Ik lees zojuist dat je bij de uitslag ook te horen kan krijgen of er een bepaalde kankersoort aanwezig is in je lichaam. Hier schrok ik wel van.. lijkt me vreselijk om mee te maken. Wie is hier ook van op de hoogte?
Ja, dat is alleen als je kiest voor de uitgebreide Nipt test. Je hebt bij de nipt test dus de keuze tussen 2 opties.
Dit geldt niet voor een eventuele tumor die via de test opgespoord wordt, maar overige nevenbevindingen (overige chromosoomafwijking van kind, placenta of moeder) Wanneer blijkt dat er kankercellen aanwezig zijn, krijg je het altijd te horen aangezien ze het niet ethisch verantwoord vinden om niet te melden. Ikzelf zou het juist fijn vinden om zo vroeg te ontdekken, dan kunnen er ook beter maatregelen getroffen worden.
Ah ok...dat vertelde de vk mij. Ik dacht dat ze bij de niet uitgebreide test gewoon niet verder testen dan de 3 chromosoomafwijkingen.
Wisten wij ook van tevoren. Het kan zijn dat ze inderdaad kanker ontdekken en dat hoor je ALTIJD! Omdat het uiteraard belangrijk is dat je dit zo snel mogelijk hoort. Dingen die ze niet onderzoeken zijn bijvoorbeeld geslachtsafwijkingen. Al zou dat met de test dus wel kunnen.
Ik ook, als je er vroeg bij bent in ieder geval.. wat als er bv al uitzaaiingen zijn of het al verder is.. moet er niet aan denken zeg
Bij mijn vruchtwaterpunctie kon ik voor mijn dochter een array dna onderzoek kiezen. Dan zouden we ook te weten krijgen hoe alle genen in elkaar steken en welke kanker ze later kon krijgen. Wij hebben bedankt. Tis in mijn ogen zoiets als russische roulette spelen. Je zal nooit weten wanneer, maar alleen weten dat. En dan leef je altijd in angst en zie je een normaal griepje anders. Maar met nipt kan kanker voor de moeder gevonden worden? Of ook bij de baby?