar het om gaat. Garantie is dan niet meer van toepassing. Is er geen dakkapelspecialist in de omgeving die je in kan schakelen?
Ik geef je weinig kans tenzij je de algemene voorwaarden van de aannemers expliciet van de hand hebt gewezen. De AV voor aanneming van werk geven namelijk aan dat de aansprakelijkheid van de aannemer eindigt bij oplevering. Hier zijn slechts een paar uitzonderingen op van toepassing.
Geen garantie. Dat krijg je niet onder de AV van aanneming, tenzij specifiek vanuit de aannemer aangeboden.
Dan moet je er mee naar een advocaat of naar de rechtswinkel. Het is te lastig te beoordelen hier om te zien in hoeverre de garantiebepaling van jou is overgegaan naar het nieuwe bedrijf.