Probleempje met slapen dochter 10 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wwrr, 2 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Hallo,

Mijn dochter van ruim 10 maanden slaapt 's nachts erg goed. Dat wil zeggen dat ze rond 7 uur 's avonds naar bed gaat, tussen 4 en 5 uur een keer wakker wordt voor een voeding (ze krijgt borstvoeding) en dan tussen 7 en 8 's ochtends echt wakker wordt. Ze slaapt dus een kleine 12 uren per nacht. Maar overdag is het lastiger. Eerder hadden we een soort vast schema, gebaseerd op wat toen haar behoefte aan slaap was, ze ging om 10 uur 's ochtends en om 15 uur 's middags naar bed en sliep beide keren ongeveer een uur. 's Ochtends vaak wat langer, 's middags ook wel eens een halfuur of veertig minuten. Sinds een paar maanden is het lastiger geworden, het is echt een beetje zoeken wat ze nodig heeft. We zijn al van de vaste tijden afgestapt, omdat we merken dat ze soms dan gewoon nog niet moe is en dan natuurlijk ook niet in slaap komt. Ze gaat nu naar bed wanneer we het idee hebben dat ze echt moe is. Maar vaak huilt ze echt vrij lang voordat ze in slaap valt, en dat voelt voor mij niet goed. Ik ben een beetje kwijt wat ik moet: haar zolang laten huilen tot ze in slaap valt, of haar gewoon er weer uit halen. Dat zou betekenen dat ze gewoon niet slaapt en dat is ook niet goed voor haar. We hebben namelijk ook geprobeerd haar nog één keer naar bed te brengen, zo rond lunchtijd, om te kijken of dat beter was, maar dan zit ze tegen etenstijd met de wallen op haar kin en dan voel ik me helemaal een slechte moeder. Ik ben het uitproberen ergens wel een beetje zat, want mijn dochter is geen proefkonijn, maar ik wil wel heel graag dat ze de slaap krijgt die ze nodig heeft. Zonder dat ik dus het gevoel heb dat ik haar straf door haar in bed te leggen. Misschien slaapt ze gewoon slecht in, want ze is echt duidelijk moe als ik haar naar bed breng. Wie heeft de gouden tip? Wat kan ik nog proberen, zie ik iets over het hoofd of is het een fase, of...

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Onze zoon heeft heel lange tijd (vanaf 8 maanden) gehad dat hij slechts twee keer een half uur per dag sliep. Meer of langer wilde hij echt niet. Op een gegeven moment ben ik gestopt met de strijd aan te gaan. Wilde hij niet slapen? Prima, dan niet. Hij deed het er prima op. Hij was wel moe, maar was niet jengelig oid en was gewoon heel lief. Maar zodra ik hem in bed legde was het huilen/schreeuwen. Ik heb mij daar op een gegeven momoment bij neergelegd. En zowaar, sinds 2 weken slaapt hij ineens 2x anderhalf uur per dag!

Als jouw dochter er verder geen last van heeft, dan zou ik zeggen laat het los. Ik ben er inmiddels wel achter dat die kleintjes zelf heel goed aan kunnen geven wat ze nodig hebben, al kun je als ouder natuurlijk hier en daar wel wat sturen. Wat nu bij ons helpt is bij het naar bed brengen even bij hem blijven en over z'n ruggetje of buikje aaien tot hij slaapt. Terwijl we voorheen gewoon weg konden lopen als hij nog wakker was.

Succes!

3. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Oh en wij hebben onze zoon ook een periode maar gewoon in de wandelwagen gelegd als hij echt helemaal niet wilde slapen. Max 15 minuten wiebelen en meneer sliep. Niet ideaal, maar beter iets dan niets;) Het is een fase en gaat vanzelf wel weer over..

4. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar onze meid van 11 maanden heeft ook een tijdlang gehad dat ze of niet wilde slapen, of heel kort en dan vooraf een tijdje huilen. Steeds eruit halen werkte niet en vaak sloeg ze dan slaapjes over. Resultaat: een huilende, oververmoeide baby. Ook niet gezellig natuurlijk en na een paar weken wist ik het niet meer. Toen ben ik heel goed gaan kijken hoe en wanneer ze aangeeft moe te zijn, in het begin wachtte ik af of ze een paar keer in haar ogen wreef en bracht haar dan naar bed.

