Dochter plast 'naar voren'

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ikkie97, Feb 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,916
    3,937
    113
    Mijn dochtertje van 2 jr en 9 mnd is sinds kort overdag zindelijk. Thuis doet ze bijna alles op het potje, elders gaat ze gewoon naar de wc.
    Als ze plast, gaat heel vaak de helft over de rand van het potje en vanmiddag op de wc plaste ze tegen de rand van haar broek. De straal lijkt echt afgesteld te zijn naar voren ipv naar beneden zeg maar.
    Is dit normaal of ligt dit puur aan haar houding?

We zeggen vaak dat ze goed naar achteren moet gaan zitten op het potje en haar knietjes bij elkaar, maar meestal gaat ze uitgebreid zitten kijken wat er uit komt ;)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja.. Dan staat het straaltje dus niet meer netjes naar beneden gericht :)

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Aanleren dat ze haar beentjes tegen elkaar doet en omhoog. Dat scheelt een hoop natte broeken. Oudste had hier hetzelfde probleem.

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Als ze gaat kijken gaat het inderdaad niet netjes naar beneden.

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Dat ligt aan haar houding. Als ze uitgebreid gaat zitten kijken, zijn haar beentjes dus wijd en is haar bekken waarschijnlijk een klein beetje naar voren gekanteld. Dan gaat het er inderdaad overheen. Rechtop zitten en knietjes tegen elkaar. Dan gaat het goed.

Maar als je net zindelijk bent is het natuurlijk ook reuze interessant om te kijken hoe het er uit komt! Zou ik ook doen! :D

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze oudste had dit ook. Was ze zindelijk, had ze nog natte broeken. Als je haar een beetje naar voren laat leunen, dan kantelt haar bekken als het goed is een beetje.

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Onze oudste had dit ook wel eens met het potje. Op de een of andere manier nodigde dit gewoon uit tot een rare manier van zitten. Op de wc ging het meestal wel goed. Toen we na de zomervakantie het potje per ongeluk in het hotel hadden laten staan, zijn we daarom maar compleet over gegeaan op de wc. Misschien voor jullie ook een oplossing? Gewoon exit potje? Zeker als ze bij anderen ook al op de wckan gaan.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,916
    3,937
    113
    Op de wc gaat het inderdaad vaak beter, hoewel ik het straaltje dan ook regelmatig langs een been zie gaan....
    Maar omdat niet overal een verkleiner bij de hand is moet ik haar vasthouden en dat maakt het wel lastiger met de broek op de enkels..

Maar dat rechtop zitten is denk ik wel een goede, ga ik haar proberen aan te leren, dan kantelt je bekken inderdaad.

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik zeg altijd beentjes bij elkaar! En over is het probleem!

10. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als het dan niet over is, gewoon mee aan de slag gaan. Dochtertje van een vriendin had het ook en die is eraan geholpen, het was een simpele ingreep. (ze had meerdere problemen met haar plasbuis).

Soms is het gewoon medisch en helpt mopperen niet. Ze kan het dan gewoon niet beter.

11. misa

misa Niet meer actief

Beentjes bij elkaar en naar voren buigen. Dat werkt hier!
    Misschien maar zo snel mogelijk op de wc laten plassen?

12. grietje84

grietje84 Actief lid

Jan 17, 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Gewoon goed met de billen in de pot!

13. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

Mar 11, 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 5 is onlangs geholpen aan een vernauwing in haar plasbuis. We kwamen al een jaar bij de pipo-poli omdat ze maar niet zindelijk werd. We zijn met haar bij de psycholoog geweest omdat ze eerst dachten dat ze bang was voor de wc, daana medicatie (dridase) gehad, dat hielp ook niet. Omdat ik aangaf dat ze ook regelmatig over de rand van de wc plast hebben ze dus onlangs een cystoscopie gedaan (onder narcose, met een kleine camera door de plasbuis) en daaruit bleek dat ze een flinke vernauwing (volgens de uroloog stond hij als een jongetje naar voren gericht) in de plasbuis en een chronische blaasontsteking had. Ik weet het over de rand plassen ook altijd aan niet goed zitten, maar er was dus meer aan de hand. Ik zou er dus zeker mee naar de huisarts gaan en een verwijziging voor de kinderuroloog vragen. Kan je een hoop ellende besparen.

Share This Page