Wij hebben bij het opnieuw bestraten de tegels laten voegen idd. Als je het echt weg wil dan kan je keramische tegels nemen want daaronder moet je idd beton (en grind) storten. We hebben een biologisch goedje van de tuinman gekregen om er op te spuiten.
inderdaad verschrikkelijk het zit tussen de tegels en perkjes,onkruidverdelger helpt hier echt niet en bleek ook niet,nee als je iedere week zo een hele tuin met een mesje het onkruid eruit moet halen is het echt niet leuk meer! volgens mij heb ik een tovergrond want na alle middelen komen de plantjes en alles nog groener naar boven en helaas heb ik ook nog een voortuin. ben iedere week de hele zaterdag kwijt aan de tuin
Maar ff serieus, beplanting tussen je tegels? Wij hebben tegels straks tegen elkaar liggen. Heel af en toe piept er iets tussendoor en dat trek ik eruit. De borders zijn lekker docht beplant en daar groeit dus van alles tussendoor. Wanneer het te hoof kom oid trek ik het eruit.
In de voortuin halen wij het gewoon weg gebruiken wij geen middelen voor. Alleen tussen de tegels wel, daar gebruik ik azijn of bleek voor, vorige week juist achter de tegels met bleek schoongemaakt.
Onkruid blijft altijd terugkomen. Helaas wordt azijn heel vaak gebruikt. Ook programma's als Tros Radar werken hieraan mee door het te promoten. Azijn is zeer slecht voor het milieu. Het breekt niet zo snel af als mensen denken, het maakt je grond zuurder, en wat houd er van een zure grond? Juist, mos en groene aanslag. Je maakt de omstandigheden daarvoor dus alleen maar beter. Als ik zeg dat azijn de rubbers in je drukspuit aanvreet weet je al genoeg toch? Gebruik de middelen die ervoor bedoelt zijn. Ja, alles is gif, maar al die middelen zijn onder andere zo negatief op tv gekomen doordat mensen het verkeerd gebruiken. Mensen maken de verhouding sterker, want ze denken dan dat het beter werkt. Gewoon aanhouden wat op de verpakking staat, dan breekt het veel sneller af als bijvoorbeeld azijn. Er is geen middel wat ervoor zorgt dat het voor altijd weg blijft! De oudere mensen gebruiken tegen groene aanslag nog wel eens formaline, blijf daar alsjeblieft vanaf. Is zeer kankerverwekkend en ook miskraamopwekkend! Dat is overigens ook niet meer te krijgen zonder kvk nr voor agrarisch bedrijf als iedereen de wet volgt. Kleine toevoeging: azijn is zelfs door de Rijksoverheid verboden om in de tuin te gebruiken. Kies voor onkruidverwijderen bijvoorbeeld Ecostyle Ultima tegen Mos&Onkruid
Voor de steentjes pure azijn en daarna schrobben met een bezem en water. Onkruid in het perkje steeds blijven weghalen... Wij hadden ook een hardnekkig soort onkruid, bleef terugkomen. De hele zomer consequent weggehaald, dat hielp. Sindsdien is het echt minder. Wel echt de gehele wortels verwijderen...
Het beetje tussen tegels is prima te onderhouden. Of je voegt inderdaad. En wat tussen de beplanting groeit, kan je toch niet besproeien met gif.
Gewoon met een onkruid harkje aan de slag gaan in het voorjaar en dat bijhouden. Vandaag gekocht en samen met de Kids gedaan die vonden het geweldig om te doen. En het is er echt zo uit. ik heb ook een onkruidverbrander maar daar was ik langer mee bezig
Niet de meest milieuvriendelijkste en gezondste tip, maar wel effectief. Ik spuit alles dood met gif (merkloze round up via eBay). We hebben vier terrassen met een totale oppervlakte van 200m2 en een oprit van 75m2. Ik zie mijzelf al bezig met mijn harkje 😬. In de rest van de tuin doe ik het wel met de hand, maar het is echt een tijdrovend klusje door de oppervlakte.
Azijn is hier dus echt het enige wat werkt. Heb verschillende goedgekeurde producten gekocht wat echt zouden helpen, njah het maakt dat plantje kapot en een week later groeit er weer een nieuw. Moet ik daar geld aan uitgeven? Voor nieuw onkruid? Uittrekken is een oplossing ja, heb ik ook gedaan. Elke dag schoot er vanalles omhoog. Met zo een onkruidharkje alles tussen de tegels wegdoen, handen constant vol wondjes. Ga je 2 dagen de tuin niet in kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Ik hoef ook geen beplanting op mijn klinkers, ik wil juist alle soorten beplanting ver van die klinkers vandaan,... en verzuring van grond. Er hoeft helemaal niks tussen die klinkers te groeien dus hopelijk zorgt die azijn ervoor dat er de komende tijd niks groeit of leeft. Plaats genoeg een paar meter verderop maar die tegels is ons territorium. Goed veel azijn erop zodat je het hoort knetteren en wachten.
Wij hebben om die reden geen terras genomen. Heermoes is echt een drama, maar met regelmatig weghalen gaat het vanzelf weg. Wat in de borders echt werkt is een bodembedekker, cacaobonen of dergelijke en schoffelen. Werkt ook tegen katten en slakken. Idd niet je grond vervuilen met chemische troep, is helemaal niet nodig!
Ik kan hier best kwaad om worden. Neem dan een kleine tuin of een flat als je er geen tijd aan wil besteden.
Je weet toch niet wat mensen doen voor het milieu. Als je onze tuin zou hebben ga je uiteindelijk ook over naar hardere middelen. Als we het geld hadden hadden we al lang andere klinkers met cement laten plaatsen. 10 min onkruid uittrekken en heel je handen zitten vol wondjes. Als je dat de hele lente en zomer om de 2 dagen moet doen ben je niet meer zo vrolijk. En de wortels krijg je echt nietmee uitgetrokken.
Wat zonde van je energie dat je hier kwaad om kan worden. Onze tuin wordt omringd door hectares akkerland. Weet je wat daar door de boeren wordt gespoten? Exact hetzelfde spul op grote schaal! En nee dat maakt het niet goed, maar ik ga niet in een flat wonen, enkel omdat ik geen zin heb om uren in de week onkruid te wieden. Dat lijkt mij behoorlijk overtrokken. Ik weet van mijzelf wat ik wel doe ten positieve voor het milieu en dat is zeker weten meer dan gemiddeld.