Ook dit had geen resultaat, ja huilen maar dat is natuurlijk niet wat je wilt. Toen zag ik dat ze vaak een kwartier/half uur voor ze in haar ogen begon te wrijven al aan het geeuwen was. Hier heb ik op ingespeeld door haar eerst na enkele keren geeuwen naar bed te brengen, en het huilen was al minder. Nu gaat ze tegenwoordig bij de eerste geeuw naar bed en slaapt ze binnen 5 a 10 minuten zonder te huilen. Soms ligt ze even te spelen en brabbelen in bed maar dat vind ik niet erg, en zij ook niet denk ik. Vervolgens draait ze zich om en is ze zo anderhalf uur aan het slapen.

Ik moet toegeven dat het ook voorkomt dat ik het net mis dat geeuwen, of dat ik toch iets te laat ben maar sinds ze op tijd naar bed gebracht wordt geeft dit die enkele keer ook minder problemen. Helaas is het op dit moment in de avond feest met huilen en niet willen slapen, maar denk niet dat dit hier iets mee te maken heeft.

Oja en er zijn nog altijd dagen dat ze in de ochtend maar 45 minuten of een uurtje slaapt, maar dat geeft niet omdat ze dan in de middag weer langer slaapt of andersom.

Misschien ben je toch iets aan de late kant met naar bed brengen? Of misschien heeft ze (net als mijn dochter regelmatig heeft) nog even een knuffel nodig? Ik zou haar sowieso niet te snel uit bed halen als je echt denkt dat ze moe is, ik hou meestal een half uurtje aan, als ze dan nog niet slaapt (en ik er een paar keer heen ben geweest) dan wil ze gewoon echt niet slapen.

Lastige situatie dat wel maar ik heb gemerkt dat het meestal een fase is en ze een net wat ander schema aan het creëren is en aan mij de taak om hier achter te komen en op in te spelen.

5. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Die van mij wil zijn eerste slaapje rond de middag nog wel maar die van laat in de middag heb ik maar laten vervallen. Wilde gewoon echt niet meer. Soms is hij iets jengeliger maar het is goed te doen. Soms als hij het echt op een brullen zet probeer ik het nog.
    Heb verder geen goede tip maar probeer het los te laten en gewoon beetje flexibel te doen.
    Ben er allang achter dat ik er zelf meer last van heb en er gefrustreerd van raak.

6. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Bedankt voor het meedenken dames!

@Pluisje88
    Ik heb jouw aanpak een tijdje geprobeerd, was er van overtuigd dat dat zou werken, wat kleintjes kunnen zelf inderdaad prima aangeven waar ze behoefte aan hebben. Eerst ging ze dan meteen naar bed bij de eerste geeuw, maar dan leek ze toch nog niet moe genoeg te zijn en huilde ze een tijd. Daarna geprobeerd iets langer te wachten, maar ook dan huilt ze. Ik heb ook gedacht dat ze dan gewoon te moe is, maar beide manieren lijken geen verschil te maken. Als ze echt lang huilt en overstuur raakt dan laat ik haar natuurlijk niet liggen, dus dan haal ik haar uit bed. Aan het einde van de middag is ze dan zo verschrikkelijk moe dat ze rode oogjes heeft, veel huilt en ook moeilijker eet. Ze heeft het dus wel echt nodig.

Momenteel doet ze haar allerzieligste pruiltje en gaat vreselijk huilen als ik haar in bed leg en dan moet ik er dus uiteindelijk toch bij weglopen en dat voelt zo slecht. Maar ze heeft echt die slaap nodig, dat is overduidelijk, dus dat maakt het zo lastig. Daar komt natuurlijk bij dat koken absoluut onmogelijk wordt als ze niet geslapen heeft, dus ook voor mij is het wel een beetje vervelend :p

@Cammy
    Een fase dus, denk je? Hoelang heeft dat bij jouw zoon geduurd?

Deel Deze Pagina